Loki: Tak jinak když si ten můj několikrát odkázaný blog nikdo nepřečte :)
Můj argument není o tom, že by "metaherní mechanika"* nic neznamenala nebo byla apriori zlá nebo špatná - můj argument je, že to je
špatný způsob popisu věci, protože to je zdánlivě konkrétní termín pro ve skutečnosti velmi nejasnou záležitost - jak ukazuju v tom blogu, hranice mezi tím jestli mechanika je nebo není metaherní je objektivně prakticky neexistující a
jedna a ta samá mechanika se může podle této definice "náhodně" stávat "metaherní" nebo "nemetaherní" podle kontextu, do níž jí zasadíš.
Fate point je metaherní - ve SW se Force point najednou stane nemetaherní. HPčka jako zranění jsou metaherní - v momentě kdy z nich uděláš únavu, omlácenost a morálku se stávají nemetaherní. U wushu to je o vnímání žánru. U Dread to je o pohledu na to co je realita z pohledu postav. Atd. Což z hlediska nějaké analýzy systému a mechanik prostě nedává smysl a užité v diskusi to nepřinese ujasnění, ale zmatek.
Co má smysl řešit je "směr logiky mechaniky" v prostoru který jsme kdysi definovali se SEBem v rámci naší
dynamické teorie - mechanika může mít orientaci "ven" (tzn. z fikce do metahry) nebo "dovnitř" (tzn. z metahry do fikce) -
pak má smysl se bavit o metaherních mechanikách (tj. těch co jdou z metahry do fikce) a o fikčních mechanikách (tj. těch co jdou z fikce do mechaniky) - ale to je už potom
zcela odlišná definice termínů než jsou ty, s nimiž tu operuje York a Gurneym odkázaný Justine.
Metaherní mechaniky mají základ své logiky v systému (metaherním prostoru) a vstupují do fikce. Tzn. jsou to všechny různé Fate pointy (ale i Force pointy), Action pointy a všechny další pointy, Inspirace atp.
Fikční mechaniky mají základ své logiky ve fikci a v metaherní rovině se nějak zobrazují. Tady jsou všechny HPčka (a je jedno, jak je pojmeš), následky, dovednosti atp.
Všimni si, že tohle třídění ale nijak neřeší "pohled postav" (který může být - jak jsem demonstroval výše - snadno proměnlivý podle kontextu, žánru, stylizace...) a opírá se o objektivní a neměnnou skutečnost která je daná tou samotnou mechanikou jako takovou.
_____________________
* = disiciální; fakt nechci používat nový termíny pro věci pro který už dávno máme jiný termíny