Produkty

Alnag
23.12.2008 16:27
Je DnD 4e vůbec RPG?
Proč si půlka lidí myslí, že 4. edice je WoWko na papíře nebo to není RPG? Je na tom něco pravdy a co?
6.3.2009 10:52 - Aljen
Ok clanok o skill challenge mi moc nepomohol.
aj v jednoduchych skill checkoch pouzivame naracny (definujte si jak chcete) fluff a GM podla toho upravuje DC. V SC je naviac urcita moznost hracskeho rozhodnutia co konkretne urobi (vyber skillu), ze spolupracuje viac hracov a ze je tu element dlhsieho napatia.

@Goran: Ano ak sa obmedzime na klasicke systemy tak suhlasim. Tu by som povedal ze ma 4e vyhodu pretoze sa da lahsie zaimprovizovat (za chvilku vytvorit potvoru ci NPC) ako v inych klasickych hrach

@Detektivka: Ano tak nejak som si predstavoval ze to robis. Railroad s mnohymi vyhybkami co je samozrejme podstatne zivsie ako cisty RR ale o dost pracnejsie pre GMa na vytvorenie. Zrejme mas takto rozpracovanych vela scen aby sanca ze hraci nevygeneruju nutnost uplne inej sceny ktoru nemas pripravenu bola co najmensia. To ze uspeju a ze sa im hlavne stopy proste daju je zrejme nutnost

Ak to uz zapadlo prachom zopakujem... Nevravim ze v DnD (a klasickych hrach vseobecne) sa neda hrat detektivka, horror, socialny combat (:D), to vobec nie. Som vsak presvedceny (na zaklade mojich skusenosti) ze v inych hrach to ide lepsie (uveritelnejsi vysledok) a s podstatne mensim narokom na GMa.

@Rozdiel ADnD a 4e : ano dobry argument s ritualmi. Suhlasim ze je v 4e vidiet urcity posun dopredu
----
Je pravdepodobne ze to co su pre mna marginalne rozdiely (pri ktorych si poviem ... fajn, je to vylepsenie) moze na niekoho posobit ako znacne odlisne veci (a povie si ... Whoaa to je super genialna vec).
6.3.2009 12:13 - Lotrando
Píše:
(uveritelnejsi vysledok) a s podstatne mensim narokom na GMa


s mnohem většími nároky na hráče. v takových hrách nastává jiný problém. s hráči, kteří nemají potřebu mít svůj show-time. myslím že takový to pak ani nemohou hrát, což je škoda.

SC je o dohodě. Stanoví se výsledky pro succes a fail a zbytek je jen o představivosti. nevidím příliš rozdíl oproti jiným mechanikám. to co je pro tebe velký rozdíl je pro mě zanedbatelné.

Detektivka: ale notak, snad se řeklo že některé scény má připravené, ne že má pevnou síť přpomínající gamebooku. jestliže má indicie, je to logické - šedé buňky, jak by řekl klasik
6.3.2009 12:43 - Aljen
Lotrando Záložka píše:
s mnohem většími nároky na hráče. v takových hrách nastává jiný problém. s hráči, kteří nemají potřebu mít svůj show-time. myslím že takový to pak ani nemohou hrát, což je škoda.

Ano s tym plne suhlasim. Okolo seba mam hracov ktori taki nie su a chcu sa zucastnovat deja a ovplyvnovat ho aj viac ako len divaci.

Mas pravdu nepovedalo sa to. Je to proste moj pohlad, ktory mi Alnag svojou odpovedou pravdepodobne ujasni. Zaujima ma hlavne tie hranicne momenty ked sa hraci dostavaju mimo siet, ako ako GM vtedy reaguje a co urobi. Chcem to vediet prave preto lebo sam budem vies klasicku hru, takze sa mi to moze zist.
6.3.2009 13:54 - Lotrando
Když jsem nedávno vedl detektivní hru, měl jsem asi následující přípravu. Tušil co se asi stalo, kdo zmizel, kdo kde byl a co asi tak mohl dělat. Měl jsem i jistou představu, jak to asi vlastně mohlo být, k tomu do jisté míry vedly indicie. Podstatnou část přípravy tvořilo vymyšlení NPC a jejich motivací.

Pak jsem jen používal připravené bangy a čekal, co hráče napadne. Někde je indicie vedly poměrně předvídatelným způsobem, jinde si v podstatě vymysleli své vlastní závěry. Pokud nebyly v nějakém hlubokém rozporu s atmosférou místa i scény, zakomponoval jsem to.

Výhoda byla, že celé to představení bylo o atmosféře, ne o tom kdo co udělal. Vlastně nakonec stejně jen tušili, o co jde, nebyli si jistí. Tím pádem jsem nemusel příliš rail-roadovat, což je asi pro detektivku lákavá metoda.

K tomu snad zbývá ještě dodat, že to byla poměrně náročná hra, jak pro mě jako GMa tak i pro hráče a trvalo docela dlouho, než se hráči začali orientovat ve spleti narážek.

to je asi všechno k mému pojetí detektivky. Zabití hlavního padoucha už byl čistý wargaming :)
6.3.2009 15:57 - Alnag
Já bych se zeptal, co je to railroad. IMO to znamená, že to vede k nějaké dané finální scéně o které víte, že nastane (drsný railroad je, když víte i jak dopadne, ale to už bych sem netahal.) A teď se zeptám... přistupovali byste k detektivce tak, že nevíte, že na konci bude odhalen pachatel? To se mi zdá jako hloupost. Detektivka je o odhalování pachatele. Takže si myslím, že je jasné, že na konci bude odhalen (nějaký) pachatel...

Abych zabránil tomu, že ta scéna bude pořád ta samá (to by mne nebavilo hrát), tak těch pachatelů je tam víc a hráči se mohou spojit s rozmotáním jen jednoho nebo dvou klubíček. Také mohou být s pachatelem zadobře nebo ho nenávidět nebo cokoliv... takže nastavení finálních scén může být jiné.

Pokud víte čím hra začíná a čím bude končit, záleží na tom, co je mezitím? Já klidně nechám hráče jít úplně jiným směrem a na detektivku se vykašlat. Odhalením pachatele to ani skončit nemusí. Ale pokud zkoumají ten případ, tak to k tomu směřuje.

Pokud railroad je cokoliv, kde člověk zváží jaké další scény se odvíjejí z prvků první scény atd. Tak je railroad naprosto cokoliv. Potom je to ovšem zbytečná kategorie...
1.6.2009 11:58 - unknown
Tak jsem konečně vyzkoušel 4e a pár věcí mě zarazilo:
hráč mimo setkání prakticky není nikdy zraněný, stačí aby si někde chvíli poseděl, spálil lečivou vlnu, dvě, tři a je jak novej

pomocí léčitelství se dá za 1 kolo (6sekund) někomu pomoct, to si neumim představit

i bojovník používá nějakou magii, nebo sílu... nebo mám slabou fantazii jak si představit ty jeho schopnosti

plátová zbroj stojí jen 50 zlatých (ve verzi 2 stávala 2000, rytířská až 10000)
1.6.2009 12:05 - Alnag
uknown píše:
hráč mimo setkání prakticky není nikdy zraněný, stačí aby si někde chvíli poseděl, spálil lečivou vlnu, dvě, tři a je jak novej


No ano i ne. Množství léčivých vln totiž není bezedné. (Pokud chceš víc pochmurnou hru, můžeš jejich množství vydělit dvěma nebo třema...)

uknown píše:
pomocí léčitelství se dá za 1 kolo (6sekund) někomu pomoct, to si neumim představit


Ani já ne. Ale někdy je lepší to nebrat tak doslova. Umím si ale představit, že třeba za pár vteřin identifikuješ místo, kde nejvíc krvácí a položíš na něj ruku...

uknown píše:
i bojovník používá nějakou magii, nebo sílu... nebo mám slabou fantazii jak si představit ty jeho schopnosti


Akční filmy můžou pomoct. (Neměla by to být magie, ale schopnosti hraničnící s nadpřirozenem... něco jako kung-fu filmy... to taky není magie).

uknown píše:
plátová zbroj stojí jen 50 zlatých (ve verzi 2 stávala 2000, rytířská až 10000)


Taky už to není co to bývalo. Laciný pozink plech... :)) Se vyrábí po tuctech. Sériovka. ;-)
1.6.2009 12:52 - Jerson
Alnagu, až někdy budeš chtít dělat okapy, tak slova "laciný pozink plech" už nevypustíš z pusy (a budeš uvažovat, kolik by v DnD stála střecha z mědi (: )
1.6.2009 13:01 - Lotrando
okapy jsou většinou titanzinek. takové ty šedivé.

měď je drahá proto, že ti ji někdo šlohne .)

do pozinkovaného brnění bych se asi neblékl, protože by bylo k ničemu.
1.6.2009 13:18 - Alnag
Jerson: Prosím aktivuj svůj implantovaný modul pro smysl pro humor. :)
1.6.2009 13:21 - Merlin
Lotrando: okapy jsou většinou pozink, ten je šedej...titanzinek je leskle stříbrný a poměrně měkký :)
1.6.2009 13:29 - Lotrando
já mám titanzinek :), a po pěti letech je pěkně šedivej

kurňa, tady porád někdo odporuje :)
1.6.2009 13:34 - Merlin
lotrando: já se tím kdysi pokoušel živit, než jsem pochopil, že to neumím a šel nicnedělat do veřejné správy :D

a šedivej ho máš proto, protože tam máte kyselý deště :D...a já odporuju pořád, dyt víš :P
1.6.2009 13:40 - vwolf
Alnag píše:
No ano i ne. Množství léčivých vln totiž není bezedné. (Pokud chceš víc pochmurnou hru, můžeš jejich množství vydělit dvěma nebo třema...)

Mě ani tak nevadí ten počet, jako spíš to použití i bez nějakých léčitelských schopností...

Ještě by mě zajímalo, jestli řešíte detaily těch útoků? Třeba válečník použije úder který srazí cíl na zem, ale co když je cíl třeba obří červ, sliz, nebo něco co srazit moc nejde? Nebo zkrátka pokud u slizu není napsáno "nejde srazit" tak srazit jde?
1.6.2009 13:41 - Jerson
Alnagu, sorry, ale můj humor je jen demoverze, takže mi vydrží pár dní a pak smůla.
Nicméně tedy musím přiznat, že občas když čtu názor, že 4e je jen deskovka, přistihnu se že s ním tak nějak souhlasím, i když si názor dělám ze dvou her. Deskovka s RPG nadstavbou.

Na druhou stranu mi přijde, že je to zbytečně dělení spočívající v hodnocení RPG jako "vyšší" zábavy než "obyčejné" deskovky.

A pak jsou okamžiky, třeba když čtu zápis z vaší hry, kdy to prostě deskovku nepřipomíná ani omylem.
1.6.2009 13:47 - Blaine
vwolf: Ano, had, ktereho srazis na zem je velmi zajimavy - proste jsme to vyresili (potom, co jsem na to cela parta chvilku vydesene koukali a bezeli nam pred ocima ruzne predstavy) "je to herni mechanika, nepremyslejme o tom, jak se jmenuje" a brali to tak, ze had je otresen a ze proste musi pouzit ty akce na zvednuti. Ma na sobe tu kondici, ale vypada to, jakoby proste byl "dazed nebo neco takovyho".
1.6.2009 13:48 - Merlin
vwolf: detaily útoků vždycky přizpůsobím a popisuju podle situace. U červa bych řekl, že mu ochromil na chvíli nervové zakončení a červ se vytočil na bok a odkryl se (combat advantage).
A pravidla 4. edice jsou koncipována tak, že co není zakázáno (napsáno), je povoleno. (my tedy některé věci ještě podrobujeme vzájemné debatě o "logice", ale vesměs to ctíme)
1.6.2009 13:50 - andtom
Jerson: D&D se hraje kecací formou s občasnými hody. V případě boje se hra přepne do tahového režimu na herní desku (je to prostě hra vložená ve hře). Další hrou ve hře se dá chápat nebojové střetnutí (také kecací, ale na kola).
Pokud nedojde na boj (třeba detektivka), nedojde ani na tahové zobrazení boje na desce. Pokud se ve hře naopak soustavně bojuje, tak se stále hraje na desce.
Taková je to deskovka.
1.6.2009 13:50 - Alnag
vwolf píše:
Mě ani tak nevadí ten počet, jako spíš to použití i bez nějakých léčitelských schopností...


Nu. Ono to hodně připomíná takové ty laciné béčkové filmy, kdy do každé scény nastupují hrdinové dokonale nalíčeni a v šatech bez sebemenší šmouhy nebo škrábance. Takže ano, máš určitě pravdu. Lze to řešit třeba tak, že nepovolíš spouštění léčivých vln bez nějaké léčitelské schopnosti ve hře... (pokud to lépe sedne charakteru tvé hry...)

Jerson píše:
A pak jsou okamžiky, třeba když čtu zápis z vaší hry, kdy to prostě deskovku nepřipomíná ani omylem.


Tak jako, něco z toho je básnická licence. Ony ty souboje jsou trochu deskovkové, ale myslím, že ta RPG nadstavba je pořád hodně silná a má dominantní vliv i na průběh té deskovkové části v naší skupině (nevím jak jinde).
1.6.2009 14:15 - Merlin
i u nás má RPG velký vliv na soubojovou část, snažím se prolínat děj do soubojů a výsledky pak naopak do děje. Mimo pár soubojů, které jsou "náhodné" případně jako výsledek/důsledek "NCE" jsou všechny boje součástí rozsáhlého dění....

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.063338994979858 secREMOTE_IP: 3.236.112.101