Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
15.11.2016 09:29 - wlkeR
Já na zkušenosti hraju tak střídavě. Vlastní dobrodružství bez, ale ten mix modulů co teď jedu, i když část z nich nabízí Milestone rule, tam prostě dávám XP... A předevčírem se mi poprvý stalo, že družina chtěla bojovat s věcma co si jich totálně nevšímaly (dokonce ani aggro typu "hej, ty tam!") jen proto, aby dostala XP. Když jsem jim řek, že za překonání překážky stejně něco dostanou, tak si teprve řekli "meh" a prostě tou místností prošly. A přitom jde o dlouhodobý, starší hráče.
15.11.2016 09:31 - Šaman
U nás jsme taky expy zrušili už dávno, ještě v originálním DrD 1.6. Družina postupovala vždy když k tomu nastal vhodný čas a postupovali všichni najednou. Dnes bych tomu říkal milníky :)
15.11.2016 09:33 - ShadoWWW
Jako malý kluk jsem měl zkušenosti rád. Zatímco poklady byly nejisté, nezískávali jsme je každé sezení, zkušenosti byla jistá odměna za každé sezení. A taky to byl takový "teploměr", kde člověk krásně viděl, jak se přibližuje k další úrovni a čím dál víc se zvyšovalo napětí, kdy už to přijde. :)

Dnes z pohledu postavy vidím ve zkušenostech jednu nevýhodu: je to míra pro úrovně/schopnosti, ale dnes, hlavně v 5e, mě zajímá stejnou měrou i rozvoj charakteru postavy, hlavně rozvíjení vztahů a budování osobního příběhu na základě osobnostních rysů, pout a vad a rozvíjení v rámci frakce. A vzniká střet, kdy součástí dobrodružství a přesahujícího příběhu jsou stejnou měrou jak schopnosti, tak charakteristika postavy, ale zkušenosti měří jen jednu z těch dvou složek. Osobně mám proto radši, když se mohu zaměřit na ten osobnostní rozvoj a přechod na nové úrovně určuje PJ na základě toho, jak mu to zapadá do dobrodružství. Pak mi přijde, že jsou obě složky v harmonii.

Z pohledu PJ: teď hrajeme Obry, kde doporučují spíš milníky než zkušenosti, tak jedem podle milníků. Je to haluz, protože prvních pět úrovní v dobrodružství připomíná spíš rychlokurz němčiny než skutečnou část tažení pro 5 úrovní a je jasné, že to dobrodružství je fakticky jen pro 5.-10. úroveň, ale i tak vnímám, že příběhovosti dost pomohlo že se hráči nemusí soustředit na sběr zkušeností a mohou se víc zaměřit na jiné složky.

A nejspíš je to dobrý způsob i pro tvůrce dobrodružství, kdy si můžou říct: tato část by měla být pro postavy na x-té úrovní, tato na (x+1). úrovni atd.
15.11.2016 09:40 - ShadoWWW
IMHO Zkušenosti mají dnes smysl hlavně v Lize dobrodruhů v USA, kdy hráči mohou chodit na otevřená hraní, jak se jim zlíbí (kdy chtějí a kam chtějí), a když pak jedou na nějaký con, mohou s tou postavou hrát v rámci megahraní na conu (je to velká hala, kde hrají tisíce hráčů stejné dobrodružství a postupy družin se průběžně vyhodnocují a vzájemně se ovlivňují; je to vlastně takové velké stolní MMORPG). Hráči, co chodí pravidelněji a mají víc zkušeností (jako hráči i postavy), pak hrají za silnější postavy a mají větší možnost ovlivnit příběh dobrodružství a naopak.

V našich českých podmínkách, kde otevřená hraní připomínají spíš domácí hraní, na zkušenostech nijak zvlášť nezáleží.
15.11.2016 11:32 - efram
tarfill: tomu rozumím, myslel jsem to spíš v tom smyslu, že je pro ně ten postup hmatatelnější a vidí, že blíží další lvl. uznávám, že to může být hodně subjektivně ovlivněno. Mě Xp prostě vyhovují. Mohl by tu někdo vysvětlit blíže vypadá hraní bez zkušenosti. Díky.

edit:

tím netvrdím, že dávám xp za všechno tupě podle pravidel viz. příspěvek wlker. V takovém případě co on popisuje dám zápornou zkušenost plus samozřejmě dopad ingame.
15.11.2016 11:58 - Šaman
Hraní bez zkušeností: u nás to funguje jednoduše - hrajeme dovednostní systém, takže za každé plnohodnotné sezení dostávají hráči jeden dovednostní bod.
Navíc udržujeme celou družinu na stejné úrovni bodů, takže když někdo často chybí, jeho postava neztrácí. (To už je čistě naše domluva - jde o to, že pokud už teď hráč nemůže chodit moc často, tak když bude navíc nejslabší člen družiny, tak se na to vybodne úplně. A hrajeme v dlouhodobé partě kamarádů, nechceme odstřihnout ty, kteří dávají přednost dospěláckým starostem…)

Když jsme ale hráli DrD 1.6, tak k přestupům docházelo ve chvíli, kdy to tak nějak herně dávalo smysl. Většinou nám kapitoly kampaně trvaly tak 5-10 dobrodružství a pak byl chvíli čas na přestup, odpočinek a mezitím uzrála situace pro další akci. Občas nějaká postava dostala nějakou výhodu z příští úrovně už dřív, pokud to vyšlo ze hry (po herní návštěvě mystických archívů se čaroděj naučil nová kouzla, ale nestouply mu magy; šermíř se naučil nějaké finty v aréně uprostřed kampaně), ale magy, životy a ostatní bonusy získali až při přestupu.

Taky jsme brzo zrušili mistry. Prvních několik úrovní většinou postavy měly svého mistra, což mohl být i týpek na 3-4 úrovni (otec, šéf zlodějské bandy, apod.)
Pak už se postava učila sama, jen na páté úroveni (v DrD se tam větvila povolání, takže se otevíral zcela nový strom dovedností) potřebovala učitele, tentokrát už opravdu dobrého. A spoooustu peněz (nejen na výcvik, ale i na chodecký meč, lupičský klíč apod.)
Získání peněz a sehnání všech mistrů byla většinou herní náplň na celou úroveň.
15.11.2016 12:07 - ShadoWWW
Efram: Zažil jsem tři různé způsoby:
- když to herně dávalo smysl (zpravidla po splnění nějakého úkolu)
- stabilně po 2-4 sezeních, dle dohody skupiny.
- dle milníků (což je jeden ze způsobů popsaný v pravidlech DnD 5e). U vydaných dobrodružství to funguje tak, že dané dobrodružství je rozděleno do několika kapitol, přičemž jedna kapitola se obvykle rovná jedné (nové) úrovní*. Pokud ne, tak na konci kapitoly je rámeček, ve kterém je popsáno, jak by měly postavy získávat nové úrovně v rámci dané kapitoly (obvykle po splnění určitého úkolu). U vlastních dobrodružství si to můžeš rozvrhnout obdobně, nebo to nechat na jednom z výše popsaných způsobů.

----------
Kapitoly nemusí být časově lineární. Tj. na některých úrovních mohou postavy strávit více sezení než na jiných.
15.11.2016 12:32 - Gurney
Vlastně jediná příležitost kdy jsem používal expy v D&D byla když jsem hrál podle předpřipravených dobrodružství, kde byl uvedený rozsah kolik by měli hráči za sezení dostat (dával jsem horní hranici), jinak mě počítání expů fakt nebaví a nepřijde mi, že by to do hry něco přinášelo. Nejvíc mi asi vyhovuje dělat přestupy jednou za dobrodružství (což mi obvykle vycházelo na 2-4 sezení), na vyšších úrovních jednou za dvě dobrodružství (aby bylo víc času si zvyknout na nové schopnosti a jejich kombinace), nicméně taky jsem zvyklý na delší sezení, pro "americká" čtyřhodinová mi dnes přijde ideální level up po stejném počtu sezení, jako je nová úroveň postav.

Kdysi jsem skupině nabízel že budu přidělovat expy za překonané překážky v Dunegeon Crawl Classics stylu (expy se dostávají za přežití jakékoli jen trochu významné překážky, kterou skupina potká, bez ohledu na to, jestli věc vyřeší bojem, pomocí nějakého plánu nebo ji třeba obejde), ale všichni se shodli, že level up po každém dobrodružství nebo dvou bude lepší. Což bylo asi nakonec dobře, počítat to by zase byla činnost navíc.
15.11.2016 13:08 - efram
musim říct, že to co popisujete vlastně dělám formou xp

- stanovím si obtiínost - úkoly si pro sebe vyjadřuji xp
- xp za netvory dostanou jen tehdy, pokud jsou pro družinu výzvou

nicméně jsem u xp zůstal asi ze dvou důvodů

- jsem si na ten systém zvykl a upravil si ho k obrazu svému
- občas se hráči střídají a udržuji tím takovou rovnováhu a hráči si na xp zvykli a vyhovuje jim
15.11.2016 14:32 - LokiB
efram: postup postav nastava, kdyz GM usoudi, ze je pro postup vhodny cas. ze toho dost "prozily", nekam se posunuly a ze si to i zaslouzi

neni to objektivni, je to funkcni
16.11.2016 19:13 - Ebon Hand
Exp jsem zrušil, dávám čárky za docházku. Výjimečně za heroický výkon. Přestup na level, počet čárek odpovídá danému levelu.
22.11.2016 10:47 - ShadoWWW
Nové domény klerika v rámci UA. Zde můžete vyplnit dotazník ohledně barda z minulého týdne.
23.11.2016 10:41 - Babaj
zda se mi to ? nebo petky neresi unavu z nespavosti?:-)
23.11.2016 10:54 - wlkeR
Člověče, jsem si na 90% jistej, že někde to tam je, ale nemůžu to zaboha najít.
23.11.2016 11:00 - Babaj
ja nasel jen za pretahnuti denni davky pochodu pres 8 hodin, pak hladoveni a zizneni jinak nic.. u odpocinku mas napsany jen ze muzes... (jakoby za odmenu) si odpocinout.. bud kratce nebo dlouze.. a v nem je jen uvedene minimum kdy muzes dalsi.. ale na to kolik vydrzis nic ...

chapu ze pokud nekam chodis tak by to nejak napasovat slo.. ale stejne.. jdes 8 hodn a pak mas 16 hodin na odpocinky a zabavu.... cimz sï i bez spanku muzes obnovit sily na zitrejsi pochod..... jedine to brat zase hodem na odolnost s dc10+1 za kazdych 24 hodin.. ale to uz je jen muj hauserull
23.11.2016 11:03 - ShadoWWW
Explicitně se to neřeší. Je to na každé skupině, jak si to upraví.

My to máme tak, že když postava nechce spát, hodí si na ověření Odolnost se SO 10. Každý další den se zvýší SO o +5. Když neuspěje, usne. Když postava nespí, utrpí další den ráno +1 stupeň únavy.
23.11.2016 11:22 - Babaj
tak ono je taky rozdil.. treba nedokonceny longrest a nespat vubec....z realu muzu rict ze ja spim prumerne 5-6 hodin denne a jeste jsem za tech 45 let neumrel .-) pravda drive jsem spaval aspon o vikendech do obeda :-)) ted uz taky ne :-))

Ale treba vcera pri hre se nam stalo ,ze jsme meli preruseny douhy odpocinek na me posledni hlidce a rychle jsme se museli pomoci predmetu presunout pryc... resili jsme to hodem na odolnost jesti to preruseni je tak velike, ze musime zapocat dlouhy odpocinek znova nebo to pujde dokoncit na jinem miste... jen ja to nehodil a ostatni to doodpocivali... tak pak vyvstala otazka, jestli dostanu unavu nebo ne :-))) usli jsme pak jeste 16 mil dalsiho dne aja si ji dobrovolne odhadem dal.. ze to poresime pak nekde vklidu mimo sezeni jak by se to d budoucna vyhodnocovalo.... proto jsem tady ted reagoval :-)
23.11.2016 21:35 - shari
ShadoWWW píše:
Nové domény klerika v rámci UA.

Ta Forge se mi opravdu líbí. Kdyby ji měla Hilda, tak by určitě neumřela! :D
23.11.2016 21:48 - efram
Zeptám se na druida a díky za radu zkušenějším družinám:

Druid, shapshifter (kruh měsíce).

1. "problém" na 6 úrovni může mít proměnu do zvířete nebezpečnosti rovné 1/3 úrovně druida (zaokrouhleno dolů) - máme interní pravidlo, že se může proměnit jen do zvířete, se kterým se setkala. Nicméně zvířat s NB 2 moc na výběr v bestiáři není. Jak to řešíte na vyšších úrovních zejména pak, když druid dosáhne na nebezpečnost zvířete 6.
2. bojová situace - druid bojuje ve formě (např. hyena). Má už málo HP a je zraněn. Jeho počet HP v proměněné podobě klesne na 1 nebo nula, promění se tedy do své humanoidní podoby a přebývající zranění se odečte od HP humanoidní podoby. Když má volnou akci a také možnost se znovu proměnit, tak se v tom samém kole opět promění zpět do zvířecí podoby a získá plná HP?

Díky za názory
23.11.2016 21:59 - Aegnor
efram píše:
Když má volnou akci a také možnost se znovu proměnit, tak se v tom samém kole opět promění zpět do zvířecí podoby a získá plná HP?

Co jsem viděl, tak se to hrává přesně takhle.

U prvního problému si nejsem jistý, na co se ptáš...
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13343286514282 secREMOTE_IP: 3.143.228.40