Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
3.10.2017 22:07 - Log 1=0
sirien píše:
Což je přesně ten nepodstatný history-nerdismus, protože to valnou většinu lidí co to budou číst vůbec nenapadne :)

Ne, nepodstatný history-nerdismus je, že kavalír je bojovník na koni.
Pro ne-nerda to je gentleman, člověk vybraných způsobů a dobrých mravů, galantní k ženám a zdvořilý k mužům. To je tak charakterový rys, ne sub-classa.

Naopak spojení s historickými husary je dost nerdovská asociace. Normální člověk nemá šajnu, v jakých zemích husaři bojovali a jaké měli uniformy. Jediné co se jim vybaví, je že to je nějaký bojovník na koni.

Kavalerista je plně funkční, informuje o příslušnosti k jezdectvu bez dalšího. Taky není špatná volba.

Nejsem ani proti bohatýrovi. To slovo značí válečníka. Jestli ti připadá víc cool, tak OK.

Cílem téhle diskuse IMHO není předhánět se, kdo zná víc historických názvů jezdectva, ale najít tu nejlepší náhradu za kavalíra, který je jako překlad cavalier zcela neprůchozí právě kvůli těm argumentům, které předkládáš.

"Tak budeš hrát kavalíra?"
"Ne, já chci hrát borce na koni, ne nějakého ňoumu, co tancuje s princeznami."
3.10.2017 22:13 - ShadoWWW
"Když se dívám na sebe, tak se musím pochválit, nevypadám já věru zle, zkrátka kavalír, ehm, pardon, bohatýr, jak má být." ;-D
3.10.2017 22:18 - Šaman
sirien píše:
fun fact: Mike zrovna dneska mluví o tom, co to znamená, když hráč řekne, že "chce hrát samuraie".

Tak to mě ještě docela mile překvapilo. Ta hrdost a povinnost k samurajovi opravdu patří (i když samozřejmě k evropskému rytíři taky - jen japonci mají celkově trochu jinou mentalitu, takže ta ochota zemřít je ještě posílená).

Co mám zkušenosti, tak si ho spousta lidí plete s ninjou. Nebo spíš naopak - řekne se ninja a oni si představí samuraje v černém. Takového zaklínače.
Když jim řeknu že ninja spadá pod zloděje (včetně toho, že nosí jen krátký meč) tak se dost diví. Většinou panuje názor, že ninja sword = katana. (Ideálně dvě :)
3.10.2017 22:30 - Merlin
ShadoWWW píše:
"Když se dívám na sebe, tak se musím pochválit, nevypadám já věru zle, zkrátka kavalír, ehm, pardon, bohatýr, jak má být." ;-D

jen tam Váňuška zpíval "chlapec" :)
3.10.2017 22:32 - ShadoWWW
Jo, Mike to řekl dost dobře. I ten posunutý význam samuraje v RPG.

Co mě ale vážně na Mikovi baví, že když mluví o novém prvku pravidel (iniciativě, oboru povolání aj.), tak vždycky se snaží zaujmout spíš fluffem či dopadem na dobrodružství/příběh než konkrétními herními mechanismy. To mě fakt baví. Jako jo, lidi (minimálně jistá část hráčů) si ty herní prvky nakonec zvolí kvůli konkrétním mechanikám, ale to gró u 5E je IMHO ne v těch mechanikách, ale v tom "příběh na prvním místě".
3.10.2017 22:38 - sirien
Protože pochopil, že mechaniky sou nástroj a důležité je, co hře přinesou, ne to, že samy o sobě existují. A to je i způsob, jak by se k nim mělo přistupovat (viz jak jsou ve Fate definované Gold a Silver rules).

Co mě osobně na Mikeovi baví je to, že to je od pohledu nerd jak sviň :D Jak vypadá, jak vystupuje... proti těm ostatním designerům to je přesně ten prototyp DnD geeka kterýho si představíš že se objeví v nějakém americkém seriálu na střední škole, jen je o nějakej ten rok starší :D
5.10.2017 14:55 - sirien
Vzpomínáte, jak se občas mluví o moderním IT supportu tabletop produktů?

How D&D Beyond Is Changing How You Play
5.10.2017 17:14 - LokiB
že tu holku nebolí za krkem, jak na něj pořád kouká :)

uvažujete někdo (kromě ShadoWWWa :)) že to budete používat pro reálné hraní?
5.10.2017 17:16 - LokiB
The Shadow Sorcerer Arrives In Xanathar's Guide To Everything
Shadow Sorcerer
5.10.2017 17:28 - sirien
Jo, už je i přeloženej (viz vedlejší diskuse)
5.10.2017 18:14 - wlkeR
ShadoWWW, vyraž pls z hlavního okna to moje dobrodružství, je to už na tak vzdálený koleji, že než se k němu vrátim, převálcuje mě milion vlaků.
5.10.2017 22:13 - sirien
Zas se mě někdo ptal jak se lišej kouzelníci v DnDčku. Postnul sem mu moje oblíbené Reddit vysvětlení, ale ukázalo se, že je trochu nekompletní (má jen 4 classy), tak sem si ho dovolil rozšířit. Plánuju ho používat i v budoucnu, tak klidně kritizujte, rád ho dovybrousim :)


Jak se liší jednotlivá kouzlící povolání v DnD 5e (podle fluffu).

Představme si, že magie = chemie.

Máme univerzitní třídu, v níž se chemie vyučuje a každý jeden student je jedním z DnD kouzlících povolání. Celý rok se všichni učí chemii a na konci roku přijde lektorka do třídy a rozdá závěrečné testy.

Pět studentů (kouzelník, čaroděj, klerik, druid a bard) dostanou za výborně.
Jeden student (černokněžník) dostane za dobře.
Dva studenti (paladin a hraničář) dostanou za dostatečně.
Dva studenti ze sousedních oborů (eldritch knight a arcane trickster) dostanou také za dostatečně.

Všech deset studentů tak projde a chemii úspěšně absolvuje, nicméně důležitější než zda chemii absolvují popř. co z ní dostali je proč a jak ji absolvovali:


Kouzelník chemii jako obor prostě miluje a je do ní zažranej. Našprtal se celý skripta i pozpátku a přečetl i všechnu další doporučenou literaturu. Chce ve studiu pokračovat, stát se expertem ve všech jejích oblastech a v některé z nich si udělat i PhD. Test dal samozřejmě za výborně, protože v něm ani nemohlo být nic, co by neuměl.

Čaroděj neni zrovna studijní typ, ale má na chemii vrozené nadání. Chemie mu prostě dává smysl, vzorce chápe od pohledu a intitivně ví, jak s látkami pracovat, aby dostal to, co potřebuje. V jiném oboru by asi takhle neexceloval, ale chemie je prostě jeho. Do budoucna se studiem spíš nepočítá a plánuje se praxí rozvíjet v tom, co se už naučil. Na test se ani neučil, ale uspěl, protože se týkal toho, co mu prostě jde.

Klerik chemii vlastně moc nerozumí. Zajímá se spíš o fyziku, která je v jejím pozadí a o důsledky, které z chemie vyplývají pro jiné obory. Trošku se toho naučil, ale hlavně pak strávil celou noc před testem modlitbama a prosil svého boha, aby v jeho testu byly pouze ty otázky, na které bude znát odpověď.

Druid se o chemii jako teoretickou vědu příliš nezajímá, má ale hromadu zkušeností z praxe příbuzných oborů: v nemocnici dobrovolničí jako medik, po večerech pracuje v lékárně a bydlí v domě s ohromnou zahradou, která je jeho koníček. Na test se z chemie naučil něco málo navíc nad to, co už zná a zbytek si prostě odvodil z biologie, farmacie, medicíny atp.

Bard je neskutečně chytrej a pohotovej. Je to ten typ studenta, co by nejspíš exceloval ve všem, čeho by se dotkl - ale jeho vlastně žádnej obor moc nezajímá a na chemii skončil skoro omylem a studiu moc nedává. Fláká se skrz studium, protože bejt student je pohodlný a test udělal, protože pro něj byl triviálně snadnej.


Černokněžník ví o chemii jako takové docela tužku, ale spí s učitelkou, takže věděl, co bude v testu a dostal hodně mírné hodnocení. Ne, že by nevěděl vůbec nic, ale to, co zná, jsou spíš náhodné úryvky a zná je jen protože umí dobře poslouchat a učitelka o chemii mluvila na různejch jejich rande a při večeřích.


Paladin je specialista z náboženské armády, kterému jeho kamarád klerik poradil, že by pro něj chemie mohla mít dost zajímavých využití. Chemii jako takové vlastně moc nerozumí a ani se nesnaží. Studiem se ztěžka prokousal v závěsu svého kamaráda klerika a testem prošel v podstatě stejně, jako on, jen s horšími výsledky, protože toho nevěděl dost, aby to pokrylo všechny bohem podstrčené testové otázky.

Hraničář je kamarád od druida, se kterým se zná ze zahrádkářského kroužku. Věnuje se hlavně průvodcování divočinou a lovu různé škodné. Na chemii se dal v rámci své snahy získat ke každodenním dovednostem i nějaké to vzdělání a stejně jako druid i on nedostatky v teorii dohání hlavně odvozováním z praxe, jen mu na to nezbývá tolik času. Na test se naučit moc nestihl, ale podobně jako druid toho zvládl z příbuzných oborů odvodit dost, aby prošel.


Eldritch knight se zná s paladinem z vojenské akademie, ale nemaj se nějak moc rádi. Zatímco jiní jeho spolužáci šli v postgraduálu studovat bojová umění nebo taktiku, eldritch knight došel k závěru, že trocha chemie v podobě třaskavin nebo zbrojí z ultrapevných směsí budou pro život užitečnější. Chemii relativně dává, ale u testu doplatil na svou úzkou specializaci a nedostatek znalostí oborového kontextu.

Arcane trickster je týpek z ulice, který je chytřejší (nebo jen mazanější) než ostatní a došlo mu, že trocha vzdělání nebude na škodu. Vybral si chemii, protože je nejpraktičtější pro různá padělatelství, odvádění pozornosti, odstřelování kvalitních zámků a tak podobně. Stejně jako eldritch knight věci vcelku rozumí, ale u testu doplatil na svůj nezájem o věci, které pro něj nemají přímý užitek.
5.10.2017 22:51 - LokiB
Jako popis základního dělení je to úžasný :)
Lidi se maj čeho v představě chytit.

V konkrétních případech postav už to tak nemusí být, ale to už je vždycky na daném světě, GMovi a hráči
5.10.2017 23:07 - ShadoWWW
Super! Ještě k tomu, že máš poslední dva v originále - v překladu to jsou Mystický šejdíř (u něj jsem, bohužel až později, uvažoval o možná lepším Kejklíři) a Čaroknecht.
5.10.2017 23:14 - sirien
LokiB píše:
V konkrétních případech postav už to tak nemusí být

Ono sem hlavně chtěl postihnout, jakej je u těch postav rozdíl v:
- úrovni magičnosti (máš 5 full-casterů, 1 castera co neni full, ale jeho další schopnosti sou jen další magie, 2 half castery z podstaty a 2 half castery, co do toho fušujou odjinud)
- dojmu, který ta povolání ve vztahu k magii v základu mají a jak si je zhruba tak představit, popř. když máš představu svojí postavy co má kouzlit a neznáš DnD, tak kam asi tak nejlíp zapadne.


Ještě chci seškrtat na TLDR jednořádkovky. Což vlastně můžu rovnou:

...deset postav dělalo test z chemie (=magie) a:

- kouzelník se to našprtal pozpátku a dostal za výborně
- čaroděj je na chemii talentovanej a bral se jeho obor, tak má taky za výborně
- klerik se modlil aby dostal správné otázky a dostal je, takže má za výborně
- druid to odvodil z medicíny, biologie a farmacie a dostal za výborně
- bard se neučil, protože je flákač, ale je sakra chytrej a dostal za výborně

- černokněžník spí s učitelkou, tak to uhrál za dobře

- paladin modlil, ale i když dostal otázky co chtěl, uměl to jen za dostatečně
- hraničář to jako druid odvozoval, ale neměl čas se učit, tak má za dostatečně

- eldritch knight to studoval, ale chyběly mu oborový základy dostal dostatečně
- arcane trickstera zajímaly jen aplikovaný užití a tak dostal jen dostatečně


...a ještě by to chtělo nějakej popis co de víc do mechanik, ale to už je asi spíš jen suše technický.
5.10.2017 23:20 - sirien
Ještě mě napadá, že by se u druida mělo zmínit, že běhá po lese jako medvěd. Takovej docela důležitej trait tý classy...
5.10.2017 23:20 - LokiB
sirien píše:
...a ještě by to chtělo nějakej popis co de víc do mechanik, ale to už je asi spíš jen suše technický.


Jup a ten mě právě zajímal
5.10.2017 23:26 - sirien
- Kouzelník má nejširší možnosti, ale musí se pořád rozhodovat, co bude mít zrovna teď poruce a kolik síly do toho vloží.
- Čaroděj je úzký specialista který umí co umí a nic moc víc, ale je v tom fakt dobrej
- Klerik a Druid umí všechno, co mohou, ale stejně jako kouzelník se musí rozhodovat, co z toho mají zrovna poruce a kolik síly tomu obětují
- Bard je na tom stejně jako kouzelník, ale jeho další schopnosti se týkají víc praktického života a dovedností, než magie

- Černokněžník toho může umět míň, ale všechno má poruce a i když toho naráz nemůže udělat tolik, co udělá udělá vždycky naplno. K tomu má pár dalších magických věcí, co nejsou kouzla.

- Paladin a hraničář fungují stejně, jako klerik, resp. druid, ale umí toho citelně míň a mají na to značně míň šťávy.

- Eldritch knight a Arcane trickster fungují stejně, jako kouzelník, ale taky toho umí o dost míň a mají na to výrazně míň šťávy.

...cca takhle?
5.10.2017 23:42 - Dashprague515
U toho Cavaliera je to podle mě důležité hlavně to, jestli je cílem zůstat co nejvěrnější originálu (a tudíž tu classu pojmenovat Jezdec nebo Kavalír), nebo vybrat název, který by ji co nejvíc přiblížil potencionálním hráčům, tj. pravděpodobně nováčkům, pro které se naprosto vytrácí nostaligická hodnota Cavaliera z původních edic. Naopak bohatýr je slovo silně zakořeněné ve slovanské kultuře a většina lidí, si za tímto archetypem představí někoho, kdo alespoň trochu připomíná to, co tahle subclassa v DnD představuje. Rytíře považuju za jeden z nejhorších možných voleb, protože trpí dost podobnými neduhy jako Kavalír a navíc se úplně staví zády k rozhodnutí autorů pojmenovat tu subclassu Cavalier a ne Knight.
6.10.2017 01:00 - Čindi
Sirien: To rozdělení kouzelníku je super.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11070418357849 secREMOTE_IP: 3.145.156.250