Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
17.9.2014 10:06 - Alnag
Myslím, že koboldům zbytečně nasazujete psí hlavu. :)
17.9.2014 10:07 - Nachtrose
Pasti, uzke tunely a podobne jim mohou zajistit dalsi vyhodu, aby jich neumrelo tolik. Pokud teda nesestroji past skutecne likvidacni, coz by ale bylo trochu v rozporu s odlonem od save or die efektu...
17.9.2014 10:14 - noir
ShadoWWW: Já si zase pamatuju na to úzké podzemí v Baldurs Gatu, kde mě ostřelovali zdálky zápalnými šípy. Bylo to naprostý peklo a hrozně rychle mi tam chcípaly i nejnabušenější postavy...
Mrzí mě, že ten fokus na pasti není u koboldů nějak mechanicky/nápadově podepřený.
Já si tu mechaniku s advantage v grupě spojuju třeba spíš s gibberlinagama, ke koboldům mi to nesedí vůbec.
17.9.2014 10:21 - ShadoWWW
Hlavní rozpor v 5e MM je v tom, že se částečně vrací k tradici oD&D-2e (psí koboldi, flampové, modroni apod.), která v Česku nikdy nebyla, protože se k nám RPG dostalo později, a o tuto část tradice u nás nikdo moc nestojí. Většina z nás je odkojená na 3e a 4e, BECMI a 2e známe většinou jen z vyprávění nebo letmého hraní.

Co se týče taktických bloků statistik - 5e MM imho spoléhá spíš na situační improvizaci a domácí úpravy než na striktně dané statistiky. Např. na RPG F narazili na D.I. rozumhlta jako na OP schopnost. (Když tímto způsobem zaútočí na postavu, postava si hází save na Int proti DC 12, v případě neúspěchu si hodí 3k6 a pokud hodí víc, než je její Int, pak se její Int sníží na 0. To vše při CR 2.) Imho není nic jednoduššího než v rámci domácích pravidel snížit druhý hod na 2k6 pro nízké CR, komu se to zdá přesílené. Ale to je ten rozdílný přístup. Jako spotřebitelé 3E a 4E jsme s naučili, že designéři by za naše peníze měli dodat mechanicky komplexní pravidla, ve kterých nás ani nenapadne vytvářet domácí pravidla, respektive nebudeme cítit nutnost je vytvářet. V tomto je 5e někde trochu jinde, protože implicitně předpokládá houserulování. (Mike Mearls označil 5e mottem "Rulings not Rules".)

noir: Když dáš koboldům do ruky luk, tak díky své vysoké Obratnosti budou docela účinní.

17.9.2014 10:33 - noir
Shadowww: Jojo, s tím se nedá než souhlasit. Bohužel...
17.9.2014 10:51 - ShadoWWW
Každá věc je dvojsečná. Díky přístupu k houserulování (který by měl být ještě zvětšen s příchodem DMG) vzniká enormní rychlostí hromada modulů od fanoušků. Šeptá se, že na jaře 2015 Wizardi otevřenou něco jako Appstore, kde každý bude moci zveřejňovat a nejspíš i prodávat své doplňky. Hodně bych se divil, kdyby se tam okamžitě nevyrojily taktické doplňky.

Jedna taková drobná, ale pěkná věc je přístup Wizardů k povolním a oborům povolání (sub-classům), že chce po celý životní cyklus udržet počet povolání neměnný (tedy vše v rámci 12 povolání z PHB) a i psionici by měli být pouze obory současných povolání. V 4E a hlavně v 3.5 se jim koncept základních povolání trochu rozpadl (bylo jich příliš mnoho), takže je pěkné, že se chtějí zase zaměřit na Class & Level.
17.9.2014 10:52 - Almi
ALL: Neodolal jsem a koupil jedno balení figurek od Wizkids. Obsahuje fakt jednu velkou potvoru a 3 malé. Balení stojí v ČR cca. 430,- Kč. Velká potvora je docela pěkná, docela ucházejícně nabarvená, zajímavá. Tři malé potvory jsou neskutečně odfláklé barvením, zespoda podstavce mají téměř nečitelný název. Zabalené to je v bublinkovém pytlíčku, přelepeném izolačkou, aby se to k té velké potvoře vešlo.

Provedení (resp. tvar) figurek je asi hodně subjektivní (můj verdikt je - nenápaditý, to už tu Xkrát bylo předtím), ale je smutný, že nedrží ani vlastní layout. Když jsem viděl hobgoblin warriora, chtělo se mi plakat. Zlatý Dungeon Command figurky - tohle jim nesahá ani po kotníky.

A když to porovnám s tím, co Wizkids dělají pro Pathfinder, je to jako nebe a dudy. Pathfinder figurky jsou balením i samotným barvením úplně někde jinde (myšleno nahoru). Opravdu se Wizardi zbláznili a nejde jim o nic jiného, než dojit prachy :((

ad. kobold: Když jsem ho viděl, musel jsem se smát. Nedovedu si představit, že bych s nima zahrál víc, než 1 souboj pro předpubertální děti. Natož na nich postavit dobrodružství..nuda, nic než nuda. Když to porovnám s jednou nejmenovanou hrou, je to srovnání naprosto děsivé. To už není rozdíl jedné třídy, ale tříd několika. Včetně grafiky (obrázky koboldů tam jsou fakt inspirující).

U těchhle malých potvor je pro mne (i hráče kolem mne) důležitá odlišitelnost. Kobold by se měl lišit od goblina. Ork od hobgoblina. Nejen vzhledem, ale i mechanicky. Aby hráči byli překvapení a mohli s tím plánovat. Vymýšlet taktiku. Zejména proti záplavě malých zákeřných potvor. Jinak se to zvrhne v tupé pobíjení po tuctech :( Proč invenci, když není třeba? Tady to všechno splývá na jednu hromadu a je vlastně úplně jedno proti komu hráči bojujou. Je to nenápadité, nudné.

Argument, že se snaží vracet ke kořenům a navazovat na staré edice, chápu. Ale pokud to má být hratelné dnes (a neprášit se na to na poličce), neměli by se vracet tupě zpět ale používat chytrou evoluci.

Napadá mne ještě možnost, že si prostě úmyslně chystají prostor pro vydávání věcí jako je "Ecology of Kobolds", kde to vše napraví. Pak to chápu, ale zas to není nic jiného, než tahání prachů z kapes důvěřivých lidí. A bylo by fér to říct na rovinu. Existuje někde něco, jako širší ediční plán? Aspoň rámcový? Co - kdy zhruba - jak?
17.9.2014 11:01 - ShadoWWW
Almi: Ou, to ses mohl zeptat, nežs to koupil. Nejsi sám, kdo na netu postoval, že ty figurky jsou odfláklý (a to od Wizkids i těch druhých). Figurky nebrat!

Co se týče těch nových dobrodružství Tyranie draků, tak ty taky nebrat! Jsou příliš zaměřená na Ligu dobrodruhů, tedy epizodické hraní v obchodu, a jsou neskuečně railroadová! Po domácí hraní se vůbec nehodí.

Na ten popud mám v plánu napsat článek o publikovaných dobrodružstvích, ale zatím nebyl čas.
17.9.2014 11:05 - noir
Almi: u kobolda si všimni ještě jedné věci - když bojuje během dne, tak je zcela bez schopností. Nemá nic diadvantage neguje advantage, takže je to jen úplně basic potvora jako skřet ze starého Dračáku. Tohle bych v roce 2014 fakt už nečekal; replayabilita, o které píšeš, je tady fakt nulová.
A lítající kobold? To je asi úplně nejnudnější lítačka, kterou jsem kdy viděl. "Hodí na vás kámen"... Já fakt chápu, že spousta věcí má být na GM, ale tady v téhle edici je na něm úplně všechno. Fakt si nedokážu představit, proč by někdo chtěl GMovat tenhle systém, při konkurenci jiných.
17.9.2014 11:31 - Almi
ShadoWWW: Já si včera udělal v Mephitu malé vánoce.. A otevřeli kvůli mne na ukázku i jedno balení těch nových figurek. Dali si s tím takovou práci, že jsem je prostě koupil taky. Už jen proto, abych je ukázal klukům a třeba i na Dálavě...

Co se týče 5e dobrodružství - také souhlasím. Je mi s podivem, že původní Encounters řada taky byla docela railroad. Ale (minimálně Keep on Borderlands a Beyond the Crystal Cave) byly nápaditý, hráč railroad téměř nepoznal, nebo tam byl šikovně schován, eliminován.

A ve stejných šikovných stopách jdou i Tales of 13th Age - jsou dokonale variabilní (dají se hrát jako 2hour session, one-shot session nebo delší příběh), často mají několik voleb a větvení (až je mi to líto, oč hráči přicházejí) - a jsou krásně nápaditá (viz jejich trojice krátkých dobrodružství, vydaných k Valentýnu - jsou prostě úžasný, vtipný a přitom hezký).

Budu moc rád, když takový článek sepíšeš. Já měl kdysi v úmyslu sepsat článek o zajímavých dobrodružství z Dungeonů pro 4e (takový půltucet perel by se tam našel), ale nějak to nestíhám a psát hezky neumím :)

noir: Právě.. nejhorší je, že zrovna u Kolboda je k dispozici přímý srovnání. Oboje vyšlo prakticky ve stejný čas. Oboje vychází ze stejných pramenů. Lze porovnávat.
17.9.2014 12:52 - Vojtěch
Nebyli Kobldi vždycky spíš zabělí pasťaři a nebýval strength in numbers spíš Gobliní trik?
17.9.2014 13:35 - Yashamaru
Hmm, zvlastni. Me se ten obrazek se psim koboldem docela libi. Kdybych si tu neprecetl, ze to ma byt jakoze psi hlava, tak bych to ani nepoznal. Vypada docela nabusene, z obrazku mi prijde, ze by mohl prekvapit i silou. Za me pekny. K mechanikam a cislum se vyjadrit nemuzu, nevim ktera mlati a stejne jsem si vzdycky v techle vecech hrozne vymyslel a ruzne mixoval staty a skilly ruznych monster, takze by jste se ze me asi osypali.

Moje prace s MM vypada asi tak, ze listuju, dokud se mi nelibi nejaky obrazek. Prolitnu staty a kdyz mi prijdou nudny, tak pouziju jen "skin" a cisla a powers klidne dodam z jiny prisery :D

Takze u me, aby mel MM uspech musi mit hlavne pekny ilustrace a hodke povidani o potvore. (4e MM me trosku zklamal, 13th age taky, co se tyce neexistujicich ilustraci).
17.9.2014 14:08 - Gurney
ShadoWWW píše:
D.I. rozumhlta jako na OP schopnost. (Když tímto způsobem zaútočí na postavu, postava si hází save na Int proti DC 12, v případě neúspěchu si hodí 3k6 a pokud hodí víc, než je její Int, pak se její Int sníží na 0. To vše při CR 2.)

Devour Intellect je sice brutální, ale co je na Devourerovi opravdové zlo je Detect Sentinence - automatická detekce inteligentních tvorů do 300 ft zastavitelná jediným spellem dělá z Devourera spíš součást plotu, jako běžná potvora je to strašlivě "gotcha!" schopnost, instatně likvidující až příliš mnoho kreativních řešení (vlastní zkušenost, bohužel). Obzvlášť ve spojení s tím že je to mindflayeří pet. Že si to nezasloužilo aspoň krátkou poznámku v MM mi přijde jako docela závažný nedostatek.

ShadoWWW píše:
Jako spotřebitelé 3E a 4E jsme s naučili, že designéři by za naše peníze měli dodat mechanicky komplexní pravidla, ve kterých nás ani nenapadne vytvářet domácí pravidla, respektive nebudeme cítit nutnost je vytvářet. V tomto je 5e někde trochu jinde, protože implicitně předpokládá houserulování. (Mike Mearls označil 5e mottem "Rulings not Rules".)

Zakrněli :) "Rulings not Rules" je spíš odkaz na to že na každou konkrétní situaci (kobold připravuje past/střílí zápalným šípem) nemusí být konkrétní pravidlo, ale neměl by být problém (pro GMa ani pro systém) situaci snadno rozhodnout užitím common sense nebo aplikací nějaké jednoduché intuitivní mechaniky (a protože není rok 1980, měl by ses o těch mechanikách a jak je aplikovat dozvědět někde z prvních stran core rulebooku, nikoli pouze ústním podáním od zkušenějších GMů).

Almi píše:
A ve stejných šikovných stopách jdou i Tales of 13th Age...

Dobře že to vím, zrovna nedávno jsem si říkal že si je musím přečíst, ale jestli mám být vděčný za to tak "šikovně" vymyšlené že dokonce někdy můžu ovlivnit příběh (!) asi si ušetřím zklamání. Jen jsem tak nějak čekal že lidi co dali dohromady ikony budou už v psaní dobrodružství o trochu dál než když dělali 3e/4e :(
17.9.2014 14:50 - Quentin
Noir píše:
A mantikora? Hm, počítání munice nikdy nebylo víc cool...

Mnohem epičtější by bylo, kdyby ty ostny byly jen tři a měly nějaký crazy dangerous effect (paralýza, death save...). Najednou by byla velká část taktiky snaha se nějak vyhnout nebo zatankovat ty tři výstřely. A hned máš docela zábavný encounter - ani není potřeba mít dlouhý seznam powerů.

Přepadneme ji v noci! Dva válečníci si před sebe vezmou dveře a poběží s rachotem první! Vyčoudíme to tam a donutíme ji vyházet ostny na stínové siluety!

Noir píše:
u kobolda si všimni ještě jedné věci - když bojuje během dne, tak je zcela bez schopností. Nemá nic diadvantage neguje advantage, takže je to jen úplně basic potvora jako skřet ze starého Dračáku.

Snadno zapamatovatelný a uchopitelný schopnosti jsou přece super. Když tě přepadnou v hlubinách, tak jsi v píči. Tzn. hafo těch jejich pastí bude sloužit k rozdělení skupiny a zapečetění ústupových cest na povrch - a s tím už se dá při kreslení dungeonu a následnym hraní docela pracovat.

Místo dalších schopností nebo druhů koboldů a podobných vylomenim by si zašloužili jednu celou stránku, kde by byl seznam a pár nákresů těch jejich pastí. To by bylo žůžo :-)


každopádně se stavim za Gurneyho - combat as war ftw :o)
17.9.2014 15:00 - Gurney
QuentinW píše:
Mnohem epičtější by bylo, kdyby ty ostny byly jen tři a měly nějaký crazy dangerous effect (paralýza, death save...). Najednou by byla velká část taktiky snaha se nějak vyhnout nebo zatankovat ty tři výstřely. A hned máš docela zábavný encounter - ani není potřeba mít dlouhý seznam powerů.

Přepadneme ji v noci! Dva válečníci si před sebe vezmou dveře a poběží s rachotem první! Vyčoudíme to tam a donutíme ji vyházet ostny na stínové siluety!

J to by bylo awesome. Akorát bych jich dal tak pět, přes noc dorůstajících. To by byl teprve outrage nad tím jak nefér potvora to je :)
17.9.2014 15:08 - Almi
Gurney píše:
Dobře že to vím, zrovna nedávno jsem si říkal že si je musím přečíst, ale jestli mám být vděčný za to tak "šikovně" vymyšlené že dokonce někdy můžu ovlivnit příběh (!) asi si ušetřím zklamání.


Asi jsem se nešikovně vyjádřil. Tales jsou primárně určené pro open gaming v hernách. Mám pocit, že jinak to v US snad ani nechodí. Z povahy věci tak musí být určitý railroad. Ale volnosti je řádově víc, než v původních Encounters.

Mrkni na to a uvidíš. Víc tu plevelit nechci.

Yashamaru: Pokud zmiňuji Bestiář pro 13th Age, tak myslím ten, co vyšel samostatně. Ten má jednak krásné obrázky, a jednak je tam tolik fluffu a inspirace, že strčí do kapsy cokoli.

edit: Vyšel hezký článek vyjadřující se ke vztahu 5e vs. 13th Age.
17.9.2014 16:45 - sirien
ShadoWWW: noir koboldům luk dát neumí, protože mu MM neříká, jak to udělat.

Almi: promiň ale Tvoje výtky už klesají na úroveň noirova trolling bashingu. Vyber random potvoru z MM, třeba i toho kobolda, a klidně odDMuju mini kroniku jen o dané potvoře - nízká replayabilita v RPG není problém potvory, je to problém nudného DMa. Což Ty určitě nejsi, takže mi trochu uniká proč na tohle téma nadáváš.
17.9.2014 17:21 - Quentin
Sirien píše:
promiň ale Tvoje výtky už klesají na úroveň noirova trolling bashingu. Vyber random potvoru z MM, třeba i toho kobolda, a klidně odDMuju mini kroniku jen o dané potvoře - nízká replayabilita v RPG není problém potvory, je to problém nudného DMa. Což Ty určitě nejsi, takže mi trochu uniká proč na tohle téma nadáváš.

Protože pak není důvod ten bestiář používat. Člověk očekává, že mu ta kniha přípravu na hru krapet ulehčí. Já zatím pořád nemám důvod to kupovat, protože moji "hd1, AC12, d6damage" goblini jsou pořád ještě praktičtější než, co se tu prezentuje, protože jsou aspoň mechanicky jednodušší.

Nejde o to, že by bylo MM špatné. Jen je to nenápadité a využitelné tak maximálně začátečníky, kteří plavou i v úplných základech.

Je jedno, jestli by to bylo combat as sport (role, powery, balanc, mechanický fidlikování, různé varianty potvor apod.) nebo combat as war (ekologie, treasure, bojové taktiky, RPtips, random tables, hooks). Ale alespoň nějaká přidaná hodnota by tam být mohla. Ty dva odstavce průměrného fluffu to zatím nezachraňují.

Almi, tipl jsem to dobře?

Akorát mě irituje, když se tu s kritikou přehání (bashing jsi to nazval?). 5e je pořád dobrá hra a dobrá vlajková loď a měli by jsme ji podporovat :o)
17.9.2014 17:57 - sirien
Quentin: Mě přijde že problém je v tom že se tu někteří lidé neumí přenést přes hranici vlastních preferencí a vlastního "pracovního" stylu.

Já sám Ti naprosto rozumím a souhlasím s tím co píšeš - ostatně já jsem třeba MMka nikdy nepoužíval, ani když jsem před 20 lety začítal na základce s příručkou dračáku a funguje to pro mě právě naopak - čím víc fluffu a čím víc keců a čím víc popisů, tím to pro mě má nižší a nižší hodnotu.
Já tyhle věci používám zásadně jako zdroj pro svou inspiraci. Chci něco lehkého, krátkého, s jednou myšlenkou a s číslama od kterých se případně můžu odrazit, cokoliv dalšího je pro mě mrtvá váha. Až budu chtít hezkej fluff o mantichorách, vygooglim si povídky s mantichorama.

Mě by třeba takovýhle MM vyhovoval - prostě vezmu, otevřu, zalistuju, najdu potvoru "kobold". Mám obrázek (cool), mám stručný popis (malý, hloupý ale vychcaný) a pár pointů k chování (smečkovitý, používá vymakané pasti, ale pak udělá nějakou kravinu). Inspiruje? Super, rozpracuju si sám. Po chvíli nalistuju znovu a mrknu na staty abych dostal nějakou orientaci na škále pro vlastní rozvržení. Neinspiruje? Smůla, listuju dál.
Víc fluffu nepotřebuju a je to pro mě mrvá váha pravidel.


CHÁPU, že tam někdo chce jiný přístup, tak jak píšeš, takže když vidím odlišný MM tak si řeknu "nic pro mě" a dál to nepitvám - je mi jasné že někdo to ocení, jen prostě ne já.
Jenže někteří jedinci tady očividně nejsou schopní tenhle myšlenkový krok udělat (někteří z nich dokonce už padesát stránek diskuse) a výsledkem je kritika stylem "pro mě a to jak jsem odkojenej 4e-čkem fungovat to je nanic, ergo to je celkově nanic, ergo du řvát že shit a 5e sucks (a je to pro mě další poslední hřebíček do její rakve)".


Což sem tam jízlivě komentuju, protože tenhle přístup k diskusi mi přijde jako naprosto nekonstruktivní machrování vlastní hipsterské dušičky (zvlášť když už ho tu čteme padesát stránek v kuse) který ničemu nic moc nedává.
17.9.2014 19:31 - ShadoWWW
Mě baví QuentinWova kritika nestvůr. Ke každé hodí pár zajímavých nápadů, které mě inspirují a občas výtečně pobaví. :) Jinak k MM mám podobný přístup jak sirien.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10107517242432 secREMOTE_IP: 3.144.93.73