Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
30.1.2011 10:37 - skew
Jerson píše:
Jo, a z mého pohledu není rozdíl mezi šancí na úspěch 1:1 a 1:4, hráčům přijde oboje málo na běžné použití, ale obojí je až až pro akci "zkusíme to a třeba to vyjde". Rozdíl mezi šancemi je v tomto směru prakticky zanedbatelný, tedy z hlediska toho, o co se hráči pokusí.

Asi je už to po Peekayově odpovědi ireleveantní, ale neodpusím si...

1) Imho 1:4 je dost slušnej rozdíl, aby si hodně lidí rozmyslela zkoušet kde co (co by si naopak troufli zkusit v případě 1:1).

2) Ale i kdybych se pletl a ty šance (v tomto rozsahu) neměli na rozhodování hráčů vliv, stejně by se promítly do výsledné hry*. Tím pádem, paradoxně, by stejně měli na rozhodování hráčů vliv.

* např při častějším neúspěchu v případě 1:4 by museli pálit více zdrojů, které by jim chyběli později
30.1.2011 13:41 - Jerson
Peekay píše:
Ano, obcas ma zmysel nebranit sa (ja som to v testovacich hrach robil s oblubou pomerne casto), ale je to rozhodne viac riskantny pristup, nie menej.

GMK si tohle riskování může dovolit poměrně snadno, když má potvor neomezené množství, ne? Každopádně až se dostanu k výsledným pravidlům, budu schopen říct, jak fungují v situaci, kterou mám namysli.

skew píše:
1) Imho 1:4 je dost slušnej rozdíl, aby si hodně lidí rozmyslela zkoušet kde co (co by si naopak troufli zkusit v případě 1:1)

Skewe, na IMHO moc nedám, své názory testuju na lidech. Hráči ve většině případů chtějí mít pravděpodobnsot úspěchu asi 70% a více, nicméně pokud jim nehrozí velké riziko pro jejich postavu, je vcelku jedno, zda podstoupí test s šanců na úspěch 50% nebo 15% - přesněji pokud první test podstoupí třeba devět hráčů z deseti, druhý test jich podstoupí sedm nebo osm. Naopak když je rozoko velké, že test s šancí 15% podstoupí jeden hráč z deseti, tak 50% riziko podstoupí dva nebo tři. Mnohem víc závisí na konkrétní skupině, nastavení hry, situaci a dalších faktorech, než konkrétní pravděpodobnosti úspěchu.

Když hráči musí pálit zdroje častěji, budou hledat možnosti, jak si je doplnit, než aby se omezovali v jejich využívání.

Jde mi o to, že pokud by běžná šance na úspěch byla 15 nebo 50%, je to pro hráče málo, obojí. Běžná šance na úspěch pro většinu hráčů musí být alespoň dva ze tří. Na druhou stranu speciální akce můžou mít menší šanci na úspěch, a hráči je stejně budou podstupovat. Bude rozdíl mezi pravděpodobností 15% a 1%, ale nepozoroval jsem zvláštní rozdíl mezi pravděpodobností 15% a 40% - do toho většina hráčů jde.

(Ostatně proto jsem svá pravidla postavil na myšlence, že na konkrétní pravděpodobnosti úspěchu nezáleží prakticky vůbec.)
30.1.2011 14:03 - Colombo
Jak psal Lotrando, tohle je Jersone tvůj dojem.
30.1.2011 19:01 - Peekay
Jerson píše:
GMK si tohle riskování může dovolit poměrně snadno, když má potvor neomezené množství, ne?


Nerozumiem celkom, o co ti ide. Kym sa nebavime o hre, kde existuje nejaka ekonomika zdrojov zo strany GMa (teda nejaky objektivne urceny "budget", za ktory GM nakupuje opoziciu - napriklad AGON ci Burning Empires), tak toto predsa plati vzdy. Pravidlo "Don't be a dick" sa ale vztahuje aj na GMa, a teda nema zmysel rozoberat, ako bude hra (ne)fungovat v situacii, ked je GM dick.

Jerson píše:
Skewe, na IMHO moc nedám, své názory testuju na lidech.


Som si pomerne isty, ze mam toho nahraneho aspon tolko, co ty, a moje skusenosti su trochu ine. Co som ja mal moznost odpozorovat, tak hracom zalezi na pomere cena/vykon... a ten je urceny na jednej strane pravdepodobnostou uspechu, na druhej strane zavaznostou nasledkov neuspechu.

(a to ani nehovoriac o tom, ze pri DrD2 je situacia este trochu ina, kedze to nie je "success or fail", ale "success or pay to succeed")
30.1.2011 21:35 - sirien
Jerson je velmi zaujatý otázkou vlivu GM na hru, přesněji aspektu neférovosti jednání GMa, ať už vědomého a cíleného nebo mimovolného, na hru. Velkou část svých úvah například věnoval vyvýjení postupů, které eliminují vliv GMa ve hře a přenesou velkou část rozhodovacích prvků na nestranný systém a mechaniky.
Mám k tomu své výhrady a v tomhle sporu souhlasím spíš s Tebou (tj. míra úspěšnosti, i nízké, hraje roli), ale to je asi diskuse trochu do jiného tématu
30.1.2011 21:55 - alef0
Jerson píše:

GMK si tohle riskování může dovolit poměrně snadno, když má potvor neomezené množství, ne? Každopádně až se dostanu k výsledným pravidlům, budu schopen říct, jak fungují v situaci, kterou mám namysli.


Nemá náhodou PJ v DrD II nejaký globálny limit na to, čo môže posielať? Či som si to vysníval?
30.1.2011 22:03 - Colombo
whuh, level scaling?
30.1.2011 22:39 - Peekay
sirien píše:
Jerson je velmi zaujatý otázkou vlivu GM na hru, přesněji aspektu neférovosti jednání GMa, ať už vědomého a cíleného nebo mimovolného, na hru. Velkou část svých úvah například věnoval vyvýjení postupů, které eliminují vliv GMa ve hře a přenesou velkou část rozhodovacích prvků na nestranný systém a mechaniky.


Inymi slovami, skuma moznosti low-trust gamingu - teda pristupu, kde pravidla nahradzaju GMa v pozicii neutralneho arbitra. To je v poriadku a takych hier existuje kopec, je to platna designova cesta. Treba si ale uvedomit, ze v takychto hrach sa nutne pravidlovo riesia aj veci, ktore v high-trust gamingu neriesis (pretoze nemas preco). Tym padom operovat tym, ze sa to neriesi ako s problemom nie je celkom to prave orechove. (a celkom by ma zaujimalo, ci si tieto suvislosti Jerson neuvedomuje, alebo iba vyryva)

Povedzme si to na rovinu, DrD II rozhodne je high-trust gaming (s elementami old-schoolu) a ak by GM chcel s hracmi "vydrbat", pravidla mu v tom nezabrania (pretoze su postavene okrem ineho na predpoklade, ze GMov zivotny ciel nie je vydrbavat s hracmi).
30.1.2011 22:42 - Peekay
(sorry za doublepost, nevsimol som si Alefovu otazku - pripadne zmergujte do predosleho prispevku)

alef0 píše:
Nemá náhodou PJ v DrD II nejaký globálny limit na to, čo môže posielať? Či som si to vysníval?


Nie, nema. Asi si to vysnival z toho, ked som (tusim) v testerskom fore rozoberal, ake dopady by taky subsystem mal a preco nie je pre nas zelany.

(v momentalnej verzii sice prisery urcuju mnozstvo sudby, ale pritomnost priser nie je regulovana tvrdou mechanikou)
30.1.2011 23:21 - sirien
Colombo píše:
whuh, level scaling?

Alef0 spíš asi myslel nějakou DrDII obdobu ecounter dificulty z DnD4e

Peekay píše:
(sorry za doublepost, nevsimol som si Alefovu otazku - pripadne zmergujte do predosleho prispevku)

Registrovaní uživatelé (půl minuty práce, jestli vůbec...) mohou své posty libovolně mazat či editovat (high-trust web-moderator policy)
...jen tak mimochodem...
31.1.2011 11:46 - Sparkle
Peekay píše:
Povedzme si to na rovinu, DrD II rozhodne je high-trust gaming (s elementami old-schoolu) a ak by GM chcel s hracmi "vydrbat", pravidla mu v tom nezabrania (pretoze su postavene okrem ineho na predpoklade, ze GMov zivotny ciel nie je vydrbavat s hracmi).


Rýpavá otázka, vy si myslíte, že "high-trust" přístup je vhodný pro hru, jejíž hlavní cílová skupina mají být děcka 10-15 let?
31.1.2011 12:03 - Colombo
Sparkle: Ony podvádějí i v Člověče nezlob se a tam nemá volnost v jednání vůbec nikdo. Takže opačná cesta je celkem zbytečná.
Když chce GM zabít družinu, tak ji zabije. Bez ohladu na to, jak se tomu pravidla snaží zabránit.
31.1.2011 12:08 - Sparkle
Colombo píše:
Sparkle: Ony podvádějí i v Člověče nezlob se a tam nemá volnost v jednání vůbec nikdo. Takže opačná cesta je celkem zbytečná.
Když chce GM zabít družinu, tak ji zabije. Bez ohladu na to, jak se tomu pravidla snaží zabránit.


Nejde jen o GMy co chtěj družinkám posvinit zcela záměrně, ale je spousta GMů co to udělají nechtěně, nevědomky, protože nejsou zkušený, nemají odhad co povolit aby to nepřepískli a tak.
31.1.2011 12:23 - Pety
Sparkle:pak to ale bude spis otazkou toho jak dobre budou napsane hinty pro GM
nez otazkou high nebo low trustu.
31.1.2011 12:36 - sirien
Sparcle: Druhej problém je, že low-trust přístup je relativně "netradiční" - neexistuje tak dlouho, stále má nádech "jakéhosi indie" (i když to už nějakou dobu není úplně pravda) a hráčká obec zvyklá na staré DrD by ho mohla reflexivně odmítnout. Navíc předpokládám, že high-trust přístup byl vysloveně nebo nevysloveně součást zadání, protože to nakonec má být pokračování oDrD.

Myslím, že to na co poukazuješ je relativně stejně dobře řešitelné zaměřením hry k vysoké transparentnosti (otevřené hody kostkou bez blbejch poznámek v pravidlech jako "PJ má vždy pravdu" nebo "pouze pro PJ" a jiné kraviny, co byly jak v oDrD tak v Plusku)
31.1.2011 12:40 - Pety
Sirien:jen na okraj,vis o nejakych mainstream hrach ktere se daj povazovat za lowtrust?
31.1.2011 13:18 - Alnag
Pety píše:
Sirien:jen na okraj,vis o nejakych mainstream hrach ktere se daj povazovat za lowtrust?


Tak třeba taková Rune... kde se DMové střídají a sestavení encounteru je na body...
31.1.2011 13:22 - Colombo
Rune je mainstream?
31.1.2011 16:30 - alef0
Ja netuším, ako fungujú encountery v 4e, tam je nejaký limit / odporúčanie?

Tá rýpavosť je pomerne veselá. Jedna vetva trendov kladie na hráčov veľa požiadaviek na kultúrnosť pri tvorbe obsahu, resp. je pravidlovo uvoľnená... ale paradoxne na strane DMa existujú trendy, ktoré jeho rolu čoraz viac mechanicky zväzujú.

Všetky hry, čo sa u nás hrajú, sú o tom, že keď GM chytí amok a pošle na treťolevelné postavy baliča (balor + lich), tak mu v tom nič nezabráni... navyše v kombinácii s ,,PJ je boh" je to obzvlášť utešené. V niektorých hrách dostanú postavy viac XP, ale globálne vôbec sa to nerieši -- resp. jediné pravidlo je ,,nehraj s hlúpym GMmom".

Je to presne ako povedal Sirien: tvrdé mechanické obmedzenia na nepriateľov sú skôr v tých nových hrách -- v zmienenom AGONe a istým spôsobom aj v Primetime Adventures, lebo keď sa Producentovi minie rozpočet, tak nemôže dávať hyperzložité scény.
31.1.2011 17:48 - pipux
Je to jen taková domněnka, nicméně se domnívám, že "high trust" a "low trust" přístup ke hře je ovlivnitelný zůčastněnými, jejich přístupy, názory a osobnostním stylem.

Tj. jsem-li malý fašista, autoritář, one-man-army a demandér, pak se budou hráči přirozeně snažit můj GMovský stolec obcházet a uhýbat, zatímco já se je budu snažit spoutat železnými pravidly.

alef0 píše:
Tá rýpavosť je pomerne veselá. Jedna vetva trendov kladie na hráčov veľa požiadaviek na kultúrnosť pri tvorbe obsahu, resp. je pravidlovo uvoľnená...

Chápu ... s tou kulturou ale pořád půjde o menší zlo - o zodpovědnost. Každý z účastníků hry je zodpovědný na kvalitě hry. A se zodpovědnějším přístupem ke svému příspěvku do hry se dají uvolňovat pouta pravidel. Stejně tak jako malé děcko neví, že se nemá motat po rušné silnici - musí se mu to zakázat. Postarší jedinec už tuší, že tancovat mezi jedoucími auty nebude nijak úžasný nápad.

Řeč je o hráčské dospělosti.

Jestli si chceš ve hře zahrát postavu kultury dle vlastní volby, odlišnou od ostatních, pak buď připraven na zvýšenou náročnost takového počinu - promyšlení a kvalitní podání tvé kultury ostatním zůčastněným.

alef0 píše:
,nehraj s hlúpym GMmom"

Ještě lépe: "nehraj s hloupou skupinou"

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12052893638611 secREMOTE_IP: 18.191.186.72