Kultura

ShadoWWW
7.3.2018 08:12
Pathfinder 2e
Pathfinder 2E vyjde 1. 8. 2019.

Základní příručka bude mít přes 600 stran. Bude obsahovat 30 zázemí, 6 původů (dříve ras) a 12 povolání.

Ve stejnou dobu vyjde i Bestiář čítající přes 400 stran.
Autorská citace #1
7.3.2018 10:00 - Vojtěch
Official Announcement



Inu, uvidíme. Playtest má být uveřejněn v srpnu.

A FAQ sekce
Autorská citace #2
7.3.2018 10:15 - Quentin
Na FB zatím docela drama o tom, že lidi investovali do svých PF knihovniček s tím, že to bude poctivá nekonečná 3,5e. Však ho taky začala většina hrát, protože nechtěli novoty 4e/5e.
Autorská citace #3
7.3.2018 10:24 - Vojtěch
Dalo se to čekat. Uvidíme, kam to povede. Paizo slibuje držet 1E v tisku, ale nešlo to tlačit do nekonečna na 3.5 základě. Hlavní je, aby jim došlo, že není volání po revoluci a je třeba držet spíš tu evoluci.
Autorská citace #4
7.3.2018 10:37 - sirien
Quentin: PF jel na revoltě proti 4e, ne proti 5e. Naopak příchod 5e byl pro PF těžká rána.

A uzavření původního PF teda IMO neni moc překvapení. Zaprvé co vim začal bejt dobře vnitřně rozjebanej (podobně jako kdysi 3e), zadruhé 5e mu brutálně podrazila nohy a Paizo potřebuje něco perspektivního a ne jen sosat umírající vývojovou větev.

Původně zkusili Starfinder, čemuž sem fandil, ale očividně se to moc nechytlo. Na druhou stranu se obávám, že posun PF k 5e neni zrovna rozumné řešení, protože narovinu - co z toho? To už můžou hráči PF rovnou přejít na 5e.
Autorská citace #5
7.3.2018 10:40 - LokiB
sirien píše:
Zaprvé co vim začal bejt dobře vnitřně rozjebanej (podobně jako kdysi 3e)


To je trochu myth, imho. Systémovu rozjebanost jsem při hraní nepozoroval, spíš některé parciální věci byly trochu ... hmm, v nesouladu.
Měls na mysli některé konrkétní mechaniky, které se rozpadaly?
Autorská citace #6
7.3.2018 10:59 - sirien
osobně netušim, ale zaregistroval sem nejeden stesk že rozšiřující materiály začaly přinášet věci, které se navzájem ne úplně kamaráděj (vznikaj tam nechtěnná komba nebo naopak nejasné vzájemné interakce)
Autorská citace #7
7.3.2018 11:01 - Vojtěch
Sirien: Rozjebanost nezaznamenána. Paizo pořád vede pravidla jen jako support pro svoje dobrodružství a setting.
Autorská citace #8
7.3.2018 11:18 - sirien
ok, tak sem asi zachytil nějakej nesmyslnej šum a přisoudil mu moc velkou váhu :)
Autorská citace #9
7.3.2018 12:35 - Skaven
Mimochodem, viděli jste Starfinder? Za mě moc pěkně udělaná pravidla včetně typografického zpracování (jakkoli scifi nemusím).
Autorská citace #10
7.3.2018 13:29 - Vojtěch
Mám ho doma, ale na pročtení mechanik ještě nebyl čas. Líbivé to ale rozhodně je.
Autorská citace #11
10.3.2018 13:28 - Alwaern
Tak se uvidí, jak dopadne playtest a jaká bude finální podoba pravidel. Přechod na PF 2e zatím spíš nepravděpodobný (a ano, pokud to bude příliš podobné 5e, proč tedy nejít na 5e). Zatím je čas užívat si ediční války jak na fórech, tak na fb.
Autorská citace #12
10.3.2018 13:50 - sirien
Edition wars sou jak Izraelsko-Arabskej konflikt. Bejvalo to fakt žhavý, ale zbylo z toho jen o málo víc, než výměny ostrých nót na mezinárodních diplomatickejch fórech a občasná šarvátka v Palestině, kterou ale u stolu stejně nikdo reálně nehraje. Nechce, teda, sem chtěl napsat. Ta podobnost je taková že se mi to začalo plést dohromady.
Autorská citace #13
10.3.2018 14:16 - Alwaern
Jen bude o něco horší dostupnost hráčů pro PF 1e (nebo 3.0/3.5), ale tak snad to družina na FG a roll20 vydrží.
Autorská citace #14
2.8.2018 19:14 - ShadoWWW
Je ke stažení playtest.

EDIT: Pokud se nechcete registrovat, tak tady.
Autorská citace #15
2.8.2018 21:54 - LokiB
Diky!
Ty jo ... tak jsem si kus precetl a zjistil jsem, ze ani ted nemam chut se do toho poustet vic. Uz ten zacatek 3 akce za kolo + 1 reakce, nektere aktivity vyzaduji pouziti vice akci, jako napriklad kouzleni.
No, mozna az budou dlouhe zimni vecery, ale na horke letni se to nehodi :)
Autorská citace #16
3.8.2018 12:36 - ShadoWWW
Ten nápad s třemi akcemi v kole mi přijde zajímavý. Hlavně to napasování na kouzla, kdy každé kouzlo trvá jiné množství akcí a některé kouzlo lze sesílat různé množství akcí. To sesílání v Pětkách, kdy nic není za víc než 1 akci*, je dost jednotvárné. Na druhou stranu hned 3 možné útoky za kolo hned od 1. úrovně mi přijdou hodně (není tam to "from zero to hero"). Působí to, jako kdyby DND 5E bylo "základní soubojový systém DrD" a PF 2E byl "rozšířený soubojový systém DrD". A featy, kam se podíváš.

Hodně mi to připomíná DnD 4E křížený se 13th Age.


-----
*kromě rituálů, ale to jsou spíš triky mimo boj
Autorská citace #17
3.8.2018 12:41 - York
ShadoWWW píše:
PF 2E byl "rozšířený soubojový systém DrD". A featy, kam se podíváš.


Je to rozhodně konzistentní s první edicí.
Autorská citace #18
3.8.2018 13:03 - LokiB
ShadoWWW:
No, ale ty vícenásobné útoky jsou dost penalizované

Píše:
Attacks are particularly strenuous and become less and
less effective the more you use them during a single turn.
The second time you use an attack action (anything with
the attack trait) during your turn, you take a –5 penalty
to your attack roll. On your third attack (and any
subsequent attacks if you have a way to take more) you
take a –10 penalty. This penalty is called your multiple
attack penalty.


Takže zrovna tohle to zlepšování hrdiny moc neohrozí, ne?
Autorská citace #19
3.8.2018 13:11 - ShadoWWW
Jo, máš pravdu.

York: PF1 byl jednodušší než DnD 3.5.
Autorská citace #20
3.8.2018 13:21 - LokiB
ShadoWWW: PF1e byl jednodušší než DND 3.5 v základu, ale ne o moc. Popravdě 3.5 v zákaldu nebyl až tak složitý systém. Peklo z toho udělaly všechny další knihy, zavádění nových typů akcí (které v zákaldu nebyly) atd.
Autorská citace #21
3.8.2018 21:59 - Bluesboy
Osobne som nikdy PF nehral, ale ked som si to precital, tak fakt na to nemam chut. Navyse som od kamosov pocul a aj online cital o tom, ako si ludia museli vytvorit dokumenty v exceli na vyssich leveloch pre kazdu situaciu aby vedeli hned aky maju bonus k akemu typu utoku atd.

Problem je s tym, ze DnD 5e sa dari dost dobre - je to ovela jednoduchsi system, ktory je pre novych hracov zrozumitelnejsi a tym padom sa ho aj rychlejsie naucia. Z vlastnej skusenosti to viem ako niekto, kto pred 10-15 rokmi hraval DrD 1.6, plus mam akurat novu skupinu hracov, ktori 14 rokov dozadu skusili 3.5e zoparkrat a 5e sa im paci daleko viacej, a mam aj hraca, ktory kedysi ako pubertak hraval 2e ADnD a ked vysla 3e tak sa mu do toho nechcelo pustat.

Paizo sice vytvorilo PF ako odpoved na 4e, lenze s 3.5e pravidlami adoptovali aj biznis model od WotC - vydas zakladne pravidla, no ale ked si ich kazdy kupi, musis nejako zarabat penaze, tak zacnes pumpovat do obehu nove pravidla a zachvilku zahltis trh az to nikto nechce kupovat kvoli tomu, ze kto sa v tom bude vyznat? Potom ti do toho WotC vyda super novu ediciu a party's over. WotC sami uz zmenili svoj biznis model - nevydavaju tolko pravidiel, lebo pocas playtestu pred 5e im hraci povedali, ze ak by 5e trvala 10 rokov, chcu si kupit maximalne 4 dalsie knihy s pravidlami. Takze WotC sa teraz zameriava daleko viac na pribehy, ktore by si ludia chceli zahrat, nez na nove pravidla.

Paizo su tak trochu v prdeli - ako ste to aj vy tu v diskusii povedali, ak zjednodusia pravidla, preco by ludia proste nezacali radsej hrat 5e? Podla mna PF ma svoje miesto v RPG svete, lenze nepotrebuje na to novu ediciu. Ludia, ktorym sa paci komplexnost a skoro-nekonecna moznost vyvijat postavy uz na to maju PF 1e. Nepotrebuju novu ediciu.

Cely tento playtest pre PF 2e je len o tom, aby sa Paizo a ich hra dostali znovu do povedomia, aby sa o nich rozpravalo v RPG svete - musia v ludoch vzbudit zvedavost, nejak ich bud prilakat naspat, alebo prilakat novych hracov.

Mne sa viac paci DnD 5e lebo ako DM som viac uvolneny pocas hry, ale dufam, ze ludia, ktori hraju PF 1e budu spokojni s 2e, hlavne ak to pojde dalej v tej linii, kde sa ludia baziaci po komplexnosti mozu vyzit.
Autorská citace #22
4.8.2018 00:56 - Aegnor
Bluesboy píše:
Podla mna PF ma svoje miesto v RPG svete, lenze nepotrebuje na to novu ediciu. Ludia, ktorym sa paci komplexnost a skoro-nekonecna moznost vyvijat postavy uz na to maju PF 1e. Nepotrebuju novu ediciu.

S tímhle úplně nesouhlasím. PF 2e může ke spoustě problémů přistupovat elegantněji, s lepším výsledkem, prostě ... vyvinutě. Podívej se na GURPS. 3e je pro hráče, kteří chtějí to, co GURPS nabízí, dostatečně použitelná varianta, ale 4e to prostě zvládá lépe.
Autorská citace #23
4.8.2018 01:32 - Bluesboy
Okej, s tym sa da suhlasit. Dufam, ze sa im podari nieco podobne. Nikto nepotrebuje druhe DnD 5e. Nech radsej zostanu pri komplexnejsej hre.
Autorská citace #24
14.9.2018 08:37 - LokiB
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.
Autorská citace #25
14.9.2018 13:10 - Shako
LokiB píše:
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.


Robustní mechanické jádro s jasným vysvětlením zní velmi dobře. Otázka je, zda je to fakticky tak dobře zpracované a co se s tím stane po pár rozšiřujících příručkách. Jako protipříklad uvedu 4e/ess, která sice taky měla hromadu označení, keywordů atp. Takže na začátku bylo všechno relativně jasné. Ale později příručky to totálně rozbily - třeba i tím, že podobně pojmenované věci se chovali mechanicky různě. Jestli to pokračuje dál v 5e, tak jsou WotC trošku nepoučitelní... resp. zaměřili se na jiný aspekt a tenhle opět vyignorovali. Takže opět přichází PF, který to pochopili a "opravili"? jako skoro bych nevěřil, že se historie může takhle zopakovat.
Autorská citace #26
14.9.2018 14:16 - sirien
LokiB píše:
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.

Nechci startovat flamewars, ale tady chytejte ten hořící dynamit, chtěl si říct? :)


Nejsem si jistej, že to kolega popisuje správně (neznám jiné jeho názory na věci co znám osobně, abych to porovnal) a ani že s ním sdílím představu o významu slov jako je "složitost", "komplexita" atp.

Chápu, co chce o PF2 říct a co se mu na něm líbí, nicméně zrovna příklad s jízdními zvířaty mi přijde jako tvrdé varování, že zatímco se DnD 5e stáhlo zpátky a vsadilo na co největší jednoduchost za cenu ztráty určité mechanické hloubky, tak PF2 se ve snaze se proti DnD vyvážit (v tradici "PF je dobře udělané to druhé DnD které jste v současné edici zrovna nedostali") zašel až trochu příliš daleko.

A to dělení "DMs game" a "player's game"... to by bylo na dlouhou diskusi. A jako velmi intenzivně bych s kolegou nesouhlasil. A jeho přirovnání sou... špatný.

Shako píše:
Otázka je, zda je to fakticky tak dobře zpracované a co se s tím stane po pár rozšiřujících příručkách.

Zejména to druhé. Historická zkušenost je, že hry, které začaly na vysoké úrovni složitosti, se velice záhy zvrhli do naprosto nechutný dekadence - od 2. a 3. edice DnD (o 4. ani nemluvě, to už bylo tak za hranou jak snad nic) přes různé Shadowruny a GURPSy až po nevim co.

Na druhou stranu je otázka, jak moc Paizo vůbec bude chtít nějaký rozvoj dělat. I když k PF1 existuje co vim dost rozšíření, tak důraz Paiza je na adventure path, nikoliv na sourceboocích a navíc teď Wizardi ukázali, že cesta k dlouhodobé prosperitě vede spíš přes malý počet hodně kvalitních a dlouhodobě hodně prodávaných příruček než přes chrlení hromady málo prodávaných věcí.

Shako píše:
Jestli to pokračuje dál v 5e, tak jsou WotC trošku nepoučitelní

Ale vůbec. Big drama kolem toho, že jedna specifická schopnost má v názvu stejné slovo jako jedna obecná mechanika. (Navíc dělá něco... relativně ze stejnýho koše jako ta obecná mechanika, jen jinak.) A kolem toho že profka na věci co dávaj bonus funguje jinak než profka na věci co nedávaj bonus.

Jako ne že by tam neměl trošku point, ale zároveň to je trochu hnidopišský a sou to věci co v reálný hře žádnej problém nedělaj a sou to dost non-issues ve skutečnosti (jako ano, pod lupou to působí trochu neelegantně, ale to je tak všechno).

Shako píše:
Takže opět přichází PF, který to pochopili a "opravili"? jako skoro bych nevěřil, že se historie může takhle zopakovat.

Ne.

Zaprvé PF v minulosti nic neopravil - Wizardi vydali 4e která se svym konceptem brutálně odklonila od DnD tradice a dost lidem tim prolezla krkem a Paizo prostě s PF navázalo na Wizardama opuštěnou 3e, která byla to, co lidi chtěli (a ano, sice jí trochu zbrousili, ale reálně to byla pořád 3e). To se teď stát nemůže, protože 5e je pravý opak 4e - je velmi oblíbená, tak moc, že stáhla hráče co dřív zůstali věrný starším edicím a i dost hráčů Pathfinderu. A Wizardi jí zvládli dodneska ničim nerozbít, což je malej zázrak.

Zadruhé na 5e není moc co opravovat, ten systém je fakt dobrej, funkční a robustní. Má nějaké nedokonalosti, které časem vyplavaly na povrch (Ranger...), ale Wizardi je čestně uznali a v podstatě se za ně omluvili, ale nic z toho nestálo za nějaké větší opravy a mohlo to být ponecháno jak to je jen s varováním že "hej tohle je trochu broken, ale ne až tak moc, jestli se vám to líbí tak vám to brát nebudeme, ale jen jako abyste věděli a nedivili se". Ostatně jak je zmíněno vedle, touhle dobou už u 3e byla 3.5e a u 4e už byly Essentials, 5e dál stojí tak jak jí napsali.

To je pro Paizo samozřejmě problém, protože Paizo vyrostlo do slávy šplhánim po zmítající se Wizardí mrtvole. Když Mike na Wizardy castnul resurrection, tak Paizo spadlo a protože DnD 5e je tak dobrý, tak najednou zjistili, že pro PF nezbejvá moc prostor. Plus se jim i PF začal trochu zabordelovat.

Teď po letech když už sme 5e konečně naplno prozkoumali vyšlo najevo, že tam je skutečně menší mechanická hloubka. Což bylo něco co se vědělo už od začátku, ale bylo to vítáno jako osvěžující změna (protože 4e sucks!) - teď se začíná ukazovat, že ta hloubka je pro některé hráče (zejm. fandy kombení z 3e) možná až moc mělká a Paizo větří svojí (možná jedinou) příležitost dostat se zpátky do hry tím, že by natáhlo "hardcore gamery" právě skrze systém který bude mít výrazně větší hloubku než 5e, ale přitom bude mít (oproti 3e atp.) její moderní "čistotu a přehlednost".

Tj. nejde o opravování, spíš o zoufalý (...což neznamená že nemůže být kvalitní přínosný) pokus najít nějakou díru na trhu kterou 5e nepokrylo a vejít se do ní.
Autorská citace #27
14.9.2018 14:19 - LokiB
Shako: nevím, jestli a jak moc je PF2.0 napravováním chyb 5E.
PF byl DnD 3.75, tedy vlastně odpověď na to, že WoTC chtělo 4E a už dál nechtělo 3.5E, která ale měla masivní základnu fanoušku.

Mně to přišlo, že s PF2 si PAIZO chce určitě částečně odpovědět na 5E ... ale asi ani oni sami nevěří, že by to mohlo nějak 5E ohrozit. Spíš zkoušejí vyvinou "svůj systém", aniž by sebou táhli historii DnD 3.5.
Ale tak to je můj pocit.
Mě to při čtení mco nevzalo, protože mi to přišlo složitější, než kolik jsem tomu chtěl věnovat času, abych promýšlel, jaké má co důsledky a jak se mi to líbí.
Autorská citace #28
14.9.2018 14:52 - LokiB
sirien: Mně pak už přišlo, že k PF bylo více doplňujících příruček, než druhdy k 3.5E :)

jejich pokus o "nový systém" mi snad ani nepřijde zoufalý ... prostě si to chtějí zkusit. já jim fandím, že to udělají tak, aby to lidi zaujalo, i když pro mě to zrovna teď tedy není.

Edit: ad dynamit ... bych to tak vyhroceně neviděl. Vím, že 5E tu má dost příznivců a sám ho mám za povedený systém. Je mi ale jasný, že prostě mezi hráčema je nemálo těch, kteří chtějí něco jiného, ještě "komplexnějšího", ještě "učesanějšího" ... nebo to je jedno, jak tomu budeme říkat.
osobně si myslím, že publika pro PF2 není mnoho ... ale mohlo by jim to stačit. Se uvidí.
Autorská citace #29
14.9.2018 15:47 - sirien
LokiB píše:
jejich pokus o "nový systém" mi snad ani nepřijde zoufalý

jako já se teď Paizu nějakou dobu nevěnoval, tak nevim, jak přesně na tom sou, nicméně v době "vrcholu" 4e byli s PF brutálně rozjetý a těsně před koncem 4e (už po ohlášení a snad během finálních playtestů DnD 5e) se poprvé v historii RPG scény stalo, že DnD přestalo být market leaderem. Ta pozice asi na půl roku (čtvrt? tři čtvrtě?) propadla Pathfinderu. Hráčská základna PF byla dost možná v ten moment už i větší než hráčská základně DnD - minimálně než hráčská základna aktuální 4. edice (která v té době už začala z části odcházet k nově vyšlé 13th Age). Paizo bylo v ten moment naboostěný jak sviň - PF byl nadupanej a na koni, do toho jim jely ve velkym Adventure Path, měli super jméno v komunitě... Zašlo to dokonce tak daleko, že v jejich novoročním veřejném vyjádření padaly hlášky jako že "jsou hrdí na to že se PF stal #1, ale že si jsou i vědomi související odpovědnosti vůči komunitě zejména ve vztahu k tomu že se z PF tím pádem stane i hlavní entry game" atp. Paizo bylo fakt našlápnutý na to hodit Wizardy za sebe a postavit se na jejich místo s Pathfinderem jako nejoblíbenějším a nejprodávanějším RPGčkem (se všemi souvisejícími benefity jako prodejnost modulů a rozmach Adventure path a případné licencování...)

Pak o půl roku pozdějc přišlo DnD 5e a vzalo PF všechen vítr z plachet - prodejnost 5e prorazila stropem a překonala všechny dřívější edice, jeho oblíbenost takřka obratem vyšplhala do závratnejch vejšek - popravdě to je nejspíš nejoblíbenější a nejrespektovanější edice DnD od dob té úplně první. Hráči dřívějších edic (zejm. ADnD) se stáhli k 5e a stáhlo se tam i hromada hráčů PF. Prodejnost PF šla závratně dolu, hranost PF propadla DnD 5e a to zejména na online platformách (Roll20, FG) - spolu s tím Paizo ztratilo i velkej potenciál na licencování, na kterej se tak těšili a všechny produkty šly nově primárně opět za Wizardama. Wizardi vzali předbíhající Paizo za límeček a mrštili s nim kamsi zpátky do kouta.

O pár let později se na to Paizo pokusilo zareagovat vydáním Starfinderu... ale kde je tomu konec. Pak když tohle selhalo tak letos ohlásili vydání PF 2e... a popravdě ohlas byl minimální, většinu pozoronosti v tomhle směru vytvořila jen primární propagace Paiza.

Před nějakými 5-4 lety bylo Paizo na vrcholu scény a bylo krátce market leader - od té doby o něm vlastně nic moc neslyšíš, jeho největší produkt zapadnul do ztracena a jeho nový velký produkt je kdesi ve stínu 5e, vůči níž se opět snaží pouze vymezit v prostoru, kterej 5e moc nepokryla.


Ten propad je podle mě naprosto očividnej a v porovnání s tím, kde Paizo bylo, to je prostě tak trochu zoufale působí.

Ale jak sem psal, není to nutně nějak špatné hodnocení věci, spíš trochu smutné a PF2 určitě může být kvalitní hra a může být přínosná a obohatit scénu o systém, který tu teď chybí (moderní a elegantní, ale mechanicky hlubší bratříček 5e - proč ne). Ostatně technicky za tenhle stav Paizo ani nemůže (možná jen dávali moc kreditu sobě za úspěchy které stály spíš na tehdejším zoufalství a neschopnosti Wizardů, ale to by bylo vcelku pochopitelný) a neni to jejich chyba - že 5e bude takovej buldozer fakt čekat nemohli (nikdo to nečekal) a asi nemohli dělat nic moc lepšího, než dělali.

Fakt ale je, že Paizo potřebuje nějakou viditelnou a silnou vlajkovou loď. Původní Pathfinder to už bohužel neni a Starfinder se tím fakt nestal. Pokud jim selže i PF2, tak se bojím, že to s nimi pude postupně hodně dolu, takže v tomhle smyslu PF2 tak trochu zoufalej je.
Autorská citace #30
14.9.2018 18:07 - LokiB
Tak já nikdy nebral PF moc jako "produkt PAIZO" ... ve smyslu, že by to byl jejich systém.
Přiznám se, že jsem jejich vyjádření v tomhle smyslu nesledoval a ani nesleduju. Měl jsem pocit, že tak jako v dané době vyslyšeli volání hráčů a pak to kolem toho celkem rozjeli.

Debaty o tom, proč komu přijde 5E tak dobrý jsme tu už měli. Rád jsem si ho zahrál, nemám proti němu nic, ale zas takovej vodvaz, jakej kolem toho je hype, to mi nepřijde. Co jsme přešli na SW, tak mi DnD ani moc nechybí.
Že k tomu maj dobrej marketing a že dneska RPGčka hrajou i lidi při penězích, kteří nemají problém kupovat materiály ve velkém ... budiž jim to přáno.

Ve velkej úspěch PF2 nevěřím, jejích cílovka je výrazně méně početná než ta u 5E. Ale svoje místo by si mohl najít. Uvidíme.
Autorská citace #31
14.9.2018 19:29 - sirien
LokiB píše:
Debaty o tom, proč komu přijde 5E tak dobrý jsme tu už měli.

co to má s timhle co společnýho? Jak to přijde Tobě nebo mě je docela jedno, já sem teď psal jak to bylo přijaté plošně (co do recenzí, komunitního ohlasu, procentních změn hraných systémů na různých webech, prodejnosti původních i navazujících knih atd.)

Jinak já osobně doufám, že se PF2 podaří a že s nim Paizo kus trhu zase urve zpátky. Zaprvé myslim, že si to Paizo tak nějak zaslouží (jejich aktivity držely komunitu DnDčkařů při životě, když se na ní Wizardi pokoušeli provést euthanazii...), zadruhé mám za to, že příliš silná a jistá pozice jednoho systému bez vážnější konkurence neni úplně prospěšná pro RPG scénu jako celek.
Autorská citace #32
14.9.2018 23:31 - Mnauk
sirien píše:
Má nějaké nedokonalosti, které časem vyplavaly na povrch (Ranger...),

Sry ze rusim vase kruhy, ale co je na nem spatne? Je to trochu mimo, tak klidne odpoved do 5e. Diky.
Autorská citace #33
15.9.2018 13:47 - sirien
Odpovědi máš tady :)
Autorská citace #34
17.9.2018 14:19 - ShadoWWW
Zamýšlel se už někdo na překladu Pathfinder 2 do češtiny? Možná by teď byl vhodný okamžik začít pracovat na překladovém klíči.

Je podle vás ancestry spíš rod, původ, nebo ještě něco jiného (rasa ;))?
Autorská citace #35
17.9.2018 14:48 - Elgard
ShadoWWW píše:
Je podle vás ancestry spíš rod, původ, nebo ještě něco jiného (rasa ;))?


V českém významu imo rod. Už jen z toho důvodu, že máš hodně odvozených slov jako ancestral, kam se původ nebo rasa naprosto nehodí a rod tak nějak ujde :-)
Autorská citace #36
17.9.2018 15:09 - LokiB
Chápu, že se vám třeba "zděděné" k ancestral moc nelíbí :)

Je si myslím, že se v češtině se nepodaří vždy kopírovat angličtinu tak, aby, jako v případě ancestry / ancestral bylo i české slovo se stejným základem, a ne třeba původ / zděděné.
U rod /rodové to zrovna nevadí, ale některá slova vhodně v češtině neohneme.
Autorská citace #37
17.9.2018 15:18 - Elgard
Tak ono zděděné je nepřesný pojem, protože aby to spadalo do ancestral, muselo by to být zděděné po předcích, ne odjinud, protože význam ancestry/al je právě navázaný na předky. To už spíš dědičné.

Jinak souhlas, ty jazyky jsou prostě oba jiný i systémově.
Autorská citace #38
17.9.2018 18:47 - Šaman
V určitých situacích bych to přeložil jako "odkaz předků". Jindy jako "rodové <něco>". Možná i ten původ se občas dá použít, ale jen v úzkém významu ("pamatuj na svůj původ", ale ne "tenhle bojový styl má původ u trpaslíků").
Rasa, ani druh ne.
Autorská citace #39
18.9.2018 09:03 - Vojtěch
Kde je Starfinderu konec? Myslíš jak zvedli kvůli dobrým prodejům frekvenci vydávání Starfinder Adventure Path z 1x za dva měsíce na 1x měsíčně?
Autorská citace #40
18.9.2018 13:43 - sirien
Na Roll20 co vim nepotkal ani 1. desítku, hraje ho pod 2% lidí. Což je horší výsledek než maj Shadowruny nebo SW. Dokonce i WoDčka (před V5) a plošně hatovaná 4e byly vejš.

(A to je ještě štěstí že ten žebříček na kterej koukám je seřazenej podle počtu hranejch her a ne podle počtu hráčů - tam by byl až na nějakym 24. místě. Se 3 nebo 4 hrama co by mu velmi těsně dejchaly na záda, takže možná by bylo fér říct na 22-28 místě.)

Jako možná to má slušnou prodejnost na to aby to uživilo Adventure Path, ale takhle si osobně moc úspěšnou hru studia který aspirovalo na market leadera nepředstavuju. Nemluvě o tom že sem zahlíd i dohady o tom že Starfinder Paizu slouží i jako testovací pískoviště pro nějaké jiné prodejní koncepty vč. typově odlišných adventure path řad, takže může být i možné že tam věci nejsou nutně řízeny čistě ziskovou logikou a něco tam může být i ztrátové.


Jako já neřikám, že je Starfinder na umření, jen řikám, že na Starfinderu si Paizo další budoucnost fakt nepostaví.
Autorská citace #41
19.9.2018 06:58 - Vojtěch
Od Starfinderu to ale nikdo od začátku nečekal. Starfinder byl pokusný balónek, který testoval, jestli by se Pathfinder universum chytilo i se Space fantasy nátěrem (protože moduly z Numerie nebyly hatované) a daří se mu víc, než se čekalo. Paizo s ním trochu diverzifikovalo, ale nemělo reálně aspiraci na vedoucí pozici na trhu. Samotný koncept zavedeného fantasy světa posunutého o pár tisíc let dopředu z těch známějších her moc nepamatuji, ale je to taky okrajová záležitost.
Autorská citace #42
19.9.2018 13:22 - ShadoWWW
Pathfinder jistou dobu RPG lídrem skutečně byl, jak jsem psal vedle.

Co vím, tak Starfinder se prodává dobře, tedy co se knih týče (s doplňky jako figurky atd. je to prý horší). S DnD 5E se to sice nedá srovnávat, ale to žádné stolní RPG. Na Roll20 jeho popularita taky pomalu ale jistě stoupá.

Pro mě je Starfinder záhadou marketingově. Když vyšel, bylo jasné, že tam budou zkoušet nové koncepty, co pak použijí při Pathfinder 2. Aktuálně s betou PF2 to ale vypadá, že Starfindeer je spíš Pathfinder 1.1 než Pathfinder 1.9. A v tom může být zakopaný pes. Že jak se naplno rozjede finální verze Pathfinder 2 (po jeho vydání), tak hráči budou mít se zastaralým enginem Starfinderu problém oproti inovovanému, modernějšímu enginu PF2. Navíc se zdá, že SF a PF2 budou spíš nekompatibilní než kompatibilní, což byla velká deviza Starfinderu vůči PF1. Navíc vydat veřejnou betu PF2 necelý rok po vydání nové značky Starfinder je docela na facepalm (jako by s tím ještě dva tři roky nemohli počkat).

Ať to dopadne jakkoli, život Starfinderu je minimálně na několik nejbližších let zaručen. Prodeje jsou pro Paizo docela dobré.
Autorská citace #43
19.9.2018 13:32 - sirien
Vojtěch: nevím, co kdo od Starfinderu na začátku čekal, ale z kontextu doby a situace si sem takřka jistej, že Paizo u Starfinderu doufalo v mnohem víc. Že se jako hra relativně vpohodě uživí ve svém místě kdesi na vnějším okraji trhu je sice hezké, ale nevěřím, že to je to co od něj Paizo chtělo a co si slibovalo (bez ohledu na to jak se k tomu možná zpětně vyjadřují).

Vojtěch píše:
Samotný koncept zavedeného fantasy světa posunutého o pár tisíc let dopředu z těch známějších her moc nepamatuji

Tak jako... Shadowrun neni zrovna malý RPGčko... A technicky vzato Eberon a Spelljammmer k takovým konceptům také nemají zrovna moc daleko.
Autorská citace #44
19.9.2018 13:43 - ShadoWWW
Za mě by mnohem víc dával Starfinder smysl jako svůj osobitý Sci-Fi setting pro Pathfinder 2. Něco jako ten Spelljamer.
Autorská citace #45
19.9.2018 14:14 - LokiB
ShadoWWW píše:
jako by s tím ještě dva tři roky nemohli počkat


Takhle to ale nefunguje ... jednak, kdo ví, kde bude trh za tři roky. Druhak kdo ví, kdy bude z bety hotový produkt.
A můj pocit při vydání Starfindera byl dost odlišný od toho sirienova ... nevím z čeho pramení jeho přesvědčení, že doufali v mnohem víc.
Autorská citace #46
19.9.2018 14:35 - sirien
Loki: z toho, jaké měli ještě chvíli před tím zjevné ambice a jak hrozně se na těšili na jejich naplnění a z toho, že idea Starfinderu zrodila vcelku těsně potom, co Wizardi s 5e tyhle ambice totálně zruinovali a poslali PF1 na druhou nebo třetí kolej.
Autorská citace #47
19.9.2018 14:49 - ShadoWWW
Díval jsem se teď na ICv2 reporty a Starfinder se od data vydání drží na 2. místě prodejnosti (3. je Pathfinder), takže asi cajk.
Autorská citace #48
19.9.2018 20:49 - Vojtěch
Sirien: Nikde před vydáním jsem nezaznamenal něco, co by se byť jen přibližovalo úvahám na to, že by Starfinder předčil v prodejnosti Pathfinder, natož 5E. A asi jsme se nepochopili. Já mluvil o tom samém settingu, který již vyšel posunutém o pár tisíc let. Jako kdyby udělali Eberron a pak ještě Eberron in space. Protože právě setting Starfinderu přímo vychází ze settingu Pathfinderu. Abadarova církev se změnila v megakorporaci, Runelordi založili hvězdné impérium atd. Blíží se tomu v reverzu třeba Vampire a Vampire Dark Age.
Autorská citace #49
19.9.2018 21:25 - sirien
Vojtěch: je to otázka názoru a určitě se mnou nemusíš souhlasit.

Z mého pohledu tu prostě je studio, které celé stálo na jedné hře s (relativně) rozsáhlým publikem a které se v jeden moment začalo naprosto neskutečně dařit - tak moc, že se Paizo mělo stát solidní #1 na celém tržním segmentu. A ono studio dalo velmi otevřeně najevo, že to a) považuje za docela danou věc a b) se na to moc moc těšej.

A pak najednou - jen kratičce potom co si na chvíli šáhli na vrchol, jim najednou starej konkurent podrazil nohy tak brutálně, že si rozbili hubu (tj. nejenže je Wizardi přeskočili, ale ještě navíc Paizu šlohli velkou část stávajících hráčů)

...a asi tak rok potom, co se jim stane tohle, se Paizo najednou rozhodne po mnoha letech spokojeného opečovávání své jediné dojné krávy vydat druhou hru, která sice cílí na tu samou komunitu, ale je až teatrálně odlišná (podobné mechaniky, ale z hardcore fantasy skok do brutálního scifi).


...jestli mi chceš tvrdit, že to udělali jen tak a nic moc si od toho neslibovali a od začátku to dělali s tím, že tahle jejich teprve druhá hra skončí kdesi v hromadě dalších "jedno-až-dvou-procentních" her, tak jako prosim, ale já to nějak nežeru. Podle mě si od Starfinderu zjevně slibovali víc (určitě ne, že by trumfnul DnD 5e, ale určitě to, že se prosadí mnohem jednoznačnějc a jasnějc a ideálně jasně trumfne všechny ty kdejaký Star Warsy a GURPS moderny svého času atd.) a to co nakonec dostali je výsledek dost u dolní hranice přijatelného. Což samozřejmě nepřiznaj, protože a) proč by přiznali selhání, zejména když b) by to té hře poškodilo jméno.

Každopádně Starfinder podle mě u Paiza skončil spíš jako neúspěch a právě proto následně vsadili na to udělat novou edici Pathfinderu.

Samozřejmě se můžu mýlit. Ale businessově to dává dokonalej smysl.



(Jinými slovy - nebýt DnD 5e, žádnej Starfinder by nikoho ani nenapadlo dělat. A kdyby Starfinder uspěl a místo 1-2% shrábnul třeba kolem 4-5%, tak by dneska nevycházel Pathginder 2e. A pokud Pathfinder 2e nebude výrazně úspěšnější, tak tu nejspíš za 3-4 roky budeme mít nějakej další pokus s nějakou další hrou - možná Starfinder 2e, možná něco úplně jinýho. Ale prostě studio co "vyrostlo", byť nakrátko, tak jako Paizo se už s nějakejma 1% štěkama se kterejma si vystačí Pelgraine nebo Evil Hat nesmíří a bude chtít prorazit vejš, už jen z čisté hrdosti když nic jinýho.)
Autorská citace #50
19.9.2018 21:33 - ShadoWWW
Našel jsem ten článek, ve kterém Paizo přebírá roli lídra.
Autorská citace #51
20.9.2018 15:44 - Vojtěch
Mno, jestli z tohohle někde cítíš ambice převzít roli prodejního leadera, nebo předběhnout tak masivní licence, jako Star Wars, které ne zrovna dávno vydalo Fantasy Flight, nebo Star Trek, který konečně dostal moderní kabát... no nevím, ale tohle z ne zrovna mainstreamového sci-fi pojetí prostě není vidět. Starfinder je prostě jen Pathfinder ve vesmíru.

A o Pathfinderu 2 se mluvilo od začátku co vyšel ten první s tím, že to bude cca 10 let po vydání prvního a to ještě v době, kdy Pathfinder v čele zdaleka nebyl. Rád bych připomněl, že tohle jsem meldoval už drahně let zpátky, ale zdroj na Paizu už nevyhrabu zpátky (jen aby se neřeklo, že si teď vymýšlím retrospektivně).
Autorská citace #52
19.11.2018 13:32 - ShadoWWW
Potkal jsem o víkendu kamaráda, co hráli Pathfinder 2e - playtest. Líbí se jim hodně zjednodušení akcí a backgroundy. Nebílí se jim taky hned několik věcí, zejména:

  • Složitá, vícevrstvá tabulka Stupňů obtížnosti (DC) (ve stylu tabulky zranění v DrD+)
  • Základní hodnoty vlastností se v průběhu tvorby postavy na 1. úrovni 9x (!) upraví, než hráč získá jejich finální hodnoty.
  • Omezené možnosti multipovolání
  • Na všechno potřebujete ideálně schopnost povolání, nebo alespoň odbornost (feat). A to i na veci, u kterých je to diskutabilní (třeba vybírání kapes nebo vyrážení dveří).
  • Různé bonusy k iniciativě podle toho, co zrovna na začátku boje děláte.
  • Spousta různých bonusů a postihů získávaná přes featy, které jsou ale samy o sobě zanedbatelné. Jinými slovy: rozhodnutí, která děláte ve výberu schopností, jsou relativně bezvýznamná a mají význam až v rámci nějakého řetězce rozhodnutí (na sebe navázaných schopností).
  • Každé pravidlo a každá schopnost je plná tagů (herních pojmů), a to spíš více než méně, ale ty nechápete, dokud nepochopíte, jak pravidla fungují jako celek. Zde se autoři inspirovali DnD 4E a ačkoliv tagový systém je tu layoutově přehlednější, tak těch tagů je tu mnohem víc než v 4E.
Ten poslední bod je důvodem, proč to podle nich není vhodné pro začínající hráče. Ale naopak ti, co se nebojí prokousat stovkami sran pravidel a rádi experimentují s různými herními mechanikami, ti se na tom vyblbnou.

Celkově to doporučují víc než Pathfinder 1, ale doufají, že do finální verze budou neduhy systému vyladěny. (Zejména ta tabulka DC je prý strašnej opruz.)
Autorská citace #53
19.11.2018 13:54 - sirien
ShadoWWW píše:
Omezené možnosti multipovolání

Na všechno potřebujete ideálně schopnost povolání, nebo alespoň odbornost (feat). A to i na veci, u kterých je to diskutabilní (třeba vybírání kapes nebo vyrážení dveří).

Zejména tyhle dva body sou pro mě docela smutné
Autorská citace #54
19.11.2018 15:01 - Log 1=0
ShadoWWW píše:
Základní hodnoty vlastností se v průběhu tvorby postavy na 1. úrovni 9x (!) upraví, než hráč získá jejich finální hodnoty.

Jako že ji opravíš podle rasy, povolání a backgroundu, a každá z těch oprav je modifikována dle zbylých dvou? Jako DrD ale se třemi vstupy? Nebo jak došli k této absurdní hodnotě?
Autorská citace #55
19.11.2018 16:15 - sirien
Výběr a následně opravy za race, class, feets, background, free points... ??? To by bylo šest, kde vezmeš další tři... subrace, subclass?

Nicméně tohle IMO není nutně problém, je to prostě hluboká adjustment vrstva té hry, vyblbneš se s tím jednou a dál už máš klid - asi to není friendly jako entry pro skupinu kde jsou všichni naprostí nováčci ale na takové to asi ani necílí.
Autorská citace #56
19.11.2018 16:19 - ShadoWWW
ancestry (alias DnD rasa): tři vlastnosti +2, jedna -2
background (zázemí): dvě vlastnosti +2
postava na 1. úrovni: čtyři vlastnosti +2
povolání: jedna vlastnost +2

EDIT: jak na to koukám, tak je to celkem 11 úprav, akorát lidi mají jen 9.
Autorská citace #57
19.11.2018 16:32 - sirien
To jsou u mě 4 úpravy a nijak mě to neruší.
Autorská citace #58
19.11.2018 16:49 - ShadoWWW
Designově by to ale určitě šlo jednodušeji. 9-11 úprav šesti vlastností není úplně ideální. Uměl bych si představit, že některé ty úpravy by šly sjednotit.

Jinými slovy místo čtyř sirienových úprav bych si uměl představit klidně jen jednu nebo dvě, které by dělaly více méně to stejné.
Autorská citace #59
19.11.2018 17:29 - LokiB
ShadoWWW píše:
Jinými slovy místo čtyř sirienových úprav bych si uměl představit klidně jen jednu nebo dvě, které by dělaly více méně to stejné.


A teď myslíš, že by dělaly to samé mechanicky?
Není naopak cílem dát lidem pocit, že si "opravdu tweakují postavu"?

ShadoWWW píše:
Na všechno potřebujete ideálně schopnost povolání, nebo alespoň odbornost (feat). A to i na veci, u kterých je to diskutabilní (třeba vybírání kapes nebo vyrážení dveří).


Tohle by mi u některých tolik nevadilo. Historicky bývalo u mnoha akcí i v DnD přes schopnosti povolání. To platí třeba pro vybírání kapes. U vyrážení dveří ... to je stejně tak málo častá věc, že i tam bych to snesl.

ShadoWWW píše:
Každé pravidlo a každá schopnost je plná tagů (herních pojmů), a to spíš více než méně, ale ty nechápete, dokud nepochopíte, jak pravidla fungují jako celek. Zde se autoři inspirovali DnD 4E a ačkoliv tagový systém je tu layoutově přehlednější, tak těch tagů je tu mnohem víc než v 4E.


S tímhle už já problém mám, ale věřím, že jiní se s tím prokoušou bez problémů. Mně se do toho moc nechce. Vypadá to pak trochu jak manuál k programu a ne "hra".

To omezené multipovolání ... zajímavé. Možnosti velkého výběru pro multipovolání jsem měl celkem rád, protože mi to umožnilo "namixovat" si postavu k obrazu, jakou jsem ji chtěl pro dané hraní mít.
Ale pocitově mi to nikdy moc do class-level systému nesedělo a vytvářelo to velké nevyváženosti v družinách, což mohlo z design pohledu autorům vadit
Autorská citace #60
19.11.2018 17:38 - Vojtěch
Není to vyrážení dveří náhodou přes to, že máš proficiency na Strength checky, tedy typicky bojová povolání se schopností nehnout si se zády když zvedají skřeta nad hlavu, aby s ním mrštili po hlavním záporákovi? (při čemž neproficiency znamená akorát postih do hodu za netrénovanou činnost).
Autorská citace #61
15.1.2019 20:41 - ShadoWWW
Po několika iteracích skončil veřejný playtest a nyní autoři pracují na finální verzi, která má vyjít na letošním Gen Conu.

Zajímalo mě, jak si vede. Bohužel... ne moc dobře. Obecně je prý těžké najít konsenzus, respektive dostatek spoluhráčů, kterým by se líbil. Je to prý hodně odlišné od Pathfinderu 1E i DnD 5E, respektive od 5E ještě o hodně víc. Snaží se zacelit některé největší díry PF1, a dokonce má i pár nových dobrých nápadů, ale celkově se bojí do toho systému říznout a pokusit se o nějakou celkově promyšlenější rekonstrukci.

Obecně převládá názor, že nějaké hráče PF1 si to nejspíš najde, ale nic masivního, a hráče 5E to s největší pravděpodobností nepřetáhne asi vůbec.

Celkově je názor něco mezi vlažně neutrálním po negativní, blíže k tomu neutrálnímu. Nevyvolává u RPG komunity tak zásadní odpor jako 4E, to rozhodně ne, ale na to, že jde o vlajkovou loď Paiza a druhé nejhranější RPG, je to bída.

Uvidíme za pár měsíců, jak to dopadne, jestli ještě nějak nepřekvapí, ale z toho, co bylo vidět v průběhu playtestu, jde vesměs o zklamání.
Autorská citace #62
15.1.2019 20:47 - ShadoWWW
Dosavadní výsledek je takový, jakého se někteří obávali u playtestu 5E. Že ve snaze zavděčit se všem se nezavděčí nikomu. A že komunitu jako takovou roztříští, než aby ji zvětšil.
Autorská citace #63
15.1.2019 21:02 - LokiB
ShadoWWW píše:
Snaží se zacelit některé největší díry PF1, a dokonce má i pár nových dobrých nápadů, ale celkově se bojí do toho systému říznout a pokusit se o nějakou celkově promyšlenější rekonstrukci.


Co je tím asi myšleno?
Mně přišlo, že do toho řízli celkem zásadně.
Autorská citace #64
15.1.2019 21:05 - ShadoWWW
To ti neřeknu, protože nemám tu zkušenost a PF1 i playtest PF2 jsem viděl jen z rychlíku. Na fórech o tom mluví lidi dost obecně, nebo mi to tak přijde.
Autorská citace #65
15.1.2019 21:15 - ShadoWWW
Když nad tím ještě přemýšlím, jako máš pravdu. Řízli do toho zásadně, ale tím špatným způsobem. Ne tak, aby tu hru vzala komunita za vlastní. Kouzlo úspěšné nové edice je o tomto: Hráči hrají hru (starou edici) nějakým způsobem. Herní mechanismy by jim v tom měly pomáhat, ale zpravidla se ukazuje, že tu a tam jim v tom překáží (což je pak identifikováno jako chyby). Nová edice by měla hráčům lépe pomáhat v tom způsobu hraní, buď zalepením děr (pak je to obvykle nějaká "půltá" edice), nebo větším re-designem, ale neměla by nastolovat jiný styl hraní, který je hráčům cizí, nebo ten styl podporovat hůře než ta předchozí verze. A to se asi stalo tady. Bonus samozřejmě je, když ta nová hra dokáže i lépe přitáhnout nové hráče. Ale stávající hry se obvykle z pochopitelných důvodů víc opírají o síťovou externalitu stávající komunity než o přímé lovení nových hráčů (na rozdíl od her nových).
Autorská citace #66
15.1.2019 21:28 - LokiB
ShadoWWW píše:
protože nemám tu zkušenost a PF1


PF1 je fakt na hraní stejné jako DnD 3.5E, s tím, že pravidlově upravily některé věci, které dělaly v DnD už moc velký bordel. Ale přišlo mi, že se to hraje skoro stejně (hráli jsme v tom asi dvě kampaně).

PF2 z té bety, co jsem pročítal, ale nehrál, jsem měl pocit, že se to najednou hraje úplně jinak ... jako bys k tomu potřeboval aplikaci, aby ses neztratil. A to ne jen proto, že je to nové.

Mně tedy nevadilo ani to DnD 3.5E, jen se chtělo umět ve skupině domluvit, jak a co se bude používat.
Lidi akorát nechtěli 4E (které mi v některých pocitech PF2 připomíná ... třeba striktní strukturou jak z příručky k nějaké aplikaci)
Autorská citace #67
15.1.2019 21:41 - York
ShadoWWW píše:
Hráči hrají hru (starou edici) nějakým způsobem. Herní mechanismy by jim v tom měly pomáhat, ale zpravidla se ukazuje, že tu a tam jim v tom překáží (což je pak identifikováno jako chyby). Nová edice by měla hráčům lépe pomáhat v tom způsobu hraní, buď zalepením děr (pak je to obvykle nějaká "půltá" edice), nebo větším re-designem, ale neměla by nastolovat jiný styl hraní, který je hráčům cizí, nebo ten styl podporovat hůře než ta předchozí verze.


Tohle se dá možná říct o Pathfinderu, kterej má zatím jen jednu edici, ale u starších her s více různými edicemi, natož více různými hrami pod stejnou značkou (ehm, ehm :-)) to tak jednoduchý není. Co edice to různej styl hry - někdy je i víc stylů hry pod jednou edicí. Ve výsledku si musíš buď něco vybrat, nebo se zkusit zavděčit všem...

(Autoři 5e se původně tvářili, jako že se chce zavděčit všem, ale ve skutečnosti šli spíš cestou jednoho stylu, kterej se pokusili podporovat co nejlíp.)
Autorská citace #68
15.1.2019 22:45 - sirien
ShadoWWW píše:
Kouzlo úspěšné nové edice je o tomto:

To je zaprvé hodně redukcionistické a zadruhé troufnu si říct chybné vidění věci. Z tohodle pohledu je nová edice "broušením" té původní. To je zajisté přístup u některých her (GURPS... u DnD přechod 3.0 na 3.5)

U DnDčkové rodiny je to ale spíš hodně o tom že existuje nějaká nejasná abstraktní představa toho, jak má hra fungovat (jednoduše řečeno, samozřejmě se to dá vydefinovat nějakou sadou preferencí, obsahu, zaměření... všechno to sou ale kategorie dost soft věcí) a pak se tvoří mechaniky jimiž se to snaží vystihnout.

Ve skutečnosti si troufnu říct, že 5e nastoluje diametrálně jiný styl hraní než předchozí DnD edice - např. míra gamismu a význam optimalizací tam velmi výrazně poklesly (oproti 4e brutálně, oproti 3e dost citelně). Je otázka jak moc to je Jobs paradigm (users don't know what they want until we deliver it), jak moc to je posun preferencí hráčské komunity v čase (5e hitnula přesně to kam se komunita posunula a možná jí i trochu "nadeběhla") a jak moc to je tím že předchozí edice DnD ve skutečnsoti mechanicky nedodávaly to, co slibovaly a co od nich hráči chtěli. Tak nebo onak určitě neplatí, že by 5e "zbrousila" něco co by byly jen nedostatky nebo chyby předchozích edic.

Otázka je jak moc je o něco takového poptávka u Pathfinderu. Osobně mám za to že co do velkého úspěchu byl ten projekt odsouzený k neúspěchu už od začátku - část hráčů odešla k 5e a už se nevrátí (ta hra je příliš dobrá a trefuje to co chtějí) a část hráčů nechce žádnou novou edici, jen trochu zapatchovanou starou (možná ořezanou o balast nekonečna modulů) - vytvořit něco co skutečně natáhne hromadu nových hráčů by chtělo skutečně geniální hit, protože prostor epic fantasy C&L systémů je momentálně dost uzurpovanej a rozebranej.

York píše:
(Autoři 5e se původně tvářili, jako že se chce zavděčit všem, ale ve skutečnosti šli spíš cestou jednoho stylu, kterej se pokusili podporovat co nejlíp.)

To taky neni úplně pravda. Míra modovatelnosti a house-rule přívětivosti 5e je taky jedna z největších ever a ta hra je přímo designovaná tak aby šla snadno doupravit a hrát "starými styly".

Že 5e prosazuje i nějaký vlastní nový koncept který dřívější edice neměly, i když se o tom snaží spíš mlčet a propagovat to předchozí (nebo to tak aspoň bylo z kraje, s Mercerem a dalšími už to tak spíš není) je samozřejmě pravda.
Autorská citace #69
7.3.2019 08:55 - ShadoWWW
Už se ví podrobnosti o vydání. Aktualizoval jsem záhlaví.

Admini Kostky: Pathfinder 2 by si zasloužil vlastní tag.
Autorská citace #70
25.7.2019 18:38 - ShadoWWW
Blíží se vydání Pathfinder 2E.

Paizo se proslavilo tím, že odmítlo změny, co přineslo D&D 4E a postavilo svou hru, Pathfinder 1E, jako téměř identický klon D&D 3.5E. Vysloužili si tím velký úspěch u fanoušků D&D a velkou část jich převzali, postupně dokonce většinu, než vyšlo D&D 5E.

O to víc je překvapivé, že ukázky z finální verze Pathfinder 2E vypadají jako obdoba D&D 4E:

Statistiky goblina:


Deník postavy:

Autorská citace #71
25.7.2019 18:49 - LokiB
Stále si říkám, že je to snad fejk, aby pak překvapili fanoušky :(
Jinak se obávám, že to bude velký prů...švih. Bohužel.
Už samotné grafické zpracování je velmi mimo můj vkus. Stylu obrázků v PF jsem nikdy nefandil, a tady vypadají děsně i ty screeny s character sheetem. Vždyť se v tom nedá vůbec orientovat. Ach jo.
Autorská citace #72
25.7.2019 18:53 - ShadoWWW
Toto už je z finální verze. Pathfinder 2E vyjde už za pár dní, 1. srpna, na Gen Conu.
Autorská citace #73
25.7.2019 19:19 - LokiB
Škoda. Vyplňování excelu mě neláká.
Celé to působí dojmem, že bude potřeba mít pořád pravidla před sebou, aby člověk viděl, jak je akce A propojená s akcí B, a jestli v kondici C, se může dělat D, za podmínky E.
Autorská citace #74
25.7.2019 19:37 - ShadoWWW
Ale třeba Pathfinder 3E bude jako DnD 5E. ;-)

Osobně mi to přijde jako zahozená šance. PF 2 začal vznikat před pár lety, kdy Mike Mearls veřejně mluvil o tom, že pokud bude v budoucnu DnD 6E, měla by být z hlediska herních mechanismů ještě jednodušší (jeho slavný výrok o zrušení bonusové akce), aby dokázala oslovit ještě více mladých hráčů.

A chvíli na to přichází Paizo s tím, že bude designovat PF 2. Říkal jsem si tehdy: "To je pro ně ideální šance udělat mechanicky jednodušší 5E a předstihnout tak o edici DnD!"

A pak mě zmrzl úsměv na tváři, když jsem viděl, jak je první veřejná beta mechanicky složitá. Říkal jsem si, že během playtestu musí dojít k tomu, že to výrazně zjednodušší. Konec konců Paizo bylo první velké studio, které dokázalo efektivně naslouchat své cílovce (tehdy hráčům Adventure Paths psaných pro DnD 3.5).

A pak přišla tato ledová sprcha.
Autorská citace #75
25.7.2019 19:47 - sirien
ShadoWWW: mě přijde, že 5e a Mikea trochu moc přeceňuješ. Úspěch 5e není zdaleka jen v jejím designu, ale i v jejím marketingu a v tradici celé značky. A je popravdě trochu obtížné odlišit, kde začíná jedno a končí druhé.

Co chci říct je že ne všechno co 5e dělá je nutně správně, natož aby to byl jediný správný směr. Já mám naopak dojem, že i když je zjednodušení 5e super a určitě to je správný směr vývoje pro DnDčko jako segment entry game, tak tu rozhodně je prostor pro mechanicky vykombenější a gamističtější hru co pojede víc v 3e stylu. A protože se PF vyčerpal, tak tu je určitě prostor pro PF 2 který by byl komplexnější a vykombenější než původní PF. A klidně si to může vzít i něco ze 4e, pokud se to zároveň poučí z jejích chyb a nebude jí to kopírovat moc (protože nemá smysl snažít se dělat druhou 13th age). Pro co tu naopak prostor neni jsou dvě DnDčka 5e.

Tj. já bych PF 2 určitě neodsuzoval jen protože se autoři rozhodli udělat něco jiného než ještě DnDčkovitější DnDčko a počkal bych si, až uvidim celek. Co sem čet beta reviews tak dost věcí vypadá na první pohled složitě a mají nějaké nároky na naučení, ale je v nich vnitřní logika i přidaná hodnota.


EDIT: nicméně ta karta postavy je vysloveně hnusná, sorry.
Autorská citace #76
25.7.2019 19:52 - LokiB
Nesledoval jsem moc reakce na betu, ale už tehdy mi přišlo, že mají celkem jasnou vizi, a že se od ní asi neodkloní, protože by to znamenalo všechno zahodit a začít znovu. A že si myslí, že to dělají dobře.
Autorská citace #77
29.7.2019 09:33 - Vojtěch
Osobně si myslím, že Paizo si řeklo, že být víc DnD než DnD ve smyslu jednoduchosti by znamenalo už zabrousit rovnou do oblastí obsazených celkem značnou hordou OSR systémů, tak hledají prostor tam, kde seděla 3E tedy u systému se spoustou provázaných pravidel, který bude odměňovat system mastery atd. Jinak ty hordy kolonek jsou způsobené klasickým formátem skillu (vlastnost + bonus + item a zaškrtávacími okénky na odemykání dalších skill blbin pro pokročilejší uživatele - journeyman, expert, atd.).

Sheet sám o sobě je tak hnusně barevný, protože to bude premium verze. Myslím, že tičtěná bude trochu krotší černobílá.
Autorská citace #78
29.7.2019 09:45 - LokiB
No, na obsazení prostoru 3E jim PF 1e stačilo celkem v pohodě, na to nemuseli dělat PF 2e, které se naopak od cesty DND 3E odklání spíše ke 4E.
Autorská citace #79
29.7.2019 10:31 - Vojtěch
Ke 4E se systémem powerů a posouváním po mapě? K tomu se tedy neposunuli. Přesunuli dost věcí do podoby featu, přes které řeší doladění postavy, ale rigidnější struktura herních módů, nebo akce byly už ve 3E, jen bez jasného rozepsání.
Autorská citace #80
29.7.2019 13:08 - LokiB
PF 2E jsem pročetl kus bety, a ten dojem posunu k 4E jsem měl. Stejně tak jsem o podobném pocitu četl na diskusních fórech od lidí, kteří podle bety i hráli (já nehrál, jen četl). A dost si na to stěžovali, že boj má pro ně dost pocitově blíž k 4E než 3E DnD.
Autorská citace #81
30.7.2019 09:00 - Vojtěch
Akční ekonomika bude dost jiná tím, že máš 3 akce, 1 reakci a free akce při čemž akce můžou fungovat jako pohyb, útok, zvednutí štítu atd. Schopnosti jsou při tom psané podobným formátem, ale fungují jako featy ve 3E, nebo Pathfinderu. Opakované útoky fungují spíš trochu jako ve Star Wars Saga, kde máš jeden bez postihu, nebo dva v kole se stejným postihem atd. s tím, že v PF2 bude jeden za akci myslím.
Autorská citace #82
30.7.2019 17:07 - LokiB
Vtipné mi na tom přišlo, že přesun na koncept "3 akce za kolo, druhá a třetí přitom za dodatečné postihy ke všem akcím" je poslední dobou nějak populární, Savage Worlds přešly v nové edici také na toto :)

Ve mně tu podobnost s 4E čtení pravidel "nasucho" nějak evokovalo. Důraz na boj, důraz na používání jasně definovaného setu akcí, jejich propojování, atd.
Z diskusí na redditu a jinde jsem měl pocit, že nejsem úplně sám.

https://www.reddit.com/r/Pathfinder2e/comments/9pq1fd/me_and_my_group_will_not_continue_with_pathfinder/
Autorská citace #83
30.7.2019 21:43 - LokiB
fanoušky zeditovaný character sheet, odstraněna ta těžká hnědá výplň
Autorská citace #84
30.7.2019 21:47 - sirien
Už se na to dá koukat aniž by se člověku dělalo blbě. Pořád to je přeplácaný a nehezký.
Autorská citace #85
30.7.2019 22:16 - LokiB
o tom žádná
Autorská citace #86
31.7.2019 10:43 - Vojtěch
Je to celkem pochopitelný kompromis mezi více útoky za kolo se sestupujícím bonusem za full akci z 3e a pokusem rozhýbat management postavy více akcemi.
Autorská citace #87
2.8.2019 08:15 - exi
Autorská citace #88
2.8.2019 08:26 - Vojtěch
exi píše:
komplet


Pro info - Midwives to Death a Druma jsou ještě 1E.
Autorská citace #89
2.8.2019 13:30 - Čindi
exi děkuji
Autorská citace #90
5.8.2019 09:13 - ShadoWWW
Tak co na Pathfinder 2E (předpokládám, že po přečtení) říkáte? Naplnil vaše očekávání, překročil je, nebo je naopak nenaplnil? Plánujete někdo hraní?
Autorská citace #91
7.8.2019 09:36 - Vojtěch
Má to 642 stran... to přečtení chvíli potrvá, ale chci zkusit dát hru. Dobrovolníci?
Autorská citace #92
7.8.2019 10:28 - ShadoWWW
Mně se na Pathfinderu 2 líbí, že se vlastnosti nenahazují ani nenakupují. Postava začíná s hodnotou 10 u všech vlastností a jak prochází jednotlivé kroky tvorby postavy - rasa (jo, jsem staromilec), povolání a zázemí - tak si ty hodnoty upravuje v návaznosti na svůj výběr. Mechanika tří akcí mi taky přijde zajímavá.

Co se mi naopak vůbec nelíbí, je layout té příručky a mechanika klíčových slov, kterých je tam mrtě, takže technický manuál harda. Hodně to zavání DnD 4E. Pokud PF1 byl DnD 3.75E, PF2 bych klidně nazval DnD 4.75E. Taky mě moc netankuje ten povinný výběr odborností (featů), protože jich člověk musí hafo nastudovat hned na začátku.

Celkově mi to přijde jako krok správným směrem a zahrál bych si tu hru rozhodně raději než PF1 nebo DnD 4E. Přijde mi ale stále jako kanón na vrabce. Raději než PF2 bych sáhl po nějaké OSR hře (Labyrinth Lord či Castles & Crusades) nebo DnD 5E. Na druhou stanu pro lidi, co mají rádi taktické DnDčko nebo propracované buildy postav mi to přijde jako ideální verze DnD.

Co jsem sledoval, tak reakce na PF2 jsou různé. Jedna část PF2 odmítá, že přestalo být kompatibilní s DnD 3.5 a jejich velkou sbírkou knih. Druhá část PF2 odmítá buď pro jeho mechanickou složitost, nepřehlednost nebo obrovitost (už z těch základních příruček je patrné, že na ně naváže bambilion rozšiřujících příruček). Většině se ale PF2 líbí a hodnotí ho jako krok kupředu.
Autorská citace #93
7.8.2019 11:20 - LokiB
ShadoWWW píše:
Jedna část PF2 odmítá, že přestalo být kompatibilní s DnD 3.


To sice chápu, ale ani u DnD nebyla žádná kompatibilita mezi verzemi ... právě proto, aby si lidi museli koupit příručky nové. Takže to myslím nemohlo lidi zas tak překvapit.
Tenhle bod bych jako významný (z pohledu mého přístupu k RPG a zkušenostmi, které s DND mám) neviděl.

Ten druhý důvod mě odrazuje. I když mám i hráče ve skupině, který by přesně takováto mohutná pravidla přivítal.

To, že se většině líbí, mě trochu překvapuje, ale tak je to pro Paizo určitě pozitivní zpráva.
Autorská citace #94
7.8.2019 11:29 - sirien
Musíš vzít v úvahu, že kompatibilita s 3.5e byla základem úspěchu Pathfinderu a jeho tak nějak základní vlastnost. Tím že 2e tuhle vlastnost ztratila to pro mnohé prostě ztrácí to hlavní kvůli čemu PF hráli plus tím Paizo tu hru vytrhává z jejích původních DnD základů. Jestli je PF/Paizo značka dost silná aby stála sama o sobě v konkurenci současné 5e se teprve uvidí, ale za mě ten posun k silnějšímu crunch ve snaze vymezit se k té 5e dává smysl. Jen přežívající milovníci 3e kterým PF poskytl odklad konce jejich milované edice holt budou nutně brečet no.
Autorská citace #95
7.8.2019 11:43 - LokiB
Přijde mi, že kdyby Paizo chtělo zachovat kompatibilitu s 3.5E, tak nedělali PF 2E, ale pokračovali v PF1. Tam nebylo moc možností, jak 2E udělat, aby to nebylo 1E, ale bylo to kompatibilní s 3.5E.

Mně by se také víc líbilo, že kdyby Paizo drželo dvě linie aktuální a dělalo pro ně materiály, jak PF1, tak si dělalo svoje PF2 ... ale to mi přijde, že holt není reálné a museli si vybrat, zda udělat 2E nově, nebo ho nedělat vůbec.
Autorská citace #96
7.8.2019 11:55 - York
LokiB píše:
Mně by se také víc líbilo, že kdyby Paizo drželo dvě linie aktuální a dělalo pro ně materiály, jak PF1, tak si dělalo svoje PF2 ... ale to mi přijde, že holt není reálné a museli si vybrat, zda udělat 2E nově, nebo ho nedělat vůbec.


To by si kopali vlastní hrob.
Autorská citace #97
7.8.2019 12:32 - sirien
Loki: oni moc na výběr neměli. Na jedné straně byl tlak systému co se začínal hroutit pod vlastní vahou (řešilo se zde dříve), na straně druhé 5e která úspěšně nasála hromadu fanoušků 3e a to včetně hráčů Pathfinderu. Jak tu už padlo, Paizo se nutně potřebovalo pohnout někam dopředu a potom co Starfinder neslavil nijak ohromný úspěch byla druhá edice PF prakticky nutnost.
Autorská citace #98
7.8.2019 15:37 - LokiB
sirien: ano, s tím úplně souhlasím ... jen je to obsahově v přímém rozporu s tou tvou předchozí poznámku, že kompatibilita s 3.5E je základní vlastnost PF.
Nejde zde asi splnit obojí - tedy mít stále kompatibilní systém, a zároveň se hnout dál a nehroutit se pod vlastní vahou. To by vlastně vymýšleli znovu PF1.

Diskutoval jsem zde s ShadoWWWovou poznámkou, že části lidí vadilo, že PF2 není kompatibilní s 3.5E.
Pro tyhle lidi zjevně PF2 není a ani být nemohlo. Ty chtěli další a další knihy k PF1.

Jak psal York, mít vedle sebe PF1 a PF2 živé, asi dost dobře nešlo. Pak je tedy jasné, že ta část, co chtěla mít PF2 kompatibilní holt musela ostrouhat.
Autorská citace #99
7.8.2019 16:43 - sirien
obsahově mi to v přímém rozporu nepřijde. Popravdě mi to nepřijde v žádném rozporu. Myslím že jsem řekl docela jasně že to že ta kompatibilita zmizela hodně změnilo to, co má být Pathfinder nadále zač a že je otázka, jak to takový vývoj ustojí.

Jestli šlo udělat PF2 tak aby byl dál kompatibilní s 3.5e (tzn. nějakou 3.9e...) - hele, já myslim, že by to asi nejspíš i šlo. Problém je, že to spíš nechceš, protože proti té 5e co luxuje 3e-čkaře i PF hráče by to prostě neustálo, Paizo se fakt potřebovalo posunout pryč. Že to znamenalo přetrhnout tuhle původně základní vazbu na 3e je holt nutné riziko věci.

EDIT: ona v tom je jistá ironie a poetická symetrie. Když vyšla super-crunchy 4e tak to dost lidí znechutilo a Pathfinder slavil svůj úspěch na zachování 3e. Když vyšla 5e a stáhla si "srdcové DnDčkaře" zpátky a dokonce opět pod jednu vlajku naopak dost odlehčeného systému, tak se PF vydal cestou shrábnutí 4e-čkařů a crunchy orientovaných hráčů. V podstatě Paizo se snaží shrábnout to co se nachází na protipólu současné DnD edice.
7.8.2019 21:31 - Vojtěch
No, že by PF2 lákal zrovna 4Ečkaře mi moc nepřijde. Jako pochopím gamističtější publikum, ale 4E bych viděl spíš cílovku někde u Magickářů a tam myslím že PF2 moc nezaboduje.
7.8.2019 21:57 - sirien
4e-čkaři hlavně už dávno všichni utekli k 13th Age (stejně jako kdysi 3e-čkaři k PF). Použil sem je tu trochu jako zkratku pro všechny ty fanoušky hardcre pravidlového combení a systému co má nějakou hloubku a dává odměnu za to když investuješ čas a energii do jeho mastery - 5e jim nijak moc vstříc nevychází, protože je oproti všem předchozím edicím od ADnD včetně dost odlehčená a záměrně vcelku "mělká", přičemž Wizardi se po průserech se 4e rozhodli přestat minmaxovat Cha na úkor Wis a se zvýšením Wis přestali chrlit příručky po tuctech a naopak vsadili na málo dobrých věcí prodávaných ve velkém množství a na silné newb-friendliness. Což jsou všechno antiteze toho, co cruncheři chtěj - a zjevně to je to, co se Paizo rozhodlo dodat.
7.8.2019 22:23 - Vojtěch
Nevím, jestli jsi 13th zkoušel, ale ta zrovna 4E sice připomíná strukturou, ale jinak tomu kombení skoro vůbec nenahrává, pokud tedy nějak brutálně nejedeš v 3rd party materiálu, nebo nepytlíkuješ nějaký multiclass, který je ale zase docela těžké nějak přepálit. Soubojově utekla od nějakého taktického přesouvání. Souhlasím s tím, že PF2 bude zaměřená na odměňování system mastery, ale zase ve stylu 3E, kde budeš řetězit featy atd. na celkem přehledném systémovém jádru. Co se množství příruček týče, tak to zdaleka nebude tak Pathfinder mi proti 3E přišel tak poloviční frekvence chrlení. Jako jo, je toho mrtě, ale crunch je jen v části. Zbytek jsou kvanta dobrodružství a setting, kde si myslím že chtějí dál vyvíjet většinu činnosti.
8.8.2019 00:03 - LokiB
ADND byl v základu celkem lehkej systém ... a ani vícero doplňujících knih to tolik nezměnila, když to tedy budeme srovnávat s 3.5E komplexností. Tím, že ADND jelo standardně na 1 akci za kolo, plus případně útok nvíc, nemělo featy atd, tak nebylo až tak moc kde tu komplexnost tam nacpat.
V tomhle směru bylo ADND stále ještě skoro jen o "házíme d20 a kdo hází víc, ten se víc raduje" :) Ale tak to je jedno, PF2 bude přesný opak
8.8.2019 04:05 - Naoki
2Vojtěch: za sebe jako 4e fan boy tak naopak PF2 mě zaujalo a snažím se najít čas abych si v klidu prošel pravidla.
8.8.2019 06:11 - Vojtěch
Naoki: A zaujalo tě proto, že je komplexnější než 5E, nebo proto, že je podobné 4E?
8.8.2019 07:44 - Naoki
Proto že to je podobné 4E.
Líbila se mi taktičnost a deskovitost 4E (jako fighter natankuju na sebe tyto mobky, abych chránil dpsko, jako bard pushuju a shiftuju mobky abych uvolnil místo na další akce...) a charakter možnosti (Bard s lukem? Check. Taktický generál, který dokáže obrátit průběh boje podle správného positioning jednotek? Check. Swordfighter který se místo normálního pohybu furt někam portuje? Check), což s 5E se zcela vytratilo.
13th Age, ačkoli na první pohled je to podobné 4e a má to hromadu super nápadů a provedení, od té taktičnosti taky ustoupila, takže to taky není ono.
PF2 jsem ještě nečetl, ale z těch útržků co jsem tady zaregistroval si slibuju že mi dá přesně to co se mi na 4e (s trochou štěstí lépe vybalancované a nebude to dělat ty šílenosti s soubojema na epic tieru)
8.8.2019 07:58 - Vojtěch
Já se obávám, že právě push, shift atd. ze 4E tam budeš hledat těžko. Ano, možná mind control, nebo bull rush třeba, ale jinak v tomhle uvidíš spíš 3E, takže nebudeš přímo pohybovat s nepřáteli, ale budeš jim dělat podmínky na to, aby se hnuli sami. Takže ne shift, ale wall of fire třeba.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.48512601852417 secREMOTE_IP: 34.204.169.76