Log 1=0 píše:
Co to je Lore of Battle? Není to specializace, není to odbornost, není to kouzlo, není to schopnost.
To, že může mít 6 libovolných kouzel, je sice super, ale že by to z něj dělalo lepšího sesilatele, než je kouzelník s cca stejným množstvím připravených kouzel, 2x více v knížce a mnohem větším seznamem kouzel, to si až tak nemyslím.
A opět pěkné nicneříkající prohlášení o lepších bojových předpokladech. Jaké lepší předpoklady má bard oproti černokněžníkovi?
Pardon, oficiálně se tomu nadáva College of Valor. Warlock má horší bojové proficiencies než standardní bard.
Co se kouzelníka týče. Tenhle koncept gishe je v podstatě to, že musí splňovat následující:
- téměř 100% se vyrovná bojové schopnosti plného bojovníka (damage, tankovací schopnost, melee/ranged možnosti, triky)
- vyrovná se magickou sílou a potenciální utilitou plnému casterovi
- antimagie a spol. by neměla bojeschopnost gishe výrazmě snížit (tohle od ADnD škřípě všude, ale u 5E Barda asi nejmíň, pominu-li Paladina a Eldritch Knighta, kteří ale nesplňují druhý hlavný předpoklad)
Je to v podstatě samo o sobě (schopnostně) Mary Sue ideál založen na brzké pulp high fantasy, kde je předpoklad, že pokud magie existuje a je silná, tak rozdíl a rozhodující faktor je ne-magická bojeschopnost. Viď. např. Warhammer Fantasy, nebo Malazan, kde nejlepší mágové jsou zároveň nejlepší šermíři a válečníci a je to zárověň ideál na který se má aspirovat.
Důvod proč takovouto postavu hrát, je samozřejmě v tom, že pomaleji napředuje, resp. potřebuje víc času na dosáhnutí hranice, kde se její schopnosti v obou směrech dostanou na stupeň, kdy jejich kombinace dosáhne ten skutečný "overpowered" pocit. Takže v podstatě je to pro hodně lidí ta ultimátní power fantasy ve fantasy settingu.
ADnD F/M nebo F/M/C jsou tohoto zatím nejčirejší ekvivalent v DnD-like hrách. Postupují hodně pomalu a jsou docela dlouho relativně omezení, ale pak přesáhnou hranici, kdy jejich bojovnické a sesilátelské schopnosti umožní lehce porazit jak bojovníky, tak mágy a pokud se hraje až na úplné šílenosti jako uncapped levely apod. tak prakticky ve finálním stádiu nemají v žádném klasickém bojovníkovi nebo mágovi ekvivalentního stupně rovnocenného oponenta.