Jerson: psal sem knihy, myslel sem tim spíš papyrový svitky atp. - i s pálenejma destičkama sem to doplnil. Ale ono mohly fungovat i voskový tabule atp. Ten výpis možností je především ilustrativní/inspirační pro RPGčka, nikoliv nutně historickej, zaprvé protože dohledání historických metod záznamu, zejména co do nějakého uceleného výčtu, je problematický (survivor bias, problém rozeznání účelu artefaktů atp. - víme že k tomu v nějakých časo-místech sloužily ty pálený destičky a pár dalších metod - o dalších se to dohadujeme, pak máme artefakty u kterých neznáme účel a které mohly sloužit k tomuhle - nebo taky k něčemu úplně jinýmu...), zadruhé protože ty skutečně použité metody byly skoro určitě do nějaké míry arbitrární/náhodná volba z hromady metod, které v dané době existovaly a pro daný účel fungovat mohly. Tzn. jakou podobu záznamů udržuje náčelník gnollího kmene plundrujícího knížectví nebo jakou podobu používal kmen Wra'gro z nařízení hadího boha Iš't'chá do jehož chrámu uprostřed džungle postavy vstoupily? V obou případech prakticky cokoliv.
Chyba: tady bych rozlišoval několik věcí.
Zaprvé jak (ne)řešíš otázku zacházení s penězma při hře a jak to je popsané v herním světě. Pokud nechceš věci řešit vůbec, tak to samozřejmě můžeš odmávnout a vždycky když by na to mělo dojít to nějak přejít a říct "nějak se to stalo a ty prachy máte". A asi to je funkční. Ale taky můžeš říct, že ve světě fungují nějaké bankovní instituce a postavy "na pozadí hry" využívají jejich služeb, což vysvětluje, proč se tímhle nemusí zatěžovat.
Druhá věc je jak moc něco řešíš průběžně jako problém (z hlediska rizik, naložení postav, nápadnosti atd.) a jak moc něco vytáhneš jako stylizační problém jednorázově (Tenhle poklad se skládá z nějakejch věcí a je objemnej a jeho přeprava je problém a musíte řešit nějaká dilemata a dělat rozhodnutí... protože to je součást tohodle dobrodružství/zápletky/situace).
Čindi: dík :)