Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
10.9.2014 12:36 - York
Sparkle píše:
Mně přijde, že to je spíš o životních zkušenostech se situacema typu šerm, survival, outdoorové sporty. Zkušený šermíř mezi hráči bude vždycky kroutit hlavou, jaký mám já, pražská kancelářská myš, imbecilní odhady.


Já jsem si to dlouho myslel taky. Zjistil jsem ale, že to je trochu jinak.

Skupina hráčů, z nichž žádný nemá s šermem praktické zkušenosti, se může u hry bavit stejně dobře. Dokud mezi nimi není nikdo, komu by to přišlo neuvěřitelné, tak vůbec ničemu nevadí, že se popisují naprosté šílenosti. Hráči momentálně přítomní u stolu jsou jedinými relevantními arbitry uvěřitelnosti.

Pokud ve skupině šermíře máš, tak jsou dvě možnosti: Buď se sám rozhodne, že popustí uzdu své fantasii a nevadí mu, když se dělají neuvěřitelné šílenosti. Nebo můžete jako skupina využít jeho znalostí a obohatit o ně svoji hru. V tom případě se pak on v téhle oblasti stává GMkem (a to i pro skutečného Vypravěče) - tj. hráči (včetně případného šermu neznalého Vypravěče) se ho ptají, co a jak funguje a jak by se to dalo udělat a on jim to vysvětluje a rozhoduje. Stejně to funguje třeba když je ve skupině historik - rád bych nějakého ulovil, protože bych si tak "zadarmo" rozšířil své obzory a obohatil svou hru ;-)

Problém samozřejmě nastává, když je expertů na nějaké téma ve skupině víc a neshodnou se. Pak je asi nejlepší prostě nařídit filmové hraní ;-)
10.9.2014 12:38 - Conlai
Poznámka na okraj, ať hledám, jak hledám, nemůžu v ADD najít nic o tom, jak by se měly řešit vzdálenosti a relativní pozice postav a monster. Vzhledem ke kořenům hry se dá předpokládat, že se mají použít figurky, ale nějak to není zmíněné... vtipné.
10.9.2014 12:41 - York
Conlai píše:
Poznámka na okraj, ať hledám, jak hledám, nemůžu v ADD najít nic o tom, jak by se měly řešit vzdálenosti a relativní pozice postav a monster. Vzhledem ke kořenům hry se dá předpokládat, že se mají použít figurky, ale nějak to není zmíněné... vtipné.


Je to přesně tak. Najdeš tam dosah fireballu v yardech, dostřely zbraní a rychlosti pohybu postav, ale nenajdeš tam žádnou zmínku o gridu nebo battleplánu. O tomhle přesně mluvím o pár příspěvků výš - ta čísla umožňují dělat věrohodně se tvářící odhady, nejsou míněna jako "tvrdé" herní mechaniky.
10.9.2014 12:55 - Conlai
York: Já vím, v 11:25 jsem psal to samé. :D
10.9.2014 12:59 - York
Conlai: No jo :)
10.9.2014 13:04 - shari
Z mého pohledu ten grid/non-grid vypadá asi takhle:
Pokud je to šarvátka na dvě až tři kola, tak je grid zbytečný. Pro epický boj s drakem nebo systematické vyvražďování podzemí je fajn ten grid mít. (bo než se někteří hráči rozhodnou, co udělají, mám problém s neusnutím, tak aspoň vím, co se mezitím stalo)

Někdy je grid i velmi zábavný (například wlkeRovo lesní bludiště), ale taky může být celkem zdlouhavé pozorovat DM jak ho vypiplává jen proto, aby nepřátelé po dvou kolech zmizeli v lese. (například wlkeRovo lesní bludiště)

Ale tak... souboje jsou věc, co mě na hraní baví asi nejmíň, takže preferuji ty rychlé... "Hodim tam fireball." (chrastění kostek) "Ještě žije." "Hodim tam další." (chrastění kostek) "Fajn, zabils to."
10.9.2014 13:10 - Merlin
Nejlepší je pravidlo z munchkinů: :) pravdu má majitel hry :D
10.9.2014 14:30 - Vojtěch
Sparkle píše:
Problém je, že přechodem na 4e a grid se nic nezlepšilo, naopak, volby co můžu v kombatu dělat byly limitované powery, které byly napsané v příručce a měly jasně definované, že trvají 1 kolo a o kolik čtverečků tě to posune. Nic jiného se nějak nepředpokládalo, že by ty postavy v kombatu měly dělat (4e na to moc nebyla stavěná).


Ohledně 4E je to častý omyl způsobený do značné míry autory tím, že propagovali powery v knize, ale 4E DMG měl na str. 42 totálně zakopanou tabulku pro ad-hoc řešení situací nepokrytých pravidly atd. Skvělý prvek totálně zabitý nedostatkem popisu kolem.
10.9.2014 14:32 - ShadoWWW
Článek o rozumhltovi. :)

10.9.2014 15:49 - Alnag
Conlai píše:
Poznámka na okraj, ať hledám, jak hledám, nemůžu v ADD najít nic o tom, jak by se měly řešit vzdálenosti a relativní pozice postav a monster.


Přesto už k AD&D vycházely oficiální figurky. Nevím jestli i vyloženě battle mapy, ale battle gridy určitě existovaly, píše o tom Fine v té své sociologické studii hráčů, která vyšla v roce 84 a dokumentuje hraní ještě starší.
10.9.2014 15:54 - Quentin
Tak dnd vyslo z figurkovky nebo ne? Tipuju, ze figurky se v nejake podobe pouzivali odjakziva. Akorat mam z tech OSR blogu dojem, ze to bylo spis orientacne (ty stojis tady, ja tady...) a ne tak strojove jako ve 3e/4e (udelam five-feet step a nedostanu attack of opportunity...)
10.9.2014 15:56 - ShadoWWW
V originální edici se figurkoví hráči a D&D hráči překrývali skoro 100%, řekl bych. Takže převést souboje do bojů na plánech pro ně muselo být druhou přirozeností i bez explicitních pravidel v D&D.
10.9.2014 16:32 - York
QuentinW píše:
Tipuju, ze figurky se v nejake podobe pouzivali odjakziva. Akorat mam z tech OSR blogu dojem, ze to bylo spis orientacne (ty stojis tady, ja tady...)


Stavívalo se z nich pochodové uskupení. Dokonce i v Dračáku o tom je, tuším, zmínka.
10.9.2014 16:33 - ShadoWWW
York: Dračák je ale novější, vychází z Basic D&D, které bylo časově souběžné s 2e.
10.9.2014 17:40 - Alnag
Tak v úplných začátcích se bitvilo podle pravidel Chainmailu (normální figurková bitvicí hra).
10.9.2014 17:43 - Alwaern
Nejsem momentálně u své zlaté truhly s 2 TB dat, ale mám za to, že moduly dobdroužství k 2e (a možná i 1e) byly doprovázeny celkem velkým počtem gridových map.
A jak již bylo zmíněno výše, pravidla na to byla (viz Alnag nade mnou).

Jinak co se týče střetu grid/no-grid, no-grid upřednostňuji, když je dosti těžké něco nakreslit nebo když prostředí má tendenci se velmi rychle měnit (Planar Shift a další libůstky, honičky, improvizované průzkumy). Naopak mapy jsou vždy vyhrazeny pro velitele, šefíky, BBEGs, hrady, zámky, kobky, prostě cokoliv, co je definovatelné a kde se družina bude pohybovat.

Časem to stejné začne narušovat kouzly typu Passwall, Stone to Mud, Earth Womb a dalšíma...
10.9.2014 18:49 - wlkeR
Eeeeh lesní bludiště byl úlet. Popis práce těch goblinů opravdu byl družinu sledovat a, jakmile budou odhaleni, zmizet. Ale někdo si o ten grid řekl, nom.

Jako jsou situace kde grid miluju. Myslím že už jsem tu někde dával, jak jsem si kdysi načáral mřížku na pytel ze silného igelitu a vodovkami do toho na starý balící papír maloval epické mapy. Ale to je právě to, že mřížka je "spešl." A navíc jí nějak nemám rád v tý digitální podobě, páč mam celkem malej monitor a musim furt zoomovat a klikat a vono to nereaguje a OMGWTFBBQ. Zkrátka mě to rozčiluje.

Já chápu že třeba z různých důvodů něco nepopíšu úplně skvěle a někdy jsem línej si pamatovat/pro sebe črtat kde kdo je (hlavně mam na stole u kompu dost málo místa). Hm. Když si tak vezmu zkušenosti z MMO, tak jsou vždycky pokyny jako "nestůj u bosse, dává aoe" nebo "nestůjte blízko sebe, hází random plošňák" je úplně jedno kde přesně ty lidi stojej, dokud dodržej ty zásady. Takže třeba stačí říct "držím se co nejdál od melee tak, abych se u toho mohl krýt." Pokud to jde a máš na to akce, done. Pokud třeba "co nejdál" už je otevřený prostor, tak máš na výběr.

A bfff strávil jsem hádáním celou výuku + pedagogickou radu, jdu si stáhnout pár videjí s koťátky. XD
10.9.2014 20:47 - kin
MM 5e recenze, tentokrát od Mike She-aiova (prostě nevim jak to skloňovat :D), který píše webovky Sly Flourish z kterých jsem si kupoval většinu jeho rad k 4e a ty byli boží (running epic tier 4e dnd, lazy DM tips, apod.), takže v něj mám docela důvěru. V recenzi píše že to je jeden z nej DnD monster manuálů vůbec (a to i po roce vedení 13th age o kterém tu padlo že je nejlepší sbírka hnusek zatím)...takže to snad vážně bude dobré. :)
10.9.2014 21:10 - ShadoWWW
Píše:
V recenzi píše že to je jeden z nej DnD monster manuálů vůbec (a to i po roce vedení 13th age o kterém tu padlo že je nejlepší sbírka hnusek zatím)

Tak to je podpásovka. :D
10.9.2014 22:02 - noir
Já ho znám jako člověka, co zkurvil 4e... Ty jeho monstra úplně absurdně vyhnaly power creep potvor a tlačil hráče do minmaxu jako máloco...

Souhlasím s ním ale v jedné věci: je geniálně vymyšlený, že v 5e jsou mrchy pořád důležitý. V 4e i ADnD mě štvalo, jak ztrácely na významu a třeba moc nešla hrát gnollí kampaň od 1 do 30... Tady mi tom hodně sedí a je to skvěle nadesignovaný.

Jako celek je to paráda, jednotlivý monstra mě ale pořád nudí a to prohlášení beru jako hodně marketingový...
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097486019134521 secREMOTE_IP: 3.21.97.61