Ta duplicitní diskuze na stejné téma na dvou webech je chaotická. Ale budiž:
Wall of text alert!
crowen píše:
hodim este aj sem moj nazor na strop moznosti postav v DrD2, co som pisal na d20.cz, myslim, ze sa uzivi aj v tejto diskusii....
Jakubkuba:
Obracíš celou problematiku naprosto jiným směrem. Od začátku tu nešlo o max bonus +5 ale o možnost vyvíjet se s postavou zaměřenou na jedno pokročilé povolání i po dosažení 5 úrovně, (rytíř, čaroděj ohně atd.) aniž bys musel deformovat zaměření a brát si dovednosti a schopnosti které nechceš, jen proto, že nemáš jinou možnost. Nikdo neříká, že se má zvyšovat bonus nad +5, to je dost zjednodušující.
Druhý argument opět mimo – ano, součet všech ZS za rasu a základní povolání a pokročilé povolání je poměrně vysoké číslo, ALE jak už tu bylo řečeno, pokud máš čaroděje ohně, tak nestojíš o to brát si ZS na posílení vzdušné magie nebo si namaxovat bojovníka a brát si všechny jeho ZS, jen proto, že nemáš jinou možnost jak se zlepšovat. Takže je to vysoké číslo k ničemu.
Podobně v případě rasové ZS – u těch bylo přímo řečeno, že by si je postava měla brát, jenom pokud má jak odůvodnit, že se u ní aktivovali až po nějaké době (iniciační rituál, který u krolla aktivuje sluch a u trpaslíka oči je na hranici..) – jinak se jedná o vrozené ZS a má jen tu jednu ze začátku.
Zůstáváme tedy u toho, že máme těžkooděného rytíře na koni nebo ohnivého čaroděje, kteří mají jen cca půl roku pravidelných sezení, než se dostanou na své maximum. Je to stejný případ jako hrát s pravidly pro DrDold Začátečníky.. Pokud autoři nepřijdou s experty nebo várkou ZS pro každé pokročilé povolání, tak má hra ve svém základním - oficiálním hávu, dost velkou slabinu – krátkou dobu hratelnosti (ve srovnání s DrD old a DnD obzvláště).
A příklad s kulturistou mě opravdu pobavil – opět míchání jablek a hrušek. Pokud chceš uvádět příklad, tak nemůžeš jít do prostého zvyšování fyzického atributu, ale do zvyšování dovedností.
Přirovnej si to třeba k fyzice. Začneš se jí věnovat na základní škole. Další podstatný stupeň je střední škola. Vysoká škola ti pak otevře opět úplně nový svět. A i po vysoké škole je možnost pokračovat jako doktorand a později se z tebe stane vědec a to už je ten high level. a rosteš a rosteš…
Přirovnám-li to tedy k DrD, tak je to jako bys měl za své životní poslání fyziku (ohnivou magii..) dostudoval fyziku na střední škole a pak ti bylo řečeno, že ve fyzice už se dál nezlepšíš, ale můžeš se začít věnovat literatuře… To není růst v dané oblasti, ale skok stranou..
Narnas píše:
……Není to nucení postavy do nějakých nových schopností, ale zohlednění toho, že pokud procházela životem, tak se k některým věcem dostala a teď je prostě dovede lépe. ..
Jakubkuba:
Takže postava dojde na vrchol ohnivé magie a pak si začne vzpomínat, že se vlastně za ten rok herního času co jí trvala taková zkušenost naučila cestovat přírodou, lovit, řídit dopravu, lečit lidi.. Trochu uměle a nic neřešící, ne?
Narnas píše:
..Druhá věc závisí trochu na dohodě s PH a koncepci světa a daného povolání. Ruku na srdce kolik z nás se při studiu nebo přípravě na povolání muselo učit věci, které vážně nikdy nebude potřebovat… Např. prastarý mistr, který je jediný schopný poodhalit postavě zákoutí ohnivé magie tak, aby mohla postoupit na 5 levl, bude odmítat učit kohokoliv, kdo mu neprokáže, že je toho hoden např. tím, že dokáže ovládat všechny živly. Ano tohle už je nucení postavy do jiných povolání, ...
Jakubkuba:
Ano, tohle je nucení nejen postavy ale co hůř - i hráče do toho, aby se učili něco, co nechtějí. Kolik hráčů ti bude hrát hru, v které jim další vývoj postavy nalinkuje PH(GM) jen proto, že už není jiná možnost jak se zlepšovat?
Tohle je situace do které se mají dostat hráči v DrD old na 36 úrovni a v DnD na 30 úrovni, kdy si řeknou „Ok, tohle je max – má postava je legenda a já jí v klidu odložím a začínám od znovu. Jenže to mají postavu, která odpovídá tomu, že je na vrcholu svého oboru a taky s ní prošli pořádně dlouhé tažení, aby se na takovou úroveň dostali (ve starém DrD řádově desítky let v herním světě a v DnD to budou jistě také roky a ne měsíce jako v DrD2).
Aljen píše:
Da, staci mat neobmedzene mnozstvo random generovanych magickych predmetov robiace to iste, dostavane ako odmenu, ktore potrebuju level ako prerekvizitu
Obtiaznost Potvor a DC pasci ci skill testov rastuce sucasne s levelom postavy.
Jakubkuba:
Takže další nucení hráčů a postav? a level prerekvizita je proti filozofii DrD2 systému Navíc rozvoj pouze pomocí magických předmětů? Pro zamyšlení - kolik lidí hraje RPG po dosažení level cap?
Aljen píše:
Dalsi content pre DrD2 postavy ktore su uzkozamerane …
Jakubkuba:
Nejsou úzcezaměřené – jsou normálně zaměřené. Myslím, že to odpovídá i světu v kterém se odehrává DrD2 (slovanská mytologie). Spíš narazíš na druida než druida+vědmáka+čaroděj apod.
Aljen píše:
Mozno si mohli dani hraci spocitat ako dlho realneho casu im bude trvat kym nedosiahnu vytuzenej +5 a pocitat s tym.
Stacilo by im do pravidiel dat tabulku - vzorec, kde by kazdy dalsi level stal dvojnasobok expov na predchadzajuci.
Jakubkuba:
Chceš říct, že si hráči měli na začátku hraní říct „hrajeme sice s normální četností, ale pokud budeme postupovat podle pravidel, tak za půl roku máme namaxované postavy a tak si raději budeme přidělovat jen 1zkušenost za sezení a postupovat jednou za pár měsíců“?
Aljen píše:
Hnev na to ze nie je dalsi content pre +5 pokrocile postavy, pricom dalsie ZS a ine povolania nepripadaju do uvahy (ja tvorim postavy uplne inak ale chapem ze su najrozlicnejsie zamery a kazdeho bavi nieco ine) je podla mna dost neopravneny. Jeho mnozstvo bolo avizovane pred vydanim knihy a v recenziach.
Jakubkuba:
To není hněv (alespoň u mě), jen podiv a snaha vytáhnout z autorů nějaké vyjádření jakým směrem se má DrD ubírat. To co tady napsal na začátku Křišťan nás možná čeká za čas také, jenom jsme to zatím neviděli. Tak se na to připravuji
A taky se mi nechce věřit tomu, že by to autoři zamýšleli jako produkt, který jim měl jen vydělat a pokud ho někdo bude hrát i přes jeho složitost a nutnost konzultací na foru déle než půl roku, tak budou na případné námitky mlčet a doufat, že půjde dotyčný stejně jako Křištan hrát jinou hru – oni už od něj své peníze mají (nadsázka, vím že to tak není )
Aljen píše:
..Jeho mnozstvo bolo avizovane pred vydanim knihy a v recenziach..
Jakubkuba:
V knize se nikde nepíše: „Tento content vám vydrží jen na půl roku hraní.“ Takže odvolávat se na to, že to bylo někde avizované je dost plochý argument. Spíš bych v knize čekal něco jako "a těšte se na pravidla pro experty - nebo další ZS budou přibývat na oficiálním webu.."
Aljen píše:
Na druhej strane chapem ze ak sa pouziva gamisticky pristup tak DrD2 nie je to prave orechove ... toz nijak sa necudujem kedze pravidla su urcene na iny output.
Jakubkuba:
Pokud požaduješ, aby byl ve hře, krom jiného, i postup o úrovně a sbírání zkušenosti a tím kvantifikovaný i vývoj postavy, tak to není gamistický, ale normální přístup. A pokud to nepožaduješ, tak je zbytečné utrácet peníze za pravidla, jak už jsem psal v jiném tématu
Mimochodem všimněte si, že autoři mlčí. Proč asi?