Markusi, nevím jak Alnag, já jsem pár důvodů psal několikrát, nicméně mi nečiní potíže je zopakovat ani odpovědět konkrétně tobě.
Takže o co jde:
Emotivní důvody pro vyčlenění těchto her se zakládají na to, že ty i další hráči jste tyto hry stavěli nad běžná RPGčka, a že v diskusích i nadále poukazujete na nefunkčnost pravidel bežných RPG. Prosím, nevysvětluj mi, že to neděláte - píšu z pozice posluchače / čtenáře, takto to na mě působí a nejsem sám.
Teď věcné důvody - všimni si, že v diskusích, kde se hráči RPG pokusí definovat RPG - nějak a jakkoliv - téměř pokaždé k výsledné definici či pokusu o ní přijde hráč/zastánce těchto her (pracovně zvané SRP) a řekne něco ve smyslu "Ale pak josu RPG, které se hrají úplně jinak".
I v jiných diskusích tito hráči zastávají názor, že ony hry jsou jiné, že se liší "od klasických RPG" v tom či onom.
Máš pravdu, že kdybych přišel k hraní takové hry, tak bych možná nezjistil, že to je "jiné RPG". Stejně tak jsou dost možná hry, které se od klasického konceptu liší ještě víc.
V prvním případě dochází k paradoxu, že jeden a ten symý člověk (konkrétně ty) jednou tvrdí (nebo tak působí), že to je něco jiného, a pak tvrdí, že je to to samé.
Při čtení pravidel mívám pocit, že to rozhodně není to samé - nejpodstatnější rozdíl vidím v předdefinovanosti příběhu / tématu. Prostě můžu říct "MLwM je o tom, jak se tyto postavy snaží o tohle". "Nicotine Girls je o tom, ..." atd.
V DnD, GURPS, Vampirů, Shadowrunu tohle můžeš říct jen velmi těžko, spíše vůbec.
Další věcí je předem daný konec. "Hra končí ve chvíli ..." je věta, kterou v klasických RPG nenajdeš. Zato jí najdeš v každé stolní hře, což je nejspíš jeden z důvodů, proč Alnag navrhnul název "Stolní RP". Popravdě, konkrétní podoba toho názvu je mě vcelku volná, hlavní je podle mě odlišit tyto hry od RPG.
Kdyby se používal název "klasická RPG", nebyl by to takový problém, ale prostě se říká jen RPG, takže je to trochu zavádějící, ale zvláštní označení je prostě potřeba.
Mimochodem, mám více než silný pocit, že vaše (konkrétně tvé a Qualovo) argumenty pro ponechání názvu RPG pro označení těchto her spočívá ve faktu, že RPG je prostě pojem, který táhne. Dneska má kdejaká počítačová hra "prvky RPG" což jí má jednoznačně zařadit do lepší kategorie.
(Jestli to chceš vidět opačně, tak osobně se domnívám, že tyto hry nemají takové kvality, aby spadaly do kolonky RPG :-) Nicméně pro mě je důležitější, že neustálé diskuse o těchto hrách a nápadném či nenépadném ukazování, že to jsou "lepší RPG" mě už docela unavují.)