Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
1.5.2014 17:32 - York
sirien píše:
WotC označilo hráče MMO za cílovku.


Což je možná důvod, proč se tomu nesmyslně říká MMORPG mechaniky. MMOčka jsou různá a postavená na různých designových modelech, zdaleka ne všechna kopírují WoW a ostatně i to se od releasu dost zásadně změnilo.

MMO v podstatě znamená, že to je online a má to hodně hráčů (řádově tisíc a víc) na jednom virtuálním serveru (nemusí se ale nutně potkávat najednou). A RPG v tom znamená, že hráč hraje za jednu postavu. Nic dalšího nejsou mechaniky, bez kterých by to nemohlo být MMORPG, takže je nesmysl jim takhle říkat.

Takže ano, tvrzení, že 4e napodobuje MMORPG, je nesmysl a blud* ;-)

* Protože to ani není online hra, ani to nehraje víc jak tisíc hráčů současně. Společné je jen to, že hráči hrají nějaké postavy.
1.5.2014 21:46 - ShadoWWW
Nakonec vyšlo najevo, že 4E mělo být primárně MMORPG. Jak se tu už několikrát psalo: Hasbro chtělo, aby D&D vydělávalo 50 mil. $ ročně. Gleemax přišel s tím, že dokáže udělat D&D jako MMORPG a pravidla 4E byla navržena tak, aby se dala lehce naprogramovat jako MMORPG. Slavným příkladem je létání, které bylo v PHB uděláno vždy "do konce tvého příštího tahu", protože vývojáři nebyli schopni naprogramovat dlouhodobé létání, nebo to, že v PHB chyběla pravidla pravidla pro jízdu na oři, nebo to, že v 4E zcela chyběla pravidla pro budování vlastních panství (také příliš složité na naprogramování). Ideou bylo, že se bude hrát hlavně přes DDI, který měl vypadat v první fázi jako virtuální figurkové hraní D&D a v druhém kroku jako plnohodnotné MMORPG (po opětovném získání licence od ATARI, viz níže).

To vycházelo z problému, že Hasbro ani WotC nebyli držiteli D&D licence pro počítačové hry, tu v té době drželo ATARI. Hasbro v té době nebylo ani držitelem licence pro knihy z prostředí Dragonlance. A celé OGL vypadalo (z pohledu Hasbra) jako zlatý důl třetích stran, ale Hasbro ani v papírovém D&D nevidělo pro sebe ty zisky, co si představovalo. Zkrátka D&D na konci životního cyklu 3.5 vypadalo jako děravý licenční měch. Proto si Hasbro řeklo, že na 4E budou dělat pouze jejich lidé na všech úrovních a platformách. Udělalo GSL, spustilo právní válku s ATARi atd. Problém byl, když jejich hlavní vývojářka DDI byla zavražděna svým manželem a ten megalomanský projekt nedokázal nikdo převzít. Ve WotC si konečně uvědomili, že by se měli zaměřit pouze na vývoj papírového D&D a nemrhat prostředky na ostatní platformy.

Next na to jde jinak než 4E. Všechny knižní licence a světy jsou zpět pod křídly WotC (snad kromě Greyhawku, kde vedou spor s Troll Lord Games). Počítačová licence je také zpět pod křídly WotC. Plán Nextu je jasný: většinu peněz by měly generovat licence na knihy, počítačové hry a filmy, povětšinou tvořené studii třetích stran, aby se neplýtval rozpočet Hasbra. Pravidla 5E pak budou generovat sice jen malý zisk z celkového příjmu D&D a R&D D&D nebude mít pro 5E tak megalomanský rozpočet jako pro 4E, ale zas si ho mohou tvořit podle sebe podle hesla "it's done, when it's done." Wizardům se podařilo přesvědčit Hasbro, že v knižním RPG chrlení kvant knih nefunguje a že méně je často více. Hasbro proto na R&D D&D nijak netlačí, ani z hlediska množství produktů pro Next, ani z hlediska dat vydání, ani z hlediska minimálních ročních příjmů.

Knižní D&D se ale za to musí spokojit s mnohem menším rozpočtem. (Ale i tak větším než je rozpočet Paiza BTW.) Hasbru stačí, že jeho nároky na minimální roční zisk tvoří D&D značka jako celek. A to skutečně tvoří. Např. Neverwinter Online vydělal za rok víc, než celé 4E za celý životní cyklus.
1.5.2014 21:53 - Quentin
Píše:
Kdyby byl růst o +1 za tier, tak to bylo lepší, ale ono vyšší čísla jsou víc Adidas, že?

https://www.youtube.com/watch?v=tWtvrPTbQ_c

asi
4.5.2014 12:27 - Assassin
ShadoWWW píše:
4E byla navržena tak, aby se dala lehce naprogramovat jako MMORPG.

Přijde mi úsměvný, že ADnD2e a DnD3e mají své PC protějšky, a to velmi úspěšné, zatímco 4e, hra navržena pro snadnou implementaci, žádnou PC hru nemá. Neverwinter Online 4e totálně překopalo a zjednodušili všechno, co se zjednodušit dalo. Ale asi za to nemůže návrh pravidel 4e, jako spíše amatérismus vývojářů NWO, který několikrát prokázali. Ale hezký důkaz, že stačí správný název založený na úspěšné značce, oblíbený styl hry (původně to měl být single player) a hráči platí:)

Jsem zvědav na Next, třeba nějaký herní vývojáře inspiruje...
4.5.2014 13:57 - Gurney
ShadoWWW: Já o tý 4e jako MMO dost pochybuju, PC RPG (a MMO obzvlášť) a PnP RPG jsou dvě velmi odlišné věci. Záměrem asi imho byl aby 4e měla takový "MMO feeling" a pak je tu samozřejmě celý ten projekt "online" hraní, ale podle toho co o něm vím (kdybys měl link, docela by mě to zajímalo podrobněji) to nebyla zrovna klasická onlineovka typu stovka hráčů co se můžou vzájemně potkávat na jedný velký mapě. Taková "opravdová MMO" by totiž musela řešit podstatně důležitější věci než jestli budou draci létat trvale nebo jenom do konce dalšího kola (vážně je takovej problém udělat draka co se vznáší ve vzduchu, nebo jenom "není fér" vůči melee fighetrům, aby museli bojovat s potvorou imuní vůči všem jejich powerům?) nebo správu vlastního panství (měla vůbec 3e něco takového? a používal to vůbec někdo nebo se ti co o tom měli zájem úplně minuli s 3e i 4e a hráli spíš AD&D?)

A všechny ty prohlášení "dělali jsme MMO, bylo to hovadina, teď už na to jdem jinak" * mi přijdou jako to příslovečné sypání si popela na hlavu. Protože "popelaření" je oproti snahám něco vysvětlit masám podstatně jednodušší, méně riskantní a hlavně účinnější způsob jak si získat sympatie.

* a když by podle Yorkovy definice mohl být MMO(FPS) i Counter Strike, tak vlastně ani nekecaj
12.5.2014 22:49 - ShadoWWW
Wizardi zveřejnili jejich oficiální plán pro Gen Con. Stále žádné oficiální sdělení, jestli má být už D&D Next v té době venku a v jaké podobě. Asi se učili od Applu nebo co...
13.5.2014 18:31 - ShadoWWW
Jeden americký obchod zveřejnil, že právě dostal informace od distributorů, že si může objednat D&D Next Starter Set (to je oficiální distributorský název), který má vyjít 15. července. (Viz také ZDE.)

Zdá se tedy, že i přes ohromné informační embargo se přece jen dočkáme prvního náhledu na alespoň část finálních pravidel už v polovině července.

A já se ptám: Kde je kde stažení PDFko z tiskárny? :-D

No, spíš hlavně doufám, že budou prodávat PDFka 5E core příruček přes dndclassics.
13.5.2014 18:33 - Alnag
ShadoWWW píše:
A já se ptám: Kde je kde stažení PDFko z tiskárny? :-D


Vydrž, to bylo u 4e myslím taky až v červnu/červenci. :)
13.5.2014 18:34 - ShadoWWW
No jo, ale 4E příručky taky vyšly o pár měsíců později. :)
13.5.2014 18:36 - Alnag
ShadoWWW: Přiznám se, že už si to přesně napamatuji, ale měl jsem dojem, že vyšly taky na GenCon. Nebo ne? Už se mi to trochu motá, je to dávno, přiznávám.
13.5.2014 18:55 - ShadoWWW
Dívám se, že PHB 4E vyšel v červnu 2008 a pirátská kopie z tiskárny se dle toho, co jsem našel, objevila na netu 24.6.

Myslel jsem, že PDF se objevilo asi měsíc před vyjitím papírové verze. Ale taky myslím, že v ČR se objevila papírová verze o něco později. Myslím, že až v červenci v Praze v Černém rytíři. Paměť mě už ale taky neslouží přesně.

Co však vím, že jsem si tehdy nechal posílat příručky v dárkovém balení z Černého rytíře v Praze, protože tam měli unikátní akci, že je prodávali exkluzivně v rámci D&D Day, zatímco v Brně D&D Day nebyl a příručky se tu objevily až později.
13.5.2014 19:03 - Quentin
To si pamatuju. Hráli jsme to měsíc předem a knížky koupily na tom dnd day. Pamatuju se, že vzorové dobrodružství bylo strašně lame, ale tomu vypravěči (noir?) jsme pak ukradli polovinu figurek, co z toho mel dostat. A Alnag tam měl přednášku. Doteď mě děsí ve snech, jak předváděl, že dáš damage obouručkou, i když missneš.
13.5.2014 19:10 - noir
Quentin: Nene, já to nevyprávěl, jen hrál, a to pod Dalcorem. A dokonce jsem na té akci natáčel. Uf, to byla ale strašná hrůza, moje druhé pracovní video, hned po pornoherečce testující traktůrek Honda. Ale vzpomínky jsou to pěkný, i ty obličeje, jak se změnily. Jsem tam taky, napravo od Dalcora... http://tn.nova.cz/magazin/hobby/kuriozity/prozkoumejte-zatuchle-jeskyne-zabijte-odporne-draky.html

(chrome to nepřehraje, je třeba Firefox)
13.5.2014 19:15 - Alnag
Jó, taky jsem tam na záběru. A Lotrando s Almim... To byly doby... :)

QuentinW píše:
Doteď mě děsí ve snech, jak předváděl, že dáš damage obouručkou, i když missneš.


A co na tom jako bylo špatnýho? Hm? Zůstalo ti to v hlavě? Zůstalo. Efektivnější přednáška než leckterá jiná.
13.5.2014 19:42 - Alwaern
Jen pro vysvětlení se pdf pro 4e objevilo v první dekádě 06/2008, velmi špatně ošetřené, co se týče struktury (myslím), tak se v rámci *komunity* trochu předělalo.

Paměť trochu děravá.
14.5.2014 07:10 - sirien
QuentinW píše:
Doteď mě děsí ve snech, jak předváděl, že dáš damage obouručkou, i když missneš.

DAMN... to bych toužil vidět :(
14.5.2014 08:12 - Vojtěch
Já si to živě pamatuju :D

Myslím že toto představení zahrnovalo větu "... a fajtr je prostě tak kůl, že když misne, tak stejně dá nějaký damadž!"

Léčení ranou kladivem od klerika námi bylo vítáno s podobným nadšením, nehledě na to, že paladin všechny mlátil radiátorem (4E typy damage byly svým způsobem dost weird pro lidi zvyklé od časů Baldur's Gate na určité standardy).
14.5.2014 08:43 - ShadoWWW
Další zvěsti: Objevila se informace, že PHB vyjde v srpnu a DMG v listopadu, každá z nich za 50$.

Paizo už oznámilo, že bude prodávat set Core Rulebook + GameMastery Guide za 50$.
14.5.2014 09:00 - Vojtěch
LOL :D

+ bude 5E mít SRD volně přístupný, nebo to zase bude zakřečkované v placeném pásmu?
19.5.2014 08:27 - ShadoWWW
Tak Starter Set už je i na Amazonu! Zatím předobjednávky, den vydání 15. července.
Popis na Amazonu píše:
Explore subterranean labyrinths! Plunder hoards of treasure! Battle legendary monsters!

The Dungeons & Dragons Starter Set is your gateway to action-packed stories of the imagination. This box contains the essential rules of the game plus everything you need to play heroic characters on perilous adventures in worlds of fantasy.

Ideal for a group of 4 – 6, the Dungeons & Dragons Starter Set includes a 64-page adventure book with everything the Dungeon Master needs to get started, a 32-page rulebook for playing characters level 1 – 5, 5 pregenerated characters, each with a character sheet and supporting reference material, and 6 dice.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.061053037643433 secREMOTE_IP: 3.144.248.24