Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
19.11.2020 11:12 - Corny
Jerson: Já ani nemluvil o tvých tendencích :)
19.11.2020 12:01 - LokiB
Jerson: mně nevadí tvořit postavu třeba 10 hodin, bývá to zábavný proces.
neříkám, že tak musí trvat každá tvorba postavy komukoli, ale to, že si skupinka tvoří postavy hodinu mi prostě jako problém nepřijde. beru, že tobě jo.
19.11.2020 12:19 - Corny
LokiB: Ono asi hodně záleží no... tohle je třeba jedna z věcí, která mě časem docela znechutila GURPS. Docela dlouhé vytváření postavy, propočítávání bodů, a k tomu ještě pravidelný pingpong s GMem, který to omezil, to zakázal atd.

Dlouhé vytváření postavy nemusí být nutně špatné, ale nese sebou určité problematické aspekty...
1) Se lidi mají mnohem větší tendenci bát o život svých postav čistě z toho důvodu, že budou muset trávit hodně času prací na nové postavě (důvodem k opatrnosti je pak spíše komplexnost pravidel, což mi nepřipadá jako úplně ideální motivace),
2) Postavy pak mají tendence být trochu rigidní v průběhu hry, protože všechno možné mají hráči vymyšlené už v úvodu a nezbývá jim moc prostoru na to doplňovat mezery při hraní samotném,
3) Může se stát, že se během tvorby postav dává zbytečný důraz na složky postav, které vlastně nejsou až tak moc podstatné pro hru jako takovou. Například zbytečně rozsáhlý background, který se nakonec hře ve třeba ani pořádně neprojeví, nebo hodně okrajové nepodstatné dovednosti a charakteristiky.

Tím chci jen říct, že dlouhá tvorba postav může být v pohodě, ale existuje docela dost dobrých důvodů, proč v pohodě být vůbec nemusí a proč, alespoň co tak pozoruji na většině modernějších her, s kterými jsem se setkal, se ta tvorba postav spíš průběhem času zjednodušuje.
19.11.2020 13:24 - Jerson
Loki, když na to máš čas, klidně se tím můžeš bavit. Potkal jsem člověka, který ve Stínu meče jen vytvářel postavy a dával jim zbraně, ale nikdy s nimi nehrál, neměl tu potřebu.
Nicméně pokud se bavím o hře pro začátečníky, a ještě k tomu pro menší děti pod osm let, tak hodina na tvorbu postavy je strašně moc.

To že někdo dobrovolně tvoří postavu hodinu je pro mě v pohodě. To že někdo chce už konečně začít hrát a minimálně hodinu musí tvořit postavy je pro mě hodně špatný design hry pro začátečníky.
19.11.2020 13:33 - LokiB
Jerson: a kde máš, že MUSÍ? v DH uděláš postavu za 5 minut i s obrázkem.
ty jsi zobecnil zcela neurčitou odpověď jedné maminky (poznal jsi z toho, jestli jim to vadilo? proč jim to tak trvalo?). takže tvůj závěr o špatném designu se DH nijak netýká ...

Možná to tak ani nemyslíš a mluvíš obecně a ne o DH, ve vláknu o DH je to těžko poznat.

To je jako bych tvrdil, žes mě do Omegy nutil trávit vymýšlením postavy hodinu, protože vymyslet aspekty postavy, její vybavení, najít obrázek, jméno, poslat ti to ke kontrole ... to mi zabralo víc jak hodinu. Když tohle postnu někam do konference o Omeze, bude u toho ten závěr o špatném designu ...
19.11.2020 13:58 - sirien
LokiB píše:
v DH uděláš postavu za 5 minut i s obrázkem.

když si ty pravidla nikdy neviděl, tak leda tak ve snu.

A pokud ta pravidla znáš na zpaměť, tak to nic neznamená, protože pokud v pravidlech co znáš zpaměti nevytvoříš postavu za 5 minut, tak to sou shit pravidla (nepočítám do toho čas strávený nad případnými výběry z dlouhých nákupních seznamů).
19.11.2020 14:15 - Jerson
LokiB píše:
v DH uděláš postavu za 5 minut i s obrázkem.

Myslíš když ji vyhledám v těch osmi připravených? Protože jinak se to za pět minut stihnout nedá, tedy ne když jeden četl pravidla a snaží se to vysvětlit dalším třem až pěti hráčům.
Jinak s tou maminkou jsem si následně dal řeč, abych zjistil podrobnosti, takže své poznatky nemám jen z toho, co jsem tady zveřejnil.
19.11.2020 15:30 - LokiB
Jerson, sirien: když jsi pravidla nikdy neviděl, tak neuděláš postavy pro celou družinu za míň než hodinu ani v DnD, ani ve Fate, ani v Omeze

Co přesně na tom chcete demonstrovat? Že v dobrých pravidlech udělá "každý úplný začátečník" postavu za X minut? kolik je X?
Nebo že je podle vás (siriena nepočítám, ten pravidla DH nečetl a postavu v nich netvořil) v DH tvorba postavy komplikovanější (výrazně, malinko?) než v jiných systémech? A případně v čem.
Aby to nebyly jen takové hejt výkřiky.
19.11.2020 15:38 - sirien
Loki: V AWčku to máš za 10 minut. Ve Fate Accelerated... odhadem bys to měl zvládnout za 15 minut (bez komplet triků - nicméně triky lze doplňovat při hře a je to i doporučené). U Fate Core je ten problém, že tam je hromada vatovýho textu - když tento vynecháš z úvahy, tak to bude tak 20 minut - ale i s trikama. S pravidlama pro cold start se dostaneš možná i pod 15 pro potřebný herní základ (a zbytek doplníš za hry). V JaD jsme udělali alternativní postup po vzoru AWčka a podle prvního feedbacku pár lidí se zdá, že můžeš mít z nuly hotovou postavu během 20-30 minut, dokonce se zdá že to je i blíž těm 20 minutám, 30 píšu spíš pro jistotu protože zatim je jen malej vzorek (komplet se vším všudy na 1. Úrovni - Zázemí, Rasa, Povolání, výbava, všechny staty...)

Nicméně abych byl fér, postava do hodiny nebo cca za hodinu mi přijde ok. Křivě na to začnu koukat teprve potom když to má trvat citelně dýl, než hodinu. (Což btw. je případ DH, zjevně, protože pani to zvládla po hodině až potom co to kdo-ví-jak-dlouho studovala)
19.11.2020 15:48 - Jerson
LokiB píše:
když jsi pravidla nikdy neviděl, tak neuděláš postavy pro celou družinu za míň než hodinu ani v DnD, ani ve Fate, ani v Omeze

Budu to muset otestovat na více lidech, ale pokud si postavu vybírají z přeložených aspektů a vybírají si karty náhody, tak jim to trvá 30 minut. Pokud si postavu vymýšlí včetně aspektů, tak 20 minut, jen jich mají méně.

Nicméně u DH musíš hráčům říct, co jaké rasy můžou hrát. Pak jaká povolání můžou hrát. Pokud si vyberou, tak si musí buď rozdělit body, nebo nahodit vlastnosti a přičíst bonusy. Určí životy a nějaké další drobnosti, vysvětlíš jim jejich schopnosti. U kouzelníků přečteš kouzla a necháš hráče vybrat. To je k mechanické tvorbě asi všechno, zbytek jsou fluffové věci, které pravidla nijak neřeší.

V Omeze ve fantasy světě se zeptám (ukážu obrázky), co bude hráč chtít hrát. Řekne, nebo si vybere. Pak se ho zeptám, co by chtěl umět či jaký by chtěl být, dvě věci. Řekne, nebo si je vybere. A to je vše.

Nepočítám případ, kdy hráč řekne, že by chtěl hrál Emeta z Lego příběhu nebo poníka, a v DH bude třeba mu napřed vysvětlit, že taková možnost podle pravidel není, zatímco v Omeze se ho zeptám "fajn, a co umí?" nebo pokud ty filmy znám, tak mu navrhnu, co by mohl umět.

Jinak mám celkem slušný seznam toho, jaká témata děti baví (což není to samé, jaké postavy by v RPG chtěly hrát, ale přibližnou představu to dává) - a s možnostmi v DH se to skoro vůbec neprotíná.
19.11.2020 16:12 - LokiB
sirien píše:
V AWčku to máš za 10 minut.


Člověk, který AW ani jinou RPG hru nikdy neviděl (maminka s dětma), přijde k AW a během 10 minut vytvoří postavu, aby zároveň chápali, co která volba znamená?
To by bylo fajn, kdyby to mohl Jerson na té paní s dětma vyzkoušet :)
Jinak jako ok, takový systém má pak své výhody (neříkám zrovna AW, ale obdobný systém), protože je pro vstup velmi vstřícný

Jerson píše:
Nicméně u DH musíš hráčům říct, co jaké rasy můžou hrát.


A v Omeze nemusíš hráčům vysvětlit, jaké důsledky má jejich výběr aspektů? O čem tak asi hra je, aby chápali, s čím se budou střetávat a co asi tak přijde do hry a co ne? Hmm, tak to jsou ty děti lepší než já :)
19.11.2020 16:21 - Corny
Tak on je asi rozdíl mezi "Přijdu k AW a nikdy jsem tenhle ani jiný TRPG systém neviděl" a "Přijdu k AW a byť jsem AW nikdy sám neviděl, tak jsem už nějaké RPG hrál a hlavně tu mám GM, který si pravidla už alespoň jednou přečetl a tak mě tou tvorbou postavy trochu provede". To první je asi přecijen trochu zkreslený předpoklad a nejde o úplně typického začátečníka běžně se pohybujícího v našem prostředí. Zejména je ale zpravidla běžné, že minimálně GM si ta pravidla před hrou alespoň jednou prošel a může tak tu tvorbu nějak vést (ostatně snad každá pravidla po Gamemasterovi chtějí, aby si je před hrou minimálně jednou prostudoval). A pokud takový GM k dispozici je, tak tvorba postavy v AW, pokud se lidi zbytečně nezdržují, opravdu netrvá dlouho (ostatně AW je dost transparentní a přímočarý systém na to, aby si více méně snadno uvědomili, co která volby znamená).

Každopádně i já souhlasím, že třeba tvorba postavy trvající začátečníkovi hodinu je ještě docela v pohodě.
19.11.2020 16:33 - sirien
Loki: ...jakože na úvod v rámci prosazování diskusní kultury poznamenám, že Tvá první citace je zcela nadbytečná a vše by bylo pochopitelné přesně jak to je i bez ní (možná nějaké "sirien:" na úvod...) A ta druhá citace taky.

A ohledně toho co píšeš - jakože jajn, no. AW předpokládá, že minimálně GM pravidla alespoň 1x četl. Pokud je toto splněno, hráči zvládnou udělat postavy do 10 minut. To co je skutečně nutné k přečtení by asi šlo dost proškrtat... jen nevim jak by se na takové škrtání tvářili fanoušci AW co do toho jestli nováček pak pochopí jak to hrát "správně" (za mě by to neměl být moc problém a detaily si kdyžtak nováček doladí později, ale ze zkušenosti z dřívějších diskusí si dokážu představit že to někteří "pravověrní apokalypsáci" uvidí jinak - nicméně takovej text neexistuje, možný vyjma mého AW v Kostce - ten teda není pro 100% nedotčené začátečníky určenej, ale s lehkou úpravou...).

Fate tyhle nároky moc nemá, tam těch 15 u Accelerated minut bude platit tak jako tak (za předpokladu, že ten začátečník má aspoň základní tušení co jde dělat, ne že o RPG nikdy neslyšel a tohle na něj vypadlo z knihovny - to si pak fakt netroufnu odhadnout). U Core těch 20 minut spíš nedáš, protože pokud nejsi RPG veterán co je jen novej u Fate konkrétně, tak se v té příručce plné vysvětlujících textů nestihneš tak rychle zorientovat (veterán přelistuje na ukázkové sheety, pochopí která bije a význam aspektů a vyvolávání si dohledá zpětně a těch 20 minut dá taky).

V JaD jsme to věřím zvládli udělat tak aby ta půlhodina fakt stačila. Pokud to jsou úplní začátečníci a nemají tušení která bije a žádný modul poruce, tak si fakt netroufnu říct kolik dalšího času bude DM potřebovat na to aby skutečně nějakou hru rozehrál - ale zas tak moc by potřebovat neměl, té tvorbě postavy předchází i jednoduchý úvod do věci a základních pravidel hry...
19.11.2020 16:43 - LokiB
sirien: Tak to jste na tom v JaD podobně jako v DH ... jestli jsem Jersona pochopil správně, tak tam vytvářeli 2 postavy a dohromady jim to trvalo hodinu, tedy vlastně jedna postava na půl hodiny (za asistence maminky u obou dětí) :)

Uvidíme, jestli Jerson upřesní, co jim zabralo tu hodinu, abychom nespekulovali, na co u dětí s maminkou padlo nejvíc času (třeba to byl výběr obrázku pro hobitího kouzelníka :))
19.11.2020 17:10 - sirien
Loki: od pohledu do pravidel DH si troufnu tvrdit, že na tom JaD budou časově líp. (DnD možná stejně nebo hůř, to si tipnout netroufnu.) Ale jako... tohle je takové... moc jako nevim co se tím kdo snaží říct.

Důležitější než to jak je tvorba postavy dlouhá mi přijde jak je přehledná a hlavně zábavná. Pokud si tvořim postavu tim že listuju mezi tabulkama, počítám čísla a snažim se pochopit blbě napsanej nebo strukturovanej text, tak je i 20 minut děsnej voser. Pokud postavu tvořím tím že se bavím s kamarádama o tom jaký super věci budeme hrát a každej krok tvorby postavy je spojenej s představou a příslibem nějakých cool herních momentů co mě čekají, tak to klidně můžeš dělat 2 hodiny a přitom se u toho suprově bavit.

Tzn. ano, můžu Ti říct že AW má tvorbu postavy hotovou za 10 minut, Fate za 20 a JaD za 30 a jako jo, ASI to má NĚJAKEJ efekt na přístupnost (jakože třeba u one-shotů vliv na to jestli si připravíš postavu sám před hrou nebo jestli jí pro Tebe musí připravit GM popř. jak snadno se to dá rozehrát v nějaké družině nebo táborové pauze... etc.), ale nějak mi to nepřijde jako to hlavní co na tvorbě postavy hodnotit. A to ani - a možná zejména - při hraní s dětmi.


EDIT: jakože u JaD vytvoříš postavu nejspíš rychlejc než u DH, DrDo nebo původního DnD, ale to nebyl důvod, proč sme to celý přepisovali - důvod byl ten, že ten původní DnD text byl prostě desně voserovej a nezábavnej. Že jsme tím tu tvorbu i zkrátili je spíš příjemný vedlejší efekt celého procesu, ale není to původní záměr ani hlavní přínos.
19.11.2020 18:37 - malkav
Jersone, mohl bys nám tu ještě říct, jestli paní skutečně stopovala čas na jednotlivé úkony? Ono pokud někdo řekne, že stál hodinu ve frontě, tak v ní nemusel skutečně tu hodinu stát.

Zároveň souhlasím s Lokim, který uvádí, že tvorba postavy může být i zábava. A to mi ještě víc zapadá do situace, kdy se maminka nudí a jen předčítá svým dětem seznam zbraní a ony si představují, jak jejich hustokrutopřísný bojovník máchá kolem sebe šavlí ... NE, obouručním mečem ... NE, musí mít obrovské bojoví kladivo ... NE, co kdyby měl kopí a štít!
19.11.2020 19:11 - Jerson
LokiB píše:
To by bylo fajn, kdyby to mohl Jerson na té paní s dětma vyzkoušet :)

Bohužel AW takto vyzkouším jen těžko.

Pokud jde o Omegu, vážně to přijde vysvětlení aspektů podobně časově náročné jako tvorba postavy podle DH? Tedy pokud pominu, že když by nějaký aspekt chyběl, tak si ho hráč doplní během hry.

Když bych měl třeba jen půl hodiny vytvářet postavu se svým synem, tak to dávno vzdá.
19.11.2020 20:13 - efram
Hele možná je problém někde jinde, třeba je skryt velice hluboko pod povrchem vsech moznosti: ale, kdyby, treba, radeji ne, neprasit, prasit, dlouha - krátka, pravidla, mozna, snad az se pod tím vsím nánosem ta hra vlastne ztartí.

Jara da Cimerman by měl z tohohle vlákna radost. A nejen z něj.
19.11.2020 22:31 - Xeth
Log 1=0 píše:
...

Nevím co pro tebe znamená, že je to ještě DnD a už ne, nicméně nemusíš nutně hrát s jinými rasami než jsou v PHB, nemusíš hrát s jiným setem kouzel apod. Stačí, když tvé postavy z nějakého důvodu budou moci strávit dlouhou dobu pod hladinou. To je ve hře, kde se to hemží magickými předměty a magií vůbec, není vůbec nemožné. Několik mořských dobrodružství máš např. v Ghost of Saltmarsh. Nevím kolik přesně se toho odehrává pod hladinou, každopádně nevidím důvod, proč by to nešlo.

Ten popis dveří, který jsem sem dal byl takový, aby demonstroval to, jaké zhruba myslím dveře. Bylo to důležité pro tuto diskuzi (tj. tloušťka dřeva X má Y HP), ve hře by byl jiný, takový, jak ho budou vnímat postavy. Tedy dost podobné tomu, jak píšeš ty.
A pokud posílení prostředí zvedneš vše v něm, tak to DC bude odpovídat DC v neposíleném prostředí. Proto se tam neprojeví posílené postavy jako posílené. A pokud bys prostředí DC neměnil adekvátně s posílením postav, pak bys dělal právě tu úpravu prostředí, o které jsem na začátku mluvil, když jsem psal, že by fyzika prostředí musela zůstat pozadu, aby posílené postavy mohly vyniknout (ne jen ty silnější z posílených, ale i ty slabší).

Ano, Lois je posílená obyč ženská a měla by tak potkávat posílené teroristy. Pokud potká slabší, nebudou odpovídat power levelu prostředí a pro tuto debatu jsou irelevantní.

Ano, náročnost proplížení se kolem skupiny určuji ze základu, kterým je např. obtížnost proplížení se kolem jednoho. Ta je v pravidlech určena, stejně jako obtížnost ostatních věcí ve hře. Díky tomu jsou jejich obtížnosti ve vztahu. Pak můžeš tedy třeba říct, že "přeskočit tuhle propast je stejně těžké, jako vylézt po této stěně nebo otevřít paklíčem tento zámek." Na základě toho fungují v pravidlech různé příklady, aby si pod čísly dokázali hráči něco konkrétního představit, ať je to příklad u atributu, dovednosti nebo čehokoliv jiného.
V tomto směru si nemyslím, že k tomu určování přistupujeme kdo ví jak odlišně.

Pokud jde o tvůj příklad s tyčí, tak já rozumím tomu, jak bys chtěl posilovat hodnoty ve hře. To, co mi nesedí je to, na co všechno bys chtěl "tyč" použít a na co ne.

Hráčské postavy mohou být ve hře na začátku naprosto kdekoliv v silovém spektru prostředí, kde hrají. Mohou být oproti průměru ubožáci, mohou být na jeho úrovni i vysoko nad ním. Každá z těch možností je naprosto v pořádku a záleží jen na tom, jakou hru (a styl atd.) chceš hrát.

Nevím, myslím si, že máš poměrně úzkou představu o tom, k čemu všemu je DnD určeno. Ale tak to je věc každého jednoho hráče.

Corny píše:
...

Jen malá poznámka k tomu tvaru kola - já přece netvrdím, že kolo není kulaté, jen že jsou různé druhy kol, a že se všemi se dá jezdit.

Jerson píše:
...

Ano, ty neúspěchy se dají řešit různě. Malé děti ale mají tendence tyto věci prožívat jinak než ty dospělejší. A mnohdy stačí, aby se jim nedostalo toho, co chtějí nebo tak jak chtějí a je oheň na střeše. A klidně může jít o naprosto stejného plyšáka, jako je ten vedle, kterého ale to dítě chce.
A DH je doporučená od 9 let, což už je věk, kdy se s něčím takovým často nepotkáš a ty tebou zmiňované metody mají daleko větší šanci na úspěch. Stejně tak to je ale věk, když už to dítě nějaký ten neúspěch zvládne strávit a dokonce si ho užít.
Čili na věku hráčů záleží poměrně dost.

A to, že začátek hry trvá dlouho... no, PJ by měl mít aspoň trochu představu jak pravidla fungují. Na to zdaleka nemusí mít nastudované obě knihy od desek k deskám, ale stačí mu toho poměrně málo. Pravidla jsou v podstatě jen v příručce pro hráče a to na pár stránek hráče a v příručce pro vypravěče jsou pak obtížnosti, bestie a podobně, což lze ale snadno případně dohledat pomocí záložky, než se to dostane danému člověku do krve. Něco načtení to ale samozřejmě chce. Mnoho hráčů ale bude nejspíš dost pravděpodobně číst většinu nebo vše, než se pustí do hry. Rozhodně pomůže, když už PJ bude o něco zkušenější.
Tvorba postavy je tam možná dělat velmi zjednodušeně nebo si vzít prostě některou z předpřipravených postav a začít hrát. Ta zjednodušená příprava postavy je otázkou několika málo minut (do 15 min určitě). Samozřejmě, pokud se někdo chce v pravidlech přehrabovat a kochat se obrázky nebo třeba porovnávat čísla, tak mu to zabere déle. Řekl bych, že to bude případ těch děcek z tohoto příkladu. Malá děcka moc nevydrží delší dobu dělat něco, co je nebaví, notabene 2 hodiny.
19.11.2020 23:03 - Aegnor
Xeth: Hele, z toho co píšeš mi přijde, že dle tebe na fikci a popisu vlastně vůbec nezáleží - pokud se to neprojeví někde v číslech (pokud máme setting, kde jsou průměrně silnější postavy, tak musí mít vyšší čísla u síly). Což mi přijde zvláštní, vzhledem k tomu, že dle tebe vůbec nezáleží na systému.

A DnD je heroická fantasy s poměrně běžnou a mocnou magií, slušným množstvím různých ras a s nepřeberně monstry všude možně.

efram: slunce v duši.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095873117446899 secREMOTE_IP: 3.137.180.32