Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
31.5.2014 13:12 - ShadoWWW
Ve FR se odehrává současný Sundering, tedy dobrodružství Murder in Baldur's Gate, Legacy of the Crystal Shard, Scourge of the Sword Coast, Dead in Thay, ale i Ghosts of Dragonspear Castle. I celá série Tyranie draků se bude odehrávat ve FR, i když prý nebude problém ji předělat do jiných světů. FR bude zároveň výchozím settingem pro Basic D&D i Starter Set. Takže fanoušci FR si myslím užijí dosytosti.

Speciální kniha ve stylu FR Campaign Guide ale ohlášena nebyla.
31.5.2014 15:40 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Ve FR se odehrává současný Sundering, tedy dobrodružství Murder in Baldur's Gate, Legacy of the Crystal Shard, Scourge of the Sword Coast, Dead in Thay, ale i Ghosts of Dragonspear Castle. I celá série Tyranie draků se bude odehrávat ve FR, i když prý nebude problém ji předělat do jiných světů. FR bude zároveň výchozím settingem pro Basic D&D i Starter Set. Takže fanoušci FR si myslím užijí dosytosti.

Speciální kniha ve stylu FR Campaign Guide ale ohlášena nebyla.


Co bys doporučil jako základ pro nováčky Nextu, který chtějí proniknout do FR? Právě jsem na to taky koukala a přijde mi poněkud pitomý, že nabízej ty dobrodružství ale ne settingovou příručku.
31.5.2014 15:45 - Alwaern
Teď budu trochu OT: přeloženou příručku pozadí světa FR? Která by se dala časem zkompilovat z překládaných materiálů.
31.5.2014 16:00 - Assassin
Přijde mi, že dobrodružství, ač napsané pro 5e, stále navazují na 4e FR a připravují se tak na velkej FR 5e boom.

Sice se v FR docela vyznám, ale zdálo se mi, že veškeré vazby na setting ve vydaných dobrodružstvích se dají nalézt v settingových příručkách z minulých edic (takže v nějaké podobě i na wikii) nebo v jiném z vydaných dobrodružství pro 5e.

Dobrodružství totiž mírně mění a vyvíjí FR, chronologicky jdou po sobě a, ať už přímou návazností či mírnými narážkami, na sebe navazují.

EDIT: zatím z toho všeho mám takový pocit, že 5e FR narozdíl od toho 4e nepřináší nic novýho. Jen vrací to staré, co už bylo v rámci předchozích edic zabito / ztraceno / zničeno.
31.5.2014 20:12 - noir
Zajímavý, až doteď jsem vlastně nechápal, že ty dobrodružství s Tiamat si Wizardi nedělají sami, ale zadali to Koboldům. DOcela zajímavej rozhovor: http://io9.com/the-new-d-d-adventures-will-include-all-the-dragons-1583844915
31.5.2014 20:53 - Alnag
Noir: Já bych řekl, že designérské studio WotC je dneska o dost menší než bývalo (a i historicky spoustu věcí dělali externisti, byť s WotC těsně sepjatí, jen dneska ti externisté zformovali studio a to má už jistou reputaci). Pro mne je tenhle outsourcing ale taky trochu známkou... ztráty síly.
31.5.2014 21:00 - ShadoWWW
Sparkle píše:
Co bys doporučil jako základ pro nováčky Nextu, který chtějí proniknout do FR?

Asi nejspíš začít s publikovaným dobrodružstvím Hoard of the Dragon Queen a případně následně použít navazující dobrodružství The Rise of Tiamat. Proč?
- Každá edice má trochu jinak zpracovaná dobrodružství a hráč uvidí, jak si autoři představují, že by mělo vypadat D&D 5E dobrodružství.
- Nováčkům v podstatě stačí jen volné PDFko Basic D&D a vše ostatní, co budou potřebovat navíc, budou mít přímo v publikovaných dobrodružstvích. Autoři je sami povedou světem FR. Hráči s Dějmistrem budou nenásilnou formou pomalu objevovat tento svět.
- Dobrodružství není psané Wiazardy, ale Kobold Pressem, který v tuto chvíli patří k "dvojce" v žebříčku úspěšných firem tvořících dobrodružství (jedničkou je Paizo). Koboldi vytváří dobrodružství i pro 13th Age, Pathfinder a jiné hry a všude jsou velmi respektovaní. Není náhodou, že si je Wizardi vybrali pro svá první publikovaná dobrodružství současně s vydáním 5E.


Samozřejmě to není jediná možnost. Nabízí se i jiné, které se hodí například pro ty, které nebaví předpřipravená dobrodružství. Napadá mě třeba:
- Přečíst si několik knížek ze světa FR, nasát jeho atmosféru a následně si připravit své vlastní dobrodružství v tomto světě. Nebo
- Přečíst si některý Campaign Guide starší edice (nejlepší je prý Forgotten Realms Campaign Setting pro 3.5) a hrát na jeho základě s tím, že systém hráč použije třeba ze Starter Setu a volného PDFka nebo z playtestu. Obecně, konverze materiálu ze starých edic je snad nejsnazší vůbec. Vzít si např. jakékoli staré dobrodružství a nahradit v něm statistiky nestvůr a jiné mechaniky těmi z 5E je docela snadné. Nebo
- Začít dobrodružstvím Murder in Baldur's Gate nebo Ghosts of Dragonspear Castle, keré se také odehrávají ve FR a jsou s aplikacemi pro 5E. Přimlouval bych se ale spíš začít se sérií Tyranie draků, protože jsou od Koboldů a navíc už byly dělány podle finálních pravidel.
31.5.2014 21:10 - noir
Alnag: Mě to teda překvapilo hodně. V podstatě svou výkladní skříň, první dobrodružství, něco, podle čeho lidi budou posuzovat 5e, nechat dělat někomu zvenku, hm, přijde mi to divný...
Přesně, jak píšeš, ukazuje to slabost.
31.5.2014 21:15 - ShadoWWW
noir: Jak píše Alnag, rozpočet 5E je úplně někde jinde než předchozích edic. A co si budem nalhávat, Wizardi neuměli nikdy dělat extra dobrá dobrodružství (těch extra dobrých je pár). Jiné firmy to umí lépe, tak proč skrze ně nenalákat více fanoušků? Wizardi umí dělat pravidla. Pro mne ideální situace by byla Wizardi - pravidla, Paizo - časopisy Dragon a Dungeon a varianta Pathfinder Path pro 5E, Kobold Press a jiní takoví - publikovaná dobrodružství.
31.5.2014 21:41 - sirien
Alnag, noir: proč? Pokud Wizardi vyšli z úvahy "pravidla umíme, dobrodružství nám moc nejdou" plus "na začátek potřebujeme nějaké fakt dobré dobrodružství" tak to dává smysl i kdyby byli naprosto při síle.

Zejména když si člověk uvědomí, že není důvod, aby za tím stáli ti samí lidé - systému jako DnD na konkrétním dobrodružství moc nezáleží, pokud splňuje pár parametrů (žánr, styl... ani jedno z toho není u DnD nějaké velké mystérium) tak to ten systém pobere bez ohledu na to o čem to dobrodružství bude a když tvůrce dobrodružství ví, že to má být intro do systému, tak si dá jen pozor na to aby tam bylo dost bojů a skill encounterů... pak se to jen složí dohromady a pohoda.

Osobně mi to naopak přijde jako pozitivní zpráva - Wizardi si konečně uvědomili že mají konkurenci a aby obstáli, tak musí dodat co nejvyšší kvalitu i za cenu toho, že budou muset překousnout vlastní ego. To by fanoušky naopak mělo spíš potěšit, ne?


EDIT: aha, koukám že ShadoWWW už napsal v podstatě totéž
31.5.2014 21:46 - Alnag
Ale oni nejsou žádní "Wizardi, co neumějí dělat dobrodružství". Bavíme se snad o konkrétních lidech, ne? Navíc ti, co teď dělají Koboldy jsou úplně ty stejné firmy, co ve WotC dřív psali dobrodružství či jiné věci. Tak kde se najednou bere to, že "neumí dělat dobrodružství". Já bych spíš pochopil, že na to nemají budget a že outsourcing vyjde levněji, ale tenhle argument trochu skřípe.
31.5.2014 22:08 - Vojtěch
Spíš bych řekl, že je to sázka na jistotu, protože to nechtějí hned z kraje podělat. Zároveň Koboldi si umí ohlídat pravidla a zároveň si je dle potřeby ohnout a dodělat, takže ukážou co nový systém dovede.
31.5.2014 23:24 - sirien
Alnag: outsourcing vyjde levnějc tam, kde:
a) jeden subjekt nevyužije plnou kapacitu ani nejnižších vstupů činnosti
b) tam kde dojde k vysoké úspoře koncentrací nebo specializací
nepřijde mi, že by tohle byl jeden z těhle případů. Napsat dobrodružství trvá X hodin, těch X hodin je potřeba autorovi zaplatit. S vlastním autorem zaplatíš X hodin (náklady), s outsourcovaným autorovem zaplatíš X hodin (náklady) plus marži jeho firmy.

Podobně to že tam je ten samý autor co byl u Wizardů nemusí znamenat, že podá stejný výkon jako u Wizardů. Pokud Wizardi dlouhodobě failují (jako že podle všeho ano) dobrodružství, pak to nejspíš nebude jejich autory (prostě by najali lepší), jako spíš firemní kulturou. Pokud u Wizardů sedí autorům za zády nějaký cenzorsky/korekční tým nebo šéf co má vlastní představu jak věci musí být, tak si dokážu hravě představit že když to autora přestane bavit a práskne za sebou dveřmi, tak ze dne na den najednou kvalita jeho tvorby vzroste klidně i násobně.
(ostatně podobné principy platí obecně i u jiných odvětví zahrnujících tvůrčí činnost - dřív nebo později se najde nějaký idiot co tomu sám nerozumí ale co začne mávat ve vzduchu nějakými marketingovými průzkumy o tom co má ten nebo onen zákaznický segment rád a tudíž to někde musí být... a výsledkem je, že autoři kteří do té doby dělali dobře příjimané věci tím že se řídili vlastním vkusem a citem začnou najednou produkovat průměr, pak podprůměr...)
31.5.2014 23:26 - Alwaern
....až nakonec dospějeme k některým modulům pro DnD
2.6.2014 18:51 - ShadoWWW
Dnešní článek Legendy a znalost nepřináší nic nového, jen sumarizuje již známé inforamce. Nové jsou jen střípky:
- Dobrodružství Hoard of the Dragon Queen jde dnes do tisku
- Player's Handbook jde do tisku příští týden
- Ohledně licence: půjde o program, který umožní lidem publikovat s sdílet materiály o 5E, více informací přijde na podzim
4.6.2014 14:33 - ShadoWWW
Zajímavé srovnání kompatibility D&D 5E s předchozími edicemi (zejména AD&D 2E). A ještě graf:

4.6.2014 14:39 - Shako
Graf je zajímavý - nevypadá to, že by snižování bonusu v rámci lvl byl nějaký trend v průběhu edic - spíš vypadá, že to v každé edici zkoušejí jinak.
4.6.2014 16:08 - ShadoWWW
Dnes Wizardům dorazily z tiskárny hotové finální krabice Starter Setů.

5.6.2014 19:23 - ShadoWWW
Jak vyplynulo z jednoho rozhovoru s Mikeam Mearlsem, samotným psaním a vyvíjením pravidel D&D se ve WotC zabývá jen 8 lidí. Přičemž v Paizu se psaním pro Pathfinder zabývá 20 lidí. Je jasné, že mají odlišné motivace. Paizo potřebuje hlavně chrlit dobrodružství a další doplňky a na to potřebuje hodně lidí. WotC naproti tomu vyvíjí novou edici, na což není potřeba zas až tolik lidí (nepíšou se kvanta textu, jen se neustále hraje a přepisuje).

Spíš to ale vysvětluje, proč příchod 5E je natolik jiný než příchod 4E. 4E vyvíjela taky jen velmi omezená skupina lidí, ale Wizardi měli tak velký rozpočet, že při tom nijak neomezili vydávání příruček pro 3.5e. Pro 5E mají ale tak malý rozpočet a málo lidí, že všechny lidi zaměstnali ve vývoji a nikdo další už nezbyl.
5.6.2014 19:31 - noir
To je docela síla. Vlastně i DrD 2 mělo větší tým (9 lidí), ne? (samozřejmě vím, že ne na plnej úvazek). Ale i tak je to fakt málo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080108165740967 secREMOTE_IP: 3.17.154.171