Dočetl jsem
Dresden Files: Battle Grounds.
Musim říct, že mě ta série vlastně vcelku přestává bavit. Možná už nějakou dobu a čtu je už víc ze setrvačnosti než ze zájmu.
Dlouho to bylo fun béčkový urbanfantásko poplatný svýmu noirovýmu ladění. Jasně, na začátku bylo cítit, že autor je nevypsanej začátečník, ale i to že má talent a dobré vedení. A i první knížka je slušná a zlepšoval se rychle. A ok, ty knížky byly i dál dlouho dost "šablonovitý" v mnoha směrech, ale hej, noriový béčko, k tomu to tak nějak patří.
Zhruba někam do Turn Coat mi přijde, že to má vzestupnou tendenci. Což je 11 knížek v řadě, not bad. (Možná to neni čistě vzestupný a někde je nějakej "zub", to bych si musel trochu připomenout, ale pokud tam je zub tak nijak moc citelnej.)
Changes... ustřelily. Přišlo mi, že to je gradovaný na sílu, ale hlavně se mi zhruba od téhle knížky přestává líbit, kam vůbec Jim směřuje s Harrym jako postavou.
A to jak ve smyslu toho co se té postavě děje, kdy se z noirového omlacování stala v podstatě konstantní šňůra debaklů, ztrát a traumat (čímž se z té série vytratila i nadsázka a určitá hravost - a vytratila se část humoru a ten co tam zbyl už nějak nevyznívá), tak ve smyslu prožívání a vykreslení té postavy, kdy se z Harryho stává útrpný, ale navzdory všemu hrozně "dobrácký" hrdina s takovými mirko-dušínovskými vnitřními pochody, které v jeho životním příběhu a předchozím vykreslení nevidím úplně ospravedlněné. A mám chuť mumlat něco o Jimových romanticko-tragických sebeprojekcích a o tom že navzdory jeho řemeslnému zlepšení se z jeho hrdiny stává vlastně poněkud lacinej YA emo. Lacinej - a paradoxně povrchní.
Harry Dresden, PI, co ve sklepě svého bytu vyvolává démony se kterými tradeuje svoje jméno (nadhoz, co totálně vyšuměl, btw.), zatímco pátrá potom co se stalo jeho rodičům a snaží se přežít další den, vydělat si na nájem na dalších pár týdnů jobem, co se hrozně zvrhne, vyhnout se své vílí kmotřence se kterou tradeoval v rámci své ne moc světlé minulosti a možná zaskórovat u sexy novinářky co pase po jeho tajemstvích, mi paradoxně přijde jako komplexnější a zajímavější postava, než CRYPTIC SPOILERS Harry Dresden,
job title,
relationship, co neustále (s předvídatelným výsledkem) bojuje se svým svědomím, zatímco trpí "postupnou ztrátou své duše" za to, že opět zachraňuje svět. /CRYPTIC SPOILERS.
FREE OF SPOILERS: Od Changes dál to pro mě bylo napůl hop/trop, napůl mix dobrého a špatného. Ano, z Jima se stal řemeslně vybroušenej autor, ztratilo to tu šablonovitost, získalo to vlastní formu, začly se tam dít nějaké míň čekané věci a prohloubil se world building. Zároveň to ale ztratilo ten "grounded" noirovej feeling a vlastně i tu
urbanfantastičnost. "Z nWoDu se stal oWoD", v místní terminologii, popř. z urbanfantasy se stala béčková epic fantasy v potěmkinovských kulisách reality. Všude začly lítat metaploty, všechno muselo mít spojitost se všim, začal se zachraňovat svět, půlka dění nebo zápletek se odehrávala mimo realitu někde ve Faerii (která se stala synonymem pro Nevernever, i když měla být původně jen jednou jeho částí). Kdysi jsem Jima potkal na besedě, kde řekl něco ve smyslu že ho baví týrat postavy, protože tím týrá čtenáře. Bohužel, všeho moc škodí a když se všechno zvrhává tak, aby to všechny jen devastovalo, tak to vlastně degraduje vlastní inflací.
Čímž nechci říct, že to šlo hned k čertu. Ghost story byla zajímavá změna tempa, Cold days sice řeší nějaké epic level shity, ale strukturou se vrací spíš k noirovému začátku série a děním víc do reality, byť ta absence toho dřívějšího Harryho a kontextu jeho civilnějšího života tu dost chybí. Skin Game se ale zase proviňuje vším. Ale ok, pořád se to aspoň rozumně dobře četlo.
Peace talks měly zajímavý námět, ale z nějakého důvodu se vlastně už moc dobře nečetly. Aspoň ne mě. Nevím proč přesně, nejspíš tisíc drobnejch detailů co mě jako čtenáře ubíjely. Už mě nějak nebavilo sledovat jak se opět všechno hroutí, jak Harry dostává opět čočku od vesmíru jen kvůli dramatu, Thomas dtto, jak White Council zase šikanuje kudy projde (a z nějakýho důvodu tam "bad guys" maj proti Harrymu furt navrch, navzdory jeho opoře u hromady členů a půlky vedení k tomu), nějaké drama tam je naprosto nesmyslně přehnané pro laciný dramatický efekt atd.
Battle Grounds mi ležely na stole pár měsíců, než sem je vůbec rozečet. Na to že sem kdysi prolít celou sérii v zátahu... No a pak se mi četly snad ještě hůř, než ty Peace talks, protože - well, ta knížka je prostě nudná, jedna velká bitva. A všechno na co si stěžuju výše "dialled to eleven". Jim tam poruší tu druhou věc co sem ho slyšel říct na té besedě (nebudu spoilerovat, pro zájemce viz můj
blogček Geeci a Cony) a ano, plní to tak nějak účel, který to má mít, ale je to přesně tak lame, jak Jim předvídal. Je tam jeden moment, co mě lehce potěšil, i když neměl, ale na vykoupení zbytku knížky to fakt neni. A popravdě sem místy začal pochybovat, jestli Jimovi neujíždí forma, protože mi tam začly vadit nějaké... slohové? Řemeslné? prvky co mi přišly jako kvalitativní degrese (neustálý kolovrátek obdobných situací a komentářů k nim, z jistého něčeho se staly Star trek štíty které je možné dobíjet přesměrováváním energie dokud se to autorovi hodí...)
Chápu, že autor se chce posouvat a nepsat furt dokola totéž. Ale ten směr posunu se mi tady prostě osobně nelíbí. Což je asi z velké části subjektivní soud a nebude platit pro všechny, protože jak píšu, "řemeslně" se ty knížky zlepšují a je cítit, že je Jim stále vypsanější. (~... až na ty Battle grounds degrese).
Jim někde říkal, že už plánuje jen dvě nebo tři knížky co mají být finální vyvrcholení celé série a konec.
Možná se dokopu i k tomu je dočíst, protože už sem přečet těch knížek dvacet. A možná taky ne, protože mě ta postava, kterou z Harryho Jim udělal (naschvál nepíšu "kterou se Harry stal", protože to tak osobně jako čtenář moc necítim) ani ten svět, do kterého to Jim zvrhnul, vlastně už nijak moc nezajímá.