[podcast] RPG Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Podcasters
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 8 - Deset věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 10 - Jak vede hru Jerson na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 11 - Reakce našich hráčů na vedení hry na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 12 - Převod postav z DrD do JaD (I. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 13 - Převod postav z DrD do JaD (II. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 22 - Jak začít s RPG III. - Práce s více hráči na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 23 - Jak mluvit s NPC na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 24 - Co vypravěčům vadí na hráčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 25 - Silvestrovský díl na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 26 - Inventář a nakládání s předměty na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 27 - Neznám to, zabiju to na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 28 - Vyhoření vypravěče na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 29 - Nejlepší hra mého života na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 30 - Gamecon 2023 na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 31 - Mapy světa a území na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 32 - Mapy lokací a podzemí na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 33 - Protože jsem DM, tak proto! na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 34 - Vyprávěný Dračák na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 35 - Total Party Kill aneb "Všichni jsou mrtví, Dave" na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 36 - Odměny pro postavy, hráče i vypravěče na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 38 - Co chtějí hráči od vypravěče? na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 39 - Nemoci v RPG na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 40 - Nulté sezení na Spotify, na Youtube
Napsal: Jerson
28.7.2023 22:41 - Jerson
Stvořitelna 30 - Gamecon 2023 na Spotify, na Youtube

Kdy jsme přišli, co jsme hráli, co jsme vedli, co jsme pili, co jsme jedli, jak se spalo, jak se žilo a mnoho dalšího v najdete v tomto díle, který je celý věnován největšímu srazu fanoušků nepočítačových her.
23.8.2023 02:52 - Jerson
Stvořitelna 31 - Mapy světa a území na Spotify, na Youtube

Bez spojení není velení a bez mapy není hra. Ať už souhlasíte nebo ne, poslechněte si první díl minisérie, ve které se věnujeme mapám světa, území, ale i plánům měst a podzemí. Jak je tvořit, co do nich zakreslit, jak mapy používat ve hře a možná se poprvé zamyslíte, jestli je váš svět kulatý, nebo placka.
21.9.2023 22:49 - Jerson
Stvořitelna 32 - Mapy lokací a podzemí na Spotify, na Youtube

Druhý díl minisérie o mapách, kde se ještě krátce zastavíme u map oblastí a pak už hupky hupky do měst, vesnic a podzemí. Rozebereme se reálno a fantasy, vypíchneme pár editorů, zapřemýšlíme nad "fog of war", nebo zničíme cool faktor. A co na to Monte Cook?
16.10.2023 21:09 - Jerson
Stvořitelna 33 - Protože jsem DM, tak proto! na Spotify, na Youtube

Jakou platnost má věta z názvu videa a proč Jersona stanovisko Profesora Dungeon Mastera rozpálilo do běla? A na čí stranu se přidá Monte Cook?

Předmětné video "Because I'm the Dungeon Master, That's Why!"
18.10.2023 08:18 - Jerson
Zase po čase se zeptám - sleduje někdo Stvořitelnu díky upozornění zde, nebo je upozorňování na nové díly zbytečné?
18.10.2023 12:19 - LokiB
Já jsem dřív Stvořitelnu sledoval po upozorněních zde. Jen tedy témata posledních dílů už mě tak moc nebrala, takže jsem jich zas pár neslyšel.
18.10.2023 12:56 - sirien
já to sleduju hlavně podle updateů tady, i když si pouštim jen některý díly - plus sem už několikrát použil záhlaví k jednoduchýmu nalezení dílu co sem hledal zpětně.
18.10.2023 13:24 - York
Když už jsi to nakousl, tak k tomu něco napíšu hlavně kvůli případným featurám nightfallu (i když vlastně on to sunrise umí taky): Postovat updaty na různejch platformách určitě dává smysl. Problém ale je, že někteří z vašich posluchačů (a ostatně i neposluchačů) jsou na několika z nich a pak každej update viděj potenciálně X-krát. Čili je prakticky nutný, aby na tom feedu mohl jít vypnout odběr, aby si uživatel mohl nechat zapnutej jen jeden kanál, kde od vás bude sledovat novinky.

Kostka sice umí vypnout sledování diskuse, ale zároveň se tady historicky updaty posílaj do "diskusního" vlákna, takže když si je vypneš, přijdeš tím zároveň o diskusi. Ideální řešení by bylo implementovat nějakej feed sdílenej pro všechny RPG related platformy (kostku, rpg fórum, discord, facebook...), aby nikdo ten samej příspěevek nemusel číst 10x. To asi není technicky možný, takže next best thing je udělat samostatný vlákno pro "anouncements", aby si ho uživatel mohl vypnout nezávisle na diskusním vlákně, nebo flagovat "anouncements" příspěvky a umožnit vypnout čistě ty.
18.10.2023 13:30 - Jerson
Záhlaví budu aktualizovat pořád dál, protože se mi odsud dobře hledají odkazy, spíše si říkám, zda je třeba přidávat i jednotlivé komentáře s odkazem na nové díly.

O omezení počtu kanálů, kam dávám upozornění mi právě teď jde. Ideální by bylo nechat to jen na YT a Spotify, ale ještě pořád máme obvykle víc diváků než sledujících, a grafu počtu přehrání se čas oznámení na sítích projevuje výrazným skokem i u slabších dílů, takže nechci nechávat jen na jednom kanálu.
18.10.2023 13:58 - York
Jerson píše:
O omezení počtu kanálů, kam dávám upozornění mi právě teď jde.


To podle mě není dobrej nápad. Oznámení novýho dílu podcastu, kterej je relevantní k obsahu platformy, není spam, a je to pro vás ideální způsob, jak o sobě nenásilně dávat vědět a udržovat pozornost. Zároveň tím spouštíš tématickou diskusi*.


* Což je teda druhej problém. Třeba zrovna k poslednímu dílu už jsem se vyjádřil jinde a zkopírovat mojí reakci na 10 dalších platforem by spam zcela určitě byl. Je to těžký, no...
18.10.2023 14:34 - LokiB
Mně by stačilo, kdyby se daná diskuse označila v Novinkách jako "aktualizovaná" (tedy stejně, jako když do ní přijde příspěvek).
Pak bych nepotřeboval příspěvek, abych si ji všiml :)
18.10.2023 15:50 - Corny
Než jsem ji přestal sledovat, protože se mi moc nezamlouvá formát, tak jsem si ji díky upozornění zde pouštěl, případně mě ta upozornění vždycky trochu nakopnou, jestli jí ještě nechci dát třetí šanci :D
18.10.2023 22:45 - Przemysl
Koukal jsem na video toho Dungeon Craftu, ale dal jsem asi půlku. V reakci na to jsem pak koukal na související Stvořitelnu.

1. Obecně vzato je mi asi hlavně pocitově strašně nesympatický, když někdo takhle okázale dává najevo svou moc (proto jsem nedokoukal ten Dungeon Craft). (Moc je možná až příliš dramatický slovo, ale nenapadá mě lepší výraz.)

I pokud by to ve výsledku vedlo ke stejnýmu závěru (a i pokud by to bylo bez vkladu ostatních hráčů), tak je ohromnej rozdíl, mezi
"Nebudeš hrát kudůka, protože jsem to řekl a PJ má vždycky pravdu."
a
"Nojo, ale v tomhle světě kudůkové nejsou, nahoď si trpaslíka, co řikáš?"

Ale přiznejme, že v tom videu to asi bylo přehnaný pro účely názornosti

2. Měl bych takovou okrajovou poznámku: kdy Jerson zmiňoval, že většina hráčů nechce mít příliš velkej vklad do světa - osobně mám na hře rád objevování toho světa. Pokud se podílím na jehoi spoluvytváření, tak:
1. Velkej kus toho světa už znám.
2. Mám pocit, jako že ten svět není tak reálnej, když jsem se na jeho přípravě podílel. Stejně jako kouzlo divadelního představení je úplně jiný, když seš v jevišti a když se podílíš na přípravě. Stejně jako kouzelnický triky můžou bejt kouzelný, jen když je neznáš.
19.10.2023 00:25 - Jerson
To máš pravdu, ale zase tvůj nápad může uchopit jiný hráč a společně se svými nápady je přetvořit v něco, co jsi nezamýšlel a co tě ve výsledku překvapí, protože to bude prvek, který jsi do světa vložil ty, ale s jinou "pointou". Ten jiný hráč může být i GM, to už je celkem jedno. Takže v principu můžeš "objevovat" i svět, který si pomáhal navrhovat.
19.10.2023 15:52 - LokiB
Za více jak let hraní jsem potkal v mých herních družinách jen málo hráčů, kteří vítají to, že se mohou tvorby světa, ve kterém s hráčskou postavou hrají, účastnit.
A ještě vzácnější je, když se přitom shodnou s dalšími hráči (včetně GM), aby si sedli jejich představy, do čeho ten svět budou vytvářet.
Já jsem takového za ty roky potkal vlastně jen jednoho ... no jednoho a půl.

Souhlasím s tím, co bylo psáno výše - mnoho hráčů se tvorby světa nechce moc účastnit, protože ho chtějí objevovat. A to třeba i včetně metaherních zákonitostí. Chtějí ten svět vidět očima své postavy a ne jako tvůrci.
Ta myšlenka, že vlastně mohou objevovat i svět, který pomáhali navrhovat pro mnohé funguje spíš jen na papíře, ale u stolu ne.

Paradoxně já patřím mezi ty hráče, kteří se rádi přidají ke společné tvorbě s GMem. Jsem flexibilní, dokážu se přizpůsobi tak, aby šlo o kooperaci a ne přetahovanou. A většinou mám ke hře dost nápadů, které by mi přišlo fajn implementovat (ale nemám potřebu to GMovi tlačit).
19.10.2023 17:35 - Šaman
Imho je to trochu i o tom, jak se to hráčům podá. Moji hráči taky nechtěli moc spolupracovat na tvorbě světa.

První, kde to začalo trochu fungovat bylo: "Ty jsi místní hraničář. Ty přece víš, jaká zvířata tu žijí a která jsou nebezpečná."

Případně při tvorbě postavy: "Proč by po tobě šli vrahové? Chtějí získat něco co máš, nebo se ti pomstít?"

Docela pomáhalo, když hráči měli jen popsat úspěch: "Po strastiplné cestě se vám podařilo dojít do města. Většina z vás už tu někdy byla, znáte to tady. Tady se vám konečně podařilo zjistit, proč je ta soška zlatého goblina tak cenná. Jak jste to zjistili?"
Nasledovalo většinou nějaké klišé - kouzelník to našel v knihovně (Takže je tu knihovna? Komu patří?), zloděj to ukázal mistrovi (Patří k nějaké zlodějské gildě? Někdo najímá lidi z podsvětí, aby sošku získali? Nabo jak se o tom mistr mohl dozvědět?)

A další docela fungovalo povídání u piva a grilu o tom, co by se mohlo v budoucnu dít. Spekulování a konspirování o tom, jak to, že záporák ví o každém našem kroku. Má v družině špeha? Nebo je nějaký předmět prokletý a on ho dokáže lokalizovat?

Znáte ty případy, kdy fanoušci zjistí díru v příběhu (protože vedla k nějaké epické scěně) a přišli na několik možných řešení proč tomu tak bylo? Když je GM u toho a umí se ptát, tak mu hráči naservírují řešení i těch problémů, o kterých ani nevěděl :)

Přímo kreslení map, vytváření zápletek, nebo nějakých míst dopředu, to hráči moc dělat nechtějí.
19.10.2023 17:45 - LokiB
Been there done that ... different results :)

Jak říkám, na papíře to funguje vždycky hezky. Já ty příklady taky umím vymyslet a dokonce i použít :) Ale holt jsem měl kolem sebe převážně hráče (a naprosto uznávám, že je to můj bias, vy to třeba máte zcela jinak), kteří o takovéto návodné otázky nestáli a reagovali na ně bručením, protože "o tom pro ně hra není".
A nemyslím si, že by to bylo proto, že bych jako GM je od toho nějak odrazoval. Prostě tihle hráči chtějí hru primárně jako zábavu dodanou GMem a vlastní invence do hry je nebaví ani v této podobě.
Ale zase třeba rádi luští herní hádanky :)
20.10.2023 00:47 - sirien
Osobně znám hodně tradicionalistických hráčů, co mají problém i s tím když mechaika obsahuje nějaký světo/příběhotvorný detail (typu schopnost předvídání počasí co říká "řekni jak bude" místo "od GM se dozvíš jak bude" atp.) - je to proti tomu na co sou zvyklí, co od hry očekávají a co si zažili že je na hře baví. Tzn. určitě v tom nejsi nějak výjimečně sám.
20.10.2023 10:06 - Jerson
Otázka je, co budeme brát jako tvorbu světa. Hráči Omegy úplně běžně vytváří NPC své rodiny, přátel, učitelů, organizací, jejíž jsou členy, událostí, kterých se účastnili... Asi bych dokázal jít jednu postavu po druhé a říct, kdo nějaký takový prvek světa vytvořil.

Ve skupině, která hrála do minulého roku, to byl mistr tai-či, který byl jeden z prvních zakladatelů škol asijského bojového umění v USA (nejspíše ahistorické, ale pátrání na Googlu to přímo nevyvrátilo), jeden člen církve 13. zjevení, která taky reálně neexistovala, a jeden pokusný subjekt, který do hry zavedl zatím nepojmenovanou sovětskou organizaci, která dělá pokusy na lidech s konkrétním cílem. Jen čtvrtá hráčka si nic nevytvořila.

A tohle průběžně znamenalo i vytváření určitých souvisejících NPC a soukromých zápletek (které jsem tedy nedokázal úplně dobře využít, ale snažil jsem se).

Na kroužku mi tři kluci ze tří neustále vytváří okolní nebezpečí.
"Co kdyby tam žil medvěd, nebo drak? Co kdyby tady v té zóně (mapu vesnice i celé okolí nakreslila jedna hráčka podle požadavků těchto tří hráčů) byla radioaktivita? Není v tom lese nějaká jeskyně? Chci jeskyni."

Takže z něho pohledu bych řekl, že v průměru jeden až dva hráči ze skupiny chtějí vystupovat jako spolutvůrci světa sami od sebe, a prakticky nezáleží na jejich zkušenosti, ať jako hráčů, nebo dokonce jako Vypravěčů.
20.10.2023 11:04 - LokiB
Jerson: je možné, že se tohle změnilo i s generacemi hráčů a že noví hráči dnes tenhle přístup mají častěji, než tomu bylo dříve.

druhá věc je, že máš silný bias daný světem Omegy. Ono je dost jiná situace, když si pro svoji postavu na googlu vyhledám nějakého italského okultistu ze 30. let 20. století, k němu nějakou tu okultistickou organizaci, časopis, doplním si jeho napojení na reálné organizace atd.

Tohle v custom fantasy GM světě mít nebudeš a tam podle mě zcela určitě bude i přístup hráčů jiný. Zobecňovat závěry z velmi specifického světa Omegy, který se hackuje a doplňuje velmi snadno, protože je to v zásadě "náš známý svět", je hodně zavádějící.

A kluci na kroužku jsou aktivní, to je fajn (ale jinak aktivní než ti v Omeze, z toho co píšeš).
Mně je třeba ten přístup "co kdyby tam žil medvěd nebo drak" vzdálený (a to, jak jsem psal, jsem hráč, která se rád zapojí do budování světa, když o to GM stojí). Nic mi zrovna tohle jako hráči pozitivního nepřináší. Co bych tím získal? Mám nějakou potřebu, aby moje postava musela bojovat s random medvědem nebo drakem?

Ok, u improvizace to chápu, tam o žádný předem načrtnutý příběh nejde, je to sled střetů. Ale to není hra, kterou bych preferoval, moc mě nebaví.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095034122467041 secREMOTE_IP: 3.144.230.82