Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
9.9.2014 15:36 - Conlai
Tohle je u mě zatím největší fail. Nevadí mi ani že DnD Next je vanilla RPG, ani málo fluffu v MM, ani většina ostatních výtek, které tu doposud padly (moc nepřispívám, hodně lurkuji). Ale to, že WotC nezvládli takovou základní organizační záležitost, kterou navíc, tušímže v trojce, měli ošetřenou celkem uspokojivě, mě fakt mrzí.

Prostě mi chybí ta možnost procházet si kouzla bez toho, abych musel mít založený jejich seznam podle povolání.
9.9.2014 15:50 - Sparkle
Dotisk PHB dorazil do Prahy.
9.9.2014 16:03 - ShadoWWW
Tak mě napadlo, že bych to do těch kouzel mohl přidat v rámci překladu. :-)
9.9.2014 17:01 - wlkeR
Já... nevidim problém v tom jít a říct "hey, Dm, I want this." Nebo česky, na tom už nesejde. Jsou to přece jenom pravidla.

Je fakt, že problém TotM je v tom, že každej se na scénu dívá z různého úhlu (pokud rovnou nesledují stejnou šou v různých divadlech). Je fakt že před každým kouzelných "roll initiative" bych měl aspoň nastínit kdo kde je, co je tam za překážky a tak. Na DRUHOU stranu ale vždycky byla největší hlína, když si tohle zařídili hráči sami.

<Flashback>
Hrála se 4E a holky, jejichž postavy byly zatím na sidequestu, dostaly za úkol hrát NPCčka co nalákají družinu do pasti (charnel house <3). A protože 4E, měly taky stvořit mapu. Z tej se vyklubaly 4 (!) slepený čtvrtky A3 (!!!!!) a na nich obří hřbitov plnej pastí... Tak družina jako koukala že "duh, máte tu ty pasti nakreslený, jasně že se jim vyhnem." No, zapomněli na forced movement. A na to, že holky si periodicky během celýho souboje domejšlely kde je ještě past, hrob plnej skeletonů atd...
Pár sezení poté jsem dal hráčům grid, fixy, a řekl jim "nakreslete si, kde chcete bojovat." Zas to byl docela overkill, ale strašně si to užili.
</Flashback>

Pointa je, že to není jen svět DM a nemusíte se ptát na každou volovinu. Pokud není úplně mimo (funkční atomovka uprostřed lesa... ikdyž...), tak nevidím důvod, proč by si i hráč nemohl trochu tweaknout svět.
10.9.2014 08:37 - Babaj
no blby je ze ja si myslim ze stojim jinde a nakonec zjisti ze vlastne stojim uprostred skretu..... a to zjisteni je divny.. protoze ja zahraju utocne vzhledem k me interpretaci stavu a pak musim celit pocitu masakru na druhe, kdyz zjistim ze ma interpretace je asi spatna ... protoze ta DM interpretace je ta spravna... nebo interpretace jineho hrace je ta spravnejsi :_) ja potrebuju stejne jako muj kouzelnik v tom svem realnem svete mit jednu jedinou spravnou alternativu podle ktere vyhodnoti co provede.... valecnik s mecem je dost omezeny jen na pohyb a sek... ale mag to tak jednoduchy nema.. musim si drzet odstup musim co nejvice stezovat protivnikum , aby se vubec pokusili na nej zautocit.. musim dobre volit kontrolovaci kouzla ... a nasledne i utocna.. musim vedet kde nejucineji polozit treba firebal.. mam tam dany dosahy a rozsahy a rict mi: jo z nekde z lesa na tenbe strili ze stromu skreti, vidis je ... mi proste nestaci :-) chapu li to dobre.. tak mam na tohle rict,, ano to je fajn, ale jsou blby, protoze my nejsme na louce pred lesem ale za hradbou stromu ktere nas kryji a vybrali si blby stromy.. protoze nemaji moc vetvi na kterych se mohou volne usidlit aby mohli pouzivat luky obema rukama.. takze vlastne jejich strelba tkvi v padani ze stromu na zem, kde nachazi smrt polamanim si vazu?.-)).. no nevim jestli by to bylo dobre :_)
10.9.2014 08:56 - Vrabcak
Vrabcak píše:
musim vedet kde nejucineji polozit treba firebal


Na druhou stranu, kdyz jsme hravali bez popisu, tak jako dm me toto vyptavani ne primo vadilo, ale prislo mi zbytecny. Zpoza rohu se vynori asi tucet skretu. Jooo? A kolik jako presne? A muzes to nakreslit? A tento stoji asi jak daleko? A trefim vsechny, kdyz to napalim sem? Ne teda jeste o ctverecek bych to posunul. Jo ted to zasahne i tohodle vzadu. Taaaak.

Just throw the fucking fireball.
10.9.2014 09:04 - Vrabcak
ne bez popisu, ale bez gridu* A reagoval jsem na Babaje a ne na sebe...

na co jsem zase myslel...

Babaj píše:
chapu li to dobre..
Takhle to ja nechapu.

Nejlip se to da vysvetlit tim

wlkeR píše:
Pointa je, že to není jen svět DM a nemusíte se ptát na každou volovinu.
Chces se zhoupnout na lustru? Nemusis se ptat jestli tam je, je to na miste, kde jsou obvykle lustry? Tak tam asi bude.
10.9.2014 09:09 - Quentin
Vrabcak píše:
Na druhou stranu, kdyz jsme hravali bez popisu, tak jako dm me toto vyptavani ne primo vadilo, ale prislo mi zbytecny. Zpoza rohu se vynori asi tucet skretu. Jooo? A kolik jako presne? A muzes to nakreslit? A tento stoji asi jak daleko? A trefim vsechny, kdyz to napalim sem? Ne teda jeste o ctverecek bych to posunul. Jo ted to zasahne i tohodle vzadu. Taaaak.


DM i hráčí musí umět přemýšlet v úmyslech a následcích. Ne v metrech a vteřinách.

Vyběhli skřeti -> horda nepřátel.
Čaroděj háže fireball -> spell proti hordě nepřátel.
Existuje důvod, proč by tohle neměl být dobrý nápad?
-> Zapálíš všechno kolem, nevadí ti to?
-> Trpoš už mezi ně naběhl, buď mu hodíš fireball na hlavu a upálíš všech 12, nebo to plácneš krapet mimo a sundáš jich jen 2k4. Co to bude?

Aspoň takhle to hraju já.
10.9.2014 09:14 - shari
Vrabcak píše:
Chces se zhoupnout na lustru? Nemusis se ptat jestli tam je, je to na miste, kde jsou obvykle lustry? Tak tam asi bude.

No a když tam nebude, tak ti DM prostě řekne: "Nezhoupnul ses, bo ten lustr někdo sundal. Co děláš místo toho?" A né: "Tak jsi tam skočil a rozplácnul se na zemi, bo ten lustr někdo sundal."
Že? :)
A pokud DM bere za všech okolností všechno doslova a považuje postavy za idioty jen proto, že hráči něco neví, tak je na čase vyměnit DM. ;)
10.9.2014 09:15 - Merlin
QuentinW píše:
Trpoš už mezi ně naběhl, buď mu hodíš fireball na hlavu nebo to plácneš krapet mimo ale sundáš jich jen 2k4. Co to bude?

jenže tohle by ten hráč už měl vědět. A řešit to až potom co chce něco udělat mi přijde nefér a divný. Tak buď vím, že tam trpaslík už je a pak je na mě jestli to tam pustím, mám nějaký obecný přehled, a nebo to nevím a je to prapodivné.
V realném světě reaguju podle všech vjemů, které jsou mi k dispozici. Ve vyprávění mám k dispozici..hmmm...prakticky jen omezený popis toho co subjektivně někdo jiný považuje za důležité mi sdělit. V tom případě ale neudělám rozhodnutí na základě všech poznatků..a dokonce ani ne spontánní.
10.9.2014 09:16 - Babaj
vrabcaku.. ale ja pouzil to co v lese vetsinou je .. stromy a taky stromy kde je tezke se udrzet bez drzeni... proste se zase budem hadat....

quentine, ano hodim tam firebal.. protize ho vymanim z efektu a nebo proste ho usadim tak aby ho netrefil.. pocitam ze se nevrhne do prostred skretiho siku... ale na to je treba zase trochu gridu nebo neco zmeritelneho... nebo se pak dovim trefil jsi jednoho .

Z realu dobre vim ze je tolik alternatimv predstavivosti, koik je hracu pritomnych a kazda se dost lisi... nejake sjednoceni se hodi....

Pokud vam staci rici ... vrhli se na nas skreti... dobre . pomoci firebalu a mrstnosti valecniku jsme je pobili.. ,, tak jdem dal...
pak se tomu systemu neda nic vytknout :-))
10.9.2014 09:26 - ShadoWWW
Chěl jsem reagovat, ale QuentinW napsal svými slovy to, co jsem chtěl já. Jinými slovy, bez gridu nemá smysl přesně lpět na veličinách a spíš popisem říct, co chceš udělat. Když se vyřítí horda, tak se tak nějak předpokládá, že tvůj fireball chce pokrýt nejlépe všechny. Takže imho stačí popis: "Vrhnu do nich ohnivou kouli," a DM už rozhodne, jestli zasáhla všechny, nebo ne.

Boj bez gridu je víc o důvěře a vycházení si vstříc, ale díky tomu, že se tolik nelpí na přesných veličinách jako na herním plánu, tak je možné dělat živější popisy a ohýbat realitu k barvitějšímu příběhu.

Nejlepší je samozřejmě střídat oba přístupy.
10.9.2014 09:28 - Quentin
Merlin, Babaj: Pravdu má samozřejmě Shari.

Jako hráč ve hře, kde je společná představa tak vrtkavá a proměná, jak říkáte, je potřeba, aby hráč mohl dělat informované volby.

Vypravěč by ti měl odpovědět na jakoukoli rozumnou otázku (ideálně to držet v té abstraktní rovině a nestavět hned figurky na grid a pak se hádat, že fireball není na mapě čtverec). A až ti nastaví obtížnost nebo představí nějakou volbu (třeba to "chceš trefit všechny+trpaslíka nebo jen 2k4 goblinu"), tak ti to má říct ještě před tvojí akcí. Díky tomu můžeš

a) vyjednávat a upravovat taktiku
Když zařvu na trpaslíka bacha Krystof (protoze jsme vcera zabili knizete Krystofa fireballem), aby mu došlo, co chystám. Bude mít aspoň bonus do savu?

b) odstoupit od tohodle zámeru a změnit taktiku
Aha, tak to za to nestojí, dám si jen magic missile a kreju se za trpoše.
10.9.2014 09:30 - ShadoWWW
Píše:
stromy a taky stromy kde je tezke se udrzet bez drzeni... proste se zase budem hadat....

V boji bez gridu jsi víc autorem než na gridu. Když řekneš, že tam ten strom je, tak tam prostě je, pokud to není zcela nelogické (třeba na poušti, kde nic v dohledu nevidíš). Ale i tam bych to jako DM povolil, kdyby to vytvořilo zajímavou herní situaci. Hráči Fate by mohli povídat...
10.9.2014 09:32 - Vojtěch
Já bych taky souhlasil s tímhle řešením. 13th, která má taky systém bez gridu na plošných kouzlech vysloveně píše, že trefí třeba k3 nepřátel ve skupině (fireball má k3 nepřátel ve skupině a dalších k3, pokud ho sešleš bezohledně, ale hrozí zasažení spojenců, kteří s nimi jsou v klinči).

Shadow: Přesně. Kryju se za stromem v lese se prostě kryješ, maximálně musíš dát pohyb, pokud jste šli po cestě a hotovo.
10.9.2014 09:32 - Vrabcak
shari píše:
No a když tam nebude, tak ti DM prostě řekne:
To je prave o tom, ze je uplne jedno jestli tam lustr je nebo neni. Pokud ho tam hrac chce, protoze s nim ma nejaky umysl, tak tam je. DM nema duvod mu ho tam nedat. Pokud se hrac zepta "je tam lustr?" a dm rekne "ne" tak je debil a nebo necetl dmg 4e.

Takze ty nesmyslny akce co popisuje babaj jak padaji skreti ze stromu a nebo skaces na neexistujici lustry vubec nevznikaji. Nebo ja jsem se s tim nesetkal u sebe.

QuentinW píše:
Vyběhli skřeti -> horda nepřátel.
Čaroděj háže fireball -> spell proti hordě nepřátel.

To bylo to co jsem se snazil rict. Neni potreba se v tom pitvat a zkoumat centimetry a pocty, stejne to na nicem nic nezmeni.

Babaj, jenomze ty se na to divas for lack of better word strasne vychcane. Mysleno je to tak, ze stavis na te situaci, co ti ten druhy prednese, ne, ze se ji snazis poprit. Kdyz byla informace, ze skreti strileji ze stromu, nejspis tam sou vetve, ze kterych se da strilet. Na to hrac neodpovida chachaa, ale nee, to jsou jiny vetve, takze vsichni spadli a jsou mrtvi. Tak to nefunguje.
10.9.2014 09:33 - Merlin
QuentinW píše:
Pravdu má samozřejmě Shari.

to je drsné prohlášení..se kterým nesouhlasím
10.9.2014 09:44 - vrabcak
quentin píše:
Když zařvu na trpaslíka bacha Krystof (protoze jsme vcera zabili knizete Krystofa fireballem), aby mu došlo, co chystám. Bude mít aspoň bonus do savu?
lol :D
10.9.2014 09:47 - Quentin
Vrabcak píše:
To je prave o tom, ze je uplne jedno jestli tam lustr je nebo neni. Pokud ho tam hrac chce, protoze s nim ma nejaky umysl, tak tam je. DM nema duvod mu ho tam nedat. Pokud se hrac zepta "je tam lustr?" a dm rekne "ne" tak je debil a nebo necetl dmg 4e.

To ja zas nemam problem říkat ne. Občas mám připravený dungeon, kde vím přesně, co tam je a neni. Důležitý je to hráči říct a případně znovu shrnout situaci nebo nabídnout alternativu. "Hmm, lustr tu nemaj, jestli se fakt chceš v jednom kole dostat od toho balkonu až ke dveřím, tak tomu ogrovi budeš muset šlápnout na hlavu"

edit: Na což většinou hráč řekne jen "fuck me sideways", zatimco ostatní začnou skandovat, ať to hodí, protože to zní awesome a jsou to škodolibí zmrdi :D
10.9.2014 09:48 - Babaj
nepopiram..... oni ti skreti byli na stromech a celakali na nas.. jen jim nedoslo ze na strileni z luku potrebuji obe ruce jinak asi spadnou.... kdyz se tohle muze stat nam proc ne skretum :_)))
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.055564165115356 secREMOTE_IP: 18.191.108.168