Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
3.7.2012 19:18 - Vojtěch
Ono to vypadá jinak, když si nad to s družinkou sednete a máte na to X sezení a když to chceš použít pro jedno sezení jako u playtestu v Praze. Nějaké slušné rozložení a načrtnutí funkce podzemí dost usnadňuje následnou improvizaci.
4.7.2012 08:41 - wlkeR
Ale já myslim, že to tam všecko je. Navíc když tě tlačí čas, můžeš vždycky zúžit zaměření družiny - když má banda z jeskyní zachránit otroky, třeba (navrhováno v intru), a nemáš bandu co přemejšlí, jestli medvěd bere rukojmí (true story), jde to odehrát svižně.

Stačí rozhodnout kdo ho má a říct si, že ostatní kmeny ho asi budou chtít kvůli, er, ransom money, pro sebe. Pokud je družina co k čemu (ne jako moje, která řekne "jé, sršní hnízdo, podejte mi někdo klacík"), zjistí si info aniž by vyvolala extra rozruch, vtrhne do správný jeskyně, vymaluje jí na červeno (pokud neni u želatinový kostky) než stihne ta která strana zareagovat a mission accomplished. DM, kerýmu se postavy flákaj kde nemaj, může nadhodit nějakou stopu (a, opět v mém případě, sledovat, jak jí hráči označí za past a půjdou opačným směrem... bejt hajzl-DM má i své stinné stránky.)
7.7.2012 01:03 - Alnag
Zajímavost z nočního brouzdání ENWorldem:


7.7.2012 05:27 - Gurney
Alnag píše:
Convincing 4th Edition players to consider 5th Edition

Co 4e dělala "dobře" hodně lidí dost odradilo a udělalo z ní systém, kterému se musí přizpůsobit hráči místo aby si oni mohli jednoduše přizpůsobit systém svým potřebám.

Btw autor je chvilkama velice zábavný:
Píše:
There’s almost no sense of solving the monsters strengths and making them play to their weaknesses (other than a ray of frost kite of a big monster). It’s all about powering through the enemy - you can’t neutralise the Kobolds advantage except by killing them, there’s no way to prevent Orcs from charging, or even the Hook Horror doing its thing. So D&D Next combat is a lot less interactive and just boils down to “kill them before they kill you” rather than "outsmart them to kill them more easily".


Nicméně souhlasím s tím, že komu vyhovuje 4e, nemá moc důvodů přecházet na 5e.
7.7.2012 09:08 - Naoki
Píše:
Nicméně souhlasím s tím, že komu vyhovuje 4e, nemá moc důvodů přecházet na 5e.

Což je ale chyba na straně designerů :)
7.7.2012 09:12 - Alnag
Gurney píše:
o 4e dělala "dobře" hodně lidí dost odradilo a udělalo z ní systém, kterému se musí přizpůsobit hráči místo aby si oni mohli jednoduše přizpůsobit systém svým potřebám.


Může být. Zatím to vypadá, že 5i je na úplně stejné trajektorii. Potíž je v tom, že 5i si zároveň jako designérský cíl vetkla do vínku "sjednocení hráčské základny" a zároveň si odcizuje základnu hráčů (či její část), kteří jsou aktuálně zřejmě jejími jedinými zákazníky.
7.7.2012 09:41 - Quentin
Co jsem postřehl z blogů, tak oldschooleri se o to zajímají, ale moc se netváří, že to budou hrát. Přecejenom je to celkem rules-heavy.

A ostatní mají pathfinder.
7.7.2012 13:18 - Alnag
Gurney píše:
Btw autor je chvilkama velice zábavný:


Není. Moji hráči dělali přesně to, co popisuje. A dokonce tomu v legraci říkali kiteování (což jsem dosud nevěděl, co znamená - jsa neodkojen MMORPG nebo čím). Takže není to zábavné a je to to, co vyprodukovala 5e hra (ve 4e jsem zatím podobné věci příliš nezažil).
7.7.2012 17:02 - Vojtěch
5i že neumožňuje zarazit orkovi charge a atd.? Japa to?

Jinak u 3e / PFRPG je asi hlavní devizou možnost doladit si postavu do detailu. V té složitosti se dá udělatvelká rozmanitost a přizpůsobivost. V 4e hlavně ze začátku byl obrovský problém nějak rozumně převést koncept postavy do pravidel a i teď je to pořád místy problém. 4E hlavně vede ve vyrovnanosti postav. 5i je zatím v plenkách. Kdo ví, co nakonec nabídne?

Edit: Jinak s pár věcmi nemohu s autorem souhlasit. To že 4e umožňuje víc věcí jen díky tomu, že má víc pravidel pro pohyb atd. Je pitomost, stejně jako že potvory jsou nutně jen pytel hp. Stačilo by mít jen bonus na pár manévrů (do opposed checku), nebo advantage. Skrtič by škrtil, goblini se plížili, koboldi stavěli pasti. Kde je problém? To je taky IMO cesta pro fightera. Zatímco cleric dělá " Andělíčku, můj stážníčku, dej ať vyhraju tu bitvičku!", aby se srovnal s fighterem, tak on už má párat prvního skřeta. A díky bonusu k manévru, nebo advantage by byl fighter jediný kdo třeba automaticky neguje advantage potvor do jejich oblíbené činnosti, nebo převahu v nelidské síle. Co jim v 3E fakt chybělo byly skill pointy. A nějaká sebeléčba, nebo odvrácení úderů.
8.7.2012 07:12 - Gurney
Naoki píše:
Což je ale chyba na straně designerů

V podstatě ano. Resp. je to spíš nedosažení daného si cíle (sjednocení hráčů všech edic), který je ovšem podle mě díky propastným rozdílům v herním stylu prakticky nedosažitelný.

Alnag: Viz výše, podle mě je celý tento cíl chyba.

Alnag píše:
Není. Moji hráči dělali přesně to, co popisuje. A dokonce tomu v legraci říkali kiteování.

Tvoji hru hodnotit nechci, nebyl jsem u ní, ale přijde mi to jako useful taktika na hloupé potvory.

Jinak máš pravdu, není to vtipné, je to spíš smutné. Přišlo by mi naprosto v pohodě pokud by napsal něco ve stylu "nebaví mě souboje bez powerů a powery mi v 5e chybí". Ale jeho brek nad tím, že nemůže něco dělat, protože na to nemá svoje powery je jak poslouchat když se baví parta dračákystů - téma je jiné, ale omezenost jedním systémem a neschopnost přestat myslet v určitých mantinelech je stejná.
8.7.2012 07:44 - Vojtěch
Mno, čekat, že 4Ečkaři budou nadšení z 5i core je myslím pitomost. Řekli snad jasně, že tohle bude základ a na něj se teprve půjde dát plácnout složitosti typu powers, které mají dorazit později, ne?
8.7.2012 10:03 - Sosáček
Takze to chapu spravne, ze je to system heavy oldschool, tedy horsi nez klony starsiho dnd a pritom to neumi to co 4e? Ze to ma nevyhody obou a vyhody ani jednoho?

To je smutny. Cekal jsem, ze to bude naopak.
8.7.2012 10:13 - ShadoWWW
Traktor: To je zbožné přání některých. Faktem je, že v tuto chvíli se nedá takový závěr vyvozovat. Jsme v 1. betě. Zeptej se za rok a půl.
8.7.2012 11:29 - Vojtěch
Přesně tak. Teď se (nevím proč teda) testuje core. Tedy 6 vlastností, AC, hp, házení proti DC a *novinka* advantage/disadvantage.

Jinak classy spíš nejsou než jsou, celé je to takové minimalistické. Nenápadně zkouší modifikace vancian systému, ale při testu bylo vidět, že jsme si celkem podstatné změny u kněze ani nevšimli, protože jsme to pořádně nečetli, a taky to bylo jenom v character sheetu, takže snadno přehlédnutelné. Jak jsem čekal, tak vznikl místy problém "Jak to mám udělat, když na to nemám power!?!", ale jinak to funguje.

System heavy mi tona pohled zas nejak extra nepřišlo. Jako základ je to v pohodě. Základy akcí, protiakce bonusy, krytí... zatím mi přišlo, že to všechno řeší celkem čistě a bez zádrhelů.
8.7.2012 21:09 - wlkeR
D&DN zatím testujeme v režimu de facto bez Themes. V combatu lítaj většinou basic attacky, ale absence powersů je fajn - hráči zkoušej různý věci, a já házim i proti blbýmu "rozsvítim pochodeň aby ho to oslnilo." Sejvy na vlastnosti zatím fungujou k mojí plné spokojenosti, stejně jako advantage/disadvantage. Contesty se mi nelíbí (mam radši vs. DC) a sám od sebe jim šanci nedám. Jako hráč jsem to bohužel ještě nezkoušel.

Dneska jsem zkusil takhle osekat D&D 4E, protože kdybych měl nováčka učit systém a ještě ho nechat vybírat lv10 postavu, byl by to porod přes celou one-shot session. Seskládal jsem tedy bandu á-la monstra, dal jim počet encounter a daily schopností, co mohli používat dle vlastní fantazie, a vypustil je do Tomb of Horrors. Tohle by, obávám se, D&DN nedala, ale pokud mi dá jednoduchou tvorbu postav na všech úrovních, vezmu jí všema deseti.
8.7.2012 22:36 - Vojtěch
Oni snad contesty v 4E nebyly? Opposed check je snad normalni už od začátku D&D, akorát se to nejmenovalo contest, nebo tam zavedli něco jiného, co předtím nebylo? V 4E by na podporu akcí typu oslepení pochodní byly. Má tabulku strany 42. Bohužel se skrz samé powery nedostne ke slovu.
9.7.2012 07:45 - wlkeR
Nó, trochu byly, ale já aj tam všecko nahradil pevnym DC: odpadlo množství házení na mojí straně a při tie nebylo nutný rozlišovat, kdo má vyšší modifier, nedej bože situační bonusy. Osobně bych na všecko nechal házet jen hráče, mimo situací, kdy je žádoucí, aby nevěděli, esi byl fail důsledkem nízkého hodu nebo tim, že tam prostě nic není (hledání pastí, třeba).

Jo a ještě k combatu, konkrétně iniciativě: docela se mi zalíbil přístup D&D deskovek, a sice Hero a Villain fáze. Nebo přístup původních miniatur, kde se střídavě aktivujou příšery a postavy. Házená iniciativa je sice kývnutím k realismu, ale zas je tak neskutečným způsobem nepraktická, že už jí prostě nechci ani vidět.
9.7.2012 19:37 - alef0
Mearlsovo celkom zaujímavé, ale tradične kompromisné Working in the Game Mine. + slovenský preklad.

http://6stena.tumblr.com/post/26840896054/robotovanie-v-bani-hry

(Môžete to presunúť sem, nemám teraz čas drbať sa s redakčným systémom d20ky.)
9.7.2012 20:20 - Alnag
Četl jsem to a přijde mi to jako snaha uklidnit naštvané fanoušky 4e. Zřejmě ty poslední průzkumy nedopadají dobře. Vůbec to zní jako takový "damage control" článek.
9.7.2012 22:35 - Vojtěch
wlkeR kýblohlav: No, nevidím jedinou překážku v tom dělat v 5i to samé, pokud se ti to osvědčilo. Nevím proč 5i spílat za to, že něco dělá hůř než 4E, když to dělá téměř stejně (našel jsem konečně nějaký rozdíl - contest umožňuje remízu). Dokonce myslím, že když si třeba napíšeš všechny vlastnosti ve formátu STR 18/+4 (14, bull rush +7 / 17), tak máš jasná rovnou i ta DCčka (normálně to brát, jakoby cíl hodil 10, bull rush jsem hodil jako příklad nějakého toho raciálního bonusu).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091981887817383 secREMOTE_IP: 18.221.239.148