Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
23.5.2014 09:34 - Quentin
To my jsme se ke 3,5e i 4e knížkám nechovali nijak ohleduplně a vypadají pořád jako nové. Jen 3,5e trošku ztmavla, ale všechny vazby pořád drží.
23.5.2014 09:35 - Alnag
Andtom: To je zajímavá. Moje PHB 4E stále drží a to se mnou už procestovalo leccos a leckde. Měl jsi individuálně koupené a nebo to ze sady (jak byl takový ten set 3 knížek s obalem)?
23.5.2014 09:44 - ShadoWWW
Sirien píše:
Jinak teda přenos alternativních mechanik do DMG mi přijde... trochu nekoncepční

Právě naopak. To je koncepce 5E. 3. i 4. edice hru pokaždé víc a víc kodifikovaly. Zaváděly stále víc herních termínů a zvětšovaly pojetí "takto to má být" a stále víc ubíraly prostor pro interpretaci a nápaditost hráčů a DM.

5E jde opačným směrem. Vrací se k filozofii "Pravidla nemusí říkat, jak mají hráči a DM dělat každou prkotinu. Tady máte uživatelské rozhraní a dělejte si s ním, co chcete." 5E je specifičtější než třeba BECMI nebo 2E, ale dává hráčům a DM o poznání větší volnost interpretace než 3E či 4E.

PHB dá hráčům jen nějaký základní D&D tradiční framework, ale v DMG budou nastíněny spousty vychytávek, jak DM má postupovat v případě netradičních nápadů a postupů (což je např. onen manový systém). Opět - oproti 3E či 4E DMG to má být mnohem volnější pojetí. Dá se říci, že DM bude mít větší moc a zodpovědnost než v 3E, ale hlavně vůči 4E.

Zkrátka, pravidla budou celkově méně kodifikovaná než jsme u moderních D&D edic zvyklí, ale budou dávat větší volnost a prostor k interpretaci. Jestli je to dobře či špatně se uvidí.
23.5.2014 09:46 - ShadoWWW
Základní 4E knihy jsem měl v takovém tom dárkovém setu a kvalita byla dobrá. Vadilo mi, že z Amazonu chodily knížky s obouchanými rohy. Ale to je možná spíš kvalitou amazoní dodávky.
23.5.2014 09:51 - noir
Shadow: Teda, ty bys měl od Wizardů dostat nejmíň diplom v rudé trubce :) Fakt dokážeš ty tvůrčí záměry vysvětlovat víc než tvůrci a skoro by to člověka zlákalo si 5e zahrát. Díky!
23.5.2014 09:55 - Naoki
Sdílim názor že by se Shadow měl nechat od DnD zaplatit :D
23.5.2014 10:05 - noir
Platit ne, to by se ztratila ta nezávislá vášeň. Jen by to měl někdo ocenit. Tak aspoň takhle: díky!
23.5.2014 10:15 - Quentin
Minulou hru jsme chtěli vyzkoušet poslední playtest a začli přepisovat postavy.

Reakce byly
Human Fighter: "Lol, sice se to nehodí k postavě, ale co bych pro ten epic plate armor feat neudělal :D To čumíte nuly, teď mám damage reduction jak prase :D"
Human Fighter (duelist): "Takže na mojí postavu sedí nejvíc rogue? Ok ... deset minut psaní postavy ... "Co to je za crap, takže teď už vůbec nemůžu bojovat? Proč mám polovinu hp, co naše elfka?"
Elven Fighter: "Já jsem nosila plátovku odjakživa, bránila vás pět lvlů, a teď si musim změnit staty, jinak budu slabší než Human Fighter? A místo koukání do budoucnosti mám deset zbytečnejch abilit?"
Dwarven Mage: "Už se s tim babráme hodinu a půl a já pořád nemám kouzla."

Když už jsme tu tvorbu postav skoro měli za sebou, tak nám došla trpělivost, vytáhli jsme staré character sheety a hráli dál odnd.
23.5.2014 10:19 - York
Shako píše:
Jasně a oni jim z Číny pak pošlou ty knížky taky přes net, co? :-D


Ještě že nedělám logistiku ;-)

Ale tak co, termín vydání by stihli!
23.5.2014 10:19 - Vojtěch
Mě taky 4E zatím drží bez problémů, i když moc najeto zrovna nemají ;)
23.5.2014 10:23 - andtom
Alnag: PHB 4e jsem měl ze setu tří knížek v obalu, objednáno z Amazonu v podstatě hned, jak to vyšlo. Nemůžu to už dokumentovat, protože knížky ze 4e, které jsem měl, jsem daroval koncem roku 2011 Jarikovi. Možná jsem měl pouze já nestandardní vadný kus a nejednalo se o systémový problém.
23.5.2014 10:27 - Quentin
Kdo je ten jeden odvážlivec z ankety, co už 5e hraje? Jak to běhá? Co na to hráči?
23.5.2014 10:41 - Yashamaru
Me knizky z 4 edice drzi porad krasne. Jako novy nevypadaji, jsou tak krasne ohrany a otapkany, obcas nejaky cmrknuti, jsou krasny :)

Design 5 edice se me osobne libi. Zadni strany se mi libi snad vic nez predni. Urcite si je koupim i kdybych to nehral. Mozna i ten starter set.

Kdyz to clovek bude chtit hnedka jak to pujde, tak jako zaplati postovny zvlast za kazdou knizku jo? To je lahoda :)
23.5.2014 10:57 - Vojtěch
Tak můžeš si počkat na vydání poslední ze tří a pak se ti to sečte a mezitím si koupit jen PDF, pokud vyjdou, nebo upirátit scany, které počítám stejně budou brzy, pokud budou Wizardi dělat moc cirátů s prodejem knih.
23.5.2014 10:58 - Quentin
Píše:
Design 5 edice se me osobne libi. Zadni strany se mi libi snad vic nez predni. Urcite si je koupim i kdybych to nehral. Mozna i ten starter set.

Jestli jde jen o vzhled, tak jsem taky pro. Covery jsou krásný a ukázky ilustrací vypadali grandiózně. Roky očumujeme concept art z PC her, takže je tohle určitě vítaný. Jen bych asi bral, kdyby byly realističtější (třeba zbroje)

Uvidíme, jestli se vyhecujeme dost na další test. Když ano, tak rovnou koupíme základní trojici knížek.
24.5.2014 09:30 - ShadoWWW
V pondělí je v USA svátek, takže nový článek Legendy a znalost vyjde až v úterý. Možná jste si také všimli, že už delší dobu se tu neobjevil článek Otázky a odpovědi o D&D Next. Jeho autor je totiž už delší dobu na statební cestě. Ale jak přijede, tak bude psát dál.
24.5.2014 10:06 - ShadoWWW
QuentinW: Ač nejsem tím, kdo hlasoval, že už teď hraje z playtestových materiálů, tak v nich mám něco nahráno. Zkusím tedy reagovat.
Píše:
Minulou hru jsme chtěli vyzkoušet poslední playtest a začli přepisovat postavy.

Hráli jste podle anglických pravidel, nebo překladu?
Píše:
Human Fighter (duelist): "Takže na mojí postavu sedí nejvíc rogue? Ok ... deset minut psaní postavy ... "Co to je za crap, takže teď už vůbec nemůžu bojovat? Proč mám polovinu hp, co naše elfka?"

Duelist je něco jako šermíř, ne? Jako šermíř bych si vzal bojovníka s bojovým stylem Obrana (nebo Ochrana) a Cestou zbraňového mistra a do ruky třeba dlouhý meč a na sebe třeba koženou zbroj (záleží na libovůli). Co postavu vedlo k tomu si vzít tuláka? A proč se jí zdálo, že nemůže bojovat? A taky mi nejsou jasný ty životy. Elfí bojovníce má 10 (resp. 1k10) a tulák 6 (resp. 1k6) za úroveň (pokud mají stejné Odolnosti). V OD&D je to ale taky tak nějak, ne?

Píše:
Elven Fighter: "Já jsem nosila plátovku odjakživa, bránila vás pět lvlů, a teď si musim změnit staty, jinak budu slabší než Human Fighter? A místo koukání do budoucnosti mám deset zbytečnejch abilit?"

Každý bojovník může mít libovolnou zbroj, i plátovku, v tom není problém, ne? A proč by měla být elfka bojovnice slabší než člověk bojovník? Člověk má díky rase +1 ke všem hodnotám (ne opravám) vlastností a elfka má jen +1 k hodnotě Obratnosti a buď Inteligenci, nebo Moudrosti. To je ale ve výsledku jen nepatrně slabší než lidský bojovník, ne? Rozdíl v opravě max. o +1 (a možná ani to ne).

Jako vznešená elfka si může vzít jeden trik ze seznamu kouzelnických kouzel. Tam sice žádné věštění není (nejslabší takové kouzlo - předvídání - je 2. úrovně), ale je tam 11 jiných kouzel. Pokud by hráčka chtěla věštění, pak bych jí dal houserulem nějakou slabší variantu předvídání jako onen trik.

Píše:
"Už se s tim babráme hodinu a půl a já pořád nemám kouzla."

Kouzelník na 1. úrovni si vybírá 3 triky (ze seznamu 11) a 4 kouzla 1. úrovně (ze seznamu 22 kouzel) a dvě kouzla 1. úrovně si připraví - to není nic složitého, ne? V čem byl problém?

Ještě otázka: Na kolikáté úrovni jste hráli? A četli jste pravidla už před samotnou hrou, nebo jste jimi poprvé listovali až během hraní?

Jinak ve vašem případě to musí být velký rozdíl hlavně v tom, že OD&D už máte zažité do krve jako staré boty. Navíc jsi přímo autorem hacku, takže jakékoliv nuance dokážeš snadno řešit intuitivně za pochodu. Ono pokud vám funguje a vyhovuje OD&D hack, těžko najdete něco lepšího.
24.5.2014 10:13 - Sosáček
QuentinW píše:

Když už jsme tu tvorbu postav skoro měli za sebou, tak nám došla trpělivost, vytáhli jsme staré character sheety a hráli dál odnd.

Nekontinuita s predchozim systemem je tezko chyba nejake hry. Tezko muzes chtit po autorech DnD 5e aby udelali veci stejne jako ty.

Nicmene, ze cteni tech prelozenych materialu mam pocit, ze ta 5e je takova sterilni, kdyz to porovnam treba s DW. Chybi detect evil, a proste je to takove konzervativni, prijde mi, ze kde se rozhodovali, zvolili nudnou moznost.
24.5.2014 11:32 - Quentin
Sos: Jasný, máš pravdu. Jsou to jiný pravidla. Jen to dokazuje, že se musíš vejít do archetypů, jinak máš smolíka. V DW je to stejný. Není to bug, ale feature.

Spíš nás zarazilo, že feat na plate armor je tak strašně silnej, že žádnýho jinýho fightera nemá smysl hrát.
Máme v grupě tři fightery, který všichni když to viděli, tak si buď upravili postavu na tenhle build nebo změnili povolání. A ten, co změnil povolání na rogua to hrozně obrečel, protože všechny ty věci, co mohl v odnd dělat bez mechanickejch omezení tady vyžadujou tenhle class, kterej je ale v boji spíš pro srandu. Přitom u nás to byl legendary duelist.

S tou nudností máš trochu pravdu. Jde mi hlavně o ten objem mechanik VS jejich zajímavost.
Odnd postava s prokletym mečem a goblin sidekickem (pár statů a pár poznámek)
je stejně zajímavá jako
DW paladin s těma třema startovníma moves (pár statů a tři moves)
je stejně zajímavý jako
Lvl7 5e fighter (půl prdelé statů, abilit, featů a podobného počítání)

Už třeba to, že si s fighterem musíš na prvnim lvlu vybrat fighting style, kde možnosti jsou archery, defense, great weapon etc. mi přijde na hlavu. Kdyby to byly nějaké epic combat styles jako "crouching tiger" nebo "bossonian archer" a výrazně definovali postavu, ale ne. Jsou to jen drobné mechanické bonusy, které mají jen dvě funkce
1) omezení "nene, neber si ten magický obouručák po zavražděném císaři, vždyť máš +1 do boje se štítem, neni to škoda?".
2) otravné počítání "moje obrana je 10 základ a +1 za rasu a za enchant a za blessing a za feat a za lvl 2 abilitu a lvl 5 abilitu ..."

Není snad dostatečně poznat jaký bojový styl ten trpaslík má, když nosí plátovou zbroj se štítem a krátkým mečem? Musí na to být mechanika? Nestálo by za to věnovat tu mentální kapacitu mechanikám, které za to stojí? (moves jako Through Death’s Eyes nebo Heirloom)

Píše:
Hráli jste podle anglických pravidel, nebo překladu?

Hrajeme všechno podle anglických, v tom problém nebyl.

Píše:
Ještě otázka: Na kolikáté úrovni jste hráli? A četli jste pravidla už před samotnou hrou, nebo jste jimi poprvé listovali až během hraní?

Pátej lvl. Listovali jsme při hře, ale všechno jsme chápali.

Píše:
A proč by měla být elfka bojovnice slabší než člověk bojovník?

Protože je to jinačí charakter concept, kterej se zrovna nehodil na aktuální cookie cutter build, jak jsem zmiňoval výš.

Píše:
Co postavu vedlo k tomu si vzít tuláka?

Je to to staré munchkin dilema "Budu mít postavu dobrou v boji nebo mimo boj?", který v odnd vůbec neni.





Ale jako nechci zbytečně nerdrageovat. Je to normálně solidní systém, kterej možná po vydání budem hrát. Jen to na můj vkus má až příliš společného s 3,5e. Bral bych to ještě víc směrem k odnd (jednoduchostí) a DW (když už mechaniku, tak cool)
24.5.2014 12:12 - Sosáček
Ha, shoduju se s Quentinem. No dobra, to neni tak vzacne. Ale mam z tech mechanik pocit jakesi sterilnosti.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094735860824585 secREMOTE_IP: 18.118.1.232