Střípky

Autorská citace #21
3.5.2019 11:41 - Pastýř
To je vybornej clanek.
Ze zkusenosti, ale musim dodat, ze u nas se casto povahove rysy a manyry prekryvaji. Casem jsme dosli k tomu, ze je velka sranda kdyz hrac hraje postavu s nejakym rysem hodne odlisnym od jeho vlastni povahy.
Dodnes si vzpominam na kamarada, ktery je povahou bohem a penize neresi, jak hral sveho lakomce. Jeho Harpagon pulici gresle (medaky), se stal legendarnim a dodnes v nas vzpominka na nej vyvolava cukani v koutku ust.
Nicmene v praxi to byl jak manyr, tak povahovy rys.
Autorská citace #22
3.5.2019 11:54 - York
Pastýř: Jop, to je vlastně to, co říkám já. Něco si vybereš nebo vylosuješ a pak z toho odvozuješ další, související rysy, čímž to dál zvýrazňuješ.

edit: Ještě mě k tomu napadá, že jako nástroj pro GMa na tvorbu zajímavých NPCček se to dá použít taky, ale neplatí tam omezení, že z toho musí lézt snesitelná postava do družiny (byť se to teda s otravnejma NPCčkama nesmí přehánět).
Autorská citace #23
1.7.2019 15:07 - York
S dovolením se připomenu - chtěl bych totiž losování rysů použít při vedení her na Gameconu, takže je to docela aktuální. Zkoušel jsem to vloni na Žižconu a fungovalo to celkem dobře.


Můžete, prosím, mrknout, jestli vám následující rysy přijdou použitelné, inspirativní a vhodné, a případně navrhnout další?




• Maska na tváři
• Páska přes oko
• Zavalitý
• Hrbatý
• Vždy hladový
• Vysoký
• Malý
• Jizvy od popálenin
• Jizvy z boje
• Albín
• Zlomený nos
• Chybějící prst
• Chybějící ucho
• Holohlavý
• Rituální tetování
• Námořnické tetování
• Otrocký cejch
• Exotický přízvuk
• Ráčkuje
• Šišlá
• Veselý
• Strohý
• Všem vyká
• Sprostý
• Květnatá mluva
• Flegmatický
• Vznětlivý
• Paranoidní
• Pomstychtivý
• Odvážný
• Družný
• Vůdčí typ
• Mluví sám k sobě
• Svůdník
• Muž činu
• Přehnaně čistotný
• Černý humor
• Milovník alkoholu
• Gurmán a skvělý kuchař
• Zvědavý
• Nenechá přítele ve štychu
• Ztratil víru
Autorská citace #24
1.7.2019 18:54 - LokiB
Jak řešíš, když někdo vysloveně nechce některé z toho? Vyřadíš mu je z losování?

Já preferuju osobní výběr každým hráčem, protože on nejlépe ví, co chce hrát.
Ale tyhle, které uvádíš taky budou fungovat. je to tedy pro mě trochu nečitelný pelmel a jak už tu bylo řečeno, nejsou často úplně srovnatelné, co se dopadů na hru týče (Pomstychtivý vs Gurmán vs Páska přes oko). některé se nemusí hráčům pohodlně hrát (pořád myslet na to, že mám ráčkovat nebo šišlat, mi přijde obecně jako opruz, někdo se v tom ale třeba najde).

Zkoušel sis do dvou skupin rozdělit ty, které nemají na hru hráče vliv (nemusí se na ně soustředit, nemusí kvůli nim měnit svou hru (například Hrbatý či námořniceké tetování nebo jizva) oproti těm, které budou hráče zatěžovat (černý humor, vznětlivost, mluví sám k sobě atd)?
Autorská citace #25
1.7.2019 19:55 - York
LokiB píše:
Jak řešíš, když někdo vysloveně nechce některé z toho? Vyřadíš mu je z losování?


Losovat můžeš opakovaně, když se ti něco nelíbí. Což u některých hráčů vede nakonec k tomu, že jsou na stole všechny zbylé lístečky a můžou si vybrat a nebo si vymyslet vlastní (slouží to i jako inspirace).


LokiB píše:
nemají na hru hráče vliv (nemusí se na ně soustředit, nemusí kvůli nim měnit svou hru


To nemusí kvůli žádnému. Zkoušel jsem to teda zatím jen jednou, ale do hry se dostala zhruba jen třetina vylosovaných rysů (což je ale pořád dobrej výsledkek, to je v průměru jeden na každou postavu). Některý z nich nepřímo - ne skrz přímej roleplaying, ale hráči si to zapamatovali a pak se na to v průběhu hry odkazovali. Což taky pomáhá postavy charakterizovat.
Autorská citace #26
1.7.2019 20:16 - LokiB
York píše:
To nemusí kvůli žádnému.


aha, je to tedy tak, že sice má postava ráčkování, ale hráč za ni při mluvení neráčkuje, jen občas oznámí "nezapomeňte, že ráčkuju".
A vznětlivá postava se nemusí chovat vznětlivě.

Hmm, tohle je třeba v jiných hrách řešeno tak, že výrazný / omezující / znevýhodňující prvek má postava přidělen v rámci své tvorby (nebo získaný během hraní) a za dobré hraní těchto nevýhod jsou nějaké výhody (někde XP, jinde chipy uplatnitelné v herních mechanikách, atd.)

Jestli to obvykle nemá v tvé hře další dopad, pak nemám žádných námitek :)
Autorská citace #27
1.7.2019 20:26 - York
Loki, je to hraní na conu. Oneshot. Na Gameconu se u mě vystřídá skoro 20 hráčů. Takže jo, je dost možný, že si někdo z nich vytáhne rys, u kterého bych čekal přímý roleplaying, a bude ho roleplayovat nepřímo. A nebo taky ne.

Motivovat hráče expama každopádně na oneshotu moc nefunguje :-) Navíc hráči motivaci nijak zvlášť nepotřebují, povětšinou roleplayovat chtějí (proto se taky na ta RPGčka hlásí). Funguje to spíš jako inspirace - na tvorbu postav je jen několik minut, takže na nějaké zdlouhavé přemýšlení není čas.
Autorská citace #28
22.7.2019 16:27 - York
Po odehrání čtyř her na Gameconu s použitím lístečků, o kterých jsem mluvil, musím říct, že fungují až překvapivě dobře.

V zásadě se potvrzují zkušenosti ze Žižconu.

• Někteří hráči zkusí zahrát to, co vylosují, někteří si vybírají. Metoda "nejdřív si vylosujte tři lístečky a když se vám nebudou líbit, tahejte klidně dál" je tedy dobrá.


• Hráči mají raději rysy, které se do hry dostanou nepřímo, nebo je k něčemu inspirují. Lístečky jako "ráčkuje" většinou odkládají, ale když si hráč zloděje vylosoval "tlustý", "jizvy od popálenin" a "chybějící prst", tak to interpretoval jako postavu, která často strká prsty, kam nemá, a s radostí se pak pouštěl do hledání a odstraňování pastí. Podobnej příklad byl "malý" hobit (tedy malý i na hobita), což se pak do hry dostávalo tak, že válečník ho pak snadno někam vysazoval a podobně.

Nedělá to teda vždycky úplně přesně to, proč jsem to zaváděl (původně jsem tím chtěl podpořit spíš zajímavě zahrané postavy v Quentinově stylu), ale celkově to funguje a dělá to postavy něčím zajímavé.

Taky se podle mě potvrzuje, že je lepší dát všechny rysy do jedné velké kategorie a nedělit je na "vzhledové", "osobnostní" a tak. Důsledným pokrytím všech kategorií by sice asi vznikaly lépe prokleslené postavy, ale pouze pokud by je hráči dokázali všechny dostat do hry.


• Nejen že jsou pak postavy zajímavější, ale občas to pomáhá odehrávání interakcí mezi postavami, protože se hráči mají čeho chytit.


• Z celkem 14 hráčů, kteří se u mě nakonec vystřídali, jednoho lístečky s rysy vůbec nezaujaly a komentoval to tak, že mu to k tomuhle stylu hry přijde zbytečný. Jestli se ale nepletu, tak to byl hráč, který se u hry vůbec nebavil, protože mu vůbec nesedla do preferencí.


Na oneshoty se to teda rozhodně osvědčilo a určitě to budu používat dál. Otázka je, jestli to má smysl i při tvorbě postav do kampaně - ale asi jo, minimálně jako inspirace.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085937023162842 secREMOTE_IP: 18.208.203.36