noir píše:
Lítání je OP, což je prověřeno generacema hráčů. Není to téma k diskuji, to je prostě fakt.
Jsi v diskusi k 5e, nikoliv ke 4e - možná by neškodilo opustit "powers mentalitu" naběhnu do encounteru a škrtám kartičky podle čísílek co tam sou napsaný a přejít na starou dobrou (a nově nalezenou) "roleplaying mentalitu" je tu situace která potřebuje řešit. RPGčko není MMOčko, lítání není ultimátka.
Generacema hráčů je prověřeno tak maximálně to, že když se o něčem hrozně řve jakej to je problém, tak to mnohdy (ne vždy, ale tohle je docela učebnicovej příklad onoho případu) je jen malá část hráčů co si s tím neumí rozumně poradit, obvykle protože mají nos zaražený tak hluboko v pravidlech, že přes hranu stránky nedohlídnou ani na kostky na stole.
Pokud hraješ dobrodružství ve stylu střídačky encounterů combat-terrain-combat-skill-combat-terrain tak chápu, že nějakej fógl tě může rozhodit.
Na druhou stranu je ten fógl totálně k ničemu, když dojde na:
- libovolný underground (dungeon, sklepy, alter-realms...)
- libovolný těžký terén s nutností nejen ho překonat, ale operovat v něm (les, bažiny...
- libovolný příběh, který stojí na RP (diplomacie, politikaření, pátrání...)
- za mizerného počasí (což je věc, kterou s fóglem ve hře jako GM prostě začnu řešit a postarám se aby to vyváženě - třeba náhodně - vycházelo, že v cca 10-20% času má fóglisko smůlu (vítr, déšť, bouřky...))
Dál sice může být sem tam k užitku, ale obecně se nijak zvlášť neprojeví:
- kdekoliv ve městě (funguješ na ulicích, v domech, hospodách, sídlech...)
- v pevnostech a hradech
- na lodi (na moři)
Ostatně, tohle všechno velmi dobře vědí všichni, kdo někdy hráli Engel, kde létají ty postavy všechny (zato z ostatních NPC a antagonistů málokdo). Možná, kdybys to zkusil (hrát / vést) místo pouhého teoretizování a vsázení na generace křiklounů na fórech, zjistil bys, že reálný efekt toho, když létají všechny postavy fakticky je:
- pohodlně to ukrátí cestovačky, což je spíš ku prospěchu celé věci mnohdy
- trochu to změní dynamiku soubojů, nicméně nijak extra moc, protože kupodivu i když postavy mohou létat všechny ve vzduchu, tak se na to hráči přesto mnohdy raději vybodnou a jdou normálně k zemi "na férovku" - a to bez ohledu na systém, v němž se hraje (zkoušel jsem volný tarotový kde staty nehrály roli i d20 Engel a v tomhle se to nijak neprojevilo). Stejně tak nepřátelé vědomi si andělů neváhají vzít do rukou ty luky a kuše a ono si postava/hráč často spočítá, že dostat šípem do ramene/křídla na zemi bolí, ale bolí to o dost míň než dostat takovou ránu v 50m nad zemí (a následně failnout athletics).
Jinými slovy - hezký teoretický problém, ale praxe ukazuje, že herní realita je trochu někde jinde.