Sparcle: Vidíš to děsivě omezeně. Naprosto si přestaň představovat sociální konflikt jako diplomatický dialog.
Vezměme si nějakého totálně necharismatického krajně psychopatického killera (Riddica, třeba, ale klidně i někoho míń "sympatickýho"), kterého zajme parta "klaďáků", spoutaj ho a někam hoděj. Jenže s nim musí trávit tak nebo nějak čas - ať už protože jsou v hostinci a venku je děsná bouře nebo protože letí vesmírnou lodí.
A tenhle killer je začne rozebírat zevnitř. Jednomu popíše, jak až se osvobodí tak mu vydloubne očíčko, natáhne na dva metry a otočí mu ho, aby mohl sledovat z dálky sebe sama jak z něj tečou vnitřnosti, které z něj bude vytahovat kleštičkama na nehdy, dalšímu popíše, jak mu znásilní přítelkyni a nechá ho se na to koukat, zatímco se bude pomalu připalovat na rozžhavenym plechu, třetímu bude vyprávět o tom jak ho přiváže ke stolu a pak ho bude pomalu okapávat žíravinou... a dřív nebo pozdějc se slabší článek sesype a udělá chybu - ať už že se k němu moc přiblíží (vrhne se na něj...) nebo začne být příliš nervózní, nebo se začnou mezi sebou hádat nebo cokoliv.
A je už jedno, jestli to má vést/povede k tomu, že ten killer dostane šanci utéct nebo jestli až se osvobodí z něj bude ta skupina tak vyděšená, že mu skoro nebudou klást odpor nebo cokoliv jiného - je to sociální konflikt, jehož účastníkem je postava, co není sociálně pozitivní.
Další sociální konflikt si lze představit třeba v rámci skupinky PC, kde se dvě postavy "nenápadně" a dlouhodobě přetahují o to, která z nich bude skutečný "leader", což je něco, co se může táhnout projevit průběžně i v desítce scén, než se to rozřeší.
Nebo třeba svádění - a rozhodně ne nutně ve stylu "sveď toho strážnýho a zatimco Tě bude obtahovat támhle v křoví tak tam proklouznem". Kdyby platilo, že svádět dokáže pouze sociálně zdatný jedinec, tak:
a) rozhodně nežijeme v monogamii
b) by tu bylo asi o hodně víc sexuálně frustrovaných lidí, než tu je teď
(mimochodem, vždycky mě v RPGčku potěší, když se někdo z hráčů překousne a odvypráví nějakou scénu mezigenderové interakce... myslim že už jen jako pomůcka pro prolomení toho ledu co na tomhle tématu visí by se takováhle mechanika fakt hodila)
Koncept sociálního konfliktu jakožto další možnosti rozvoje postavy paralelní k bojové/magické atp. jak naznačuješ je ve svém důsledku dost problematický, jak nás učí např. Exalted a jak se k tomuto tématu již trefně vyjádřil Sosáček (...nevybavim si co má teď sakra aktuálně za nick, CML?), sociální konflikt by měl být naopak tvořený tak, aby se ho mohla nějakým způsobem účastnit každá postava.
Ohledně DnD4e - možnosti skupinového vyjednávání skrze skill challenge jsou jen a jen o tom, jak dobře to pojmete a jak moc se to ze situace nabízí. Například se šlechticem sice může "přímo" vyjednávat skupinkový diplomat (házející diplomacii), nicméně ostatní postavy mohou klidně plnohodnotně pomoci. Jeden si může hodit Historii&Politiku a vzpomenout si na nějaké zájmy, které ten šlechtic má a na které lze apelovat, druhý si může pomocí nějakého bojového skillu chacknout způsob, kterým se pohybuje a vyjadřuje, a napovědět, jak moc je dotyčný odvážný nebo popudlivý a jak moc jej tedy je smysluplné popichovat... jejich "úspěchy" pak herně interpretuješ jako informace, které skupinovému diplomatovi umožnily sestavit ten správný a úderný argument, který jej nakonec přesvědčil.