Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
22.1.2015 22:55 - wlkeR
Hmmmm...

1) Pořádně si předem pročíst text a představit si jednotlivé scény. Když jsem to jel svým "gamebook stylem," často jsem si něco představil blbě než to bylo myšleno a opravil mi to až text o kus dál, kdy už bylo pozdě plakat nad rozlitym mlíkem (ee, krví). Taky to vytváří lepší prostor pro vlastní pletichy.

2) Většina věcí je docela pevně nalinkovaná a hráčská rozhodnutí mají v originále minimální dopad, pokud DM nerozhodne jinak. Prakticky nic co postavy udělají je nepřijde kopnout do zadku. Pokud to nevadí, stačí předčítat. Pokud ano, je třeba některé věci trochu upravit, ale díky velké roztroušenosti zejména 3. kapitoly to není zas až takový problém.

3) Encountery mohou být díky samotnému balancování systému trošku víc deadly, hlavně na lv 1. Obecně se doporučuje pro příšery na lv 1 neházet damage, aby pár blbejch 6ek newajplo družinu (mně na postavy hodil hned první goblin kritičák... RIP Cleric; z tohohle důvodu možná doporučuju trochu čítovat a házet tajně, hlavně kdo máte nový hráče).

4) Kapitolou samou pro sebe jsou random encounters. Dobrodružství na ně doporučuje házet nějakým způsobem, já na ně házel kdykoli když: a) se mi zdálo že se družinka nudí, b) je nějakej boj moc málo pocuchal, c) podle předepsaných časů. S postupem pletichaření jsem házel i na random encountery záporáků a vznikaly z toho zajímavé věci. Nejlepší jsou pak samozřejmě takové, které bojují zároveň s družinou i záporáky.

Jakékoli dotazy rád zodpovím :D

EDIT: Gurney: Přesně tak to internety navrhují. Je opravdu extrémně důležité předem zařídit, aby pokud možno každý měl v tom městě co dělat, jináč je to opravdu na.... nic.
22.1.2015 23:05 - Atterdag
Děkuji. Ztracené doly mám přečtené a líbí se mi. Půjde to hrát i bez figurek, že? pLánuji použít figurky hrdinů z Descenta a míston potvor barevné hrací kostky. Mapu budeme postupně kreslit na tu flip mat k Pathfinderovi. Ještě mě napadlo mapy vytisknout a rozstříhat (třeba skrýš rudocejchů).
22.1.2015 23:11 - ShadoWWW
Píše:
Ještě mě napadlo mapy vytisknout a rozstříhat (třeba skrýš rudocejchů).

Jo, to je dobrý nápad. Ušetří to čas a je to efektní. Dá se hrát i bez mapy a figurek, ale tam je potřeba víc popisovat. Výhodou je, že hráči víc zapojují svou představivost. Důležitější souboje je lepší hrát na mapě, aby hráči měli lepší představu o scéně.
22.1.2015 23:32 - Gurney
wlkeR píše:
Je opravdu extrémně důležité předem zařídit, aby pokud možno každý měl v tom městě co dělat, jináč je to opravdu na.... nic.

To je ale taky úkol hráčů, udělat si takové postavy, aby do následného dobrodružství/kampaně zapadly. Když jako GM dojdeš s tím, že si mají vymyslet postavy, které se zrovna nachází ve městě X a mají důvod proč by se společně s partou dalších lidí vydali lovit draka, je to docela férový přístup.

wlkeR píše:
Encountery mohou být díky samotnému balancování systému trošku víc deadly, hlavně na lv 1. Obecně se doporučuje pro příšery na lv 1 neházet damage, aby pár blbejch 6ek newajplo družinu

A ty encountery jsou ve 4e stylu předepsaný a nemůžeš s tím nic dělat (jako hráč) nebo se jim dá vyhnout (ideálně nějak jinak než hodem) ?
23.1.2015 00:23 - Dungo
Almi pošli mi je pls v PMku kdyžtak :) kua četl sem si těch 30 nej dobrodružství a jako být přeložené beru je :) ale koukal sem že část ravenloftu je tady na D20 přeložená tak se aspon nechám inspirovat :)

Opět díky za tipy :)
23.1.2015 00:59 - Dungo
myslim ty dobrodružství 13th age :)
23.1.2015 01:39 - Gurney
Hmm, překlad nějakého TSR dobrodružství, třeba i s nějakou tou 5e aplikací není úplně špatný nápad...
23.1.2015 07:22 - Arten CZ
SPOILER ALERT - POKUD TOTO ČTOU MOJI HRÁČI NEBO NĚKDO, KDO CHCE HRÁT LMoP a HotDQ, NEČÍST

My jsme rozehráli novou kampaň v D&D5, tak jsem si LMoP a HotDQ přečetl a přišly mi obě takové nemastné, neslané. Ne co se efektů týče, ale spíš, že tam nebyl nějaký nápad, u kterého bych si řekl - to je super, ještě, že jsem si to přečetl, to by mě nenapadlo a hned bych měl chuť si ho zahrát.

Ale nakonec jsem obě dobrodružství spojil a zatím to funguje parádně. Mám v družině Drowa, který hledá cestu, jak osvobodit Lolth z vyhnanství, a dále Warlocka, který je veden astrální bytostí, která má na starost udržet Tiamat mimo sféru bohů.

Oba byli vedeni svými patrony přímo do Pandhalenu, protože zde se skrývá klíč k jejich úspěchu (Forge of Spells). Phandalen stojí nad doly, odkud intenzivně prosakuje magie, která si našla skrz Warlocka cestu na povrch. V podstatě došlo k jakémusi sopečnému výbuchu magie, vinou Warlocka, který chtěl vidět, co vše mu dá zřídlo surové magie za moc. Po výbuchu je krajina zvrásněna trhlinami (spíše kaňony), kudy proniká surová magie na povrch, vše kolem je magií ovlivněno, města i vesnice jsou nasáklé tajemnou mocí a do toho přijíždí Dračí kult, protože jen zde dokáží spojit masky a vyvolat Tiamat a o slovo se hlásí i gnomové (steam-punk), kteří si Forge of Spells nárokují.
23.1.2015 08:16 - Atterdag
Almi: také bych se podíval na ta dobrodružství, kdyby to bylo možné.
Arten: Předpokládám, že ten Drow má zlé přesvědčení:) - toho já se trochu bojím. Abi se mi družina vnitřně nerozsypala:)
23.1.2015 08:43 - Arten CZ
My na přesvědčení jako takové nehrajeme, Drow má v backgroundu "účel světí prostředky" a má zdravý rozum, aby věděl, kdy mu něco projde a kdy je riziko moc velké.

Já zastávám filozofii, že udržet družinu po kupě je úkolem GM, že by před ně měl stavět takové situace, kdy se jim víc vyplatí spolupracovat než jít proti sobě a máme domluvu, že nikdo nehraje vraždícího psychopata, ale postavu s reálnou i realistickou motivací. Momentálně oba potřebují najít cestu k magickému zřídlu (každý z jiného důvodu), tak spolupracují. Počítám, že do budoucna budou oba potřebovat sehnat masky (opět z jiného důvodu), tak budou také spolupracovat. A pak se uvidí, jak se to semele, třeba se jim podaří vyjednat spojenectví mezi ArchFey a Lolth, to je ve hvězdách.

Hráči nadhodili, co by se jim líbilo a po domluvě s nimi jsme na míru vytvořili cíle a motivace a následně jádro příběhu (Drow chtěl být poslední z řádů Drowů, kteří hledají cestu, jak osvobodit Lolth a ona si ho vybrala a vede jeho kroky. Warlock chtěl pozvednout obchod jeho rodiny a najít něco z Trpasličích legend, co by mu v tom pomohlo). Osobně nedávám přípravě hry moc času, v podstatě jsem celou přípravu hry napsal do předešlé odpovědi a zbytek je čistá improvizace na nápady hráčů (ani ten výbuch nebyl v plánu, ale Warlock (jeho hráč) nedokázal té moci odolat).
23.1.2015 09:45 - noir
Nevím, jaká to byla diskuze, ale nemůžu ju najít. Tak to hážu sem. Každopádně mám potvrzené další dva docela známé hráče DnD v Čr. Primátor Prahy Tomáš Hudeček a šéfkomentátor Lidových novin Petr Kamberský. Oba dodnes hrají 3,5 edici...
23.1.2015 10:06 - Almi
noir: :)

Dungo, Atterdag: Pokud máte Dropbox, není problém Vám nalinkovat složku. Pokud ne, nahodím to někam (vyhovuje uložto?) pro Vaše potřeby :)

Každopádě, písněte mi to do PM, pls, ať to nepřehlídnu...
23.1.2015 12:17 - wlkeR
Gurney: Tak encountery se obecně dají obcházet různě, asi "nejhorší" věcí na tom úplně prvním z LMoP je, že jde o přepadení. Postavy se jdou šťourat v nějakých mrtvolách na silnici a, pokud jsou dost nepozorné, mají šanci se k nim velmi rychle připojit. Pokud by ten encounter byl úplně "na férovku," mají 4 postavy dobrou šanci ho zvládnout bez větších potíží. Nicméně to jedno blbý volný kolo, pokud přepadatele (?) nevidí může někoho úplně vpohodě zabít.
Popravdě většina mých družin, od skautíků po veterány, tady zbystřila a začala se zajímat o to, jak se plížit/krýt/zjistit jestli nebezpečí pořád existuje. Nicméně pokud k boji dojde, a nevidím důvod proč by kór nemělo, jsou 2 špatné hody = R.I.P.

Arten píše:
Hráči nadhodili, co by se jim líbilo a po domluvě s nimi jsme na míru vytvořili cíle a motivace

Tohle je fajn přístup, ale nesouhlasím s prací DMa aby zajistil harmonii ve družině. Může být jeho svobodnou volbou jestli ty vztahy bude řešit (možná jako součást zápletky), ale minimálně já uposlechl rady tehdy 4. edice a narovno řekl, že každá postava bude mít aspoň dvě POZITIVNÍ vazby ve družině. Tečka. "Random" družina, aspoň tvořena mými jinak dospělými a celkem normálními hráči, je recept na prů***. Hráči si tohle dávali dohromady sami, na žádost jsem jim pomohl ale údržba těch pout byl jejich džob.
Nevím co k tomu říká 5E (DMG přijede až za týdennnnn), ale hráčský postavy fakt neřešim (a když řešim, tak potom trpce lituju.)
23.1.2015 16:22 - ShadoWWW
Arten CZ: Improvizuješ nějak víc s frakcemi, nebo je necháváš tak, jak jsou v knihách? V DMG je o jejich konceptu pár stránek a vypadá to, že by to mohla být taková pěkná hračka v rukou DM. Něco jako jsou zázemí v rukou hráčů.
23.1.2015 16:36 - Atterdag
Mám předobjednanou DMG, ale zeptal bych se: nemáte někdo scan?
23.1.2015 17:06 - ShadoWWW
Atterdag: Tak jsem ho tu někde schoval. ;)
23.1.2015 17:12 - svarcenegr
to chce vzdy kdyz se nekdo zepta, podobne jako Atterdag, predloziti tazajicimu stredne teskou hadanku ve stilu hdelej smudlo
23.1.2015 17:16 - Arten CZ
Zatím jsem frakce ve hře nepoužil. Postavy mají vazbu na "starý kontinent" (v naší představě je Sword Coast něco jako Amerika a postavy tam přijely ze staré Evropy, kde mají kořeny, ale už se tam asi nikdy nevrátí, takže přijely do nového světa bez vazeb) a do Sword Coast byly poslány svými patrony. Až se na scéně objeví gnomové a Dračí kult, tak bude akorát čas, abych je nějak jako frakce uvedl. Hodně se mi líbil Sirienův článek o organizacích a když jsem se díval do DMG, tak jsou rady velice podobné (cíl, motto, základní struktura). Jestli se někdy dostanou do nějaké frakce postavy, to se teprve uvidí. Já nemám většinou vůbec nic připravené, takže se nechám překvapit :-)
23.1.2015 17:42 - wlkeR
Arten: Lost Mine obsahuje "intro questy" do frakcí, ale já osobně je nepovažuji za příliš zdařilé. Organizované hraní je postavené na tom že postavy do frakce patřej od začátku, a jsou pro ně nachystané úvodní dopisy, které dostane hráč ve složce spolu s dalšíma vychytávkama (bohužel žádné kostky). Možná je najdeš na internetech, pokud ne, můžu naskenovat.
24.1.2015 01:38 - Dungo
Tak sem dneska brouzdal obrázky na googlu s forgotten realms tematikou a narazil sem na tuhle stránku :) http://www.livingforgottenrealms.com/ je tam dost velký výber dobrodružství pro FR :)

snad to není mimo mísu :D
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093230009078979 secREMOTE_IP: 18.116.62.45