Kultura

sirien
10.3.2013 00:52
Kdyby náhodou někdo přehlédl, tak vyšla Příručka Vypravěčství od Ondřeje Netíka (sotva ke mě doputovalo info, takže jsem rozhodně nečetl, takže se ani neptejte - nevím víc než vy. Zatím. Až vědět budu, tak se ozvu... kdybyste někdo věděl víc, podělte se)

http://issuu.com/mytago/docs/prirucka-vypravecstvi


UPOZORNĚNÍ: Diskuse byla k článku připojena zpětně; prvních 38 postů bylo "volných", tj. sepsaných ještě před samotnou recenzí!
Autorská citace #1
11.3.2013 08:47 - Grob Ondřej Netík
Nejlépe ji může charakterizovat autor :)

Do této příručky vypravěčství jsem shrnul své skoro dvacetileté zkušenosti s Rpg vyprávěním, tvorbou příběhu pro Larp i tvorbou pro beletrii. Její hlavní osou je tvorba příběhu. Při její tvorbě jsem vycházel i z praktické znalosti mnoha desítek pravidel a konzultací s dalšími vypravěči. Přitom jsem všechny informace znovu a znovu filtroval a rozmýšlel, abych se zbavil balastu (nesmyslných mýtů a zátěží pro vypravěče) a dostal se na jádro, univerzální jádro pro tvorbu příběhů.

Jsou tam ale i kapitoly věnované tvorbě postav a Vypravěčství jako prezentaci příběhu.

Ve výsledku jsem tomu věnoval více hodin a času, než je reálná návratnost, ale co by člověk neudělal pro svůj koníček :)
Autorská citace #2
11.3.2013 12:06 - alef0
* bude dostupne aj pdf?
* mozno tam najst aj techniky z jeepformy, pripadne improvizovaneho divadla? [napr. v kontexte priruciek ako Play Unsafe / Hrajte bez zabran]
* tesim sa, ze je to uz na sklade
Autorská citace #3
14.3.2013 11:04 - Ondřej Grob Netík
V pdf zatím není a nevím zda bude

*Každopádně obsahuje i herecké techniky pro vypravěče
*Obsahuje základ Hrajte bez zábran (ale je primárně určena pro vypravěče, v tomto způsoby hry vypravěč v podstatě není)
*A je na skladě :)
Autorská citace #4
14.3.2013 12:45 - fox666111
Na skladě? Kde?
Autorská citace #5
14.3.2013 14:43 - alef0
Autorská citace #6
19.3.2013 18:24 - Dalcor
hmm... asi vím za co utratím nějaký ten peníz, ale nejdříve si počkám na recenzi...
Autorská citace #7
19.3.2013 21:05 - Temná kápě
Líbí se mi ten diagram na straně 3 (bez ironie;)

btw. V ukázce na straně 10 obrázek toho krysáka překrývá text...
Snad to neni finální verze, která šla do tisku? Nebo "podraz" od Skavena? :D

Drobných překryvů je tam víc a kompozice/layout/typografie místy docela hapruje.
Ale celkově snad dobrej počin. Jsem zvědavej na recenzi (pokud bude).
Autorská citace #8
20.3.2013 00:20 - sirien
Mě baví jak všichni čekáte, až někdo jiný zainvestuje a ještě si najde čas na to, aby vám napsal recenzi :D
Autorská citace #9
20.3.2013 05:56 - Temná kápě
Nečekám nic. Ale něco mi říká, že něco takovýho může adekvátně zrecenzovat jedině zkušenej vypravěč, kterej dokáže posoudit co je ok, co je bullshit, příp. kolik tam toho chybí ;)
Autorská citace #10
20.3.2013 07:22 - Dalcor
no jo... čekám na nějakého dobrovolníka - přecijenom DMs guidů už jsem přečetl dost... Tak by mě zajímalo jestli má smysl investovat do dalšího ;-D.
Autorská citace #11
20.3.2013 10:10 - sirien
Že bych jako třeba zainvestoval 300 a nějakejch osm hodin do přečtení a napsání recenze?
Autorská citace #12
20.3.2013 10:35 - Dukolm
Tak k výtce na straně 10 v ukázce v knížce to není a hádal bych že je to spíše problém issuu.com a převodu obrázku do flash verze. Jinak celkově layout je trošku rušivý ale ne zase tak moc záleží fakt na jednotlivé stránce.

Jinak zatím jsem někde v 1/3 knížky.
Autorská citace #13
20.3.2013 18:42 - sirien
Á, Dukolm se otevřeně přiznal, tím máme vyřešeného recenzujícího dobrovolníka... :)
Autorská citace #14
20.3.2013 18:51 - Michalk
Když jsem koukal do té ukázky, zkuste:

grob.jezevcovo.cz

a je to asi obsahově dost podobné, jen ucelenější.
Já jsem nadšenější z toho, že po 20 letech hraní mám poprvé skupinu, se kterou takové věci vůbec můžu zkoušet. :)
Autorská citace #15
24.3.2013 13:50 - Ondřej Grob Netik
PŘEKRÝVÁNÍ TEXTU je problém POUZE online UKAZKY, která neumí všechny funkce PDF, v knize nic takového jako zakrývání textu není!

Co mám na stránkách grob.jezevcovo.cz jsou staré věci, které se týkají WOD a ne vyprávění. Tak že je to ucelenější z hlediska WOD, protože příručka vypravěčství se WOD netýká, ale především vypravěčství. :) A pro po, mnohé věci jsem studoval a rozmýšlel o nich až pro příručku, některé věci prostě nikde jinde nenajdete, hodnotil jsem je z pozice 20 letých zkušeností s vyprávěním, psaní a tvorby příběhu. :D
Ale budu rád když navštívíte mé weby:

grob.jezevcovo.cz
www.vypravec.mysteria.cz
Autorská citace #16
25.3.2013 07:16 - Me-dea
Nesnáším, když někdo zvýrazňuje náhodné slova vě větě tím, že je napíše pomocí caps locku, a vlastně celkově když někdo používá caps lock. Vždy si případám, jakoby na mě někdo kříčel. Jak to tak vidím, tak slova je, problém a online nejsou v té části věty důležitá, protože jsou psána malými písmeny. Bez prvních dvou ale ta věta nedává moc smysl. Omlouvám se za rant.
Autorská citace #17
25.3.2013 09:37 - Ondřej Grob Netik
Ač mne také zajímá recenze, nevím jak se dá hodnotit soubor nápadů pro vyprávění. Vychází z mé literární a vypravěčské tvorby. Příběhy píšo od sedmi, vyprávím dvacet let. Mé příběhy vyhrávaly Spár zlatého draka, mí hráči byli vždy nadšeni, jak intenzivní a osobní může být rpg. Přesto jsem v příručce mnohé své postupy posunul o další krok dál. Na trhu není nic podobného.

Tady je soupis toho, co v ní naleznete:

Plakátová plocha - seznámení s rpg a larp hrami (Pro začátečníky)
-Jak působí příběhy na lidskou mysl
-Co je RPG a co LARP
-Druhy LARPU a jeho organizace
-Druhy RPG a jeho možnosti
-Pravidla pro bezpečnou hru
-Vliv kostýmů
-Jak probíhá taková hra s ukázkou
-Jak dlouho trvá
-Jak vyprávět malým dětem

Foaé - Jak vytvořit co nejefektivněji své místo - svět, prostředí pro příběh
-Co je Fikční svět
-Kde jsou hranice lidské fantazie
-Žánr příběhu
-Seznamuje co je a nač je Osobní příběhový prostor
-Jak vytvořit Osobní příběhový prostor
-Jak jej definovat podrobněji
-Co musí být zřejmé hráčům před hrou
-Jak velký má být Osobní příběhový prostor
-Jak jej obydlet
-Jak jej zmapovat
-Jak v něm nastavit konflikty (potenciál děje)

Obsazení - Jak se tvoří herní postavy
-Proč lidé hrají hry, co chtějí od nich
-Jaká je vhodná postava z pohledu hráčů
-Jaká postava je vhodná z pohledu příběhu
-Jak seznámit hráče se světem
-Jak se dělá koncept postavy
-Jak ji doladit
-Jak ji snadno nakreslit
-Jak vyčíst z postavy nápady pro příběh

Scénář - Jak vytvořit příběh
-Co je Fabule a Syžet
-Jak pracovat s Osnovou aby sloužila vypravěči
-Kde brát nápady
-Různé dějové linie (vychází ze seznamu zápletek, ale v rozšířené a přesnější podobě)
-Jak Motivovat postavy pro vstupu do příběhu
-Jak rozpracovat nápad na příběh do interaktivní formy
-Jak se tvoří zápletka
-Shrnutí postupů pro interaktivní osnovu
-Jak udělat příběh osobnější pro postavu
-Jak tvořit AKČNÍ příběh
-Jak se dělá HOROR
-Jak zamilovaná ROMANCE
-Jak DETEKTIVKA
-Jak POHÁDKA
-Příběhové triky
-Jak mít příběh dlouhý
-Co je nutné připravit a co improvizovat
-Jak vytvořit zastřešující myšlenku pro příběh

Nápověda - další prvky pro přípravu příběhu
-Jak udělat příběh intenzivnější
-Jak připoutat k příběhu hráče
-Jak tvořit emoční zabarvení
-Jak prezentovat mocné věci
-Jak působit podprahově
-Jak tvořit několik dějových linií
-Jak je možno užívat několik časových linií
-Jak vytvořit nestvůru (popis i snadný nákres)
-Jak snadno udělat mapu budovy
-Jak vytvořit tajný kult do příběhu
-Jak tvořit artefakty, lektvary a pod.
-Jak dát kouzlům mystický rozměr
-Jak vytvořit různé rekvizity
-Jak tvořit logické hádanky
-Jak tvořit cizí jazyk
-Jak tvořit intriky
-Jak se chovají stroje (fyzikální zákonitosti) a jak tvořit stroje
-Co jsou přírodní vzory a jak je používat

Na jevišti - vyprávění
-Pár zásad a nápadů pro vyprávění
-Jak využívat hráčů při vyprávění
-Jak dobře a snado popisovat scénu
-Jak naučit hráče hrát postavu divadelně
-Herecké techniky pro vypravěče
-Jak být efektivní v tvorbě
-Co dělat když vám postavy jdou jinam
-Jak nechat hráčům svobodu rozhodování
-Jak řešit konflikt mezi hráčskými postavami
-Co udělá v příběhu smrt postavy
-Jak zlepšit dojem herním prostředím
-Jak motivačně odměňovat hráče
-Jak vést příběh o několika vypravěčích

Za kulisami - o RPG systémech
-K čemu slouží pravidla a seznámení se 4 českými
-Jak se vyznat v pravidlech
-IMAGINARIUM JUNIOR (zdarma RPG pravidla pro hru pro menší děti)

Zadní vchod - pár dodatků navíc
-Jak předávat neherní informace - inovované a zjednodušené prstové znaky
-Jak rychle vytvořit jména (Kniha obsahuje keltská jména, na předsádce anglická jména, vzadu africká jména... česká máte v kalendáři :) )
-Jeden jednoduchý jazyk pro inspiraci
-Sumárum - když máte jen pár minut na vytvoření příběhu, rychlý pomocník
-Prázdná karta pro svět a příběh
Autorská citace #18
25.3.2013 09:56 - Jarik
Na knize mne zamrzelo par drobnosti.
a) korektorska prace - spousta vet je nedokoncena, pravopisne chyby tak velke, ze si jich vsimnu i ja (carky mezi vetami, pravopisne chyby, nedokoncena slova)
b) odkazy na web - odkaz na stranky, z nichz si mam mit moznost neco stahnout (napriklad schema vztahu), a ono to tam neni. A pokud ano, tak nelogicky ukryto

Naopak mi kniha prijde vhodna pro zacinajici vypravece ci hrace larpu. Aby si udelali drobny exkurz do problematiky tvorby ci prozivani pribehu. Do zakladu dramaticke tvorby a herectvi.

Pro ty, kteri dane problematice venuji hodiny a hodiny, bude kniha pripadat prilis povrchni a v urcitych ohledech mozna i zastarala. Ale pochopil jsem, ze autor vse pise nikoliv z vedeckeho pohledu, ale z pohledu sveho. Z pohledu svych zkusenosti, ktere ziskal, a ktere se mu osvedcily. Kdyby ne, asi by byl nucen na vec nahlednout jinak.

Presto bych chtel autorovi podekovat za uceleny komplex a pripadne namety na zamysleni ci diskusi v sirsi verejnosti hracu i nehracu RPG/larp.
Autorská citace #19
25.3.2013 10:38 - Nerhinn
Počkám si až na recenzi, vizuální stránka mě zatím absolutně odrazuje. A jestli jsou tam gramatické chyby (které pro mě dělají knihy prakticky nečitelné), kterých si všiml Jarik, pak by to musela být fakt bomba.
Autorská citace #20
25.3.2013 10:48 - Me-dea
Ondřej Grob Netik píše:
Na trhu není nic podobného.


To je velmi odvážné tvrzení. I já jakožto více/méně laička vím hned o několik příručkách, i když většinou anglických.

Add: Nemluvě o tom, že kvalitnější RPG (d&d, pathfinder) mají velmi obsáhlé příručky pro GM (co mám po ruce, tak GameMastery Guide pro Pathfinder např. 320 stran), kde je vše od archetypů hráčů a jak je zaujmout, tvorbu a hraní npc, vedení hry až po vytváření herního světa.
Autorská citace #21
25.3.2013 11:39 - Alnag
Argument "na trhu není nic podobného" je vždycky ošidný a neměl by sloužit jako zástěrka případně chybějící kvality. (Což nevím, zda je tento případ, jen konstatuji obecně.)
Autorská citace #22
25.3.2013 12:04 - sirien
Ondřej Grob Netik píše:
Ač mne také zajímá recenze, nevím jak se dá hodnotit soubor nápadů pro vyprávění.

Názorně předvedu hned jak se k tomu dostanu, neboj :)

Píše:
Na trhu není nic podobného.

Robin D. Laws (Hamlet hitpoints aj.). Dungeon master guide DnD 4e. WoD sourcebooks. ...
Autorská citace #23
25.3.2013 16:50 - Gurney
sirien píše:
Mě baví jak všichni čekáte, až někdo jiný zainvestuje a ještě si najde čas na to, aby vám napsal recenzi :D

Nediv se, výkřiků o Správném Příběhu & Roleplayingu je plno, ale pokud máš i jiné preference, obvykle toho mnoho nevyřeší. Sám si sice nedovedu představit, jak do jedný knížky narvat rady k tak odlišnámým žánrům jako je divadlo a rpg (pokud se tedy za "rpg" nepočítají jen silně k dramatu posunuté herní styly), ale jestli se to povedlo, tleskám a kupuju.
sirien píše:
...WoD sourcebooks...

Hamlet's HP jsem nečetl, DMG 4 beru, ale u WOD sourcebooků těch rad k vyprávění zas tak moc není a když, je to případ výše uvedeného - super kdybys chtěl napsat povídku, ale koncepty jako hráčská svoboda jsou pro ně téměř neznámý pojem (co vím, tak snad jen VtR: City of Damned nabízejí volnější přístup ke hře).
Autorská citace #24
25.3.2013 17:55 - sirien
WoD sourcebooky nejsou ani tak o struktuře příběhu nebo o přístupech ke hře, jako spíš o věcech jako je stylizace, atmosféra, personalizace příběhu, dramatičnost, "small-scale" epičnost, emotivní a citová zbarvení atp.
Tvorba příběhu není jen o jeho osnově nebo o principech společné tvorby.
Autorská citace #25
25.3.2013 19:48 - Ondřej Grob Netík
Omlouvám se, špatně jsem se vyjádřil a nebyl jsem pochopen. Nemyslím si že znám všechny vypravěčské příručky na světě a určitě se s nimi nehodlám srovnávat. (Ale v některých jsem se inspiroval) Mluvil jsem čistě o českém trhu. Pořídit si zahraniční příručku přeci jen vyjde povětšinou o něco dráž a ne každý zvládá v angličtině specifický slovník týkající se vypravěčství.

Každopádně výtku ohledně svého webu beru, a hodlám napravit v nejbližších dnech. Ano, ještě jsem tam neumístil odkazované dokumenty, dolaďuji je. Ale brzo tam budou :)

:D Každopádně nechci rušit velmi plodnou a zajímavou debatu o zahraničních příručkách a cítím se poctěn srovnáváním mého díla se světovou produkcí.
Autorská citace #26
25.3.2013 19:50 - Ondřej Grob Netík
Sirien píše:
Názorně předvedu hned jak se k tomu dostanu, neboj :)

Těším se
Autorská citace #27
26.3.2013 14:19 - Gurney
sirien píše:
WoD sourcebooky nejsou ani tak o struktuře příběhu nebo o přístupech ke hře, jako spíš o věcech jako je stylizace, atmosféra, personalizace příběhu, dramatičnost, "small-scale" epičnost, emotivní a citová zbarvení atp.

To je právě ono, když píšeš alternativy k něčemu pojmenovanému "příručka vypravěčství" a to vypravěčství je zjevně myšleno ve vztahu k rpg, čekal bych že to bude tak nějak... kompletnější? Když čteš čistě ty WoD sourcebooky tak ti to celé plave dost na vodě a konkrétní postupy jak tu hru vytvořit a rozjet tam docela dost chybí. * A když se pak koukáš na scénáře, co od WW k WoDu vyšly (myslím že jim sami říkaj "scenarios" a docela to sedí, protože jsou fakt použitelnější jako základ k filmovýmu scénáři než pro hraní), tak ti přijde nejen že některý věci jejich příručky prostě neobsahují, ale taky na to, že je neobsahují prostě proto, že je možná ani moc neřešili. Srovnej třeba s tím DnD DMG, který ti sice zdaleka nedá tolik o atmosféře a tak, ale zato tam máš zkompletováno všechno pro rozjezd hry.

Jinak co se týká stylizace, atmosféry a tak, tak v tom jsou WoD věci výborné, jen jsem měl ten flasback, kdy jsem poprvé koukal do WoD (i handbooků k jiným rpg) a můj dojem byl "ok, cool story bro, what now?".

* Dojem získaný spíš ze čtení nWoD, hlavně VtR, HtV a generic handbooků, rád se nechám navést na nějaké, u kterých to třeba není pravda..
Autorská citace #28
15.10.2013 11:37 - Arcillion
Mam Zainvestovat a vytvořit vám recenzi? Jako, co se týká DnD DM guidu a PF DM Guidu, tak ty sou téměř bezkonkurenční, ale zaobírají se hlavně svým světem a systémem. Kdežto tato prezentovaná kniha mi příjde o něco více odvážnější a rozsáhlejší, co se záběru témat týče. Navíc je česky... A já nevidím důvod nepodpořit českou komunitu. Hele. Pokud budete mít zájem, knihu si pořídím, nebo pro účely recenze vypůjčím a recenzi pošlu.
Autorská citace #29
15.10.2013 14:35 - Hunter
Určitě by mě recenze zajímala, zatím čekám, než se mi otevře ta sranda issuu - už je to přes deset minut a to sedím na optice :-) Ale veskrze asi půjde o náš firemní super antihack a antiuserfriendly bezpečnostní systém :-)
Anyway, osobně jsem byl taky uchvácen komplexním a pro mě příjemně novým pohledem na vypravěčství od GM příruček (PF a DnD 4e) - takže mám v hlavě samozřejmě představu se kterou chci porovnávat. A taky co "potřebuju" (ve skrze práce s předpoklady hráčů a způsoby naplnění představ)...
20 minut pryč, típám pokus o náhled a nemám chuť to zkoušet ani doma...
Autorská citace #30
17.10.2013 17:06 - alefo
ano
Autorská citace #31
17.10.2013 20:55 - Dukolm
Příručku mám doma a byla pro mě hodně velké zklamání čekal jsem od toho něco víc.

Více méně mi to nic nového nedalo a z pohledu RPG bych to asi užil kdyby se mi to dostalo do rukou před 6-7 lety, z nových trendů v RPG tam toho moc není.

Dále mi i struktura krátkých kapitol knížky zrovna nesedí, přijde mi to takové moc roztrhané místo aby to tvořilo nějaký celek.
Autorská citace #32
30.9.2014 14:15 - Yashamaru
sirien píše:
Názorně předvedu hned jak se k tomu dostanu, neboj :)

Jsem slepej nebo tohle vysumelo do ztracena? :)
Autorská citace #33
30.9.2014 14:21 - sirien
Pořád rozepsané, pojal sem to špatně, potřebuju předělat.
Autorská citace #34
30.9.2014 14:22 - Dukolm
Yashamaru píše:
Jsem slepej nebo tohle vysumelo do ztracena? :)


Spíše to ještě nedodělal nebo nedošel do stavu kdy to publikuje, ale tu knížku už má půjčenou u poměrně dlouho :-D
Autorská citace #35
30.9.2014 14:27 - sirien
Kousavosti a jízlivosti, na to Tě užije, co? :p
Autorská citace #36
30.9.2014 14:35 - Yashamaru
V poradku :)

Jen abych to vysvetlil, neni to tak, ze na to netrpelive cekam. Na me to vyskocilo jako random topic po refreshi. Procetl jsem si to ze zvedavosti, jestli to dostalo strasnou sodu, jakou tu domaci tvorba obvykle dostava :D

Berte prosim s nadsazkou, vim, ze tu bylo par veci prijato vesmes kladne (CCP) nebo alespon vlazne (SS).
Autorská citace #37
30.9.2014 14:36 - Yashamaru
CPH*
Autorská citace #38
30.9.2014 15:30 - sirien
Příběhy Impéria si tu taky nestojej zrovna špatně, abysme byli fér... Rozcestí taky ne...
Autorská citace #39
30.9.2014 18:11 - sirien
Tady tu recenzi máte

Uznávám, trochu pozdě, ale tak když ste si o ní pingli až teď :p
Autorská citace #40
30.9.2014 20:06 - Gurney
Prorokuju ti že za "odborný" pohled budeš brzy stižen RR-džihádem :)

Jinak přiznám se že jsem na Netíkově přednášce byl (aniž bych tušil o koho jde) a moc užitečné mi to nepřišlo. Až časem mi došlo že to není proto, že by byla špatná, ale prostě proto že byla zaměřená na úplně něco jiného než o co jsem se snažil já. S trochou nadsázky by se dalo říct že co dělá Netík (už dvacet let, jak nezapomíná upozornit) má s tím o co dělám já (a docela velká část GMů, které znám) společné akorát že se u toho sedí u stolu a konverzuje, hází kostkama a říká se tomu RPG - prostě nikoli jiná liga, ale jinej sport. A ta recenze mi to spíš potvrzuje.

Btw nevzal bys tu knížku na Dálavu? Rád bych se na ni podíval.
Autorská citace #41
30.9.2014 20:56 - alef0
Recenziu som písal tiež do Drakkaru 42 a podobne ako Sirien som z toho mal pocit, že kniha nebola ani náhodou taký fail, ako by sa mohlo zdať, len ostala na polceste. Na každú závažnú podivnosť tam bola jedna perla. Na jednej strane tam boli poznámky, ktoré v dnešnom kontexte už sú buď prekonané, alebo mimo, na druhej kopa cool momentov (tie inšpirácie v pätičke, príšerák).

Zhodujem sa tiež v tom, že pre začiatočníkov je to príliš odborné. (a zbytočne, autor sa rozhodol plniť mnoho strán tým, že ustanovoval delenia a kategorizácie, a odrážky a pododrážky) a pre pokročilých sa opäť treba prehrabať kopou vecí a hľadať tie užitočné perly.

To, že Netík si ide svoj štýl RPG, a používa fenomény ako prstové divadlo na komunikáciu feelingov postáv, sú skôr perličky.

Ale myslím, že to presne vystihuje stav, keď špecifická individualita so špecifickým štýlom hrania spíše svoje znalosti: treba mať filter na to, čo je ešte relevantné a čo už nie.
Autorská citace #42
30.9.2014 21:48 - sirien
Gurney: jasně, když nezapomenu tak vezmu, neni problém. Dukolmovi jí mám stejně vrátit až na letošnim GC srazu (aby bylo dodrženo kolečko, když sem si jí kvůli té recenzi půjčoval na tom loňskym :D )

Džihádistů se nebojim, na džihádisty po vzoru našich západních spojenců pošlu Raptory a Tornada :)

Kdes byl na jeho přednášce? GC? (tuším že tam byl, ale nějak jsem ho tam pokud vím tenkrát minul...)
Že to dělá dvacet let je na té knížce poměrně cítit - bohužel stejně tak je na té knížce poměrně cítit, že se cca v půlce té doby usídlil v sobě pohodlné pozici z níž se už potom neposunul nikam dál, zatímco svět RPGček od té doby urazil značný kus cesty.

Mimochodem ono to není nutně ojedinělé - Jezevec dal letos rozhovor Maníkovi pro GameCon kde mluví o historii naší scény a když tam mluví o tom jak se některé věci "znovuobjevovaly" tak mi trochu skřípaly zuby, protože jsem byl (trochu zprostředkovaně, ale přesto) u toho, jak byly objevené předtím i "znovu"objevené potom a sice tam byla značná podobnost, jenže to jejich "znovuobjevení" je ve skutečnosti přineslo v některých místech dost proměněné a jiné oproti tomu jak vypadaly dřív. Klíčová část rozhovoru je tahle:

Jezevec pro GameCon píše:
Jaké byly další zlomové roky?

... ... ... Další zásadní rok je pak 1997, kdy byly obrovské povodně a zaplavily Olomouc. To se GameCon přesunul na jeden rok do Čelákovic a na něj dorazil Ondřej “Grob” Netík, který přivezl Werewolf the Apocalypse. Nakazil nás White Wolfem, což znamenalo úplnou změnu paradigmatu vypravěčství. Najednou nešlo o kostky a přechytračení systému, ale o budování příběhu.

Myslíš, že Ondra Netík změnil pohled na RPG?

Můj určitě ano. Hry s ním byly na tu dobu úplně jiné. Téměř neexistovala pravidla, hráli jsme v hradní věži, kolem svíčky. Když v roce 2010 přišel někdo na to, že by bylo krásné hrát RPG takhle, říkal jsem si “A už jsme tu zase.” Co pět let přicházely generace obroditelů se slovy “Představíme RPG lidem, všichni ho budou hrát – to bude boží.”


Celkově ten Netíkův styl patří hodně k té "staré partě" - rozhodně to byli zkušení a pokročilí hráči kteří toho hrozně moc přinesli, ale ten herní styl který mezi nimi tehdy vykrystalizoval už dneska moc nežije a když, tak zůstává spíš už jen jedním z okrajovějších proudů.



Alef0: No, a to máme problém Drakkaru v kostce... nikdo o tom nevěděl a kdo to tam má dneska hledat a upřímně, stahovat kvůli tomu celej ten Drakkar... (dobře, ano, já to teď udělám, ale narovinu nechce se mi a nebýt autor téhle recenze tak se na to vybodnu). (ano, můžeme to klidně probrat na RPG F v drakkařím tématu, jen mi přišlo že to zrovna teď a tady je takový velmi hezký názorný příklad celého problému)

CELEJ PRVNÍ ODSTAVEC pojatej jako doočíbijící a vulgárně neskrývaná reklama na DrDII a RPG Fórum!? No to si děláš...
...no nic.

Ale jinak s tím co píšeš když se konečně dostaneš v tématu v podstatě souhlasím (a pobavilo mě že Tě stejně jako mě napadlo, že by to byla dobrá doprovodná učebnice pro jedno semestrální předmět :D ), jen mi přijde že tu užitečnost vidím trochu méně obecnou než jak ji ve své recenzi popisuješ Ty.
Autorská citace #43
30.9.2014 22:05 - alef0
Ono s tými titanmi scény: keď titán scény ovplyvní celú generáciu hráčov a ešte stihne o tom niečo napísať, tak to je skvelé. Aj keby išlo o situáciu, že o 10 rokov sú jeho názory vyvetrané.

Stačí si pozrieť, ako je robený Wickov Play Dirty, Walsleyho Play Unsafe, Lawsove Hamlet's Hitpoints, Kubášikové staré veci z Vampira, tam je vidieť, že je za tým duch toho človeka, jeho osobnosť, a spôsob prejavu, zatiaľčo tuto je za tým len odrážkový suchopárny systém, aj keď nabitý faktami. (Nešťastie je to, že niektoré fakty sú fakt (ehm) na úrovni tých 199x a to môže dosť prudko znižovať celkový dojem.)

Tá učebnicovosť mi evokovala prednášku z Práva sociálneho zabezpečenia, ale RPG nie je memorovanie na skúšku. A z druhej strany, ak niekto robí encyklopédiu (čo tá kniha je), tak je opäť dosť nešťastné, keď mnohokrát vidieť, že čerpá len zo seba a svojho pohľadu na svet a nebodaj nemá "recenzenta" alebo reflexiu.

Tá všeobecnosť... ja som do toho nechcel až tak prudiť, lebo som sa bál, že by som sa nezastavil a tá kniha si to naozaj nezaslúži. To je zase o tom, že nie je jasné, či je to encyklopédia, alebo sada odporúčaní, alebo snapshot vedomostí, alebo niečo zo všetkého.
Autorská citace #44
30.9.2014 22:13 - sirien
Ono tam nejde ani tak o celkový dojem, být tam jen archaismy tak neřeknu. Problém vidím spíš v tom že tam jsou nějaké věci co... prostě podle mě nejsou pravda a ve skutečnosti se na ně dneska díváme buď úplně opačně, nebo aspoň v neskutečně širšim kontextu. A jsou napsané stroze deklarativně, takže nováčka bez nějakého filtru to může mnohdy poslat až nebál bych se říct doslova na špatnou cestu. To bohužel dost znevažuje nějaké ty skutečné perly, které tam lze najít (sám jsem zmínil třeba to pojmutí iluzornosti pro vykreslení složitých elementů, ale je tam toho rozhodně víc)

Za encyklopedii bych to úplně neoznačil, i když jisté rysy encyklopedického charakteru tam jsou (když to takhle vypíchneš tak je tam skutečně bez problémů vidim)
Autorská citace #45
30.9.2014 23:03 - Alnag
Alef píše:
Ono s tými titanmi scény: keď titán scény ovplyvní celú generáciu hráčov a ešte stihne o tom niečo napísať, tak to je skvelé.


Je pravda, že Ondřej Netík ovlivnil například toho Jezevce, Jezevec ovlivnil lidi, se kterými jsme hrál v roce 2000 D&D já a ti mi vždycky z GC přivlekli něco nového (věci od WW, The Window a Risus kupříkladu) a tak člověk objevoval perly i když nechtěl. Takže byť toho týpka vůbec neznám, je potřeba říct, že mne zprostředkovaně ovlivnil taky.
Autorská citace #46
1.10.2014 00:11 - sirien
Ondřej Netík jako tichý prvotní hybatel celé československé scény? :)

EDIT: každopádně zcela vážně: i s Alnagem (byť zprostředkovaně) to jsou už dva lidé které Netík ovlivnil (víc nebo míň) a kteří patří k těm co můj pohled na RPG utvářeli nejvíce - možná i ze všech nejvíce. Trochu ironicky jsem se tak zrovna touhle formou dostal k vlastním nejhlubším kořenům... člověk se nebrání myšlence toho kdo je asi tak právě teď tam někde venku a čeká na svůj čas a kdo z nás ho dnes přímo nebo nepřímo směřuje na cestu kterou se vydá...
Autorská citace #47
5.10.2014 12:07 - Michalk
Hele, přihlásil jsem se sem a objevil neposlaný text z té doby před rokem. :D

"Ondřej Netík má velmi specifický styl "hraní" (na těch webech to je vidět). Teprve po 20 letech hraní mám lidi, se kterými má vůbec cenu uvažovat něco takového zkusit. V příručce jsou i obecně použitelné věci (stavba příběhu, atd.), ale to se dá najít leckde. Nevím, jestli má příručka až takovou hodnotu pro někoho, kdo hraje řadu let, vyzkoušel už lecos, aktivně věci kolem studuje - jsem na straně 30 a zatím jsem (i díky znalosti grob.jezevcovo.cz) nenarazil na nic vysloveně pro mě převratného nebo neznámého. I když tady to třeba je jasně zformulované a třeba i nakreslené. Nedokážu ale posoudit, jak to vnímá nějaký "nováček". Pokud to zůstane u hraní "u stolu" a zmizí ta "divadelní, larpová" část (a s tímhle by mělo problém 90% mých hráčů ze všech dob), tak je nemalá část příručky nejspíše nevyužitá."

Já narazil na Netíka až díky jeho sepsaným herním příběhům (Senatorium prokletých). Ale taky znám člověka, který zná Jezevce a přes něj Netíka z doslechu. :)
Autorská citace #48
6.10.2014 16:33 - Shako
Ondřeje Netíka neznám, na GC jsem ho nestihl a ani podle recenze ani podle komentářů jsem moc pořádně nepochopil, zda si to chci nebo nechci přečíst. :-D

Mám z toho trošku pocit, jak píše Gurney - nejspíš to číct nechci, protože mám podezřelý pocit, že prostě nehraju stejné rpg jako Ondřej Netík, tudíž by jeho rada nebyli úplně pro mě.
Autorská citace #49
6.10.2014 19:54 - Michalk
Jak jsem psal před rokem a O. Netík to pak sám doplnil, koukni na ty weby a udělej si představu.
Neznám nikoho, kdo by takhle hrál (ale zase, já neznám nikoho z "velké scény", jen si 20 let příštipkařím kdesi za Prahou).
:)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.3882360458374 secREMOTE_IP: 3.235.22.210