Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
24.5.2014 12:14 - Alnag
Bohužel musím souhlasit, myslím, že to je dobré vystižení toho, proč mne DnD Next neláká, i když všechny předchozí edice mne bavily.
24.5.2014 14:28 - sirien
Sosáček píše:
Nekontinuita s predchozim systemem je tezko chyba nejake hry.

...pokud její tvůrci na zpětné kompatibilitě nezaložili celý marketing, že...
24.5.2014 16:03 - Quentin
Píše:
...pokud její tvůrci na zpětné kompatibilitě nezaložili celý marketing, že...

Tak to se jim nedá tolik zazlívat. Ty naše postavy jsou fakt kompatibilní jenom s 1e.
24.5.2014 16:18 - ShadoWWW
Pokud jste ale chtěli feeling 1e, nebylo by lepší jet úplně bez featů a jen si zvyšovat vlastnosti?
24.5.2014 16:47 - Quentin
Hmm, ani nás to nenapadlo, když už tam jsou. Možná jo.
24.5.2014 16:55 - ShadoWWW
Podle mě největší problém D&D Next je pro hráče starších edic v tom (a teď nemyslím nikoho konkrétního), že nenabízí v podstatě žádné jasné volby. 1E byla hodně obecná. 2E přidala dovednosti, aby zpřesnila činnosti mimo boj. 3E přidala featy, aby zpřesnila činnosti spjaté s jiným povoláním a přidala různé manévry a zavedla různé typy akcí. 4E přidala powery, aby ještě více zpřesnila činnosti (hlavně v boji). Jinými slovy, každá další edice zpřesnila možné akce a uvedla nové, jasnější volby. Dá se říci, že hráči měli v každé nové verzi čím dál víc jasněji vymezených možností akce.

Třeba BECMI fighter měl v podstatě jen dva druhy útoku (na blízko a na dálku) zatímco 4E fighter měl hned od první úrovně několik jasně definovaných různých powers, které mohl používat. Takže se dá říci, že v každé další edici mohla každá postava dělat víc "cool" věcí.

5E jde proti tomuto trendu. V podstatě zrušila všechny ty "jasně definované volby" a pravidla vypadají jako 2E mixlá s hodně rozvolněnou 3E. A z pravidel jako by vymizely všechny ty "cool" možnosti. Jde o to, že 5E má mnohem volněji definovaný framework. Mnohem víc se opírá o imaginaci a kreativitu hráčů a DM. Nenabízí jasné volby. Je to úplně jiná filozofie a zvlášť oproti 4E to působí jako den a noc.

Podobně jako při příchodu 4E, která oproti 3E na první pohled působila jako deskovka, i zde je potřeba si zvyknout na jinou filozofii hry a přijít během několika sezení na to, jak ten systém vlastně funguje. Funguje jinak. Podobně jako 4E fungují jinak než 3E. Ale zde je to možná ještě výraznější o to, že 5E jde "proti proudu".
24.5.2014 16:56 - ShadoWWW
QunetinW: No já jen, že to tam dali hlavně kvůli začátečníkům a fanouškům old-schoolu. :)
24.5.2014 19:29 - Quentin
Pochopil jsi tu mojí kritiku?

Můj (a sosův) problém s těma schopnostma u hráčskejch postav je, že jsou to miniaturní bonusy, které se moc neprojeví na charakteru/vzhledu postavy. Takže nejen, že hře moc nepřidávají, ještě tě zatežují počítáním. Zatimco takový "detect evil" od třetiedičního paladina, i když kontroverzní abilita, výrazně ovlivní hru.

Třeba rasa v 5e má (krom lidí) kolem deseti různých schopností, které si musíš zapsat a pamatovat. Náš odnd hack má u elfů "3x denně se můžeš podívat do budoucnosti".

Například epickej fighter je pro mě týpek, co má dvaceti-centimetrovou jizvu na xichtě, ohnivej meč a panoše Podricka. Nezajímá mě jestli má +1 do tohodle nebo tohodle, že je specializovanej na meč, a že na nějakym lvlu bude mít dva útoky. Zajímá mě, že má s tou jizvou dvojnásobnou šanci na zastrašení. Že jeho meč dělá dvojnásobnej damage a může roztavit hradní bránu. A že kdykoli se večer ožere, tak za něj vyjednává Podrick.

Irituje mě, když je character sheet popsanej věcma, co se ve fikci neprojevujou nebo jí přímo protiřečí (jako elfka fighter, která si dala sílu 18 jen, protože se jí to vyplatí mechanicky)

A zrovna featy v týhle edici jsou zcuknuté do větších tématičtějších a silnějších balíčků. Ne sice moc, ale mají nějaký charakter. Jsou mnohem lepší než schopnosti u povolání, který mi přijdou hodně "bland". Proto jsme se jich vůbec nechtěli vzdávat. A jejich vybírání byla jediná pořádně zábavná část tvorby postav (když na chvilku přehlídnem jak imba je specializace na plátovku)


Ale znovu opakuju; není to tak strašné, jak to z mejch rantů vypadá. Jen se snažim vysvětlit pointu.
27.5.2014 13:02 - kin
Jinak, objevila se zpráva že základní pravidla DnD5e budou zdarma ke stažení jako pdfko!

Nejedná se ale o kompletní PHB/DMG a MM, ale výtah ze všech, se kterým ale bude možné hrát celou kampaň bez nutnosti kdykoliv nakoupit základní knihy.
Výtahem znamená že budou obsahovat jen čtyři základní povolání (fighter, cleric, rogue a wizard), z ras pouze půlčíky, trpaslíky, elfy a lidi a omezený výběr monster. Vše v lvlech 1-20. Základní knihy budou pouze rozšiřovat výběr monster, ras a povolání, a nebudou tedy ke hře, pokud vám toto stačí, vůbec potřeba.

Docela mě to takhle překvapilo od wizardů :)

http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd%2F4ll%2F20140527
27.5.2014 13:31 - sirien
Wizardi se aktualizovali na 21. století? WOW. Cool. (čistě ze zvědavosti by mě zajímalo, jestli na tohle rozhodnutí měli nějaký vliv Evil Hat s Fate 4e business modelem)
27.5.2014 13:33 - noir
Wow!
27.5.2014 14:05 - ShadoWWW
MM o tom psal už dříve na svém twitteru. Rozsah PDF příručky zdarma by měl být asi 48 stran. Pochybuju, že by to byl výsledek Fate 4e. Spíš je to reakce na druh licence, který 5E bude mít.

Zatím není nic oficiálního, ale zdá se, že 5E licence bude založená na nějakém druhu dohodového outsourcingu. Čistá OGL to určitě nebude a tím nejspíš padá i volné SRD, které nabízí Pathfinder a které nabízela 3E. Holt, když váš největší konkurent má všechna pravidla volně na webu v HTML, tak musíte vydat aspoň něco zdarma, abyste mu dokázali konkurovat. Tak to aspoň vnímám já.

Pro ČR to potenciálně znamená, že by šel teoreticky vyjednat oficiální překlad této volné PDF příručky a vydat ho tiskem. Bylo by to první oficiální české D&D na pultech prodejen.
27.5.2014 15:49 - skew
To zní hodně cool, to PDF i ta Shadowwwova poznámka.
27.5.2014 16:41 - sirien
přemýšlel jsem nad tím a mám dojem, že tu jsou dvě zajímavé věci, na které by to mohlo ukazovat:

- WotC má dojem, že jejich experiment s přechodem 3,5 na 4 a následné kravení se 4 jim rozjebalo fandom takovým způsobem, že už nemůžou věřit tahu vlastní značky. Zejména ne s produktem který míří nikoliv na nové hráče ale zpět na původní zákazníky. Nabízí hru v elektronické versi zdarma prostě protože se bojí, že by se jim na ní v placené versi mohlo příliš mnoho lidí totálně vydlábnout.

- WotC má dojem, že 5 je skutečně kvalitní produkt který opravdu dokáže oslovit hráče předchozích edic, takže se nebojí jej dát takhle ven protože věří, že si ho fanoušci naopak oblíbí


ani jedním si člověk samozřejmě nemůže být vůbec jistý, jen mě napadlo že to jsou možná vysvětlení té náhlé změny přístupu
27.5.2014 17:44 - Vojtěch
Já bych taky hlasoval pro konkurenční tlak ze strany Paiza v podobě volně dostupného Pathfinderu.
27.5.2014 17:53 - Element
Pathfinder je free?
27.5.2014 18:03 - sirien
Paizu asi došlo, že mu tržby rostou nezávisle na skutečnosti, že jeho PDF volně kolují internetem...
27.5.2014 19:12 - ShadoWWW
Vrabčák píše:
Pathfinder je free?

V online "databázové" podobě - tedy nemá to ilustrace a přehlednost jako kniha či PDF, ale když potřebuješ vyhledat konkrétní kouzlo nebo nestvůru, tak to můžeš udělat zadarmo i z chytrého mobilu. Navíc PDF knihy za 10$ je fakt suprová cena.

sirien píše:
Paizu asi došlo, že mu tržby rostou nezávisle na skutečnosti, že jeho PDF volně kolují internetem...

Tak hlavně si uvědomili, že se vyhoupli na pozici RPGčkového leadera se vším, co k tomu patří.

Co napsali ti, co sesbírali věci o Paizu z blogů:

Paizo píše:

2011: Taking On the Role of Industry Leader -- "As I mentioned in my previous blog, Paizo found itself in a very interesting position as we came to the end of 2010. Never before in the history of tabletop RPGs was there a market leader that wasn't Dungeons & Dragons. Why is that important? Well, there are certain tasks that the tabletop RPG industry has always relegated to the top dog in the category—and chief amongst those was player acquisition."
2012: Laying Groundwork for the Future -- "At the end of the 2011 blog, I mentioned the impending announcement of 5th edition that had us wondering what Wizards had up their sleeve, and what it would mean for Paizo and Pathfinder. Wizards made their announcement in January, and released the first playtest materials in May. At Gen Con, Wizards announced that 2014 was a likely release date for their new edition. So what does this mean for Paizo? We've decided to stay the course. Pathfinder is doing amazingly well, with our products selling better and better each year, and our licensing partners are helping us make it the top RPG worldwide. We have a lot more that we want to explore with Pathfinder and we know that we have devoted fans and customers like you that want to go exploring with us. Paizo is good at making tabletop RPG products and we aren't deviating from that. We wish Wizards well with their edition launch; we will be creating cool Pathfinder adventures, expanding our Pathfinder campaign setting, and exploring new Pathfinder RPG rules while they do that. We will keep making Pathfinder until you tell us to stop."
27.5.2014 20:54 - sirien
Přijde mi, že Paizo je dneska v podobné pozici jako Evil Hat, jen do ní došly z druhé strany - oboje jsou strongly fan-oriented a community supportive (oproti Wizardům co jsou product oriented), jen Evil Hat se z fan komunity zrodili a vyšvihli se nad ní, zatímco Paizo se odtrhlo od Wizardů (tuším že?) a ke komunitě naopak sestoupilo.

V té jejich komunikaci je ta podobnost relativně cítit mi přijde. Nesou si s sebou samozřejmě historii původu která je místo vidět a trochu je odlišuje (např. Paizo vzešlé z korporátního prostředí má PF za 10 USD a velmi teatrálně ignoruje fakt, že PF koluje netem a torrentama, zatímco EH nabízí Fate otevřeně zdarma s donate Pay-What-You-Want klikátkem - formálně rozdíl, efektivně vcelku totéž... oproti WotC který se kvůli svejm PDFkům mohli vždycky zcvoknout... Paizo má licenční smlouvy na PF a nasmlouvává si partnery, Evil Hat pustil free licenci a partnery nechává volně přicházet), ale jinak mi přijde že si ty firmy jsou dost podobné.

A oběma se to těžce vyplácí. Zajímalo by mě, jestli to u Wizardů už pochopili, nebo se jen snaží kopírovat vnější vzezření (celá ta změna o 180° u páté edice - najednou jsou otevřené playtesty, najednou vývojový tým všechno komunikuje předem, najednou se fanoušků ptají na jejich herní názor, najednou se šéf týmu může přetrhnout aby odpovídal na twitteru a psal každý týden updaty a Q&A, najednou budou core pravidla for free...)
27.5.2014 22:39 - Vojtěch
Já myslím, že s Wizardy jen spolupracovali, a pak rozjeli vlastní pokračování 3E, když Wizardi začali blbnout s rušením podpory nové edice. Nejsem si jistý, jestli byli součástí Wizardů.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084544897079468 secREMOTE_IP: 18.226.28.197