Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
7.8.2013 09:33 - Nachtrose
Barda uz slibili do dalsiho baliku pokud vim.
8.8.2013 02:44 - sirien
hadrian píše:
osobně zastávám názor, že vyváženost a hratelnost má mít přednost před přílišnou realističností

cena. dostupnost. nápadnost. ono si ty nevýhody najdeš... ve východně laděném settingu můžeš mít třeba i ilegální nosit nějaký typ zbroje pokud nejsi z nějaké kasty / šlechtic nějaké úrovně / člen toho a onoho...
8.8.2013 21:38 - hadrian
Siriene, souhlasím. Ale to ti pak vyváženost ovlivňuje popis světa a ne čistě mechanika pravidel sama o sobě. Dovedu si představit, že tebou popsaný příklad dodá hráčům (těm, kteří o to ausgerechnet budou stát) atmosféru a hledání "zlegalizování" nošení určitých typů zbraní a zbroje může být zábavným/dramatickým/dobrodružným vedlejším úkolem, který si hráči sami uloží. (postava touží se stát samurajem apod.)
9.8.2013 19:08 - ShadoWWW
Dnes od 23:00 bude ZDE přímý přenos (trvající 2 hod) z hraní D&D Next samotných autorů. Bude to opět testovací hra, ve které bude možno nahlédnout pod pokličku toho, co se teprve připravuje.

Hrát se bude The Lich-Queen's Beloved z Dungeonu #100. V tomto dobrodružství vpadnou dobrodruzi do Susurrusu, paláce githyankové kostějové královny (lich-queen) a pokusí se ukončit Vlaakithinu říši jednou provždy.

Dobrodružství začíná tím, že githyanský vojvoda Zetch’r’r poprosí postavy, aby se postavily Vlaakith a zničily ji. Avšak špioni kostějové královny vědí o Zetch’r’rově zradě a připravují se, aby si to s ním a postavami vyřídili...

EDIT: Hrát se bude s postavami na 17. úrovni. (20. úroveň je v D&D Next maximum).
9.8.2013 20:14 - Nachtrose
dneska asi ponocuju :-)
9.8.2013 23:08 - Nachtrose
ShadoWWW: chyba v matrixu? Nic se tam nedeje :-/

/edit: uz to slape.
10.8.2013 12:29 - York
Pustil jsem to až někde v půlce, ale i tak to bylo docela zajímavé. Dojmy:

- boj působil prakticky jak ze třetí edice, jen velikost zranění byla čtvrtoediční (padla tam tuším i rána za 53)

- zdaleka nejčastější akce byla "I hit him twice with my warhammer". Kdyby tam nebyly občasné efekty pověšené na to, že padl critical, nebo že cíl nehodil nějaký saving throw, tak by to až na kouzla bylo jen "útočím; zásah/miss; he suffers X damage".

- přišlo mi, že se hráči sice snažili o nějaká taktická rozhodnutí, ale mechanicky se to absolutně vůbec neprojevovalo.

Závěr: V jedné věci se jim to asi povedlo opravdu celkem dobře: Kdybych na to narazil náhodou a netušil, o co se jedná, tak naprosto jednoznačně prohlásím, že to je DnD 3e. Na druhou stranu bych ale taky asi řekl, že to s druhou, natož první edicí nemá fakt vůbec nic společného, takže ta zpětná kompatibilita půjde jen do určité hloubky. (Ale "návrat ke třetí edici" byl imho nejspíš hlavní cíl, takže v tomto směru mají splněno).
10.8.2013 14:06 - Nachtrose
Nejvetsi rany tam padly jenom ze Sneak Attacku ( a ten je na lvl 17... ted nevim presne, nejakych 7d6? mozna i 8d6 ) a pak vetsinou od trpaslika se trema utokama, protoze to zraneni proste secetl dohromady. Ale mam pocit, ze GM na zraneni nehazel a vsem hlasil vzdy stejne.
10.8.2013 19:19 - Alnag
Problém je podle mého to, že "nika" 3e-style hry už je úspěšně obsazená Pathfinderem, takže si nejsem jistý, že jim tenhle manévr s oslovením hráčů vyjde.
12.8.2013 08:20 - ShadoWWW
Hrálo se více méně podle posledního packetu. Až do předposledního Next docela dost připomínal 3E, ale podle toho nejnovějšího se Next mnohem víc blíží AD&D a 4E. Pokusím se shrnout proč.
AD&D:
Na rozdíl od 3. či 4. edice, v D&D Next momentálně nejsou skilly ani featy, tak jak je známe z dřívějších edic. Odstranění těchto dvou "ikon" nových D&Dček působí dost jako AD&D (ve kterém skilly byly jen nepovinné). Wizardi šli ještě dál v navození AD&D atmosféfy, respektive hodně se inspirovali hrou Castles & Crusades, což je docela dost známý klon AD&D předělaný do D20.

S ním má Next polečné to, že záchranné hody se nehází na Vůli, Reflexy apod., ale přímo na základní vlastnosti. Next, stejně jako C&C, také nezná skilly a věci jako "ověření šplhání" (climb check) a jiných dovedností, ale hází se přímo na ověření dané vlastnosti (např. ověření Obratnosti). Určitá obdoba skillů zůstala jen v rámci zvláštních schopností (třeba u tuláka). Z tohoto pohledu mi nový Next velmi výrazně připomíná C&C.

Jen doplním, že skilly budou, ale nepovinné (jako v AD&D) v rámci nějakého rozšiřujícího modulu.

4E:
Co se týče inspirace z 4E, tak je vidět hlavně u bojovníka a jeho schopností, kde jsou věci jako druhý dech, action pointy (zvané zde Action Surge), léčivé vlny apod.

4E je vidět i ve featech, které nově vypadají jako 4E powery. Jen doplním, že featy jsou nepovinné, místo braní featů si postava může zvyšovat hodnoty vlastností.

3E:
Největší inspirace z 3E přijde s dalším packetem (oznámeným na konec srpna). Přijde multiclassing, který by se měl velmi podobat 3E multiclassingu, jen by měl být (údajně) vyváženější.

Záznam z přímého přenosu testovacího hraní je ZDE.
12.8.2013 10:15 - York
Co se vlastního gameplaye týče a jaký z něj mám nebo nemám pocit, mi popravdě nepřijde až tak důležité, jestli tam jsou dovednosti a featy nebo ne. Dovednosti by mi asi chyběly při tvorbě postavy, ale při koukání na cizí hru to můj dojem nijak zvlášť neovlivní (nehledě na to, že prakticky celá druhá půlka toho streamu byl boj a tam by se v DnD dovednosti neprojevily tak jako tak).

Co z toho naopak vyčnívalo, bylo například:

- Ostřelování obrany cíle, aby hráč zjistil konkrétní hodnotu protivníkova AC a mohl rovnou hlásit, jestli se trefil nebo ne.

- 2 akce v kole typu move, attack nebo něco jiného (na druhou stranu tam bylo víc útoků za kolo, tak nevím jak se to kombinuje).

- natural 1 is always a miss

- útok hází útočník a obránce s tím nemůže vůbec nic "udělat", zatímco obranu před kouzlem hází obránce a pro změnu útočník to nemůže vůbec ovlivnit (ani svým hodem).

- hráči se v akcích střídají, ale všechny potvory hrají najednou
12.8.2013 10:30 - ShadoWWW
York píše:
- útok hází útočník a obránce s tím nemůže vůbec nic "udělat", zatímco obranu před kouzlem hází obránce a pro změnu útočník to nemůže vůbec ovlivnit (ani svým hodem).

Ovlivnit to můžeš. Z hlediska obránce tak, že si zvýšíš nějaké určité vlastnosti, volbou povolání, zbroje, vybavení apod. Jistě, v každém vyhodnocování si hází jen jedna strana a druhá má statickou výhodu. Statisticky to však vychází stejně, jako by si házely obě strany a naopak, kdyby si házely obě strany, tak to vyhodnocování trvá déle, což ve hře pěti postav je dost zásadní. Navíc, pokud vím, tak hod kostkou je náhodný, takže ho hráč může těžko "ovlivnit" (smysluplným způsobem).
York píše:
- hráči se v akcích střídají, ale všechny potvory hrají najednou

To je z hlediska přehlednosti. Když se to vezme do důsledku, tak z pohledu nestvůr vlastně všechny hráčské postavy hrají taky najednou (ač každou z nich ovládá jiný hráč).
Z hlediska systému to ale není závazné. Mimo to, že si DM bude házet na iniciativu za každou nestvůru či CP zvlášť, tak lze to hrát třeba i tak, že si na začátku boje hodí každý jednou a vítěz pak hraje jako první a po něm se hraje "dokolečka" kolem stolu.
Každý může hrát, jak mu vyhovuje.

Spíš mě napadá otázka: V čem konkrétně vidíš vliv 3E? Teda mimo to, že jde o D20 systém. Ale to je tím, že hráči D&D jsou už na něj zvyklí a jak jsem psal, na D20 jsou postaveny i některé jiné systémy imitující OSRIC nebo AD&D.
12.8.2013 10:47 - York
ShadoWWW píše:
Spíš mě napadá otázka: V čem konkrétně vidíš vliv 3E?


Asi hlavně ty move a standard akce, druhá edice neměla boj takhle přísně formalizovanej.

BTW ty moje dojmy a postřehy nemusíš nijak vysvětlovat, nejsou to dotazy autorům proč je to tak a ne jinak, ale opravdu jen dojmy a postřehy z live streamu.
12.8.2013 11:00 - ShadoWWW
Jo, to chápu. Ta formalizace vznikla prostě časem.

Snad jen doplním, že Next nemá pohybovou a standardní akci. Každý svůj tah můžeš udělat prostě jednu "akci", což je obdoba standardní akce, plus nějaký pohyb. Což je sice obdoba pohybové akce, ale pravidla se na něj neodkazují jako na akci.
14.8.2013 23:13 - Element_Lead
ShadoWWW píše:
Dnes od 23:00 bude ZDE přímý přenos (trvající 2 hod) z hraní D&D Next samotných autorů. Bude to opět testovací hra, ve které bude možno nahlédnout pod pokličku toho, co se teprve připravuje.


Musim se priznat, ze jsem to vypnul po tom co Mike Mearls predstavil svuj charakter. (MC Killzalot, dwarf rapper, wearing a metal tuxedo. He's gone back to adventuring because he lost all of his money on his recent complete failure concert tour.)

Kazdej to asi vidi jinak, ale me prislo ze prisel na hru nepripraven (le pohrd emailem od gm), s trapnym charakterem, kterej se nehodil do settingu.

V jine situaci bych asi nerekl ani pip, ale od cloveka na jeho pozici takhle prezentovat produkt na v podstate promo videu mi prijde jako docela fail.
14.8.2013 23:29 - ShadoWWW
Nebyl jsi sám, kdo mu to na netu vytkl. Vím, že to muselo Rodneyho (DM) děsně štvát, protože on je ten typ, co si vše dopředu velmi pečlivě připravuje a hodně dbá na atmosféru. Ukřivděných příspěvků pak byla plná následná oficiální diskuze.

To, že se Mearls choval naprosto nevhodně, naprosto neprofesionálně a shodil nejen sebe, ale i Next jako takový (chudák zbytek týmu), je neoddiskutovatelné a jsem zvědavý, jak se k tomu postaví v pokračování, které bude opět tento pátek ve stejný čas.

EDIT: Jinak se mi líbí, jak Rodney má vše nejen pečlivě připravené, ale umí i bezvadně improvizovat. Jak v pozici DM (kde z pracu řešil nepřipravené situace), tak jako hráč v minulé hře, kdy se hodně snažil o RP a vymýšlet nestandardní, ale přesto velmi mazané akce.
15.8.2013 21:39 - Element_Lead
Hmm. Zaujalo me, jak jsi mluvil o Rodney(im), takze jsem si to preci jen pustil. Rozhodl jsem se mucit i prvni hodinou. Nastala tam uplne presne stejna situace, ktera se tu nedavno resila v nejake diskuzi. A sice ze PCcka se chovaji jako banda debilu a maji dementni kecy ke quest giverovi. (Abych byl fer, slo jen o Mearlse a toho Ozzu, half orc mercenary class undisclosed pricmrndavace. Vlastne ten hrac druheho trpaslika, co se za ostatni evidentne celou dobu stydel mi prisel docela sympaticky a hrac maga, ktery se mi libil taky a jsem zvedavej jak se dal vyvrbi. Zpusob jakym mluvi za svou postavu ve me vyvolava pocit, ze neni z teto doby nebo tohoto sveta a v kombinaci s tim magem to ve me vyvolava mnohem vetsi pocit nebezpeci a ze jsem v ohrozeni nez ti dva, co se snazi vyvolat dojem ze se zrovna vratili z Iraku.

Jak to na tebe pusobilo? Na obranu hracu me napada jedine, ze jsou 17 lvl postavy, coz pokud je tam jen 20 urovni muze klidne znamenat dobu, kdy postavy objizdeji jednoho temneho boha po druhem a oddelavaji je.

Na druhou stranu urazet Githiankiho v jeho vlastnim dome obklopeneho 20 bodyguardy a radcem carodejem. Kdybych byl v kuzi DMa pravdepodobne bych mimo hru vysvetlil neco o rase NPC a jak vnimaji cest urazky atd. Priznam se ze Githianki moc neznam ale od pohledu mi neprijdou jako typ kterej chcete nasrat na jejich pude a v pocetni nevyhode.

Cela scena byla asi dost ovlivnena tim ze DM hral se svymi nadrizenymi + bylo to na streamu asi by bylo blby kdyby se pro guys nedostali prez prvni scenu kazdopadne ja bych po druhe urazce nechal borce popravit. A zbytek teamu taky, pokud by meli chut jej branit.

Pokud mam badass rasu zijici mimo materialni svet, ktera zije bojem a najezdy. Jsou nebezpecni a inteligentni tak bych to tak potom i zahral a situaci vyhrotil.

Ale jo, libilo se mi jak Rodney vypravel, nejsem sice zvyklej na to cteni a nahlizeni do materialu, ale celkove se mi libil i po zvukove strance. Nic neprehanel a melo by to i atmosferu, kdyby to neshazovali hraci + on sam nebyl mekej kdyz prislo na lamani chleba.

Myslim, ze by ten stream mel ohromnej uspech a obletel by web, kdyby je Rodney po prvnim trashtalku nechal oddelat. Trpaslik by zradil a postavil se na stranu pritele. Mag by se odteleportoval pryc a zustal by jen MC mental a Ozzu undisclosed, kteri by byly rozsekani na kousicky nasranymi Githianki. IMO lepsi nez z toho delat frasku.
15.8.2013 21:51 - Element_Lead
Oh, ted koukam, ze ten ork za ten svuj vystup dostal jeste nejakou mechanickou odmenu ve forme inspiration. Uzasne.
16.8.2013 00:22 - York
Yashamaru píše:
Cela scena byla asi dost ovlivnena tim ze DM hral se svymi nadrizenymi + bylo to na streamu asi by bylo blby kdyby se pro guys nedostali prez prvni scenu kazdopadne ja bych po druhe urazce nechal borce popravit.


To nepochybně. Na druhou stranu někteří hráči mají prostě rádi odlehčenou hru a v principu na tom není nic špatnýho. Jen je docela dobrý si před hrou v tomhle ohledu sjednotit představu, což bych od členů vývojářského týmu, kteří spolu pracují už léta, vcelku předpokládal.
16.8.2013 00:48 - Element_Lead
Mluvil jsem o te prvni hodine co jsi preskocil. Ta druha hodina byla OK. Zajima me jak to dneska dopadne/bude pokracovat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086556911468506 secREMOTE_IP: 18.119.133.228