Produkty

Alnag
23.12.2008 16:27
Je DnD 4e vůbec RPG?
Proč si půlka lidí myslí, že 4. edice je WoWko na papíře nebo to není RPG? Je na tom něco pravdy a co?
1.6.2009 14:38 - Lotrando
vwolf: to je klasickej problém. Když postavy zatížíš trvalými kondicemi - jako jsou například vážná zranění - tak hru zpomalíš. Prostě budou čekat, dokud nenačerpají znovu síly. Je zřejmé, že ti pak může dělat problém plynulost děje. Ostatně, zohledňovat stav družiny při tvorbě střetnutí je velmi ošemetné. Většinou se netrefíš, buď to přeženeš nebo to uděláš moc jednoduché. Stav družiny je příliš mnoho parametrů pro nějaké jednoduché počítání. Pravidla pak mají být jednoduchá, přílišná komplikovanost, která by něco podbného zohledňovala, by mohla odrazovat. Je to ústupek masovému zaměření.

Napadá mě, zda vlastně nenarážíš na možnost gradování situace, kdy se postavám díky předchozím střetnutím nějak zužuje prostor. Například omezeným výběrem powers, nebo nedostatkem vln - z těch jednoduších. Na to se dá říct, že ani po roce hraní tohle neumím pořádně udělat. Zkoušel jsem to už několika způsoby, a i když to párkrát vyšlo, nemám spolehlivý recept. Většinou je to souhra náhod.

Léčení mezi střetnutími pak většinou považuju za pouhé sezbírání sil. Žádná vážná zranění. Ze začátku jsem s tím měl problém, klerik prostě použije opakovaně Healing word a nemá to omezené. To omezení je ovšem v léčivých vlnách. Těch je limitovaný počet. Bez vln není léčení a mnoho dalších věcí.

Vlny jsou pak odpověď i na zranění mimo boj. Vlny jsou totiž zásobárna, studnice zdrojů. Postava má životy rovny početvln*hodnotavly+početživotů, opraveno o léčitelské schopnosti vůdce (keyword healing apod.). Chceš-li hráče poranit mimo souboj, například při namáhavé honičce, nebo za špatný nocleh, odečti jim prostě vlny. Používám toto opatření obezřetně a funguje obstojně. Signalizuje problém dopředu. Vyvaruj se ale svévolnému odebírání vln. Přece jenom jde o hrdiny a nic běžného by je nemělo rozházet.
1.6.2009 14:54 - vwolf
Fakt je, že nad bržděním hry jsem nepřemýšlel, spíš koukám aby to mělo nějakou logiku. Když je tam kněz co umí léčit tak je to ok, ale třeba samotnej zloděj co nemá ani obavaz ani léčitelský znalosti, je zbitej od šemíře že sotva vyvázne živej, odpočine hodinku a nic mu není (teda v případě že to není dneska už třetí téměřzmrtvýchvstání a má dost léčivých vln).
Holt se s tím budu muset nějak smířit no :) rozhodně nemám v tuhle chvíli odvahu měnit pravidla, až na cenu tý plátovky (dám aspoň 500zl). Díky za odpovědi.
1.6.2009 15:04 - Lotrando
Ten zloděj si ale moc nepomůže. On totiž nemá jak spustit tu léčivou vlnu. Teoreticky přes Druhý dech možná ano, je to stejný mechanismus jako ten klerik. Popravdě, tohle jsme snad nikdy nepoužili. I tak mu to bude trvat 15-20 minut.

Prostě to ber tak, že trvalá zranění musíš udělat nějakým domácím pravidlem. Systém sám to bere tak, že jsi buď živý, nebo mrtvý. Vždyť nemáš ani postih za bloodied, jen jsou některé efekty účinější.

Bleskový houserule: Pokud postava ztratí vědomí - její HP klesne pod 0, hází záchranný hod proti smrti. Za každý neúspěch dostane -1 do útoku po té, co je vyléčena. Může tak dostat max postih -2, pak stejně umírá. Tento postih zmizí po dvou milnících (dvě střetnutí, ať už bojová či nebojová). Je to podobné, jako když umře. Oživená postava má stejný postih.
1.6.2009 15:05 - Gabik
vwolf píše:
až na cenu tý plátovky (dám aspoň 500zl). Díky za odpovědi

Tomu bych radši vyhnul. Možná ti uplně nesedí ta přestava, ale plátovka je prostě postihována velkými postihy na ověření dovednosti. Jak chceš řešit fakt, že normální plátovka teda stojí 500 a kouzelná zbroj +1 je za 360?
V tom případě šupinka +1 je levnější a lepší než plátovka.
Konec konců +1 plátovka stojí stejných 360 zlatých. A zase by jsi musel vymýšlet, jak "upravýš" cenu plátovky aby ti to zase neujelo.
1.6.2009 15:26 - Merlin
Lotrando: počkej...jak myslíš, že nemá jak spustit léčivou vlnu?? Hmm, ted jsem trochu zmatenej. Mimo souboj se přece můžeš vyléčit za tolik vln, kolik chceš (kolik ti jich zbývá), nebo ne?
1.6.2009 15:30 - vwolf
Lotrando píše:
I tak mu to bude trvat 15-20 minut.
No oproti AD&D 2 kde měl jen možnost odpočívat a dostal asi tak 2HP za noc je to docela rozdíl :)
Gabik: no jo no, to jsem nedomyslel, je to v řiti, do nějakých velkých změn cen magických předmětů se taky pouštět nehodlám :(
Merlin: Druhý dech je encounter schopnost, takže mimo boj každých asi 5 minut.
1.6.2009 16:00 - Merlin
no já věděl, že to jde...:) chce to jen čas.

wolf: nejde o to simulovat realitu a trávit měsíce odpočinkem a rekonvalescencí. To by hráče asi moc nebavilo.
1.6.2009 18:02 - Blaine
vwolf: pro trvala zraneni doporucuji projit a popremyslet o tomto topicu na EnWorldu: diskuze o woundech, kde se k nejakemu vysledku dopracovavaji.

Jinak bych ti doporucil si predstavit, co tady znamenaji zivoty - bohuzel je to pro nedostatek presnych pojmu. Prelozme si vyraz "Hit points" doslova - "body zásahu". Vlastne to znamena kolikrat te mohou "trefit" ("to hit"), aby se neco stalo. A ted si predstav co znamena "trefit se" - znamena to, ze sekerou trefim oponenta do ruky? A uberu mu 6 hit pointu z 60ti? Takze, abych ho "zabil" musim ho terfit do ruky sekerou desetkrat? Neprijde ti to nerealne? Takze u nas si "zasah do hit pointu" predstavujeme tak, ze oponent musel pouzit cast svych sil, ktere na souboj ma, na to, aby se vyhnul zraneni. Napriklad musel obtizne branit cepeli a ztuhla mu paze nebo ho brni loket, luplo mu v koleni apod. V tu chvili, kdy se stava souper "bloodied" naznacuje to, ze jsi ho konecne skutecne "zasahl", ze jsi ho lehce poranil na rameni a pomalu mu odteka krev - zivotni sila. V tu chvili, kdy pocet oponentovych zivotu klesa pod nulu, jde oponent do bezvedomi a pomalu krvaci. Konecne jsem ho trefil trochu vazneji. Z duvodu zrychleni hry nechavam klasicky kazde monstrum krome NPC, ktere mohou mit second wind, proste zemrit pote, co se dostanou pod nulu.

A co z toho vyplyva? Nepredstavuj si "hit pointy" a "zasahy" jako "zivoty" a skutecne rany do masa, ale jako takove pomale otukavani soupere, ktery umdleva, az nakonec pod namahou spousty zraneni padne. Ona i ta nejvaznejsi zraneni v DnD 4ed jsou jenom takove jizvy na brise, poskozene svalstvo, krvacejici rany na hlave, ktere nijak neprosli skrz lebku a podobne. Zadne utate koncetiny - teda aspon v zakladu to tak neni.

Ad cena platove zbroje: Uvedom si, ze ve svete DnD 4ed neni bezne mit u sebe naraz 50 zlatych. Alespon pokud nalezis k 90% normalni populace. U me nejbohatsi obycejny clovek mel naraz asi jeden zlatak. Ten si rozhodne platy nekoupi.
1.6.2009 20:47 - Kibic
Tohle je věčné téma, už se to tu kdysi probíralo, tuším okolo příchodu čtvrté edice. Imho termín healing surge a podobně názvy některých klerikálních powers nejsou úplně šťastně zvolené. My interpretujeme zranění spíše jako únavu nebo postupnou ztrátu koncentrace. Něco jako cure light wounds potom znamená spíš dodání odhodlání dál bojovat, případně dodání nové energie (odstranění únavy).
2.6.2009 08:01 - Magus
Jo sry ze rusim diskuzi ale tady pisete ze DnD 4e ale co je potom D&d....??
Je to to sami....?? Myslim ze jo ale je to naky divny.....
2.6.2009 08:36 - Merlin
magus: co je nějaký divný? Dungeons and Dragons se vyvíjelo. od Dungeons and Dragons (zde byly například jen bud rasa, nebo jen povolání), přes Advanced Dungeons and Dragons (zde už mohla mít každá rasa povolání, ale jen omezené..např. trpaslík mohl být jen fighter, thief nebo clerik nebo jejich multiclass), Přes 3 edici (d20 systém).....a vzhledem k tomu, že jsem dlouhá léta hrál ADnD a strašně mě to bavilo, pak hrál dlouhá léta DnD 3e a strašně mě to bavilo....tak bych nikdy mi to nepřišlo ňáký divný. (nejdřív si něco zahraj, než to začneš odsuzovat)
2.6.2009 08:49 - vwolf
Ad hit pointy: Hm, to mě nanapadlo... potom by to už tak nelogický nebylo, díky!

Blaine: ještě k tý plátovce, cenu porovnávám vzhledem k ostatní výbavě. A když do teď měla plátovka cenu řekněmě 30 koní (75zl) a teď je 1 kůň (stále 75zl) dražší než plátvka, tak mi to nějak neštymuje :) Ale fakt je, že jak jsme to hráli my ve 2.edici, tak třeba tulák si koupil za zlatku koženou a za 1000 magickou koženou +1 zbroj. Válčeník musel našetřit 2000 na plátovou a když chtěl magickou +1 tak třeba 3000zl. Takže byl vlastně bitej na tom, že umí zacházet s lepší zbrojí... tak to asi chtěli kapku vyvážit.
2.6.2009 08:56 - Magus
Ty me neprestanes nenavidet co....??=( Ty si precti co sem napsal rikam ze je divny ze se tomu rika DnD a taky D&D.....=(
2.6.2009 09:11 - Merlin
???? kde na tyhle výrazy chodíš? Nenávidět? Na to se nedá nic jinýho říct, než se zasmát.

Ano, ted když to podáš takhle, tak jsem pochopil na co se ptáš. Ano, DnD je to samé jako D&D. &je znak pro and. Najdeš ho třeba u takové klasiky jako je Tom & Jerry
2.6.2009 09:13 - Sethi
jak "n" z fonetického přepisu slova "and", tak "&" jakožto "et" po ošklivém pracovním úrazu stojí za naše oblíbené slučovací "a". konkrétní použití je zcela na pisateli.
2.6.2009 10:38 - Blaine
Magus: ja hlavne nerad na klavesnici prepinam a hledam hnusne paznaky a proto pisu DnD a ne D&D, ale jinak je to identicke

vwolf: tady je totiz recene hnedka na zacatku, ze dobrodruzi maji 100 zlataku nebo kolik ve vybave, to jsou pocatecni penize a kdyz uz si vezmes specializaci na neco, tak bys mel byt schopen to vyuzit. Taky se mi to poprve zdalo trosku divny a chtel jsem to zdrazit, ale DnD 4ed je v tomto hrozne ferova, radsi ubere na realite, nez aby nekoho znevyhodnovala.
2.6.2009 11:15 - wraiths
Merlin píše:
Najdeš ho třeba u takové klasiky jako je Tom & Jerry
to on nemuze znat :) dnes mlady spise sleduji nejaky Pukemony(ci ak se to jmenuje) a Teletabis.
2.6.2009 11:23 - Magus
Teletubies to jo to spis 5ti letej bracha.... Tom&Jerry neznam nic lepsiho snad jenom Pratele na Prime.....
2.6.2009 11:26 - Merlin
No, to já zase pár (desítek) lepších věcí znám :D, leč pro ukázku &to postačí
2.6.2009 16:48 - Colombo
Jistě Merline, ale každý Hentai nesleduje.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062485933303833 secREMOTE_IP: 3.236.112.101