Pravidla

Alnag
27.7.2008 12:27
4E: Skill challenges
No, tak jsem si konečně prohlédl Errata pro 4e. Je vidět, že si WotC vzalo k srdci kritiku, mířenou na špatně nastavené hodnoty u skill challenges, ale způsob, jakým to překopali je mírně řečeno - drastický.
Autorská citace #21
15.10.2008 14:04 - Merlin
fajn...můžeš mi lupnout popis "lapací" scény? já princip tak nějak chápu...ale přecejen..jako DM jsem byl vždy spíš zvyklý se věnovat víc příběhu, než pravidlům...a jejich 100% znalosti...takže ocením názorný příklad...(příklady)...i když ty jsou i v DMG, já vím..ale praxe je praxe
Autorská citace #22
15.10.2008 14:16 - Alnag
Merlin: Postavy spatří, že je něco pozoruje a rozhodnou se to chytit.
Scénu uvodím popisem střechy. Plochá. Dveře na střechu. V okolí hafo dalších sedlových střech, komíny. Mírně kluzká. (Atd.) V sázce je, že dotyčného chytíte a zjistíte co je zač (úspěch), nebo, že vám upláchne a už nebudete mít v téhle scéně šanci ho chytit (neúspěch). Můžete k tomu použít nástroje a strategie dle vlastního uvážení. Nejvíc se asi nabízí, že ho někde zahlédnete (Perception) nebo se k němu přikradete (Stealth), ale nic vám nebrání použít jakoukoliv schopnost, pokud její použití zdůvodníte ve vztahu k cíli.
A pak to necháš na hráčích. Jeden hráč třeba dělal hluk, aby na sebe upozornil (Bluff) a nahnal tak potvoru do náruče druhému, ukrytému (Stealth). Můžeš ji pronásledovat (Atletika/Akrobacie), můžeš si vzpomenout na starou legendu, že potvora zahnaná mezi dva komíny se zmate a nemůže se pohnout (a ověřit, jestli je pravdivá... Arcana atd).
Autorská citace #23
15.10.2008 14:18 - Merlin
alnag: ok..a musí každej splnit stanovený počet úspěchů, nebo se počítají celkově?
Autorská citace #24
15.10.2008 14:51 - Almi
Počítají se celkově, to je velká výhoda. Jak říká názorně Lotrando: "Když se přes něco skáče, neřeší se, jestli to skočí i kouzelník. Prostě mu někdo obratnější tu pomocnou ruku podá".
Je samozřejmně mnohem zajímavější jednotlivé skilly odlišit. Např. úspěšné ověření vnímání (perception) nedá samo o sobě úspěch, ale poskytne výhodu (třeba +2 bonus) při následujím ověření zbývající vlastnosti (postava vlastně vyhledává cestu a tím usnadňuje používání běhu, skákání, terénních nerovností ostatním). Úspěšné použití některého skillu může otevřít možnost použít skill další (typicky dole v Alnagově příkladu použití Historie umožní použít Arcanu) Jiné vlastnosti třeba mohou mít jen omezený počet možných úspěchů (při úspěšném perception si všimneš, že protistrana má zraněného člena a úspěchem na Diplomacii dostaneš možnost použít Heal a tím získat další potřebný úspěch). Zajímavé je vyhrožování (Intimidate) - často se jeho selhání bere jako 2 neúspěchy, někdy může způsobit rovnou neúspěch. Dále bývá oblíbené zejména u stopovaček a různých cestování házet v každém kole skill encounteru na Endurance s tím, že uspět musí alespoň určitý počet postav, jinak všichni ztratí healing surge atp.

NA webu wizardů je v některých publikovaných dobrodružstvích docela dost příkladů, ze kterých se dá čerpat, pokud nebudu línej, mohu sem i nějaká vyvěsit pro ilustraci.
Důležitý je vždycky nezapomenout, že hráči mohou použít spoustu skillů, které tě ani nenapadnou. A není důvod, pokud to dobře zahrají nebo odůvodní, jim to nepovolit. Naopak. Pak to teprve dostává šťávu (goblini honí postavy a samotné gobliny honí postavama vydrážděnej medvěd - jako bych to viděl... :o))
Autorská citace #25
15.10.2008 15:18 - Lotrando
Je to hodně o invenci hráčů a jejich schopnosti "navlíknout" to, co postava umí na právě probíhající výzvu. Příkladem může být náš včerejší pokus proplížit se jeskyním systémem kolem goblinů, aniž by nás spatřili.
Celkem logicky půjde o výzvu kde se uplatní, plížení, všímání, jeskyňářství; určitě se někam poleze a možná se bude i někte balancovat, což nám do toho přináší atletiku a akrobacii. Co ale s postavami, které jsou zameřené na vyjednávání a sociální skilly, nebo na znalosti a tady je neuplatní. I fyzicky neobratný kouzelník tady může excelovat, protože jeho znalost historie mu umožní odhadnout taktiku goblinů při rozmísťování hlídek, warlock si zase může udělta nějakej bluff při pokusu odvést pozornost po nějakém neúspěchu v plížení apod. To jsou jen ty úplně nejjednodušší možnosti, důležité je aby hráči situaci pochopili a dokázali nahrávat sobě i svým spojencům a střetnutí rozvíjet. Někdy je to snadnější, jindy těžší, ale pokaždé je to zábava :)
Vzpomínám si na jedno vyjednávání o zadání questu. Družina dostala jako odměnu pozvání na večeři k místnímů hraběti, kde se setkala s neznámou ženou, která se představila jako "úředník královské kanceláře". V rámci diplomatické výzvy se uplatnilo vyjednávání, bluff, znalost historie, všímání. Žena, která se představila jako Dara z Proskuru, nechalal postavy hráčů volně konverzovat a když se trochu seznámili, nevině se jich zeptala na to, zda jsou registrovanou kumpanií. Úspěšná diplomacie či bluff pomohla zastřít fakt, že družina nemá potřebnou licenci, ovšem také se dozvěděli, že ji mohou za poměrně značný obnos získat a kde. Další vyjednávání vedlo k zadání úkolu a odměnou byla "sleva" na vydání příslušných listin. Vlastní výměnu frází pak doprovázelo pár hodů aby se zjistilo, jak moc dobře si postavy vedou. Protože Dara chtěla úkol zadat a hledala vhodné zájemce, nebylo to střetnutí obtížné. Bylo také jedno z našich prvních, takže jsme se u toho hodně vyvztekali, než jsem dohledali potřebná čísla, ale myslím, že hráčům zůstalo v paměti a tohle NPC si budou pamatovat.
Autorská citace #26
15.10.2008 21:10 - Gurney
Já jsme skill chalenge začal používat v SWSE a po pačátečních zmatcích se nám povedla geniální scéna kdy postavy pronásledovali swoopgang na spídrmotorkách spodními ulicemi Nar Shadaa :) Geniální v tom že hráči popisovali co dělají a snažili se co nejlíp využít v čem byli nejleší, (došlo i na vychytávky jako rozřezání protivníkovy motorky lightsaberem nebo výměnu pozic za jízdy) a já jen popisuju výsledky akcí a okolní prostředí (tuším že to byly ulice kolem luxusních barů, pašerácké základny a opadní šachty jak postupovali pořád níž..) DC používám 10/15/20 tehdy pro 2. lvl někdy o jedna nebo dva snížený.
Autorská citace #27
15.10.2008 21:28 - yashamaru
Prechazi mi oci z toho jak dobre umite pouzivat skill challenges mel bych se stydet a zapracovat na tom :)
Autorská citace #28
15.10.2008 21:43 - Alnag
Gurney: Taky jsem hrál pronásledování na speedrech v Nar Shadaa (ale ještě podle Spycraft pravidel) :)) Jinak ale přesně. DM prostě popisuje důsledky... hráči vymýšlí. Naprosto geniální mechanika!
Autorská citace #29
15.10.2008 23:14 - Almi
yashamaru: já se je učil tak, že jsem uprosil Alnaga, aby mi poslal svoje 3 vzorový, co měl na DnD Day. Na těch jsem pochopil jak to funguje líp, než z DMG. A pak jsem zjistil, že na Wizardím webu jsou dobrodružství pro 4e a v nich je jich taky hodně. Když je čteš, zjistíš spoustu triků. Nevýhoda je, že jsou v angličtině (ale dá se snadno pochopit) a jsou docela rozsáhlé. Na přání ale udělám výňatky zajímavých a přihodím co mám a pošlu. Největší zákeřnost je, že některé z těch questů jsou ještě z doby před erratama. Takže na čísla to chce cit a ne se slepě držet tabulek. Když to člověk párkrát vidí v akci, rychle to přechází do krve. Sám jsem zatím nepochopil, jak se za ně dávají expy, resp. jak encounter level SE ovlivnuje obtížnost. Přijde mi to, že expů je nějak málo :o)
Autorská citace #30
15.10.2008 23:38 - Alnag
Hele jsem ochotný o tu rozebrat řekněme tři situace skill-challenge. Ale jsem líný je vymýšlet. Když vymyslíte situace, které chcete vidět víc rozebrané, aby bylo jasné, jak to funguje, tak já to napíšu buď do diskuse nebo jako článek...
Autorská citace #31
16.10.2008 00:29 - Merlin
yash/almi: právě proto jsem to vytáhl...chci to používat..ale nejsme vv tom kovanej...pořád jsem vyhodnocoval noncombat encouter starým způsobem...z 3,x
Autorská citace #32
16.10.2008 09:32 - Merlin
no a dyž už jsem v tom...tak budu pokračovat...dáváte za NCE/SE adekvátní xp jako za CE? Jak stanovujete obtížnost? A pokud ano, ta když máte dejme tomu 3-4 NCE/SE a 2 CE za session, nepostupují postavy poměrně rychle vzhůru?
Autorská citace #33
16.10.2008 09:48 - Lotrando
Zkušenost podle pravidel. Rychlost postupu je vyšší, hlavně na nízkých urovních, kde jsou tak dvě sezení a level (nějaké XP za questy a tak). Teď mám skupinu na šestém levelu a jedna úroveň jim trvá 3,5 sezení a pořád se to zpomaluje, což mi celkem vyhovuje.
Autorská citace #34
16.10.2008 12:25 - Merlin
Jak posuzujete obtížnost a tím pádem encounter level? Je to o citu? pokud se například jedná o to zmiňované nahánění po střechách..řeknu si, prší, kluzké střechy, stará čtvrt a tašky drží jen taktak...tak je to stejný jako hmm..potkat trola? (berte to s rezervou, jen se snažím oživit/pochopit mechaniku a líná huba hotový neštěstí)
Autorská citace #35
16.10.2008 12:41 - Alnag
Merlin: U skill encounteru máš tři obtížnosti - lehké, střední a těžké. Konkrétní čísla k nim jsou daná tabulkou v DMG a odvíjejí se od úrovně.
DM se tedy rozhoduje jen v intencích toho, zda je to lehké, střední nebo těžké. Pokud jsou kluzké střechy, akrobacie na nich asi nebude lehká a možná ani střední, pokud je to komplikovaný terén...
Sekundární schopnosti (tj. co si hráči sami vymyslí) jsou skoro vždycky střední nebo těžké...
Autorská citace #36
16.10.2008 12:45 - Quentin
polopaticke vysvetleni z rpgfora pro valluna píše:
skill challenge
Vypravec si urci nejake prumerne DC, ktere by si pro to vyjednavani, honicku, vyslychani, smlouvani, splhani, potapeni... (napinave situace, ktere se nedaji resit bojovymi pravidly) predstavoval (nejlepe podle lvlu postavy - ja vim, neni to moc simulacni, ale je to dobre, tak trochu v jersonove stylu 2 uspechy na 1 neuspech at jsou lvly jakekoli).
DC ktere vybral oznaci jako "normalni", o kus ho snizi a oznaci jako "lehke" a o kus zvysi a oznaci jako "tezke".
Pred kazdym hodem musi hrac rict, co se snazi delat - zavyhrozuju, ze vim, kde bydli (zastrasovani/charisma); zkusim splhat po strane u tech korenu (splhani/sila); nadbehnu mu pres blesi trh (streetwise/inteligence) - vypravec posoudi, jestli je to dobry napad a vybere mezi tema DC co ma pripravene (lehke/normalni/tezke).
Konflikt se potom resi postupnymi hody dokud hraci nenasbiraji nutny pocet uspechu (3-12 podle celkove obtiznosti) nebo 3 neuspechy.
pani ucitelko, alnag predbiha!
Autorská citace #37
16.10.2008 14:10 - Merlin
hmm..zdá se, že se konečně začínám dostávat do obrazu
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25319314002991 secREMOTE_IP: 34.229.113.106