Kultura

Gurney
31.12.2015 19:32

Hotové překlady

- Základní triáda (PHB, DMG, MM) - ShadoWWW
- Basic rules + Starter Set - ShadoWWW
- Úvodní sada - Essentials Kit - ShadoWWW

- Dobrodruhův průvodce Mečovým pobřežím - Chrochta, Merlin, ShadoWWW, Sirien
- Xanatharův průvodce vším - Log 1=0, Maelik, ShadoWWW, Pan Bača
- Volův průvodce netvory - by Merlin, ShadoWWW, Sirien

- Curse of Strahd - Demonica & exi
- Poklad dračí královny - MartinCZ, Pan Bača, Pilchowski
- Hlubina: Dračí loupež - exi, pan Bača
- Drak z Ledového štítu - exi, ShadoWWW, wlkeR, Pan Bača
- Ztracený důl Fendelveru - exi, wlkeR, Pan Bača
- Alcrosský řezník - Ugy, Aegnor, Pan Bača
- Pobřeží snů - Demonica, exi
- Rudá ruka zkázy - Chrochta, exi
- Tales from the Yawning Portal - Chrochta
- Kaple na útesech - Ugy, Aegnor, Pan Bača
- Tomb of Annihilation - Merlin, Pan Bača, Pilchowski, Tarfill

- Různé doplňky a samostatné dílčí věci vč. nějakých těch dobrodružství: Materiály a odkazy pro pátou edici D&D

Dílčí překlady

Různé
- Witchhunter (Matova classa pro D&Diesel) (by Sirien&ShadoWWW)


Běžící překlady

- Xanathar - ShadoWWW (& Maelik a Log)
- Misty fortunes - wlker
- Tales of Yawning Portal - některá dobrodružství (Sunless Citadel, Forge of Fury, Hidden Shrine of Tamoachan, Against the Giants) - chrochta
- Descent into Avernus
- Storm Lord's Wrath
16.11.2016 15:54 - wlkeR
Píše:
Evil vs Good se vetsinou vysvetluje jako sebestredny vs pomahajici.

Zákonně sebestředný.
Chaoticky pomáhající.
Nějak to nemá ten správný zvuk.
D&D je o hraní fantasy, a ve fantasy se prostě odjakživa střetávají Dobro a Zlo. Vykopnout je z obrazu jen kvůli něčemu co vymňouklo DrD 1.6, které má navíc přesvědčení lineární a tzn. dost odlišné od D&D, mi přijde nemístné.
16.11.2016 16:00 - efram
neslouží k upřesnění toho jak je to chápáno právě popisy konání?
16.11.2016 16:13 - LokiB
Co je nebo není Evil je odvěkým sporem při návrhu/hraní RPG :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Alignment_(Dungeons_%26_Dragons)

Zajímavé je, že 4E se v mnohém přiblížila linearitě DrD ...

Jestliže je DnD komunita v anglofonních zemích schopná žít s pojmem Evil ... věřím, že to naši hráči zvládnou taky.
Kdo si přete těch pár odstavců v pravidlech s definicemi, neměl by mít problém
16.11.2016 16:18 - Merlin
osobně nechápu konflikt Evil/good jako sebestřednost a pomáhání....
to, že má někdo na základě DrD zcestnou představu o fungování dobra žala a striktně se drží nějakého popisu je problém hráče a DM.
16.11.2016 16:54 - LokiB
Merlin: proč to kladeš za vinu DrD? Když si přečteš popis v 5E DnD, tak vidíš to samé:

Lawful good (LG) creatures can be counted on to do the right thing as expected by society.
Neutral good (NG) folk do the best they can to help others according to their needs.
Chaotic good (CG) creatures act as their conscience directs, with little regard for what others expect.
Lawful neutral (LN) individuals act in accordance with law, tradition, or personal codes.
Neutral (N) is the alignment o f those w ho prefer to steer clear of moral questions and don’t take sides, doing what seems best at the time.
Chaotic neutral (CN) creatures follow their whims, holding their personal freedom above all else.
Lawful evil (LE) creatures methodically take what they want, within the limits o f a code of tradition, loyalty, or order.
Neutral evil (NE) is the alignment o f those who do whatever they can get away with, without compassion or qualms.
Chaotic evil (CE) creatures act with arbitrary violence, spurred by their greed, hatred, or bloodlust.

co je v tomto směru zcestné by bylo asi na jinou diskusi, tohle bylo o překladech těch termínů
16.11.2016 16:57 - Šaman
Přesvědčení v DrD 1.x byl opravdu průser, ale to je přece problém toho dračáku. Ne ostatních her.
Dvojdrozměrné DnD přesvědčení je poměrně dobrý způsob základního dělení. A i když dobrý opravdu může být pomáhající, tak nemyslím, že by zlo bylo sebestředný. Sebestředný je neutrál. Typický zloděj je chaotic neutral. Zákon má na háku a jde mu jen o sebe.
Zlo potřebuje něco víc, než být je sebestředný.
16.11.2016 17:02 - LokiB
Jen pro jistotu ... poznámka byla míněna spíš k překladu těch pojmů do češtiny. Jejich herní obsah, jak kdo ho chápe (a věřte mi, žádný z těch zde psaných není a nebude vyhovovat všem), klidně můžeme hodit do samostatné diskuse, nebo oživit nějakou starou na stejné téma :)
16.11.2016 17:03 - Šaman
LokiB píše:
proč to kladeš za vinu DrD

Protože v popisu přesvědčení opravdu bylo, že zákonně zlý klidně probudí draka, čímž zabije družinu (i sebe, ale to mu nevadí), zatímco zákonně dobrý čaroděj bez magů, i když má možnost utéct, se vrátí a zemře s ostatními, protože mu to velí jeho přesvědčení.

Spíš mám problém s překladem toho chaosu. On to není zmatek, ale opak řádu a zákona. Chaotický je "ten, který vědomě neuznává pravidla a zákony", což mi rozhodně nepřipadá jako "zmatený".
16.11.2016 18:20 - LokiB
Šaman: tak zrovna to chování "zákonně dobrého" v sobě mělo i DnD v podobě Lawful ... i ten popis celkem odpovídal.

Zákonně zlého popsali v tomto směru "zajímavě" pro ty, kteří by to chtěli hrát dramaticky ... ale do běžného doupěte se to nehodilo, protože si to lidé vykládali skutečně doslovně a bylo těžké je přesvědčit o určité nadsázce a volnosti v pravidlech.

Co se zmatenosti týče ... kdyby to byl překlad, tak to není dobré. Nicméně on to přesný překlad nebyl. Autoři si stanovili vlastní škálu, který nebyla s DnD obsahově identická. V DrD pravidlovém světě pro takový "chaos" imho nebylo místo a ten termín by záměrům neodpovídal. Zvolili zmatený, místo třeba "nejistý", "nestálý", "nerozhodnutý"
Někteří lidé si pak bohužel tu zmatenost představují spíše v konkrétním jednání než v obecných přístupech.

pro překlad DnD do češtiny bych určitě to Zmatený nepoužil, bylo by to spíš matoucí než vysvětlující
17.11.2016 10:57 - Mildar
Mno. Uznavam ze je muj navrh mozna az moc extremni. Ale evidentne to nejsem jen ja co tento problem zazil a jsem dost unaveny z toho jak musim lidem odkojenych na DrD neustale vysvetlovat ze byt zly neznamena byt sebevrazedny maniak co jde proti skupine. A co je nejhorsi? ze to proste nedokazou pochopit.

Trosku me k tomuto dokopalo video Matthew Collvilla kde vysvetloval ze cely system alighment je vlastne jen spatne pochopena autorova vize. a ze je to vlastne hovadina co preziva jen kuly jistym kouzlum co potrebuji vedet presvedceni.
17.11.2016 11:26 - Šaman
Ta vize velmi přesně zapadá do mého vidění světa. Problém je spíš v tom, že spousta lidí jedná poměrně nevyhraněně. Ale zajímavé filmové a literární postavy většinou poměrně snadno zapadnou do jedné z devíti škatulek.

Druhý problém je v tom, že "neutral" v obou osách může znamenat jak "vědomé balancování uprostřed a udržování neutrality - třeba zaklínač", zatímco stejně tak to znamená "tato osa mě nezajímá, nejsem jí ovlivněn". To mohou být velmi odlišné typy postav a hlavně s velmi odlišnou predikovatelností, přesto jsou ve stejné kolonce.

---
Nevím, jak v zahraničí, ale u nás je největší problém v tom, že většina hráčů (ano, ovlivnění dračákem) chápe třeba "zákonně dobrý" jako "Dobrý. Jak? Zákonně. Dobro je pro něho zákon." Zatímco on je "zákonný" a nezávisle na tom je také "dobrý".

Také si lidi neuvědomují, že přesvědčení z rohů tabulky (tj. žádná osa není neutral) musí řešit často morální dilemata.
Třeba Ned Stark: je zákonný a dobrý. Když chytili dezertéra, on dal přednost zákonu, ale moc ho to netěšilo. Pak, když odhalil Cersei, tak zase dal přednost dobrotě (hlavně kvůli dětem). Ale v obou případech se musel rozhodovat mezi dvěma přístupy, které jsou mu oba vlastní. Musí často dělat kompromisy.

Neutrální a dobrý by dezertéra neudal a možná mu pomohl. Chápe, že každý má své starosti a bolesti, ale obecně má sklon pomáhat (dobro) a zákon pro něho není vyšší než potřeba dobra. (Zrovna mě napadl Vyšší Princip; ve fantasy třeba poustevníci, kteří zavrhli lidskou prohnilou společnost, ale věří v potřebu dobra kvůli spasení).

Chaotický (někdy až rebelantský) a dobrý by možná dokonce dezertéra přijal do bratrstva, které se snaží pomáhat ohroženým a trestat křivdy bez ohledu na zákonnost svého jednání.
17.11.2016 11:52 - ShadoWWW
Přesvědčení řeší různé edice DnD různě. Na začátku to byl boj Řádu a Chaosu, představovaný zákonnými anděli vs. chaotisckými ďábli. (Dnes nejčistší formu Řádu představují spíš droni ve sféře Mechanus.) Později zavedli i osu dobro/zlo, kde dobro představovali hlavně dobří draci a zlo hlavně ďáblové (ale zlí draci).

Takže tu máme dvě osy, na kterých se pohybují nestvůry i postavy a ostatní civilizovaní tvorové. Civilizované rasy, zejména pak hrdinové, mají svobodnou vůli se přiklonit k jakékoli straně; a ty strany nejsou jen dvě, ale 4 (dobro, zlo, zákon, chaos). Pak je tu neutrál, což znamená nezájem. Neutrálně dobrý znamená, že je dobrý a víceméně se snaží zachovávat zákony, ale sem tam klidně zákon překročí. Neutrálně zlý podobně pro zlo. Pravý neutrál pak kašle na dobro i zlo, zákon i chaos. IMHO pravých neutrálů je málo. Když nad tím tak přemýšlím, tak pravý neutrál by mohl být třeba Ohař z Hry o trůny.

Pro postavy je to spíš konflikt v rámci většího celku, multivesmíru, na čí stranu se přiklání. Pro osobní rozhodování na denní bázi se tento systém IMHO moc nehodí a je dobře, že byl nahrazen ideály, vadami a pouty, které IMHO dávají silnější motivace v rámci hraní role hrdiny. Snad jen tolik, že dobrá postava by neměla bezmyšlenkovitě vraždit a měla by dávat přednost vyjednávání před bojem. Zákonná by pak měla dávat důraz na zákony, tedy třeba spíš než aby ona sama rozhodovala o osudu a trestu loupežníka, měla by ho předat spravedlnosti ve městě. Chaotici zas kašlou na zákony a hodnotí vše podle vlastních měřítek, je jim lhostejné, co na jejich jednání říká okolí.

Ale jak jsem už napsal, v osobní rovině je nepší hrát spíš podle ideálů, pout a vad, které ze systému přesvědčení přímo vychází. Kdo hraje dobře podle svých charakterových rysů, hraje dobře i v rámci přesvědčení.

DrD takový nějaký vyšší konflikt v rámci svého světa němělo. V expertech byl sice naznačen u ďáblů v bestiáři, ale jen velmi okrajově a nikdo na něj vlastně nehrál. Mělo jen jednu osu od doba ke zlu, přičemž dobro prezentovalo jako nejčisčí alturizmus, zlo zase jako škodění za každou cenu a neutrál jako vychcanost. Ano, všichni chtěli být neutrální. :) Ale s tím DnD konceptem to nemá zas tolik společného, protože zákonně dobří andělé nebo draci nejsou žádní altruisté a mezi chaotickými démony a zákonně zlými ďábly srší boj o uvrhnutí světa do úplného chaosu nebo čirého zla.

Ale dá se hrát i jiný systém. Třeba AiME má jen osu dobro/zlo, kde zlo představuje Stín. Když postava udělá nějaký vyloženě špatný skutek nebo putuje zkaženou krajinou (třeba Mordorem nebo jistými částmi Temného hvozdu), stává se zkaženější (u lidí, hobitů a trpaslíků), respektive smutnější (u elfů). Na jistém stupni zkaženosti postava zešílí (člověk, hobit nebo trpaslík), respektive vyhledá okamžitý návrat na Nejzazší Západ (elf).
17.11.2016 12:19 - Šaman
Aha, DnD znám jen podle mechanik, ale celý background světa jsem moc nesledoval. Právě ti andělé, ďábli, světlonoši a podobní mi nikdy moc nezapadali do mé vize a našeho světa.
Takže DnD přesvědčení jsem chápal právě jako dvě morální osy (dobro-zlo a zákon-anarchie*).

A třeba u nás jsme to používali jen jako vodítko pro roleplaying, nikdy se přesvědčení neprojevovalo pravidlově (na jsme až časem zavedli kněžskou "světlou" a "temnou" magii, takže obdoba "detect evil" sice existuje, ale odhalí třeba ducha, nebo nekromanta, ale nikoliv Joffreyho, nebo Ramsaye.)

---
(*) Anarchie není přesné slovo, ale lepší mě nenapadá. Jde o to, že taková postava má k zákonům a pravidlům spíše nedůvěru. Pokud pro ni zákon jen není důležitá hodnota (ale třeba je pohodlnější ho většinou dodržovat), tak je neutrální.
17.11.2016 13:29 - LokiB
Šaman: no vidíš, takže to ani v tom DrD takový průser nebyl, když jste to dokázali brát jen jako vodítko :)
17.11.2016 14:02 - Šaman
Ale byl. :D
Ten popis totiž nebyl ani vodítko, to byl prostě totální nesmysl. Jednorozměrná osa nevadí, ale ta interpretace byl opravdu průser.

A (to už je jen osobní pocit) myslím, že se jednalo o špatně opsané přesvědčení z DnD. Tedy že bylo nepochopeno a následně "zjednodušeno". Nasvědčuje tomu to, že se taky skládá ze dvou slov - dobrý/zlý, zákonný/zmatený. Co ale mělo v DnD význam, to tady veškerou logiku ztrácí. V dračáku se zákonnost opravdu vysvětlovala tak, že dobro/zlo je pro dotyčného zákon. A zmatenost (chaotic) tím, že inklinuje k dobru, či zlu, ale sám v tom má zmatek, a tak občas jedná proti očekávání.

V této interpretaci pak zákonně zlý nedává vůbec smysl. Dobro může být morální hodnota, kterou dejme tomu někdo může považovat za zákon (vyšší princip mravní).
Ale zlo není žádná hodnota, to je jen absence hodnot a navíc přítomnost nějakých nehezkých chtíčů, nebo úchylek.
Dává smysl "mám chuť tě zabít, ale to bych klesl na tvoji úroveň, předám tě soudci, i když nechci". Ale nedává smysl "mám chuť tě pustit, ale protože jsem zlý, tak tě budu mučit i když nechci".
17.11.2016 14:31 - LokiB
šaman: zákonně zlý byl typicky koncept pro NPC / boss záporáky, příšery a monstra. v tom kontextu dával mnoha lidem dobré vodítko ... pro určitý styl hry, kde dramatično/komediálno mělo více místa než při běžném házení kostek. a kde se nechtělo lidem připravovat komplexní charaktery.
že se s tím někdo nepopasoval, no jo ...

problém byl, že se to házelo náhodně, což nemusí být špatné pro deskovku, jako je Talisman, na pár hodin, ale pro dlouhodobé tažení je to otrava, když to člověku nesedí ...

V ADND aspoň psali, že nedoporučují moc brát si zlá přesvědčení pro PC, protože ADND je hra na hrdiny a co je hrdinného na zlu?

BTW z oDnD:
A Lawful character will fight to protect the group, regardless of the danger. The character will not run away unless the whole group does so or is otherwise safe.

Což odpovídalo celkem tomu Zákonému Dobru.
17.11.2016 15:46 - sirien
Alignment fight again? :D


Osobně myslim, že základní problém celé věci je, že DnD komunita kdysi převzala ten pitomej DrD překlad "přesvědčení", které implikuje, že to je něco vnitřního, co jde navenek (tj. něco vlastního pro postavu, co se pak projevuje). Což rozhodně není význam toho slova.

Sám bych to přeložil spíš jako "Příslušnost", "Příklon" nebo tak něco - prostě slovem, které naznačuje, že to je něco, co jde zvenku - zařazení postavy k některé ze skupin podle projevů a dopadů jejího chování.


Překlad Chaotic jako Zmatený je další nehezký odkaz DrD.


Good/Evil pak rozhodně znamená Dobro/Zlo - o tom, jak moc toto koresponduje s Altruismus/Sobectví jsme tu už vedli nejednu šťavnatou hádku.

Šaman píše:
Také si lidi neuvědomují, že přesvědčení z rohů tabulky (tj. žádná osa není neutral) musí řešit často morální dilemata.

A to bych neřek.

Dilema je z podstaty věc, která náleží Lawful straně spektra - Lawful Good volí mezi tím, co je prospěšné a co je podle pravidel. Lawful Evil volí mezi tím, co je výhodné a co je podle pravidel. Lawful Neutral může volit mezi dvěma principy, které se střetnou.

Chaotic strana je naopak dilemat dost prostá. Chaotic Good udělá prostě to, co nejvíc pomůže. Chaotic Evil udělá prostě to, co je nejvýhodnější. Chaotic Neutral udělá to, co se v daný moment zdá jako dobrý nápad z náhodného důvodu, co se zrovna zdá být relevantní.

LokiB píše:
a bylo těžké je přesvědčit o určité nadsázce a volnosti v pravidlech.

Doplňující alignments "lawful stupid" a "chaotic insane" nevznikly pro nic za nic.

Mildar píše:
Trosku me k tomuto dokopalo video Matthew Collvilla kde vysvetloval ze cely system alighment je vlastne jen spatne pochopena autorova vize. a ze je to vlastne hovadina co preziva jen kuly jistym kouzlum co potrebuji vedet presvedceni.

Planescape.

ShadoWWW píše:
Pravý neutrál pak kašle na dobro i zlo, zákon i chaos. IMHO pravých neutrálů je málo. Když nad tím tak přemýšlím, tak pravý neutrál by mohl být třeba Ohař z Hry o trůny.

Not a chance. Ten týpek je Neutral Evil jak z příkladu v učebnici.

True Neutral má dva základní archetypy:

- I don't give a shit: postavy, co prostě nechtějí řešit své postavení ve světě. Hráči to často zaměňují za Chaotic Neutral, ale to nesedí. Typický True Neutral je Han Solo - pašerák, kterému je okolní vesmír ukradený, chce udělat svůj job a dostat cash a čau, ale který není osobně tak zkažený, aby přímo dělal něco vysloveně špatného, když nemusí. (Pak se mu do toho zaplete nějakej kamarád a ženská.)

- I'm above this: postavy, které se zcela vědomně a promyšleně postavily mimo polarizaci světa, aby následovaly odlišné cíle a principy, často spojené s nějakou rovnováhou a dlouhodobou hodnotou. Tito ignorují obě osy s tím, že jsou z jejich "vyššího" pohledu irelevantní popř. alternativně protože své poslání vidí v udržení rovnováhy světa mezi těmito extrémy. Typičtí True Neutrals tohodle typu jsou tradiční DnD style druidé.

Obě tyto skupiny jsou relativně předvídatelné, pokud pochopíte jejich uvažování. Pokud víte, kdo je Han Solo, tak tušíte, co udělá, když dostane nějakou nabídku nebo možnost. Pokud víte, jakou filozofii následuje True Neutral druid a odhadnete, co považuje za významné, budete tušit, co udělá.


Chaotic Neutral postavy se naopak vyznačují naprostou nepředvídatelností - neexistuje ani náznak pevných pravidel, jimiž by se řídily a neexistuje žádný pevný vzor toho, podle čeho by se rozhodovaly - někdy upřednostní sebe, jindy ostatní, někdy se rozhodují podle míry rizika, jindy podle míry možného přínosu, někdy podle přátel, jindy podle sebe.

Popravdě - za svojí RPG kariéru sem potkal jen hodně málo skutečně Chaotic Neutral postav. Potkal sem dost postav které jejich hráči vydávali za Chaotic Neutral v domění, že pak "budou moct dělat sobecky co se jim zlíbí" - cca půl na půl bych je pak ve skutečnosti rozdělil mezi True Neutral (většina různých zlodějů, tuláků atp., které jejich hráči hráli spíš oportunisticky) a Chaotic Evil (většina ostatních, které jejich hráči hráli... jak je český ekvivalent pro "malevolent"?)


Jinak, těch možných dělení na osy je víc...

17.11.2016 15:59 - sirien
Případně osobně mám rád ten 5x5 systém, i když je trochu složitější...



Zařazení těch postav do zrovna tohodle chartu resp. některé "ospravedlnění" jsou trochu mimo, ale tak pro ilustraci...

Pro vysvětlení:

Good - následování principů dobra jako takového
Moral - snaha přinést dobro ostatním
Neutral - jedinci, kteří dobru/zlu nadřazují jiné principy a tuto osu samotnou považují za iluzorní, nesmyslnou, nedosažitelnou, subjektivní nebo podřadnou (vyplývající z jiného, samostatně neexistující)
Impure - "malevolent", jedinci jednající svévolně vůči ostatním dle libosti
Evil - jedinci co zcela ignorují ostatní ve svůj prospěch

Lawful - jedinci následující jasně daná pravidla a řád, které stojí nad subjektivitou světa
Social - jedinci kteří následují pravidla společnosti
Neutral - jedinci, kteří nemají potřebu následovat pravidla okolí nad rámec pragmatického / pohodlného, ale kteří ani nemají žádou potřebu se proti nim bouřit nebo vůči nim bojovat.
Rebel - jedinci, kteří se vzpírají pravidlům okolního světa ve jménu nějakého záměru, jiných priorit atp.
Chaotic - jedinci, kteří se neřídí ničím stálým a volí na základě momentálních dojmů nebo náhodných pohnutek
17.11.2016 16:15 - Gurney
Nejlepší je na tom ten Hodor uprostřed :)
17.11.2016 18:53 - LokiB
sirien: jak se vlastně přišlo na to, že ten vlevo nahoře je lawful good? já si furt nějak z tý knihy nevybavuju, čím si to zasloužil. Lawful bych chápal ... ale proč good?

stejně tak nechápu ty, kteří třeba mezi výrazné neutrály řadí takového Geralta ... on se nechtěl míchat do nějakých stupidních válek, které mu byly u zadku, ale jinak? to, že řeknu, že ve sporu německa s ruskem jsem neutrální ze mě neutrála z pohledu přesvědčení nedělá

popravdě nesouhlasím s tím, jak vykládáš smysl alignmentu na začátku ... pro mě je to naopak to nejniternější založení postavy. to, na čem pak staví svoje postoje a projevy

Že si do toho v DnD zatáhli časem strany řádu a chaosu, co proti sobě jako bojujou, to je imho nonsens. a i v DND u všech popisů alignmentu dávají příklady, ktré jsou z pohledu postav ryze niterné.

že pak vytvořili třeba aligned zbraně, aby lidi trochu zmátli ... inu, vývoj
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2605299949646 secREMOTE_IP: 18.205.60.226