Bezlevelový systém

Neříkám "revoluce". Spíše inspirace, "evoluce", stočení jednoho herního smýšlení k vizi alternativního systému - a to zakládáním si na přirozeném, individuálním přístupu k postavám.
Napsal pipux
Obsah článku:
V tomto propagačním letáku si zkusíme ukázat jednu možnou cestu evoluce jednoho "d20" herního systému.
Odkazovat se budeme k AD&D 2E, D&D 3E/3.5E/4E, i k autorově vlastnímu pokusnému králíčkovi - k systému Quath. Na těchto systémech si ukážeme slabší místa, která by šlo předělat jinak (bezlevelově). Abysme dodali inovaci, zkusíme nadnést i kousky vlastních nápadů.

Kult levelování

"Praotcové" - tj. původní tvůrci první edice D&D - vůbec netušili, kam až postupem času prostoupí některé jejich myšlenky. Dnes se slovo "level" rozlehlo do všech koutů, všude, kde se podíváme. Doba dala vzniku hrám typu World of Warcraft a fráze "jaký máš level?" stojí nebezpečně blízko běžnému vyjadřování, za dveřmi každodennosti.
Levelování není z obecna špatné! V koncepci praotců 1. generace D&D systému našlo své uplatnění (přáli si zařazovat vše vzniklé do určitých kategorií), v počítačových RPG též není špatné (mechanické počítání nabylých zkušeností). My ale budeme vycházet z postoje, že nechceme být zařazeni; proto pro nás použití levelů není uplně tak vhodné. V tomto letáku se totiž pohybujeme nad bublinou systému, snažícího se o individualitu postav.

Skokový nárůst potenciálu

Stvoříme si, řekněme, trpaslíka bojovníka. Budeme mu říkat Grubar. Protože každý ví, že trpaslíci mají +2 ke konstituci (a navíc Grubar je velmi statný chlapec), vrazíme mu do této atributy hned 18 bodů (což vydá za +4 modifikátor). Hezké!
Grubar začíná, jako každý cucák, na prvním levelu. Bylo mu dopřáno 14 životů (10 základ + 4 za konstituci). Během tažení se předvede v hrdinském světle, čímž se vyšvihne na třetí level! Třetí level, to je 3x14, takže jeho životaschopnost nakypěla na celých 42 životů. Netrvalo to ani tak dlouho a je z něj schopný ranař. Chtěl by se s ním teď někdo na 1. levelu pouštět do křížku?
Uvedený příklad je vytáhnutý do extrému, nicméně ukazuje úskalí levelového přístupu. Kdybysme tak dosáhli plynulého nárůstu moci postavy ...

Úpěnlivá snaha o vyváženost postav

Co může za hromadu tabulek k vývoji postav? Dovolím si tvrdit, že právě levelový systém. Na něm tabulky stojí; s ním také padají.
Zrůdným příkladem jsou samotné odvozovací tabulky (zkušenosti -> level) druhé edice D&D. Se stejným počtem zkušeností v onom systému má paladin nárok na 17. level, zatímco zloděj dostane level 21. Jedná se snad o snahu autorů zaplácnout díru nevyváženosti postav?
Podívejme se dále, co předepisují vzrůsty levelů. Odvozují se z nich další, závislá čísílka. Příkladem: atributa inteligence v jistém smyslu určuje, jaký potenciál může postava vymáčknout z dovedností. Ale systém postavě diktuje, aby vždy plně využila tohoto potenciálu (tj. např. zloděj dostane za level do dovedností 8 + INT modif. bodů, bez diskuze). A co postavy, které svůj potenciál nechají vyhořet, případně jej převedou jinam? Ty tu zahrnuty nejsou ... (zřejmě v onom fantasy světě vládne mocný bůh unifikace, a tak postupuje každý dle šablony, na ustanovený potenciál. Hmm :P )
Level, to je předepsaný nárůst potenciálu postavy, při kterém se postavě dostává předepsaného zlepšení v různých odvětvích. Proto říkám "zrušme předepsané, dovolme hráčům určovat vývoj jejich postav samovolně a vlastním zvážením, vlastním směrem."

Další, minoritní chybičky

O systému kouzel se tu sáhodlouze bavit nebudeme. Všem je jistě jasné, že se jedná o další systém levelování, nastavený nad ten původní. A to z praktického hlediska znamená jedině další komplikace a zjištění, že kouzelníky hrají jen hráči ujíždějící na tabulkách :)
Nepěknou kapitolou je sám o sobě dovedností systém. Koncepce dovednostního systému se v určitých případech může zvrhnout až v trapnou náhražku. Hrdina se činí, vymlátí a vybílí celou kobku tak, že ani jediný kamínek nezůstane na svém původním místě. Ze svého úsilí hrdina "nabouchá" úctyhodných 10 levelů, jejichž dovednostní přírůstky investuje do své oblíbené dovednosti - třeba etikety stolování. No, podívejme se: dlouhou dobu tam, po kolena v bahnech, mlátil pekelné zrůďáky po hlavách ... a najednou je z něj nepřekonatelný číšník. Neměl jej to třeba někdo naučit? Nehledě na podmínky, které k umění vykládání vidliček, prostěráčků, dezertů a nožíků v onom zatuchlém dungeonu měl ... Něco chybí. Zdá se vám to též tak trochu nedomyšlené?
< Kritika úvodem >
Jiná pojetí
Jestli vám není jasné to pachtleníčko zavedeného pojmosloví ve 3. kapitole ("Realizace"), snad trošku pomůže nakouknutí na současná pravidla systému Quath.
Napsal pipux 11.12.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 69 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18723893165588 secREMOTE_IP: 54.226.179.247