Střípky

York
4.2.2019 20:52
MCDM production DnD 5e stream
Stream hraní DnD 5e pod vedením Matthewa Colvilla.

The Chain, Episode One: Red Sky At Morning
Autorská citace #1
4.2.2019 20:57 - York
Ugy píše:
ako nevím sice na začátku varoval, že to bude dost railroad alespoň ty první dvě sezení, ale stejně mi to přišlo takový zvláštní něco mi na tom nesedí. Plus vzhledem k tomu jeho videu o fixlování kostek mu prostě ty jeho criticaly nevěřím a i když oceňuju to, že se nebojí zabít postavy tak mi to prostě celý přišlo takový naschvál "teď vám ukážu že jsem krutej a tohle bude ultra cool".


K tý railroadovosti se zatím nechci vyjadřovat, jsem tak v půlce první epizody. Taky ale musím říct, že mě to házení na tajňačku dost rozčiluje. Jednak jsem už zvyklej na otevřenou hru, ale hlavně u streamu s takovouhle production value bych fakt čekal, že uvidím, co se tam děje mechanicky - a s tím se tajný hody GMa poněkud neslučují.

Jedna věc by mě fakt zajímala: Pokud hrajete DnD 5e, jak moc se váš styl hry liší od toho Mattova a v čem konkrétně?
Autorská citace #2
4.2.2019 21:13 - sirien
Sorry, já bych Ti rád odpověděl, ale nemám manu na to to sledovat.

Když mi řekneš nějakej rozumně krátkej (v řádu minut) úsek kterej bys chtěl okomentovat tak se na to podívám, ale dívat se na to nebo to proklikávat se mi fakt nechce.
Autorská citace #3
4.2.2019 21:18 - York
Sirien: U tebe zrovna vím, jak hraješ ;-) Teda ne přímo DnD 5e, ale to až tolik nevadí.
Autorská citace #4
4.2.2019 21:21 - sirien
Já ve skutečnosti hraju různý hry různě a veřejný one-shoty vcelku hodně jinak než domácí hry :)
Autorská citace #5
4.2.2019 21:25 - ShadoWWW
Zkoušel jsem to, ale je to příliš dlouhé a příliš rigidní. Navíc z diváckého hlediska je ta příliš mnoho table talku napříč všemi hráči. Kvůli té délce nesleduji ani Critical Role, který mi přijde zajímavější.

Co poslouchám se zatajeným dechem a je ze všech DnD 5E hraní podle mě nejlepší, je Turncloaks.
Autorská citace #6
4.2.2019 22:00 - Gurney
Ugy píše:
vzhledem k tomu jeho videu o fixlování kostek mu prostě ty jeho criticaly nevěřím a i když oceňuju to, že se nebojí zabít postavy tak mi to prostě celý přišlo takový naschvál "teď vám ukážu že jsem krutej a tohle bude ultra cool"

To je holt problém s podvádějícími GMy. Jak se jejich hody začnou vymykat statistice, rychle ztrácejí na důvěryhodnosti, bez ohledu na to, že třeba zrovna hrají fér.

S tím hraním asi nedoážu říct, páč mě ty Colvillovy streamy fakt nebaví sledovat, oproti třeba LA by Night (V5 play) mi tam chybí od hráčů nějaký opravdový RP a pořád se hrozně kecá o hodech, dmg, ... (dojem z proklikání tohoto a pár jeho dalších her)
Autorská citace #7
4.2.2019 22:12 - York
Gurney: Nevím, jak v jinejch streamech, ale v tomhle zjevně většina hráčů nezná pravidla. Což nevím, jestli byl zrovna taktickej manévr, když chtěli dělat stream s high production value. Navíc tam používaj nějaký custom classy, to tomu taky moc nepomáhá.

BTW taky si říkám, že se možná mohli na celej na celej custom gaming table vykašlat. Stejně koukáme na šest týpků před statickým pozadím (to tam mohli dolepit elektronicky stejně jako ten overlay) a jeden malej výřez na battle plán (kreslenej od ruky, ehm. Což je teda sice autentický, ale moc to neladí k tomu zbytku)...
Autorská citace #8
4.2.2019 22:34 - LokiB
Sice mě celkem bavilo koukat na některý MC streamy, kde sám povídá, tak tohle hraní u stolu není pro mě. Nemá to ani šťávu, je to utahaný. Proklikal jsem tedy jen pár minut a není chuť koukat na větší části.
Popravdě mně i Critical Role přišlo jako takovej sitcom a ne moc zábavnej.
Autorská citace #9
5.2.2019 12:06 - Zarahel
Tak nevím. Od Colvilla jsem sledoval jeho starší "pravidlový chit chat" a tohle poslouchám víc jako podcast (jsem v práci, koukat moc nestíhám) a to něco, co jsem viděl vlastně úplně neurazí. Osobně jsem třeba fanda Mercera, mám rád jeho styl a tak jsem trochu navykl na způsob, jakým jsou tyhle přenosy zprostředkované. Tento počin nějak nevybočuje z průměru (na produkci Geek and Sundry to ale nemá :/) což mne trochu překvapuje, vzhledem k tomu jak moc se tím Colville oháněl už cca před rokem. Ale nic proti tomu...

Co mne naopak vůbec neoslovio je způsob jakým to vlastně začalo. Je to rozvleklé, bez čehokoliv co by mne zajímalo nebo zaujalo (to mne více bavila krátká série Razzel Sin z dílny Web DM, které je natočeno podstatně hůře, ale je možné, že je to jen tím, že mám rád Web DM talk...) a fakt, že hráči jedou hned ze startu nějaké custom classy, o kterých pomalu nic netuší (tak to na mne alespoň působilo).

Na můj vkus hodně zbytečných řečí okolo. Zase na druhou stranu, ono si to své sledující pravděpodobně najde. Třeba to bude mít vzrůstající tendence jako CR :)

York píše:
Taky ale musím říct, že mě to házení na tajňačku dost rozčiluje.


Tohle jsem nikdy moc nepochopil. Rozčilovat se kvůli takovým věcem :)

Nenarazil jsem zatím na nikoho, komu by to vadilo. Hlavně - hážu podle toho, kde zrovna jsem a pokud mám před sebou zástěnu (protože hromada poznámek, map a jiných věcí u kterých doslova nechci, aby do nich hráči koukali, ale mne dost pomohou), tak to hodím za zástěnou.

"Podvádění" GM... je na druhou stranu topic, do kterého se pouštět radši nebudu. Mám taky nějaký ten svůj zářez, byť (pochopitelně) mnou ospravedlnitelný :D
Autorská citace #10
5.2.2019 12:32 - York
Zarahel píše:
jak moc se tím Colville oháněl už cca před rokem


Tak zase se musí nechat, že Matt nikdy nesliboval nic jinýho. Vždycky na rovinu říkal, že to bude streamování toho, jak on se svými přáteli normálně hraje DnD. A když si odmyslíš, že do toho občas vloží nějakou poznámku pro diváky, tak přesně to to je.

Z hlediska popularizace DnD si toho vlastně docela cením. Jeho youtube videa mají
docela široký publikum, takže se na to nejspíš podívá dost začínajících hráčů, a díky tomuhle aspoň nebudou mít nerealistická očekávání, jak pak bude vypadat jejich skutečná hra. Oba přístupy, tedy jak "show", tak "stream z reálné hry", mají imho svoje místo.

Z tohohle pohledu je vlastně asi dobře, že tam má hráče, kteří moc neznají pravidla (dokonce jednoho úplnýho nováčka).

Holt se asi musíme smířit s tím, že tenhle stream není určený pro nás. (Teda pro mě jo, ale já na to koukám proto, že mě zajímají právě ty věci, o kterých teď mluvím.)


Zarahel: Zopakuju svou otázku: Jak moc se to podobá tvému běžnému hraní DnDčka a v čem se to případně liší?
Autorská citace #11
5.2.2019 13:54 - Zarahel
York píše:
Tak zase se musí nechat, že Matt nikdy nesliboval nic jinýho. Vždycky na rovinu říkal, že to bude streamování toho, jak on se svými přáteli normálně hraje DnD. A když si odmyslíš, že do toho občas vloží nějakou poznámku pro diváky, tak přesně to to je..... etc etc etc.


To máš rozhodně pravdu :) Nic proti tomu stejně jako proti vyjádření o popularizaci. Já se vyjadřoval k podobě, která neurazí. Možná jsem od Colvilla sám čekal trochu něco jiného, vždycky mi přišel takový... soutěživý :) (ale je zbytečné to rozebírat, počkám až toho bude více).

York píše:
aspoň nebudou mít nerealistická očekávání, jak pak bude vypadat jejich skutečná hra. Oba přístupy, tedy jak "show", tak "stream z reálné hry", mají imho svoje místo.


To rozhodně mají : Co se nováčků týče - pokud se na to podívám takto, je to asi dobře. Jen o to méně chápu custom obsah. Ale proti gustu. Já se smířil s tím, že to sledovat pravděpodobně nebudu. Tedy, ne že by to bylo tak špatné, ale zkrátka je to už nad mé síly.

York píše:
Zarahel: Zopakuju svou otázku: Jak moc se to podobá tvému běžnému hraní DnDčka a v čem se to případně liší?


Běžné hraní? Netuším co přesně můžeš mít na mysli. Jsem laik a rozdílů tam vidím povícero. S DnD jsem začal skoro přesně před rokem. Dřív to bylo DrD, DrD 2 :)

Největší rozdíl vidím hlavně v tom, že mám dvě skupiny a v obou jsou ve většině úplní začátečníci (Tedy extrém, buď jsou to další vypravěči, kteří mají své skupiny, a nebo lidé, kteří o tom původně pořádně nikdy neslyšeli), takže určitě v plynulosti, která se ale po roce dost zlepšila. Dost s tím má co dělat, že je na sezení mezi 6 - 10 hráči a hráčů se točí... zhruba dvakrát tolik.

Z toho vyplývalo docela reaktivní hraní, které se velmi pomalu láme do proaktivního zhruba po roce, stejně jako samotný roleplaying, o který se ale pokoušeli už od samého začátku v trochu větší míře. Možná proto, že jsem navyklý vyprávět trochu "divadelně?" a nic jiného jsem jim neukázal - rád si hraju s hlasy, mimikou, gesty, stylem mluvy. Dost obdobně to mám i v dalších skupinách, takže jsou navyklí na první osobu.

Hra je jinak pochopitelně docela pomalá... není to railroad (ale vyžaduju komunikaci kvůli přípravě, abych měl alespoň rámcově tušení co chtějí dělat, takže když se po domluvě protočí, už to trochu beru jako naschvál....) a v podstatě to není ani sandbox. Spíš něco mezi. Jako poslední věc - začali jsme používat figurky a tilesy, které jsem začal vyrábět, takže to není úplně "theatre of the mind", v tom počtu bych to nedal a výroba tilesů mne začala bavit :D

Posuzovat sám sebe je docela těžké :)
No, dokud to ale všechny baví, jsem vlastně spokojený.

Odpověděl jsem ti na to, co tě zajímalo, nebo je to něco úplně jiného?
Autorská citace #12
5.2.2019 14:19 - York
Zarahel píše:
Odpověděl jsem ti na to, co tě zajímalo


Ano, ale mám i další otázky ;-)

● Jak moc u tebe hráči probírají komba v mechanikách? U Matta to bylo třeba "Když mu dokážete nějak vyrobit nevýhodu, já mám schopnost (nějaký jabs, nevím přesně), že mu pak dám několik ran s maximální možnou damagí na kostkách".

● Jak často (jestli vůbec) používáš hody na získávání informací a obecně jak často se hráči ptají ve stylu "Nevím náhodou něco o démonech?".

● Je u vás běžný, že uprostřed boje hráči společně domlouvají taktiku, včetně obšírné komunikace mezi postavama a probírání souvislosí z minulosti a podobně?

● Používáš jako GM "cutstcény", tedy že pauzneš čas a chvíli popisuješ nějakou epickou scénu, do které postavy nemůžou zasahovat?

● Jak často hráči při hře offtopicují?

● Mluví hráči v přímé řeči za postavy? (U Matta to například nikdo nedělá, všechno je nepřímé, včetně vět jako "my toon certainly isn't going to let anyone behind".

● Mluvíš jako GM v přímé řeči za NPCčka? (Což třeba Matt dělá, přestože to jeho hráči nedělají).

● Jak dlouho u tebe trvají souboje? (Nemyslím na počet kol, ale reálný čas. V tom streamu třeba po hodině a půl od začáku boje neodehráli ani jedno kolo).

Možná mě napadnou další otázky, ale nebudu to teď přehánět ;-)


(PS: Nechci nijak hodnotit, co je "dobře" nebo "špatně", fakt mě jen zajímá, jak běžně hrajete.)
Autorská citace #13
5.2.2019 14:48 - Jerson
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků? Protože mně to přijde jako šílená nuda i na proskákání, a pokud má někdo tři a půl hodiny čas na sledování takových videí, tak nevím kde ho bere - hráči okolo mě ve věku 13 - 43 let nemají většinou čas ani 20 minut na čtení věcí souvisejících s jejich vlastní hrou.
Autorská citace #14
5.2.2019 14:54 - sirien
Jerson píše:
pokud má někdo tři a půl hodiny čas na sledování takových videí, tak nevím kde ho bere

Tam kde jiní sledují telenovely nebo dokumenty na National Geographic a Discovery. Pouštěj si to k žehlení, vaření, úklidu...

Ono taky vychází třeba epizoda týdně, takže si pustěj 30 minut v pondělí, 45 ve středu, 20 ve čtvrtek a dokoukaj to v sobotu.
Autorská citace #15
5.2.2019 14:58 - York
Jerson: Já u toho většinou něco hraju, případně si to pouštím před spaním. A samozřejmě na pokračování, jak říká Sirien.
Autorská citace #16
5.2.2019 15:04 - Zarahel
Dobře dobře :)

York píše:
Jak moc u tebe hráči probírají komba v mechanikách? U Matta to bylo třeba "Když mu dokážete nějak vyrobit nevýhodu, já mám schopnost (nějaký jabs, nevím přesně), že mu pak dám několik ran s maximální možnou damagí na kostkách".


Nevšiml jsem si typického "powerplay kombení". Mám tam pochopitelně zkušené hráče, kdeří si vymýšlejí sem tam nějakou libůstku, ale vyloženě kombení jsem si nevšiml což souvisí s

York píše:
Je u vás běžný, že uprostřed boje hráči společně domlouvají taktiku, včetně obšírné komunikace mezi postavama a probírání souvislosí z minulosti a podobně?


Pokud je to v boji "out of char." nemám problém když položí přímou otázku, na kterou jim můžu dát přímou odpověď. Taktiku v boji domlouvají "Out of char." Sem tam doplněno nějakou hláškou. Když se mi nezdá, že je to příhodné, nebo chci vidět jak se s tím poperou (třeba inteligentnější nepřátele), obvykle je upozorním na to, že je nepřítel slyší a vnímá :) Beru ale ohledy na to, že DnD5e nikdo z nás pořádně nehrál, tak to neřeším nějak hardcore způsobem :)

Info o postavách samotných, minulosti etc. To se odehrává v rozhovorech v první osobě mezi postavami.

York píše:
Jak často (jestli vůbec) používáš hody na získávání informací a obecně jak často se hráči ptají ve stylu "Nevím náhodou něco o démonech?".


Hmmm. Protože je toho v prostředí kde hrají hodně cizího, ptají se docela dost, zvlášť když se narazí na něco zajímavého nebo to vyplývá z logiky situace. Hod na znalosti využívám v případě nejasností tzn. postava chce vědět něco co mi nepřijde pravděpodobné resp. nejsem si tím jistý podle jejich backgroundu. Jinak jim vesměs sdělím co postava může vědět (nebo poskytnu jiný materiál - jako text ke kampani, pokud jsou obzvlášť zvědaví a v tom pak "nahodile" vytvářím drobné háčky. Ale abych ti odpověděl - hody nepoužívám já, ale hráči. Obvykle si řeknou sami - a já jim oznámím zda to vědí (což jsem radši) nebo ne, případně (podle hodu) co vědí, nebo vědí špatně :)

York píše:
Používáš jako GM "cutstcény", tedy že pauzneš čas a chvíli popisuješ nějakou epickou scénu, do které postavy nemůžou zasahovat?


Občasně - cutscény jsem zvyklý používat ve chvíli, kdy jsem si docela jistý že postava zasáhnout nemůže a přijde mi to třeba zajímavé. Cutscény ale používám hlavně k dokreslení a prohloubení atmosféry. Obvykle postava nemá možnost zasáhnout třeba proto, že si velmi často hraji s jejich sny. Obvykle ale mají možnost reagovat na vše, na co by měli mít možnost reagovat, byť je to "cutscéna". Obvykle nějakým skill challenge, ne bojem :)

York píše:
Jak často hráči při hře offtopicují?

Při hře téměř ne. Na to je vždycky čas před, uprostřed a po :)

York píše:
Mluví hráči v přímé řeči za postavy? (U Matta to například nikdo nedělá, všechno je nepřímé, včetně vět jako "my toon certainly isn't going to let anyone behind".


Hmmm. Když to tak vezmu kolem a kolem, používají všichni první osobu s přímou řečí. Jen občasně to tak není. Obzvlášť když je něco nezajímavé, nebo si to vyslouží zkratku z jiných důvodů. (Nedůležitá NPC, která už znají). Tímto stylem hrajeme i v DDM. Překvapivě je to chytlo, tak jsem na ně docela zvědavý.

York píše:
Mluvíš jako GM v přímé řeči za NPCčka? (Což třeba Matt dělá, přestože to jeho hráči nedělají).


Trochu i díky tomu teď začínám se skutečným divadlem :D Dělám to soustavně pokud je to NPC něčím důležité nebo zajímavé. Občas i se zvukem zvířat (která zvládnu - sovy, vlci, a zvláštnosti), brebeňtění goblinů, několik hlasů, mimiku a gesta u důležitých NPC, které se snažím obměňovat. To je jedna z věcí, která mne na tom vlastně dost baví a trochu mne mrzí, že je to v češtině (pro mne) proveditelné mnohem hůře - hlasová škála je o něco nižší, než jakou zvládnu v angličtině).

York píše:
Jak dlouho u tebe trvají souboje? (Nemyslím na počet kol, ale reálný čas. V tom streamu třeba po hodině a půl od začáku boje neodehráli ani jedno kolo).


No... ten poslední trval snad 5-6 hodin, a budou jej doklepávat příští hru - to byl ale závěrečný dungeon na konci kapitoly (o cca 4 místnostech) Průměr bývá jinak cca. 2-3 hodiny z 6-8 hodin hraní? Obvykle narvu jeden až dva souboje na jedno sezení. Spíš jeden.

Nejdelší "souboj" byl zhruba 7 hodinový. To když jsme vytvářeli deník deseti lidem a během toho jsem je uváděl do příběhu. Už nikdy více :D

(PS: To je v pohodě. Nevěřím, že lidé mohou hrát dobře nebo špatně. Všichni si hrají a to je dobře :D)
Autorská citace #17
5.2.2019 15:10 - Zarahel
Jerson píše:
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků?


To bude asi ono. Já se tedy osobně přikláním spíš ke CritRole, který poslouchám jako podcast. Co se DnD týče, všechno poslouchám jako podcast. Když mám čas se kouknout, zvládnu 20-30 minut. Takže na pokračování.

Jerson píše:
hráči okolo mě ve věku 13 - 43 let nemají většinou čas ani 20 minut na čtení věcí souvisejících s jejich vlastní hrou.


To zase nechápu já :) Ale pochopitelně, nemám nejmenší tušení, co všechno děláš :D
Autorská citace #18
5.2.2019 15:21 - York
Zarahel: Díky za odpovědi.
Autorská citace #19
5.2.2019 15:57 - Gurney
Jerson píše:
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků? Protože mně to přijde jako šílená nuda i na proskákání, a pokud má někdo tři a půl hodiny čas na sledování takových videí, tak nevím kde ho bere

Spíš není, v těch nejoblíbenějších obvykle účinkují profi dabéři a herci a mluví spolu in character. Hlavně to druhé dělá hrozně moc a pak si to není problém pustit třeba k vaření.
Autorská citace #20
5.2.2019 16:13 - York
Je ovšem otázka, jestli na to, že si to někdo bude chtít sám vyzkoušet, mají větší vliv profesionální herci a dabéři, nebo to, že je hra cíleně připravená a hraná tak, aby se dobře poslouchala*.

Třeba ta Mattova cutscéna byla fakt celkem epická, zvlášť při znalosti kontextu jeho světa (což diváci toho streamu nejspíš mají, protože jeho už nějakou dobu sledujou jeho youtube channel). Dva nebo tři z jeho hráčů se taky docela dobře poslouchají (určitě Anna, určitě ten vpravo dole), přestože to zjevně nejsou profesionální herci. Lars naopak strašně drmolí a velmi často mluvěj třeba dva nebo tři dohromady** a pak je docela těžký to sledovat a rozumět jim (pro native speakers to asi až takovej problém není, ale i tak)

Pak jsou tu ty věci, o kterých jsem už mluvil: Neznalost pravidel, offtopicování a brutální freeze-frame, ve kterém řeší milión dalších věcí, zatímco postava stojí uprostřed skoku s napřaženým mečem....


* Tyhle věci spolu samozřejmě souvisí, ale zažil jsem už úplně normální hry, který fakt odsejpaly, přestože hráči nebyli profesionální herci. Ostatně nemusím chodit daleko - před necelým rokem jsem tady na Kostce poskládal novovou skupinu kde dva z hráčů byli úplní nováčci a jak byli hráči natěšení a hráli naplno, tak to bylo strašně znát.

** BTW na tomhle je dobře vidět, jak má Matt Colville výraznej projev - není mu problém rozumět, ani když mluvěj úplně všichni dohromady.


edit: Po delším zamyšlení se přece jen spíš přikláním k tomu, že production quality je fakt hodně důležitá, protože WoW effect při hraní DnDčka většinou nepramení z jedné sešny, ale z dlouhodobější kampaně, kdy do sebe věci začnou zapadat a nastávají memorable momenty. A na to musí divák u sledování vydržet.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079314947128296 secREMOTE_IP: 18.216.34.146