Dnes jsem se konečně dostal k tomu, že jsem to alespoň rychle prolétnul a nemyslím si, že by všechno bylo až tak tragické, jak to tady někteří podávají. Hlavně poznámky na téma že ve vesnici je hospoda a ne explicitně zájezdní hostinec, kolik je farmáři nebo že je ve vesnici kovář, kořenářka a včelař(ka) to už není ani hnidopišství jako spíš dojmologie.
Celkově největší slabina toho dobrodružství je předpoklad, že hráči zareagují určitým způsobem a události se stanou v určitém pořadí, což se ale v praci spíš neděje. U Vraždy je to vidět hlavně v tom předpokladu, že družina půjde vyslechnout skoro všechny kdo sou po ruce a ne třeba hned prolézat baráky kvůli vražedné zbrani, že dojdou k pachateli na základě dost neúplných informací, že se vůbec pustí za Lenou a vystopují ji. Nemluvě tedy o tom, že detektivní dobrodružství (které už tak nebývá jednoduché napsat) pro D&D by měly počítat s kouzly jako Detect Thoughts, Zone of Truth a podobnými. V zásadě jediný způsob jak s tím něco udělat je prezentovat celý případ jako situaci tj. vynechat ony předpoklady co se kdy jak stane a prostě popsat co se ve skutečnosti stalo a jaké je situace ve chvíli, kdy postavy dorazí do vesnice (včetně toho kde lze najít vražednou zbraň apod.).
-----------------------------------------------------
U toho případu samostného je fakt, že okolnosti a provedení vraždy je opravdu také čudné, ale jako asi by ti to s většinou hráčů prošlo.
Merlin píše:
...pak celá od krve jde do svého pokoje...
Po úderu mečem do hlavy? To zavání spíš krvácením do mozku než po pokoji. Každopádně kdyby ho vzala spíš nějakým tupým předmětem, bylo by to pravděpodobnější než že v hostinci mají meč a bylo by u toho méně krve.
Log 1=0 píše:
Sto zlatých a louka u potoka jsou absurdní důvody k vraždě. Bez debaty. Je třeba přijít s něčím zcela novým, ideálně aby zahrnoval Lenu i Magdalenu. Mohly by být milenky.
To je třeba fakt dobrý nápad, překvapivé odhalení a zároveň dost cool motiv, pokud by to o nich Gerrit věděl a hodlal to sestře zarazit.
-----------------------------------------------------
Co cením je, že oproti originálu máš dohromady co postavy ví a jejich staty. Co mi tam naopak oproti originálu dost chybí je diagram vztahů mezi NPC, cože je v detektivkách extrémně užitečná věc, která ti dovolí rychle improvizovat reakce NPCček , když se hráči začnou nečekaně v něčem šťourat (
viz. originál, str. 5).
Log 1=0 píše:
Staty mi přijdou naopak naprosto zbytečné. Fyzické při vyšetřování nehrají roli, a duševní by spíše kazily atmosféru. Spíš bych je naopak vymazal a prohlásil dobrodružství za systémově neutrální.
K tomu návrhu udělat to bez statů - sry, ale systémově neutrální dobrodružství jsou naprd. Zaprvé je to práce navíc pro každého, kdo to dobrodruství bude chtít použít (přičemž když tam ty staty dáš, tak většina lidí ho může použít jak je a pokud by se někomu tak strašně zalíbilo přestože hraje jiný systém, čeká ho přesně stejné množství činnosti jako by tam ty staty nebyly), zadruhé zrovna v detektivce dost záleží na tom jak přesně fungují kouzla typu rozeznávání pravdy, čtení myšlenek nebo přímo ovládání, viz. výše.
Nebo třeba skončíš s se zápletkou založenou na masterplánu zasypaného beholdera, který by se v D&D multiversu snadno sám vykopal pomoc paprsku dezintegrace.
Merlin píše:
staty bylo myšleno to, že netuším jak je lena inteligentní, moudrá či charismatická....samozřejmě by mi to stačilo nějak popsat: jedná se o bystrou, ale naivní osobu. Nebo, je sympatická a má velké přesvědčovací schopnosti atd.
Zrovan nedávno jsou koukal na jednu hru a k popisovaným NPC tam vždy byly tři klíčová slova popisující jak působí. Tj něco jako
inteligentní, charismatická, lstivá pod jménem NPC by byla docela cool věc.
-----------------------------------------------------
Co se závěrečného dungeonu týká - v současné podobě to do zbytku toho dobrodružství vůbec nezapadá a že je najednou hlavním záporákem nekromant je hrozné wtf. Na druhou stranu je ale akční zakončení (potenciální, v duchu toho že celá věc by měla být situace, ne předpřipravený děj, který musí skončit v dungeonu) v detektivkách poměrně vděčné, takže úplně bych to neodsuzoval. Nicméně sám bych si asi nekromanta (který sám o sobě je docela cool a že je fyzicky postižený mu nijak nebrání mít nadprůměrný intelekt, jak už to tady někdo doporučoval) nechal na nějaké jiné dobrodružství (alespoň pokud by nebyl od samého počátku s vraždou nějak úzce provázán) a pokud by na konci měl být dungeon, asi bych šel spíš po něčem jako opuštěná tvrz nebo třeba větší dům. Až tak moc netrápí, že ten dungeon moc nedává smysl, jako spíš lenost autora, který prostě dal potvory do čtyřech za sebou jdoucích místností. To zvládne každý GM-začátečník sám
-----------------------------------------------------
Každopádně rád jsem si to přečetl, inspirovalo mě to k jednomu detektivnímu scénáři.