RPG odborně

Autorská citace #1
22.7.2013 22:03 - Alnag
Gurney: Píši to sem, nemám kam jinam to asi dobře sdělit. Díky za článek. Odkazy jsem zprovoznil. Bohužel ty tři odkazy v článku nejsou úplné (a nejsou úplné ani v originálním odkazovaném příspěvku) a nikam nevedou. Tudíž jsem je ani nezprovozňoval. Pokud ale napíšeš kam mají vést, není problém to doplnit.
Autorská citace #2
22.7.2013 22:30 - Gurney
Alnag: Moje chyba, kopíroval jsem je tam až při dokončování a poněkud narychlo a nevšiml si toho. Asi poprosím o úplné odstranění těch tří odkazů, bohužel sám nevím kam vedou a pro článek samotný nejsou nezbytně nutné.
Autorská citace #3
23.7.2013 11:30 - Merlin
hmm..trochu mne zaujala jedna myšlenka, která tam byla zmíněna..a to jsou Body štěstí či osudu (je jedno jak se pojmenují). Pokud by dostala řekněme skupina postav nějakou hromádku takovýchto bodů (ať jednotlivě, nebo hromadně pro skupinu) a sami se mohli rozhodnout jakou kostku a kdy přetočí, mohli by teoreticky rozhodovat kdy "jsou jim bohové nakloněni a kdy ne"..nicméně by je spotřebovávali...a obnova by byla jaká?
Autorská citace #4
23.7.2013 11:50 - Nachtrose
V jednom homebrew, ktereho se ucastnim mame body osudu na postavu ( prumerne 3 +- nejake opravy ). Jdou tim prehodit ale pouze vlastni utok, poskozeni a save. Pripadne iniciativa, kdyz se vysbira tusim pulka party. A jejich pocet je na herni sezeni.
Autorská citace #5
23.7.2013 11:58 - sirien
merlin: scéna, milestone, kapitola, příběh, Kronika. Session. Roleplaying. Level, exceptional success/natural 20, doioupene za skill points, odvozene z expu.

vyber si. viz také

Shadowrun 1-3 - volna karma (karma pool), každý 10. Exp.
Shadowrun 4 - volná karma jako atribut
Fate - Fate points za RP aspektů, v Fate 3 základní minimum na začátek Session, za zahrání neobvykle dobré scény
Star wars saga edition - force points na level
DnD 4e - akční body, tuším ze také za level
World of darkness - willpower, atribut, malý refresh za dobrý odpočinek, velký refresh za výrazný Roleplaying
Exalted - doplňování many za dobré popisy
Atd.

Záleží jen na Tobě
Autorská citace #6
23.7.2013 12:13 - Gurney
V podstatě počtu takových bodů i jejich obnovování záleží na tom, co s nimi chceš dosáhnout - pokud mají být postavy téměř nesmrtelné můžou mít klidně tři takové body na každé sezení nebo je obnovovat odpočinkem ve stylu daily powers. Pokud si nepřeješ, aby ze všeho vyklouzli tak snadno, pak může být obnovování vázáno třeba na celá dobrodružství, důležité mezníky kampaně, velmi heroické a awesome činy nebo z nich udělat opravdovou přízeň bohů a odměňovat třeba jednání ve prospěch nějakých jimi zastupovaných principů.

Mě osobně se jako kompromis mezi filmovou a smrtící hrou líbí řešení z WH40k rpgček - ve zkratce, každý má dva nebo tři "Body osudu" (v originále je to postavu od postavy jinak, ale nijak tomu neuškodí dát každému tři). Za spotřebování jednoho bodu se dají udělat drobnosti jako:
- přehození neúspěšného hodu
- jednat první v iniciativě
- jednat přestože je postava omráčená
- vrátit si několik málo HP
- mít u sebe nějaký drobný předmět, který by u sebe postava logicky mít mohla (tohle obvykle podléhá vetu GMa, ale většinou stačí nejsou-li hráči dickinsnové)
- odeber ze seznamu cokoli se ti nelíbí nebo se do hry nehodí/přidej co se líbí a hodí
Kromě toho se "Osud", ale dá i pálit - což zachrání postavu, která by jinak zemřela (v originále je to za cenu nějaké doživotní jizvy nebo kybernetikou snadno nahraditelného orgánu/končetiny, ale to už je věc žánru a vkusu). Spotřebované body se obnovují na začátku každého nového sezení, spálené nikdy nebo jen velmi vyjímečně. I spotřebované body se dají spálit.
Autorská citace #7
23.7.2013 12:52 - Merlin
Takže čistě hypoteticky...pokud dám postavě plácnu 3 body osudu, tak je může použít na přehození vlastního neúspěšného hodu např. S tím, že se jí příští sezení obnoví. Nicméně, pokud by chtěla přehodit můj hod..pak by ho spálila a on se jí neobnovil (nebo obnovil až s postupem na další level)... mě tak jen napadlo
Autorská citace #8
23.7.2013 13:21 - Jerson
Merline, myslím že ve tvé hře by stačilo, kdyby měla celá skupina dohromady dva záchranné hody, které by mohli spotřebovat buď na to aby sis přehodil útok, který by zabil postavu, nebo na save, který by ji zabil, abys nemusel upravovat hody, alespoň podle toho co píšeš. A hráči by věděli, že mají dvě šance odvrátit smrt, ne víc. Obnovit můžeš jeden bod za skončené dobrodružství. Myslím že když bys je hráčům dal a začal házet všechno veřejně, bude to pořád dost drsné a přitom férové.
Autorská citace #9
23.7.2013 13:22 - Max
Gurney píše:
Za spotřebování jednoho bodu se dají udělat drobnosti jako

Pěkné, zní to .... dost použitelně. Asi tím v DnD nahradím akční body které jsou z mého hlediska takové ... memastné, neslané.
Autorská citace #10
23.7.2013 13:23 - Merlin
Jerson: ještě to promyslím...
všechno veřejně rozhodně házet nehodlám...některé hody chci, aby zůstaly skryté (hledání, Postřeh atd.)
Autorská citace #11
23.7.2013 13:34 - sirien
Klidně. Záleží jak silná má být ta volba, kterou ta mechanika zprostředkovává. Nebo přesněji, jaký má být její charakter.

Reroll je poměrně "gamističtější", protože nový výsledek je opět nejistý. Bonus je dramatičtější, protože tam hráč ovlivňuje výsledek na jistotu (je fér hrát otevřeně a minimálně říct jestli aplikace bonusu stačí nebo ne).

Můžeš mít i obojí. Fate třeba nabízí volbu - buď změníš jednu kostku podle své libosti (dF hod jsou 4 kostky s výsledky -1, 0, +1), resp. ve 3. edici prostě přičteš +2 (obdoba přetočení -1 na +1) NEBO přehodíš celý hod (když Ti padne -1, -1, -1, 0 nebo když potřebuješ extra výsledek a chceš pro něj riskovat tak to bývá lepší volba). V d20 systému by to bylo třeba +5 nebo reroll. FATE navíc umožňuje bonus kumulovat spálením více Fate pointů (WoD tohle zase striktně limituje na 1WP na kolo, Shadowrun který dává reroll neúspěšných kostek umožňuje kumulativní užití na jeden hod, ale každé další stojí víc a víc karmy (první stojí 1, druhé další 2, třetí další 3 atd., takže to máš 1 za jeden, 3 za dva, 6 za tři, 10 za čtyři rerolly atd.)

Otázka taky je, jestli chceš aby se hráč rozhodl před hodem nebo až po hodu. Většina her volí variantu po hodu (zvýrazňuje to vliv hráčova záměru se hrou), ale třeba WoD aplikuje Willpower před hodem (WP je mechanika provázaná s fluffem, hráč tím i ukazuje že se jeho postava fakt snaží o kvalitní výsledek, případný fail pak má někdy o to větší následky).

Jinak osobně bych asi nerozlišoval jestli chce hráč měnit svůj hod nebo Tvůj hod. V podstatě jde o totéž - máš nějaký konflikt, kostky určí výsledek který se nehodí, hráč ho chce změnit ve svůj prospěch. Jestli jsi kostkou házel Ty nebo on, na tom už čistě metaherně moc nesejde, takže pokud má být ta mechanika metagame a nechceš jí provázat s fluffem tak, že z hlediska settingu jde o nějaký reálně existující prvek, který by svým charakterem ospravedlňoval, že je "nákladnější" (např. kdyby to byla přízeň bohů, ale bohové měli větší vliv nad těmi, co v ně věří, takže Tvůj patron nemůže moc ovlivnit výsledek snahy někoho kdo se klaní jinam a u spoluvěrců se mu zase nechce jim moc svinit), tak bych to asi nerozlišoval.
Autorská citace #12
23.7.2013 13:36 - sirien
Max: Najdi si FATE druhou edici, v kapitole o fate pointech je dost inspirativní výčet všeho, co se případně s těmi body může dát dělat v závislosti na tom, jaký vliv jim chceš dát.
Autorská citace #13
23.7.2013 13:42 - alefo
Autorská citace #14
23.7.2013 13:49 - Gurney
Tak jak je to napsaný nemáš možnost ovlivňovat cizí hody. Spalování bodů se provádí až po tom co ta postava v podstatě opravdu umře (po tom co si ty odházíš všechny útoky a dmg na ni a vyhodnotíte, že je fakt mrtvá) a výsledkem je, že ve skutečnosti je místo smrti jen KO (podle toho jak to hraješ může být úplně v bezvědomí nebo může být schopná se plazit z bojiště, ale ne nějak díl zasahovat nějak do boje - kdyby schopná byla, bude jí NPC mlátit dál...). Můžeš nebo nemusíš povolit takové postavě nějaké instatnt léčení (pokud ve hře existuje, třeba healing surge v DnD) a návrat do boje, ale hráč by t měl dobře zvážit jestli to stojí za to, protože je možné že na celou tuhle situaci dojde znova a bude ho to stát další cenný bod; já obvykle spíš praktikuju že po tak těsném vyhnutí se smrti může ráda že je ráda, ale pokud preferuješ něco heroičtějšího...

Jinak obecně platí, že jeden bod - jedna "kompletní" záchrana. Nemělo by se stát, že hráč spálí bod za to, že ho na místě nezabije ork a pak platit další (nebo hůř umřít, protože ho nemá) když kolem běhaj goblini a dobíjí raněný.

S tím ovlivňováním GMových hodů je to zajímavý nápad, ale v tom případě bych nechal reroll za spotřebování bodu, jak u hodů vlastních. Spalování je myšlené jako fakt hardcore věc, kterou uděláš párkrát za kampaň, když už to uděláš, mělo by ti koupit třeba natural 20 bez hodu a ještě nějakej pozitivní vedlejší efekt k tomu, neměla by být možnost že spálíš bod a k ničemu ti to není. Samozřejmě, když ty body rozdáváš štědřeji, tak potom můžou být slabší a třeba "jenom" koupit "základní" úspěch bez hodu.
Autorská citace #15
23.7.2013 13:54 - Merlin
Jo, to už naznačil Sirien. Zvážím to. myšleno přehození hodu. Ještě nevím jak se k tomu postavím.
Autorská citace #16
23.7.2013 14:00 - Gurney
...když já vždycky začnu psát, mezitím dělám deset minut něco jinýho a když to dopíšu, už jsou mezitím tři další posty...
Autorská citace #17
23.7.2013 14:21 - Merlin
Gurney: no jo proto píšu kratší příspěvky :) teda, když mám co říct :)
Autorská citace #18
23.7.2013 14:23 - sirien
jinak jedna důležitá věc: jak jsem už psal jinde (nebo možná někomu?) tak osobně jsem odpůrce pouze ve věci měnění hodu, z principu toho že hod by měl mít nějakou vlastní váhu - pokud už házím, tak prostě házím, když by se mi nechtělo / nehodilo přijmout výsledek, který hod dává, pak házet nemám vůbec nebo mám házet na něco jiného. Jde mi tam prostě čistě o to, že resolution mechanika by se měla používat tam, kde jí chceme a když jí použijeme, tak by se měla respektovat - jestli případně na co jí použijeme je ale čistě naše vlastní volba.

Jiné zásahy do hry (např. snížení počtu nepřátel, jejich oslabení nebo posílení, změna příběhového backgroundu nebo vztahů...) pak vidím v závislosti na charakteru té které hry. U gamistických her to asi moc ok není, protože ST tam má být arbitrem příběhu který je daný překážkami s nějakou náročností danou systémem. U simulační nebo dramatické hry s tím problém nemám, protože ST tam není od toho, aby dělal přípravu trasy a rozhodčího pravidel v jejím překonávání, jeho úkol tam je odlišný (simulace světa, dodržování gradace atp.)
Autorská citace #19
23.7.2013 14:41 - Quentin
My jsme dlouho používali fate pointy i v oldschool dnd, ale nepomáhalo to. Vypravěčovo šindlování to nenahradí. Hráči o FP vědí a přistupují k nim jako k životům, kouzlům, lektvarům etc., jednoduše další resource. Absolutně nic se tím nemění. Jen se přidá jedna další věc, se kterou musí hráč počítat.

Snažší je hrát hardcore.

Neřikám, že jsou FP/AP/bennies naprd. To ne. Jen nedokáží moc pomoct v tomhle ohledu. Jsou dobré spíš na motivování hráčů k specifickému hernímu stylu, protože jimi můžeš odměňovat specifické chování.

Různé akční body jsou dobré ve hrách, kde nejsou Hpčka, protože potřebuješ něco, co bude hráči "docházet" a bude cejtit, že jde do tuhýho. Dnd to dělá hpčkama. Realistické hry, kde tě může někdo zastřelit jednou ranou to dělají tímhle.
Autorská citace #20
24.7.2013 00:14 - sirien
Quentin: univerzální řešení v RPG existují, stejně jako lepší a horší způsoby jak něco nějak hrát. Jedněch i druhých je zoufale málo. Ty hraješ velmi konkrétním stylema máš i specifické a co Te tak různě čtu i dost stylově ujednocené hráče a popravdě zrovna u vás bych se divil kdyby to dopadlo jinak.

Nicméně osobně myslím že tohle spoustě méně vyháněných skupin vyhovovat může.

Stejně jako je otázka jak tu mechaniku nastavíte a k Čemu jí používáte. Když jich dad Hodně tak to Hráči používají jak říkáš. Když jich dáš málo a řekneš jasně že to je náhrada za Fiat... tak to fungovat muže. Nebo můžeš mít čišté svědomí když pak neoodvádíš a skončí to špatně (:

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14502692222595 secREMOTE_IP: 54.80.173.217