Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
18.5.2015 12:28 - Gurney
kin píše:
Máte nějaká své kostkové rituály?

Jasně - během sezení používané kostky musí ležet na stole srovnané od největší (d20) po nejmenší (d4), nejvyšším číslem vždycky nahoru. A ve chvíli kdy dojde na hod je nutné ji vzít do ruky a hodit ji okamžitě, nejhorší je držet ji v ruce a řešit nějaké detaily kolem hodu (či jestli vůbec házet - kostky ze všeho nejvíc nesnáší když se připraví podat nějaký dobrý výkon a nakonec jsou nuceny se zase vrátit na stůl bez hodu nebo s nimi dokonce hodíte jen tak, aniž by to mělo nějaký význam).

Jinak podrobný manuál k používání kostek tu máme taky :)
18.5.2015 12:31 - Vojtěch
Nastražit k4 na židli, či do pantofle pomáhá ke kompletnímu vykolejení hry a obzvlášť neoblíbenému kouzlu Magických střel, nebo malých zbraní po provedení tohoto rituálu.
18.5.2015 12:55 - ShadoWWW
Není to tak úplně můj rituál, ale vždycky, když začnem hrát, přijde za mnou dcera, uvidí kostky a říká: "Jé, táto, můžu si půjčit ty blyštivé kostky?" A už odchází se všema těma průsvitnýma a já jen doufám, že je do příštího týdne zase všechny najdu. Ještě, že mám dost i obyčejných neprůsvitných. ;-)

Je ale vidět, že když DrD+ a DrD2 přešly jen na šestistěnky, vzaly dětem velkou část wow efektu z hraní. ;)



EDIT: Ale to s těma největšíma číslama nahoře je dobrý nápad. Pamatuji se, jak si jeden hráč hodem k8 hodil 9 (omylem desetistěnkou).
18.5.2015 14:28 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Není to tak úplně můj rituál, ale vždycky, když začnem hrát, přijde za mnou dcera, uvidí kostky a říká: "Jé, táto, můžu si půjčit ty blyštivé kostky?" A už odchází se všema těma průsvitnýma a já jen doufám, že je do příštího týdne zase všechny najdu.


Já jsem dětem jednou půjčila tu sadu měkkých gumových kostek a ony mi je rozkousaly :(
18.5.2015 18:30 - PetrH
Ja detem kostky nepujcuji a doma je od pytlicku s kostkami a kaminky z ikea na simulaci souperu svym kratkym mecem. Nacez syn ma sochu zeleneho draka a soudcuje nas dcera nahodnym kousanim
20.5.2015 08:34 - ROBOcop
Pokud shanite nejake PDF nebo si myslite, ze mate vsechny, zkuste mrknout sem. Mozna tam najdete neco uzitecneho.
20.5.2015 09:00 - ShadoWWW
ROBOcop: Díky! Ten časopis Spire docela vystihl, jak hrát 5e jako old school.
20.5.2015 09:32 - ShadoWWW
Originál DMG, str. 117. I mistr tesař se někdy utne. ;) (Tabulka viditelnosti ve vodě.)

20.5.2015 10:08 - shari
"Bytost o velikosti čisté vody"... nevím, kde vidíš problém. :D
24.5.2015 17:52 - wlkeR
Pár vtipných hlášek z tvorby 5E postavy:

Píše:
wlku ty ideály jsou jako třeba stát se zase drakem,
a vady nemá, to víme...


Píše:
a ten osobnostní rys to je prostě jen blond atd?
24.5.2015 17:56 - York
wlkeR píše:
a ten osobnostní rys to je prostě jen blond atd?


:D
25.5.2015 13:56 - Maugir
wlkeR píše:
vady nemá, to víme...

Když už jsme u toho, vady mi připadají celkem nevyvážené. Resp. některé mi nepřijdou jako vady, zatímco některé Personality Traits mi zase jako vady přijdou. Třeba ostentativní nadřazenost, netolerance, sebevražedné sklony a další Traits mi přijdou charakterově závadnější než "Vládce místa, odkud pocházíš, tě chce zabít," což je sice příběhově úplně super, ale jako Flaw dost slabé. Přijde mi pak trochu zmatečné, když mám skutečné vady napsané v kolonce Traits místo v kolonce Flaws. To je ale jen detail - píšu to spíš jako zajímavost, než že by mi to vadilo.

Mám ale jinou otázku. U schopností Savage Attacks a Brutal Critical se píše o jedné kostce zranění navíc. Znamená to tedy, že tyto schopnosti znevýhodňují zbraně, které mají dvě kostky zranění (obouruční meč apod.), protože jim přidávají jen půlku?
25.5.2015 15:01 - ShadoWWW
Maugir píše:
Znamená to tedy, že tyto schopnosti znevýhodňují zbraně, které mají dvě kostky zranění (obouruční meč apod.), protože jim přidávají jen půlku?

Ano, to je záměr. V dřívějších edicích autoři pohlíželi na zbraně tímto způsobem:
- Meče jsou vyvážené útočí se s nimi velmi dobře. Málokdy se ti ale podaří extra špatný nebo extra dobrý zásah.
- Sekery jsou špatně vyvážené a útočí se s nimi špatně. Když máš ale extra štěstí, tak válečnou sekerou způsobíš větší zranění než mečem. V dřívějších edicích se velké sekery kvůli tomu označovaly zvláštní vlastností zbraně jako zbraně se zvýšeným kritickým zásahem. Dnes je to automatika díky tomu, jak funguje kritické zranění. Tebou zmíněné schopnosti se k tomu počítají taky.

Jinými slovy, strategicky si vybíráš mezi mečem, se kterým máš více méně pořád docela dobré útoky, a sekerou, se kterou ti to padá pořád jinak, ale když se s ní zaměříš na schopnosti podporující kritické zranění, nebo ti prostě jen padne kritický zásah, tak jsi na tom lépe než s mečem.
25.5.2015 22:31 - Maugir
Vidíš, o těch multiplikátorech criticalu v předchozích edicích vím, ale nenapadlo mě, že tohle má být analogie. Možná proto, že 2d6 má i maul - ne úplně vyvážená zbraň. Nicméně pokud to má být cena za normální rozložení, tak to beru:) Ony zas vícekostkové zbraně mají výhodu při Great Weapon Fightingu, kdy de facto přehazuješ všechno pod 6 (a občas i lepší).
25.5.2015 23:14 - ShadoWWW
Každá zbraň má svoje. Třeba již zmíněný obouruční meč vs. válečná sekera.

Zranění: Zranění obouručního meče (dále OM) je 2k6 a válečné sekery (dále VS) je 1k12. Průměrné zranění OM je tedy 7 a sekery 6,5. Nadto se většina hodů na útok OM drží kolem středu, což nenaštve tak, jako když člověk dvakrát po sobě hodí 1 na k12. Ale zas kritický zásah s VS, kdy se hodí na zranění dvě dvanáctky, je k nezaplacení. Čtyři šestky jsem ještě nikdy neviděl. Celkově je člověk s VS při kritickém zásahu víc natěšený. ;) Právě díky vyššímu zranění z kritického zásahu VS dorovnává ten nepoměr z nižšího průměrného zranění a jiného rozložení.

Taktika a strategie: Když se postava specializuje na kritické zásahy, nebo stojí proti megahustému protivníkovi s vysokým OČ (AC), je lepší VS, protože je větší šance na hod kolem vyšší hranice. OM se zas hodí, když se stojí proti zástupu slabších protivníků, protože průměrné zranění obvykle zabíjí a vyšší není potřeba. Když se stojí proti drsnému nepříteli s OM, je dobré nanášet na meč např. jed. S jedem stačí průměrné zranění a jed se postará o zbytek. Naopak sekera v kombinaci s jedem není tak účinná. Naopak šampionova schopnost Zlepšený kritický zásah je jako dělaná pro sekeru. Jinými slovy, přestože průměrné zranění je téměř stejné a celkový rozsah je také téměř totožný, s každou zbraní je potřeba volit trochu jinou strategii. A když se volí v dlouhodobém měřítku, rozdíl je velmi znatelný.

Celkový pocit: Celkově se ty zbraně chovají hodně jinak, a přesto jsou hodně vyrovnané. To je na tom to úžasné. Že vyrovnanost není v jednotné šedi. Boj s každou z těch zbraní působí úplně jinak. Je na tom vidět ta krása 5e. A nejen u tohoto příkladu, ale i např. u archetypů bojovníka či čarodějných původů čaroděje, které působí stylově i mechanicky úplně jinak. Nebo třeba sesilatelé, kdy různá sesilatelská povolání, přestože jedou na velmi podobném základě (vancovy pozice kouzel), působí stylově i mechanicky dost jinak. (Např. snad nejvýraznější rozdíl kouzelník vs. černokněžník.)
26.5.2015 06:01 - Vojtěch
Náhodou v tomhle byl vyšší násobitel zranění zábavný. Sekera s k12 x3, to byl kritický zásah.
27.5.2015 09:24 - ShadoWWW
Vyšel nový dotazník zaměřující se na kouzla.

Z předchozího dotazníku vyplynulo:
- Většina hráčských skupin hraje jednou týdně od vydání 5e loni v létě. Typické tažení se odehrává ve Forgotten Realms a většinou skončí tím, že lidé přestanou mít čas hrát. Většinou se ale po měsíci znovu sejdou a začnou hrát nové tažení.

- Většina her se stále odehrává od 1. do 6. úrovně. Hráči touží hrát do 20. úrovně, ale většinou končí mezi 10. a 12. úrovní. S dosud vydanými dobrodružstvími jsou lidé vesměs spokojení, ale ještě raději by viděli otevřenější, sandboxovější styl.

- Ohledně ras: Malé rasy (hobity, gnómy) komunita vnímá jako nejslabší. Wizardi v tuto chvíli netuší proč, ale zaměří se na zjištění příčiny.

- Lidé jsou spokojení s Ligou dobrodruhů a její dobrodružství hodnotí líp než vydaná dobrodružství.
27.5.2015 09:29 - PetrH
dokážeš odhadnou, jaký reálný čas zabere dostat se na 6tou úroveň. (když vezmu hraní 1x týdne 4 hodiny) ?
27.5.2015 09:50 - ShadoWWW
5e typicky počítá s 2 hod. sezeními. Mohu tě ale ujistit, že u 4 hod. hry se tempo beztak zpomaluje, takže 4 hod. sezení je imho pohodový ekvivalent 2 hod. sezení (kde lidé víc tlačí na pilu, protože mají méně času).

Co jsem tak počítal, tak na 2. úroveň by to mělo trvat 1 sezení, na 3. taky 1 sezení, na 4. 2 sezení, na 5. 2-3 sezení a na 6. 2-3 sezení (ale spíš 3). Takže dostat se na 6. úroveň by mělo trvat 8-10 sezení. Hraje tam roli i to, že když se postavy dostanou na další úroveň v průběhu sezení, tak stejně spíš počkají s přestupem do dalšího sezení, aby si aktualizovali deníky až doma.

Celkově je hra koncipovaná tak, že 20 úrovní by mělo trvat rok při hraní jednou týdně. V praxi ale stejně lidé většinou levelují tak, jak jsou zvyklí z předchozích edic a zk většinou nepočítají.

U nás to jde taky pomalejším tempem než podle pravidel. IMHO je to hlavně tím, že hrajem hodně nekonvenčně a snažíme se vyhýbat přímým bojovým střetům. Podle našeho GMa tím přeskakujeme některé kapitoly vydaného dobrodružství a navíc nám dává zk jen více méně za zabité nepřátele. (Plus za splnění úkolů (questů), ale ty jsou většinou dlouhodobější.
27.5.2015 10:02 - shari
ShadoWWW píše:
hrajem hodně nekonvenčně

překlad: řešíme hovadiny a v ty nejnevhodnější chvíle vytahujeme hlášky z filmů/seriálů/... a zpěváky z Rakouska. ^^;
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085803031921387 secREMOTE_IP: 3.138.141.202