Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
21.1.2015 11:58 - Dungo
Ty 3 příručky už mám doma :) o tom žádná to je základ :) jeeee toho odkazu sem si nevšiml :) a jen tam btw to se ti shadowwwe asi nebude chtit překládat co? :D
21.1.2015 12:05 - ShadoWWW
Já toho mám i tak moc... Čeští fanoušci jsou holt odkázaní na vlastní tvorbu dobrodružství. Ale dá se inspirovat i jinde. Třeba dobrodružsví pro DrD v Dechu draka (viz uL0Zt0), ale i jiná dobrodružství a světy pro DrD se dají velmi jednoduše použít při hraní D&D 5e.
21.1.2015 13:47 - Arten CZ
Co si myslíte o Lost mine of Phandalen a Hoard of the dragon queen? Mě ta dobrodružství přišla taková málo "WOW", taková obyčejná.
21.1.2015 13:52 - Vojtěch
Ono 5E je tak trochu návrat k obyčejnější fantasy, kde všechno není +6 lightning guisarme of greater awesome asi.
21.1.2015 18:04 - Almi
Arten CZ: Jak psal ShadoWWW - pro 5e jsem ještě neviděl "WoW" dobrodružství. Zatím se neobjevilo nic, co by stálo za vyprávění. Holt bude třeba si počkat, nebo adaptovat některé příběhy z minula. Hádám, že by to neměl být žádný problém (to je výhoda 5e pro DMa) - použít se dá téměř cokoli.
21.1.2015 18:13 - wlkeR
Jj, a mně tenhle styl pasuje trochu víc. Když epic, tak po trošce práce.

Na druhou stranu Mine jsem zkroutil tak, že jestli mě Shadow/Babaj/Nacht/Shari někdy v blízké době potkají, asi dostanu sekerou do očička (ale mě to bavilo X). Děj je vlastně celkem lineární, dokud z nějakého cvoklého důvodu (=věcí napsaných na pregenech) postavy nejdou do sandboxu 3. kapitoly. Pokud DM reaguje dost flexibilně (a tím myslím že mi pár částí prostě logicky nesedlo), dá se z toho vykopat zajímavá motanice.
Mám to rozehrané vlastně celkem třikrát, něco na tom dobrodružství je (nebo jsem líný přemýšlet kvůli dětem které stejně budou jen dělat voloviny - expert advice: nikdy nehrajte D&D se dvěma páry sourozenců a žákem šesté třídy jehož každé druhé slovo je 'párek'). V pár místech si říkám, že je to vlastně jaké každý nepochopitelný počítačový RPG - VŽDYCKY JE ČAS NA SIDEQUESTY. Je úplně jedno že tamhle někoho zajali a pravděpodobně ho nechají chcípnout, né, klidně si 14 dní jezděte po kraji a stejně dorazíte právě v okamžiku kdy ... Argh. Ale to může být jen můj osobní problém.

Rise, tam je opravdu WTF hned začátek. Hlídáš karavan a vidíš město na který útočí drak. A jako fakt MEGA drak. Chceš tam jít? HELL NO THANKS. Aleale... (DM listuje a hledá sidebar pro řešení této nemilé situace) někdo další navrhne, že by postavy měly jít pomoct. Wow, vážně? Kdokoli kdo není Lawful Good s želatinovou kostkou transplantovanou místo mozku by asi dal ruce pryč (in my defense, svojí postavu jsem připravil specificky pro to aby měla důvod tam jít). Samotnej průběh první kapitoly a kapitola druhá jsou celkem ok, a našel jsem v nich tuny a tuny možností k vlastní DM realizaci (čtěte: nápadů jak hráče podrazit, kopnout do nich a shodit je z útesu). Na třetí jse slyšel tunu kritiky, ale páč se do ní chystáme, ještě jsem jí nečet.

Podtrženo sečteno, pro svou novou kampaň chystám mix Hoard/Rise a věcí z Expedic, který mi přijdou ještě víc úplně super. Vlastně pravděpodobně začnu Expedicema a H/R zkrátím pro úrovně tak odhadem 5+, možná později jestli poslední dvě Expedice budou tak krutopřísný jak od nich očekávám.
21.1.2015 23:15 - Dungo
Tyyyyyo to je fakt :D asi opráším dechy draka co mám doma muhaha :D dík za tipy :)
22.1.2015 00:37 - noir
22.1.2015 00:46 - Vojtěch
Ešče né! Moc brzo!
22.1.2015 00:51 - Gurney
wlkeR píše:
Hlídáš karavan a vidíš město na který útočí drak. A jako fakt MEGA drak. Chceš tam jít? HELL NO THANKS. Aleale... (DM listuje a hledá sidebar pro řešení této nemilé situace) někdo další navrhne, že by postavy měly jít pomoct. Wow, vážně? Kdokoli kdo není Lawful Good s želatinovou kostkou transplantovanou místo mozku by asi dal ruce pryč

No a co se teda stane když nejsi a fakt tam nejdeš? :)
22.1.2015 12:49 - Almi
Dungo: Pokud chceš kvalitní dobrodružství z poslední doby, mohu ti někam nalinkovat zatím vydané Tales pro 13th Age. Adaptibilnost je snadná a WOW efekt je prakticky zaručen u všech. Navíc se na tom dá postavit taky celkem zajímavá kampaň.

Jinak, pokud vezmeš jakákoli stará ikonická dobrodružství pro 2e či 3e, tak neuděláš chybu. Nakonec, klidně i pro 1e. Dech Draka bych spíš nebral - mám je doma a (téměř) nikdy v nich nevyšlo nic, co by za něco stálo. To už radši použij Tarijská dobrodružství, tak jsou z českých her to nejlepší.
22.1.2015 13:00 - Vojtěch
Almi: Halanský Hřbitov :oD

Jinak jsou tu taky konvertibilní dobrodružství z Pathfinderu kdyžtak.
22.1.2015 16:07 - Gurney
Almi píše:
Jinak, pokud vezmeš jakákoli stará ikonická dobrodružství pro 2e či 3e, tak neuděláš chybu.

Já bych je moc nedoporučoval, imho dobrodružství pro 2e jsou obvykle zasazených do zajímavých kulis (leckteré 2e světy jsou fakt výborné), ale většinou jsou hodně špatná - obvykle je to spíš taková vyhlídková jízda, kde postavy sice zažijí nějaké epické dobrodružství (nebo v horším případě budou koukat na to, jak epické postavy daného světa zažívají dobrodružství) doprovázené radami jak hráčské postavy klepnout přes prsty pokud se rozhodnou dělat něco jinak než dobrodružství předpokládá. Respektive někdy rovnou udeřit po hlavě a dotáhnout na "správné" místo v příběhu - doslova.

3e jsou trochu lepší, ale i taky jsou v nich relativně časté "zvraty", které se dají jen těžko nazvat jinak než podělem na hráče. A obvykle končí dunegonem, který většinou není moc dobrý. Záleží ale na konkrétním dobrodružství, leckteří zkušení GMové si z nich dokážou vybrat ta lepší a udělat z nich zábavnou hru, byť si je obvykle upravují.

1e jsou (aspoň ty první) dost problematická, protože obvykle neobsahují žádný fluff (např. mají nějaká NPC, které mají i nějaké záměry, ale jejich charakter, motivaci a všehno kolem je třeba nějak domyslet). Když už, tak bych šel po těch z let 1984-1988 (např. legendární Ravenloft, ten mám ostatně sám v plánu někdy odehrát), ty už jsou v tom podstatně lepší a obvykle kombinují nějaký jednoduchý, ale docela dobrý příběh se zábavným dungeonem.

Co se týká D&D dobrodružstvé, mohl by pomoct seznam 30ti (údajně) nejlepších dobrodružství vůbec (doporučuju ignorovat Tomb of Horrors, bez ohledu na umístění - imho jedno z nejstupidnějších a zároveň nejvíc přeceněných dobrodružství ever).

Z těch ne-D&D, resp. skoro D&D - na nějaké 13th Age dobrodružství jsem koukal (naposledy Crown of the Lich king ze zmiňovaných Tales) a řekl bych že neurazí, ale zároveň mě ani nějak zvlášť nenalákaly. Imho je to takové "let's cut the crap and kill something" tj výboné pokud ve skupině rádi, často a epicky bojujete, meh pokud kladete důraz na nebojová řešení a nečekáte že každý nepřítel bude silou přizpůsobený postavám. Pathfinder Paths jsou prý výborné (byť někteří zlí jazykové tvrdí, že jsou určeny spíš ke čtení než ke hraní), já to moc neposoudím protože nemám trpělivost je číst. Ale mají pěkné mapy.

Z českých - Tross nabízí výborný poměr cena/výkon a zábavu na několik sezení. Zmiňovana dobrodružství z Tarie vypadala dost dobře; my jsme kdysi hráli něco z Asterionu a z pohledu hráče byly docela ok i když nevím jak moc je tehdejší GM (vlastně PJ :) upravoval.

Ne D&D (fantasy) - Enemy Within série dobrodružství k první edici WFRP vypadá velmi luxusně i po skoro třiceti letech po napsání - spousta fluffu, který by člověk čekal spíš v DrD (byliny a jejich efekty), ale zároveň k tomu mutanti, kultisti, nemrtví, ... prostě taková "vesnická fantasy" která má koule... Sborník dobrodružství Ashes of Middenheim k druhé edici taky není špatný. Zřejmá nevýhoda je, že systém není vůbec podobný D&D a staty je potřeba si dodělat (resp sebrat z Monster Manualu). Zas tam ale není nic co by nešlo snadno převést do 5e (vyskytují se tam víceméně ty samé rasy a archetypy postav/povolání, liší se spíš fluffem a celkovou atmosférou).
22.1.2015 17:07 - wlkeR
Já mám Tomb of Horrors rád. Postavy si taky celkem užily když prohodily demilicha tlamou zelenýho ďábla :D

EDIT: Ah teď jsem si všimnul že jsem bůhvíproč nečet kus diskuse... No, Gurney, tam fakt NEEXISTUJE dobrej důvod tam jít. Nemůžu se zbavit pocitu, že to dobrodružství má nějakej sidebar co řeší že tam příčetné postavy nebudou chtít, ale ať listuju prvníma stránkama knihy jak chci, nemůžu to najít. Pokud si vzpomínám, bylo to něco jako "pokud postavy jít nechtějí, zbytek karavany je přemlouvá aby šli pomoct." Malinko rozumněji mi připadne jeden z návrhů "jak spravit HotDQ" a sice aby postavy ve městě přímo začaly.
22.1.2015 17:28 - Gurney
wlkeR píše:
Já mám Tomb of Horrors rád. Postavy si taky celkem užily když prohodily demilicha tlamou zelenýho ďábla

Tos ji hrál špatně :D

Nebo její 4e napodobeninu, kterou můžeš dát tím že dobře nakombíš postavy (velký rozdíl oproti 1e ToH, kde vyšší level jenom snižuje pravděpodobnost že další save-or-die efekt tě dostane). Ta 4e verze navíc vypadala docela zábavně, další důvod proč to není opravdová Tomb of Horrors :)
22.1.2015 17:40 - wlkeR
Jj, hrál jsem 4E verzi. A byla to strašná hlína, páč paladinka se zabydlela na kostěnym trůnu a odmítala ho (z vlastní vůle hráčky) opustit. Protože jsem jim předtim pustil tohle, tak byli strašně předpočůraný z Juggernauta. Ale jináč jsme se bavili všichni, hlavně ty "nahatý" teleporty nemají v družině chybu (hlavně je-li její součástí doppelganger a sukuba).
22.1.2015 18:03 - Alwaern
Tomb of Horrors je podle mě výborná volba. Na střední škole bylo celkem 27 mrtvých postav.
Na trochu vážnější notu - zkuste si třeba Rappan Athuk of FGG, velmi povedený crawl, který snad někdy dohraju (s kýmkoliv) :)
22.1.2015 21:45 - Atterdag
Děkuju za pěkné tipy. Příští týden chceme začít hrát. Začneme Ztracenými doly Fendelinu... a přemýšlím, co dál? Co byste mi doporučili. Koukám se také na ty diskuse kolem HotDQ a nevím. Rád bych družinu dovedl až na 20 level. Čas na vlastní tvorbu bohužel moc nemám:)
22.1.2015 21:54 - ShadoWWW
Atterdag: Ztracené doly vám vystačí minimálně na 3 sezení, ale spíš ještě víc. Po dvou sezeních budeš mít určitě jasnější představu co a jak. Pokud si netroufneš na improvizaci HotDQ, tak zkus ta dobrodružství z D&D Adventurers League (viz záhlaví). Na nich je dobré, že jde o kratší epizodní dobrodružství, takže se lépe zvládají.

wlkeR: wlkeRe, máš pár tipů pro začínající PJ a Ztracené doly?
22.1.2015 22:49 - Gurney
wlkeR píše:
Malinko rozumněji mi připadne jeden z návrhů "jak spravit HotDQ" a sice aby postavy ve městě přímo začaly.

No jestli je to hned na začátku celého dobrodružství tak bych to rozjel in media res, tj jste ve městě, všude panika a drak. Jednak je začátek, který hráče hned vrhne do děje a navíc odpadne trapná chvilka "ale vy musíte, protože jinak je celé dobrodružství v háji".
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10710287094116 secREMOTE_IP: 3.131.13.194