Pravidla

Loddfafni
31.5.2023 12:51
Autorská citace #1
31.5.2023 12:51 - sirien
Sem si řikal, že to je velice hezkej popis kterej se velmi blíží JaDčkovýmu pojetí ras se zobecnělejma charakteristikama který sou adaptabilní k prostředí a kulturám - a ono to je inspirované (i) Volem :)

Skoro bych měl chuť si to rozepsat JaDčkovym způsobem v plnym rozsahu.
Autorská citace #2
31.5.2023 13:39 - Necromancer
Upřímně, nevím nevím...
Přeloženej kus textu z wikiny, pár zajímavých jmen, jinak běžné rasové rysy se schopností Kousnutí a Běsněním z Bestiáře.
Jakože na první pohled to vypadá jako průměrný dílo, rozšíření pro hru. Ale přijde mi to takový... nedotažený, nepromyšlený.
Zaprvý mi jednoznačně chybí něco, co by se přímo týkalo jejich nekonečného hladu, což je jejich asi nejvýraznější rys.
Zadruhý, a to se taky toho hladu týká, mi přijde že gnollové by vůbec neměli bejt hratelná rasa. Protože na rozdíl od ostatních bestio-humanoidů (goblini, orkové, lizardi...), jsou gnollové více zvýřata, než lidé. Nejenom že všichni uctívají démona, oni z něj jsou zrozeni. Respektive z jeho vlivu na zvířata. A tohle se přímo manifestuje na jejich povaze. Já teda nejsem expert na všechny moduly ani příručky, ale z toho co vím (MM, VGtM, DiA) mají ke společnosti velmi, ale velmi daleko. To že klan/smečka drží při sobě i přes to že se občas navzájem vraždí a požírají je stěží dost na to, aby z nich byla jakákoliv civilizace. Táhnou spolu, protože pak se jim líp dělaj jatka, a když už kolem nic není, udělal si je mezi sebou. A to vše aby nasytily nekonečný hlad démonického pána z Propasti. Právě proto je i 1D&D re-classnulo (možná i moudře, uvidíme) za fiendy místo humanoidů.

Jinak teda nechci tě nijak zrazovat od další tvorby, každej někde začíná a udělat takovouhle "chybu" je naprosto normální. Však mě někdo do práce kope pořád :-)
Autorská citace #3
31.5.2023 13:54 - RoVan
Mně naopak přijde, že Gnoll by byla skvělá hratelná rasa, neustále musíš řešit, že jsi stále bestie a hlad ovlivňuje každou tvou akci. Máš silné téma a silnou stylizaci a musíš se k ní nějak postavit. Gnollí černokněžník s vílím patronem, který obdivuje divokost a za služby zmírňuje hlad, barbar, který se naučil hlad do jisté míry kontrolovat nebo čaroděj, který dokáže vykřesat magii z kapky krve zděděné od svého stvořitele.
Edit: A ta pomíjivost nevraživosti je taky zajímavá i v dynamice skupiny.
Autorská citace #4
31.5.2023 14:01 - cyrasil
Tak temer naprosto stejna (maji navic proficincy v jednom, z perc/surv/stealth a muzou si vybrat jestli budou mit tu +1 v sile nebo obratnosti) verze hratelnych gnollu je v Exploring Eberron od Keitha Bakera. Narozdil od FR, v Eberronu nejsou gnollove v podstate loutky, takze tam hratelni gnollove smysl davaji.
Autorská citace #5
31.5.2023 14:01 - LokiB
Necromancer: ono taky, když už budeš hrát gnolla, tak to spíš nebude "typický gnoll", ale nějaký, který se nějak vymyká, aby mohl "fungovat" v družině.
A nebo budete mít "celognollí párty" ... což bude celkem specifická kampaň (asi s nimi nebudeš hrát běžné typické městské dobrodružství, kde se vyšetřuje zločin).
Autorská citace #6
31.5.2023 14:33 - sirien
Mě všechen ten lore co vztahuje rasu k nadpřirozené bytosti (drowové a Lolth, gnollové a Y-cosi) vždycky přišel víc jako nějaká víra / mýtus v rámci settingu než jako faktografie. Nebo mi to tak minimálně vždycky přišlo zajímavější.

Na druhou stranu to že gnollové od pohledu nejsou jako lidé vidim jako plus - a absolutně to nevnímám jako problém v tom je hrát nebo si snad představit celou jejich lidem cizí a blbě pochopitelnou civilizaci. Popravdě právě naopak mi to přijde jako cool a zajímavý - ostatně sem o tom napsal celou sérii článků. Vždycky mi přišlo že čím cizejší Rasa je, tím je herně zajímavější - Drowové, Ohniví trpaslíci... (resp. jejich dramturgicky uhlazené = míň ukacené JaD přepisy Krvavých elfů a Ohnivých trpaslíků) Gnollové do toho suprově zapadaj.

Že takový design vidíš za chybu jen ukazuje že si nedorostl tomu docenit skutečnou kvalitu ;)


Loki: klidně budu hrát klasickýho gnolla v družině a budu tak rozbíjet lživý rasistický stereotypy!
Autorská citace #7
31.5.2023 15:25 - Loddfafni
Děkuji všem za zpětnou vazbu.
sirien píše:

Ono ten Volo je docela dobrý. A rozepsat by si určitě zasloužilo mnoho ras, ale bylo by to hrozně práce.

Nekromancer píše:

Máš pravdu, je to jen zahlazený text z wiki doplněný o staty odvozené z bestiáře. Souhlasím, že text odrážející hlad zde zásadně chybí, ale jak píšeš, jsem začátečník, a nevyhovovaly mi současné popisy tohoto hladu, ale nedokázal jsem vymyslet vlastní, tak jsem tuto pasáž zbaběle vynechal.
Co se týče toho Yeenoghua, tak on nad nimi možná nemá takovou moc, jak si všichni myslí. Když jsem si k tomu hledal věci, tak Yeenoghu je přebral staršímu bohovi, který je dnes možná už mrtvý, jménem Gorelik.
https://forgottenrealms.fandom.com/wiki/Gorellik
A když mohou překonat vliv svého boha orkové, skřeti i drowové, proč by to nemohli dokázat gnolové?

cyrasil píše:

Vím, že nejsem první, kdo dělá rasu gnolů, jen jsem pro svou potřebu udělal tohle a pak jsem si říkal, že to dám sem, ať to i neangličtináři mohou používat (ano, vím že je to tu klišé). Netvrdím, že je to mechanicky nejlepší zpracování, přeci jenom je to to první co se nabízelo.

LokiB píše:

Přiznám se, že počáteční popud byl sice Volo, ale povzbudil mě hlavně tenhle článek, kde je právě takový ne úplně typický gnol.
http://www.d20.cz/skupina/121/clanky/4744.html
[edit: (doufám že) oprava mého nepochopení Nekromancerova příspěvku]
Autorská citace #8
31.5.2023 16:04 - LokiB
sirien: no jo, ty jo ... otázka je, jestli budou ostatní nadšení to hrát s tebou :)
ono ten koncept "otravného chování jedné z postav, protože je prostě taková" ... znáš to.
Autorská citace #9
31.5.2023 16:19 - sirien
Loki: pokud si pod hranim jedinečný a odlišný postavy nedokážeš představit nic jinýho než otravnýho hráče a jeho postavu "co by to tak udělala", tak to je docela smutná vizitka tvojí herní zkušenosti ;)
Autorská citace #10
31.5.2023 16:39 - LokiB
sirien: rezonují ve mně zkušenosti mnoha generací hráčů DnD z celého světa! ;)
a druhak teda si opravdu myslím, že standardní gnoll je do party dost otravná bytost
Autorská citace #11
31.5.2023 18:26 - Loddfafni
Co je ve skutečnosti ten "standardní gnoll" zač?

1) Žere mrtvoly. Ok, je to divný, ale dokud bude žrát jen mrtvý nepřátele, tak je to snad vpohodě. Záleží na i vkusu hráčů a pokud se v tom hráč gnola bude ňahňat, tak to asi nebude dobrý.
2) Je oddaný smečce. Smečku nahradí družinou, takže je oddaný družině, což je vlastně dobře.
3) Testuje vůdce. Ok, tohle by mohlo nadělat problémy, pokud by to hrál otravný hráč, ale jinak to může být vpohodě, nebo se řekne, že vůdce má takovou autoritu, že už ji ani testovat nepotřebuje (třeba gnola v minulosti porazil v souboji a pořád je dost silný, aby to udělal znovu).
4) Uctívá Yeenoghua. Yeenoghu po něm chce jen aby žral mrtvoly humanoidů, tedy viz bod jedna.

Ve skutečnosti tu skutečná kultura gnolů a jejich chování vůbec zobrazena není a to vede k jejich degradaci na nemyslící lidožravý sekačky na trávu.
A souhlasím, že pokud by hráč hrál takovouhle sekačku, tak by to bylo opravdu otravný a takovou sekačku bych ani jako rasu nechtěl.
Autorská citace #12
31.5.2023 19:02 - ShadoWWW
Mně se líbil popis gnolů ve Volovi.
Autorská citace #13
31.5.2023 21:04 - Necromancer
LokiB píše:

Jakože fair-point, tohle je způsob jak to obejít. Jakože kampaň z pohledu krvežíznivých bestií by byla dost epická! :-)

sirien píše:
Mě všechen ten lore co vztahuje rasu k nadpřirozené bytosti (drowové a Lolth, gnollové a Y-cosi) vždycky přišel víc jako nějaká víra / mýtus v rámci settingu než jako faktografie. Nebo mi to tak minimálně vždycky přišlo zajímavější.

Ano, máš pravdu že záleží na settingu, a gnollové klidně můžou být v poodě týpci s celou sofistikovanou kulturou a vlastní beletrií i poezií a s komplikovaným volebním systémem pro dosaření maximální demokracie ve volvě vůdce. A pokud ti to zapadá do zbytku světa a je to zábava, tak nemůžu než tleskat. ;-)

sirien píše:
Vždycky mi přišlo že čím cizejší Rasa je, tím je herně zajímavější - Drowové, Ohniví trpaslíci... (resp. jejich dramturgicky uhlazené = míň ukacené JaD přepisy Krvavých elfů a Ohnivých trpaslíků) Gnollové do toho suprově zapadaj.

Tohle funguje ale jenom do určitý míry - respektive jenom na určitém spektru. Podle mě srovnávat drowy s gnollama je dost mimo. Kulturně i lorově. Jedna věc je worshipovat démona, jiná je bejt zrozenej pozemskou manifestací jeho pudů.
Nicméně jejich JaDkovské zpracování je samozřejmě hezká a tvoje články (byť jsem je zatím nečetl) mají určitě mnoho zajímavých myšlenek.

sirien píše:
Že takový design vidíš za chybu jen ukazuje že si nedorostl tomu docenit skutečnou kvalitu ;)

Jejda, že by si tady někdo v sobě nesl nějakou uraženou pýchu...? ;-D

Loddfafni píše:
Máš pravdu, je to jen zahlazený text z wiki doplněný o staty odvozené z bestiáře. Souhlasím, že text odrážející hlad zde zásadně chybí, ale jak píšeš, jsem začátečník, a nevyhovovaly mi současné popisy tohoto hladu, ale nedokázal jsem vymyslet vlastní, tak jsem tuto pasáž zbaběle vynechal.

Promiň, moje zpětná vazba neměla za cíl se ti vysmívat ani podhodnocovat tvoje dílo, a jestli to tak zapůsobilo tak mě to opravdu mrzí. Říkám, i výtvory výrazně "zkušenějších" lidí než jsem já dostávaj tady čas od času pořádnou čočku.
Ke vlivu Yeenoghua, viz odpovědi na Siriena. A o Gorelikovi upřímě slyším prvně, takže nemůžu soudit.

Loddfafni píše:
Ve skutečnosti tu skutečná kultura gnolů a jejich chování vůbec zobrazena není a to vede k jejich degradaci na nemyslící lidožravý sekačky na trávu

Já myslím že přesně takhle je právě ta gnollí kultura vyzobrazena ve vydaných příručkách. Teda těch obecných minimálně, konkrétních světu (třeba FR) znalec nejsem, takže tam může být situace samozřejmě úplně jiná


Jinak při svých úvaháh čerpám převážně z následujících textů a kapitol ve kterých jsou obsaženy obecně. Taky například na základě tohohle videa.
Bestiář o původu Gnollů píše:
Gnolové jsou divocí humanoidi, kteří bez varování
útočí na osady podél hranic civilizace, zabíjejí své oběti
a žerou jejich těla.
Démonický původ. Původ gnolů sahá do minulosti,
když démonický pán Yeenoghu objevil cestu do Materiální
sféry a propukl amoku. Smečky obyčejných hyen
následovaly jeho probuzení a uklízely mrtvoly zabité
démonickým pánem. Tyto hyeny se přeměnily na první
gnoly a pochodovaly za Yeenoghuem, dokud nebyl
vypuzen zpět do Propasti. Gnolové se pak rozprchli po
světě jako hrozná připomínka démonické moci.


Volův Průvodce Netvory (překlad tady z Kostky) píše:
Gnolové ztělesňují temné pudy Yeenoghua, démonického
knížete zabíjení a nesmyslného ničení. Ačkoliv
byl Yeenoghu vícekrát poražen a navrácen do Propasti,
gnolové stále usilují o jeho odpornou, apokalyptickou
vizi světa proměněného v pustou, prázdnou ruinu,
jen s rozkládajícími se mrtvolami několika posledních
přeživších gnolů, zanechaných jako stopa o jeho průchodu.
Gnolové jako bytosti, které se objevily v důsledku
démonického knížete, jsou tvorové s divokou touhou
po krvi, neschopni chápat nebo jednat z jiného popudu.
Jsou prodlouženími Yeenoghuovy vůle. Ustávají,
jen dokud nesežerou, co zabili, a když si vyrábí hrubé
zbraně a zbroje z těl svých obětí.

Volův Průvodce Netvory píše:
Z deníku získaného od zabitého Yeenoghuova kultisty:
2. den: Pozorovaný navdory amputaci rukou a nohou
dál vrčí a zápolí. Nechám ho několik dní hladovět, abych
oslabil pevnost jeho mysli. Má-li gnol nějaký druh pouta
k Propasti, musím se dál soustředit na využití tohoto spojení,
i kdyby při tom tvorova mysl měla zůstat při vědomí.
6. den: Žádná znatelná ztráta svěžesti.
11. den: Stále žádná znatelná ztráta svěžesti.
13. den: Rituál musí začít zítra, přestože má pozorovaný
stále vysokou úroveň mentální aktivity.
14. den: Tento rituál spojil naše myšlení. Přepadal mě
současně hlad i vztek, jako by se zpoza natáhla nějaká
velká síla a přikázala mi jen zabíjet a jíst. Ačkoliv to trvalo
jen krátce, byl to pro mou lidskou mysl hrozný pocit, ale
svým způsobem to bylo také uklidňující, cítit se součástí
mnohem většího plánu. To, co jsem cítil, nebyl hlad jednoho
netvora, ale hlad všech z nich.
15. den: Znovu jsem použil rituál, abych spojil naše myšlení.
Tentokrát jsem si uvědomil, odkud se ten hlad vzal.
Pohltil mě nekonečný hlad a bezmezná zuřivost velkého
Yeenoghua a já věděl, že nemůže být nikdy nasycen. Přesto
jsem cítil, jak mě to k mému pánu přitahuje. Během
svého spojení s gnolovou myslí jsem zabil a zhltal kozu.
Odložil jsem při tom nůž a zabil ji místo toho holýma
rukama. Maso bylo teplé. Nakrmil jsem se. Nakrmil jsem
Yeenoghua.
16. den: Třetí použití rituálu. Jak se moje spojení
k mému pánu prohlubuje, házím své staré starosti za
hlavu. Jeho hlad je vše, na čem záleží. Je větší než já; je
větší než my všichni. Je to Jeho znamení. On nás stvořil.
To On nás žene. Jí to, co jíme. Zabíjí to, co zabíjíme.
Přijde, pokud budeme správně jíst. Přijde, pokud budeme
správně zabíjet. Budeme zabíjet a On bude jíst, a budeme
jím a On bude námi, už nikdy nebudeme sami, už nikdy se
nebudeme bát, už nikdy nebudeme hladovět.

Volo osobně píše:
Snaha mluviti s gnolem jest nejrychlejší
cestou do jeho žaludku.


Edit: Jinak teda omlouvám se, nechtěl jsem rozdmýchat nějaký flamy, i když ty jsou teda na Kostce běžný...
Autorská citace #14
31.5.2023 22:06 - Šaman
Necromancer píše:
Ano, máš pravdu že záleží na settingu, a gnollové klidně můžou být v poodě týpci s celou sofistikovanou kulturou a vlastní beletrií i poezií a s komplikovaným volebním systémem pro dosaření maximální demokracie ve volvě vůdce.

Anebo obdoba nějakých tribal kanibalů. Barbaři se silnou vazbou na svoji smečku.

Ti, co unesli Minscovu čarodějku v první Baldur's Gate vypadali jako kmen s nějakou hierarchií a možná i zvyky a pokleslou kulturou.
Autorská citace #15
31.5.2023 22:14 - sirien
Necromancer píše:
Jedna věc je worshipovat démona, jiná je bejt zrozenej pozemskou manifestací jeho pudů.

Zaprvé not really, mnohé deskripce drowů jsou v podstatě na úrovni Lolthinejch mini-me (a prohlásit celou rasu i kdyby byla primitivní za "pouhou manifestaci pudů" je očividně přehnaný).

Nicméně to je jedno, protože to je ve skutečnosti dobrý tak do loreovýho fan fightu - z designovýho hlediska ani z hlediska hráčskýho gameplaye v tom žádnej rozdíl neni.


Jinak na to co píše Volo bych moc nespoléhal, Volo dost často dost kecá.
Autorská citace #16
1.6.2023 00:05 - Log 1=0
S dovolením budu ignorovat probíhající výměnu a vrátím se na začátek. K článku.

Popis gnollů zde není totožný, a vlastně ani kompatibilní s popisem ve Volově průvodci. Ale to je dobře, protože to, co je jako gnoll popsáno ve Volovi, to nemá co dělat mezi humanoidy, natož hratelnými rasami.

Tohle je dostatečně podobné, aby se ty informace v lore daly okecat jako nepochopení, pověry a zvěsti, ale zároveň aby fungoval jako Rasa. Z popisu mi působí dostatečně odlišně, aby byl zajímavý, ale ne natolik, aby byl zcela nekompatibilní. Takže popis semi líbí.

Jen to mechanické vyjádření mě trochu zklamalo. Základní popisy jako výška, váha... to nepočítám. Co zbude?
Vidění ve tmě. Je sice posílené na 12 sáhů, ale to není až takový rozdíl a ve tmě vidí skoro každý.
Kousnutí. Může se hodit v nějaké specifické situaci, ale vlastně nedává víc, než dýka. A ta je levná a skladná,. většinou ji může nosit každý.
Běsnění. Tohle to dělá zajímavým z gamistického hlediska pouze pro některá povolání, a i tak je to dost situační a ne moc silné.
není to málo, Antone Petroviči?
Navíc, jak už tu zaznělo, není vůbec nijak podchycen ten hlad. Klidně bych jim dal něco jako:
Nasycení:
Pokaždé, když sníš celé tělo humanoida, který zemřel během poslední minuty, získáš dočasné body výdrže ve výši Tvá úroveň + Tvůj zdatnostní bonus.
Autorská citace #17
1.6.2023 00:41 - sirien
Log 1=0 píše:
když sníš celé tělo humanoida, který zemřel během poslední minuty

tvle, to je jak piraně z nějakýho animáku :D Nebo něco z Mlčení jehňátek.
Autorská citace #18
1.6.2023 08:14 - Log 1=0
Tak já ještě celého humanoida nejedl, tak nevím, jak dlouho to trvá. A je to náhodný nástřel, klidně by mohlo stačit méně. Pointa byla, aby se pro použití té schopnosti gnoll okamžitě vrhnul na mrtvolu a začal ji do sebe ládovat, aby nepřemýšlel, nebo si jen tak nenápadně neuždibl.
Autorská citace #19
1.6.2023 10:11 - LokiB
Log 1=0 píše:
Antone Petroviči


WTF? Už jsem tak starý, že mě nové popkulturní odkazy nic neříkají?

Log 1=0 píše:
Tak já ještě celého humanoida nejedl, tak nevím, jak dlouho to trvá.


A třeba husu jsi už jedl? :) Průměrný humanoid je o dost větší než průměrná husa.

Loddfafni píše:
2) Je oddaný smečce. Smečku nahradí družinou, takže je oddaný družině, což je vlastně dobře.


No, to je právě ta otázka ... smečka má společné právě to uctívání. Jde to rozumně nahradit družinou, aby zůstal "gnoll gnollem"?

Navíc mi přišlo, že sirien chtěl hrát "skutečného gnolla" (tedy s jeho původní příchylností) a ne jeho do družiny domestikovanou verzi, ale třeba se pletu. Popravdě mě to nenapadlo, protože jsem si neuměl představit siriena, jak hraje postavu do této míry oddanou družině. Moje chyba a v duchu se sirienovi omlouvám.
Autorská citace #20
1.6.2023 10:21 - RoVan
Ono by to spíš nechytli mladší lidi, asi to mělo být Antone Pavloviči viz. Jára Cimrman

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.051338911056519 secREMOTE_IP: 3.239.3.196