LokiB píše:
Nebylo yo jen tím, že jsme nic jiného neměli.
ne, ale kdybyste tenkrát dostali něco jinýho, tak by vám to nejspíš vyhovovalo úplně stejně.
To, co tvrdíš o tom co by kdyby je sice hezký, ale je to totálně spekulativní coby kdyby kdyby před dvěceti lety něco.
Proti tomu tu máme hromady a hromady praktickejch zkušeností s nováčkama před dvaceti lety (DnD 3.Xe, oWoD, GURPS, ...), s nováčkama před 15 lety (+CPH, ...), s nováčkama před 10 lety (+Fate, ...), s nováčkama před 5 lety (+...) a s nováčkama dneska (+DnD 5e, ...) (za "..." si doplň libovolné okrajovější systémy co v té době letěly - Engely, TriStaty, AWčka, Exalted, Unknown Armies...) a to z hromady akcí (PGFka, FFka, GCony, Taurcony, Southcony... roky průběžnejch OGček v Praze kdysi, roky OGček v Brně dneska) od hromady vypravěčů (odtud, odtud které už nepamatuješ, z RPG F, z RPG F které už nepamatuješ, z GC, z OG sdružení kdysi, z Maelströmu, z Prague by Night...)
A tyhle všechny zkušenosti říkaj, že:
- a) nováčci sou pořád nováčci a za ty roky se nijak zvlášť nezměnili
- b) je úplně jedno co před ně člověk dá za systém - buď se chytnou nebo nechytnou na RPG jako takový a co to ovlivní je maximálně tak téma hry nebo styl hry
- c) ty co u hraní zůstanou se obvykle ze začátku (pár let) nijak zvlášť neodkláněj od hry, se kterou začali (koho natáhli WoDaři dál jel WoD, koho natáhli DnDčkaři v devadesátkách jel dál DnDčko, kdo začal na Fate si jde znovu pro Fate) - nějaké přechody jinam nastávají buď s přidáním se ke skupině co hraje něco jiného, nebo až po X letech hraní
Takže se prosím neuraž, když Tvému tvrzení o tom, co by vám nejspíš možná kdysi ne/vyhovovalo nebudu přikládat moc váhy.
Tzn. to, jestli ten konkrétní systém zachází s magií nějakym konkrétně předskriptovanym způsobem (specifické spell-listy typu DnD/DrD), nějakym abstraktnim způsobem (Mage) nebo nějakym volnym způsobem (Fate) nemá na nějakou nováčkovskou přívětivost nijak moc vliv (dokud se držíme v příčetnejch mezích - DrD+ theurgické matfyz výpočty zvládaly znechutit i zkušené veterány) a to jak moc se nad věcí zhádáš to taky neovlivní, protože to je spíš o tom, jestli se hráči hádat chtěj nebo ne.
EDIT: výše uvedený bod a) není úplně přesný - za ty roky se dost "rozmělnili" fantazáci a nováčci dneska k RPG často přichází z jiných fan-okruhů než nutně fantasy popř. i úplně mimo fandomy, což má nějaké dopady na preference obsahu hry a nějaké dopady na to kolik sdílených představ, předpokladů a očekávání o nějakých věcech si do své první hry přináší a trošku přibylo casual lidí kteří chtějí "víc hrát a míň řešit pravidla", ale nic z toho není v důsledku nějak extra kritické a v podstatě to sou spíš detailní změny.