Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
7.4.2015 21:54 - ShadoWWW
V rozhovoru Jeremyho Crawforda (hlavního vývojáře D&D 5e) pro Escapist mě zaujalo, že rozhodnutí o vývoji D&D 5e padlo už během vývoje 4E Essentials v roce 2010. Hra se začala aktivně vyvíjet o rok později.
7.4.2015 23:13 - ShadoWWW
Ukázka ze hry.

8.4.2015 08:54 - ShadoWWW
V noci bez předešlého oznámení Wizardi odvysílali druhý díl svého hraní Princes of Apocalypse. (Příprava byla asi trochu zmatená, protože ani nezměnili titulek na Twitchi a vysílali part 2 označený jako Part 1.)

Moc se mi líbí styl vedení hry Chrise Lindseyho.
8.4.2015 15:05 - ROBOcop
Ja uz agitoval vedle za MapTools :-). Ma to vsechny vymozenosti vcetne Dynamic Light a Line of Sigh a je zadarmo.
A jako bonus konecne existuje na MapTools i Framework pro 5E a pak i Framework primo pro Lost Mine of Phandelver
8.4.2015 21:13 - fancool
ROBOcop je to tak. MapTools je o tridu lepsi ale nevypada tak nacancane, to vis vitezi kic a buhvi co...
8.4.2015 21:40 - ShadoWWW
TADY je video, které ukazuje, jak se ve FG s oněmi ofic. rulesety vytváří postava. Je vidět, že to není nic složitého.

Proč se objevil ruleset jako první ve FG? Důvodů může být několik. 1) Autoři se snažili vyjednat oficiální podporu už v době 4E a aktivně o to usilovali už od vydání 5E. 2) FG je proprietální program, který nejspíš nejlépe dokázal Wizardům zaučit, že se texty nebudou pirátit ve velkém. 3) SmiteWorks si asi jako jediní troufli zaplatit licenční poplatky. 4) FG je zlatý standard VTT RPG. Je paradoxní, že když Wizardi v rámci DDI usilovali o vlastní virtuální stůl, tak FG byl jejich hlavní inspirací. Až do té míry, že je SmiteWorks zažaloval, že okopírovali jejich patentovaný kód na házení kostkami.

Nedá se říct, že FG zvítězil, protože další mohou následovat. Osobně doufám, že si Roll20 taky v budoucnu vyjedná licenci.
9.4.2015 15:12 - ROBOcop
Mne to pripada ze FG vyhrali prave diky tomu, ze dokazou udelat z tech licenci nejvetsi vyvar. Uzivatel si zaplati program a pak zaplati jeste jednou za ruzne moduly. Sice za par babek ale jak to spocitate dohromady tak vyjde silena suma. Tohle nesnasim. Tvurcum by se melo zaplatit za jejich vytvor, ale at si z toho nedelaji zlaty dul.
9.4.2015 15:26 - York
ROBOcop píše:
Tvurcum by se melo zaplatit za jejich vytvor, ale at si z toho nedelaji zlaty dul.


Tvůrci tu firmu s největší pravděpobností nevlastní a nemají nejmenší možnost kecat vlastníkům do jejich obchodní politiky.
9.4.2015 15:47 - ShadoWWW
Co o tom vím, tak to probíhalo tak, že poté, co padl DungeonScape od Trapdooru, tak SmiteWorks nelenili a vyazili přímo do sídla WotC a dohodli se na podmínkách (čti ceně), za jakých jim Wizardi povolí dát data do FG. Pak SmiteWorks několik měsíců převáděli texty do xml souborů vhodných pro FG a dnes je znám výsledek.

Není to nic nového, podobně se například domluvili s Evil Hat (Fate Core ruleset stojí $4.99), Green Ronin (Mutants & Masterminds ruleset stojí $17.99), Troll Lord Games (Castles & Crusades ruleset stojí $9.99) a několika dalšími firmami. Rulesety pro Pathfinder a D&D 3.5 jsou tam implicitně zadarmo díky OGL.

Rulesety se dají volně vytvářet (jsou to prosté xml soubory a obrázky), hráč si je nemusí kupovat, ale je to opruz. V dobách D&D 4E, když se s Wizardy nedohodli na licenci, mnozí fanoušci si vytvářeli 4E ruleset sami. Ale problém byl v tom, že je nemohli legálně sdílet a SW je nemohli legálně nabízet.

Pořád máš ale možnost si vytvořit 5e ruleset sám, tak jako v dobách 4E a tak jako to můžeš udělat u všech ostatních alternativ FG. Ale je to opruz. To, že 5e ruleset nenabízí např. Roll20 není chyba SmiteWorks, ale chyba tvůrců Roll20, že si nevyjednali licenci. Samozřejmě se dá polemizovat, že by licence na FG nebo na 5e ruleset mohla být levnější, ale to je zkrátka byznys.

Je to podobné hypotetické situaci z dob 4E, když se žehralo, že hra není v češtině. Pak by přišel nějaký vydavatel, dojednal by licenci s Wizardy a vydal by D&D 4E v češtině, třeba za 2000 Kč za knížku. A lidé by žehrali, že je podlé, že to vydal zrovna tento vydavatel za tak vysokou cenu, když by to mohl určitě levněji vydat Altar, který vydal DrD za necelou pětistovku.
9.4.2015 15:53 - ShadoWWW
Samozřejmě je otázka, jestli někdo další vydá 5e ruleset. Teoreticky by na to měl zákaznický prostor Roll20. Ale ten prostor se teď zmenšil, protože určitá část zákazníků, kteří byli ochotni zaplatit za ruleset peníze, teď nejspíš přešla (či přejde) k FG. A nedělám si iluze, že ta licence musela být pořádně mastná.
9.4.2015 15:56 - sirien
Pathfinder tam je zadarmo díky OGL... a Fate Core s jeho nejvolnější Creative Commons licencí stojí 5 USD? Tady se mi něco krajně nezdá...
9.4.2015 16:04 - ShadoWWW
sirien: IMHO je to tím, že Pathfinder je tahák ke koupi FG. (No, možná D&D 5e to teď přebilo). Prostě musíš hráčům nabídnout něco za to, že si koupí licenci za desítky dolarů, když ve hře je konkurence zdarma. Můžeš mít rozhraní sebelepší, ale pravidlová data (rulesety) je to, co táhne většinu hráčů používat tvůj program. Vytvořit rulesety je ale opruz. Myslím, že Fate Core ruleset není takový trhák, aby se jim vyplatilo ho dělat zadarmo (stejně jako všechny ostatní hry kromě PF).
9.4.2015 16:07 - sirien
To je už uvěřitelnější vysvětlení stavu.
9.4.2015 19:17 - ShadoWWW
Podařilo se mi získat aplikaci, která vyexportovaný deník z FG (v xml formátu) předělá do klasického PDF deníku postavy (typu Adventurers League). Nasdílím ji, jak ji otestuji.
10.4.2015 13:03 - ShadoWWW
Na fóru se lidé ze SmiteWorks zmínili, že smlouva s WotC jim umožňuje přístup do veškerého elektronického obsahu D&D 5E, interního Wizardího i obsahu licencovaných třetích stran (např. dobrodružství v rámci Příběhových linií). Do budoucna je tím zaručeno, že modul pro FG vyjde nejspíš ve stejnou chvíli, co kniha. A navíc jim Wizardi umožnili, aby do nich zahrnuli i věci, které v knihách nebudou. Např. taktické mapy vytvořené přímo lidmi ze SW apod.
13.4.2015 22:34 - ShadoWWW
15.4.2015 18:08 - Atterdag
Potřebuju poradit trochu z jiného soudku - mám ve družině hobitího barda (chaoticky dobrý) a včera vyšplhal ve Fendelinu do okna hospody U Spícího obra a tam spali dva naprosto opití Rudocejši. Hobit je ve spánku podřízl. Předtím se družina utkala se čtyřmi Rudocejchy před radnicí a pobila je. Musím říct, že mi ta vražda dost zkazila včerejší hru jako PJ a nevím, jak se k tomu mám postavit. Předtím už hobit zakouzlil Charm person na Gundrena Skálohleda a Sildara Zimohrada a potom se divil, že mu ani jedna z postav nedůvěřuje - Sildar se s ním odmítá bavit.

Takové chování bych očekával u neutrální postavy - nevidím tady nějaké dobro. Jak byste k takovému hráči přistoupili - u mě prostě přestoupil jakousi čáru. Paladin mu in game řekl, že to považuje za vraždu
15.4.2015 18:40 - wlkeR
Joo, já tohle taky nemám rád, ať už jsem hráč nebo DM.

Především už předtím, než to DM dopustí by hráč měl vědět, jak na něco takového nahlíží ingame zákony a vůbec společnost. Jsou místa, kde je podřezávání na denním pořádku a jiná, kde můžeš někoho zažalovat za křivej pohled. Co já vím tak přímo ve Fendelinu je situace, kdy Rudocejši někoho zamordovali a odešli bez postihu, ale to proto, že lidi se jich prostě bojí. Což nemění nic na věci, že vražda je vražda a společnost ji tak vnímá.

Vražda je vraždou v nějakém společenském kontextu. Pokud není bard z kultury, kde je takové chování běžné, pak bys mu měl rovnou říct, že jeho chování je zlý čin a jestli ho nechce v rámci přesvědčení přehodnotit. Pokud je, zvaž kulturu místní a udělej mu za to černý puntík u místních zástupců zákona - třeba Sildara, který až dorazí z Neverwinteru pro Sklivce/Pavouka/??? může poslat k soudu i barda.

Na úrovni hráč-DM byste měli mít nějaké regule, kolik násilí chcete ve hře tolerovat. Jasně, mrtvolky tam asi budou tak i tak, ale to je většinou doména DM a záporňáků, kterým to mají postavy zatrhnout. Já osobně tady kráčím na dost tenkém ledě, protože jsou osoby, kterým to toleruju, protože vím že to tak prostě mají, a jiné, u kterých se musím hodně držet, abych to spolknul a jel dál. Toliko řečeno, pokud to vadí tobě a ostatním hráčům a není to vzácná záležitost, řekni tomu člověku aby na vás vzal ohled, nebo opustil stůl. Argument "ale já hraju svojí postavu" ber jako oko a zub zároveň podle Chamurappiho.
15.4.2015 20:34 - ShadoWWW
Forbes vyzpovídal Nathana Stewarta, brand directora D&D (nejvyšší manažer, co se stará o D&D jako značku). Není z R&D týmu jako třeba Mike Mearls, je to čistý manažer, co stojí mimo samotný vývojářský tým. Přesto je rozhovor zajímavý, hlavně z pohledu toho, jak hru vnímají manažeři mimo R&D. Hlavně to, že nejvyšší manažeři nevnímají D&D jako stolní hru. D&D pro ně přestalo být stolní hrou už desítky let nazpátek.
15.4.2015 21:37 - sirien
Píše:
and we’ve had movies –whether you like them or not, we still had them

tohle mě rozesmálo.

Jinak mě zaujala na str. 2 odpověď na tu poslední otázku. Včera večer jsem Láďovi (od Končiny) psal v soukromé korespondenci v podstatě tentýž názor na věc - e-hračky kolem RPG jsou cool, ale pouze pokud podporují živou interakci hráčů.

Jinak to myslím interpretuješ špatně - nejde o DnD jako o hru, co pro ně přestalo být stolní hrou, jde o samotnou značku té hry. Trochu rozdíl.


Atterdag: osobně mi přijde že jestli tohle dělá, tak nejspíš od té hry chce něco jiného než v ní nachází. Možná víc akce, možná míň dramatu a víc "direct fun".
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1017370223999 secREMOTE_IP: 18.189.14.219