Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
8.1.2015 17:13 - Vojtěch
To jo, ale když na někoho chci skočit, tak to odbýt standardním útokem s advantage je trochu nuda.
8.1.2015 17:14 - Arten CZ
2sirien: Šlo mi o to, zda preferovaným řešením má být udělování bonusů nebo výhod a zda princip udělování výhod nenaruší jejich zapojení ve skillech. Nešlo o konkrétní situaci a konkrétní skill.
8.1.2015 19:08 - ShadoWWW
kin píše:
Teď jsme si například vyzkoušeli velký souboj alá 4e (grid, skill challenge uprostřed, spousta překážek na bojišti, taktické výhody atd.), kde figurovala hromada pastí, malých hnusek se schopností pushů/pull/srážení atd.) a navíc drak. Encounter číselně tak pro postavy na 14tém lvlu...a projel jsem to hrozně moc i když družina je na sedmé úrovni. A i hráči samotní my řekli, že ty monstra začínají být slabá.


Mohl bys prosím podrobněji popsat, jak ten boj s drakem probíhal? Včetně toho co to bylo za draka a jakou taktikou postavy tak lehce zvítězily?
8.1.2015 19:41 - wlkeR
Tak ono už i Lost Mine of Phandelver počítá s tím, že si lv3 postavy poradí s CR8 drakem, který navíc může mít na své straně i posily. Já jak jsem to hrál gamebookovitě, tak to lv4 postava dala sama a stačilo k tomu zalézt na místo kam se drak nevecpe, používat luk a doufat že se potvoře nedobije dech. Taky feat Lucky = OP. Řekl bych že stačilo jen trochu víc štěstí a šlo to dobře, trochu míň a nastanou jatka.

Mimochodem, dnes jsem odehrál svou první hru s dětmi z 1. až 4. třídy. Zatím nedošlo na boj, ale pokud bude zájem, mohl bych dát dohromady rychlomanuál "D&D 5E for kids"
8.1.2015 20:26 - sirien
wlkeR píše:
mohl bych dát dohromady rychlomanuál "D&D 5E for kids"

určitě :)
8.1.2015 23:01 - Malabar
wlkeR píše:
Tak ono už i Lost Mine of Phandelver počítá s tím, že si lv3 postavy poradí s CR8 drakem, který navíc může mít na své straně i posily

Taky jsem odehal s jednou skupinou (6 postav). Draka si docela podali, ale museli trochu kalkulovat jak na to, kdyby na něj naběhly jen tak, tak by to mohlo dopadnout drsneji. Nejlepsi na tom bylo pozorovat tu chvili pred tim nez na draka sly. Nejistota, strach, obavy, hadky :)
8.1.2015 23:45 - kin
Almi: Zatím my monstra od lvlu 15+ připadají lepší než ty low-lvl. Ale to uvidíme až se tam dostaneme :)
Já si ten 13th age bestiář asi teda přečtu .)

Sirien: Tak to většinou hrajeme, ale i tak, když už se do toho souboje postavy dostanou, tak chtějí vidět důvod jejich předchozího snažení/plánování/atd. ...když uvidí že statově by to monstrum porazili i bez jakékoliv přípravy předtím, tak to pak trochu shazuje jejich úsilí.

Arten CZ: jak už tu psali, většinou se za to dává výhoda. My to řešíme trochu víc situačně, takže občas je to výhoda, občas +2 na hod, občas když se trefíš tak automatická kritika. Zase to má ale i nevýhody. Například u toho příkladu se štítem dostal myslím automatickou kritiku (nebo něco podobně silného), ale pokud minul, tak prolítl kolem něj a sám se zranil pádem z kopce...
9.1.2015 00:06 - kin
ShadoWWW: Ok, uf, to bude delší :)

Takže, pro začátek postavy:
Bard. Skoro žádné zranění, ale samé bonusy/postihy (luck feat, bardic inspiration, ovládací kouzla atd.)
Sorcerer. Mega dmg. (twin spell FTW)
Paladin. Klasický tank. Hodně hp/ac. + obrovské bonusy na ability savy.
Fighter two-weapons. Hromada malým útoků.

Premisa souboje byla taková, že postavy onoho draka už kdysi dávno potkali. Tehdy to měli o chlup, ale povedlo se jim ho zranit natolik že utekl. Jedná se o černého draka. Postupem kampaně zjisitli, že on utekl za svým otcem, který jeho chování bral jako zbabělé a velmi nehodné jeho potomka. Proto dostal na výběr onu družinu najít a zabít, nebo u toho umřít. Navíc se postavy spojili s jeho starší sestrou, která se ho chtěla zbavit, a nabídla jim, že jej přiláká někam, kde ho budou moci zabít.

Takže samotný encounter:
Dračí synek dostal od otce tři artefaktové orby, které ho dělali mocnějším než obvykle. Proto na začátku souboje byl nezranitelný, a jeho dech byl několikrát větší a silnější. Navíc s ním šla taková menší armádka monster různých schopností. Úkolem postav bylo zničit tři orby pomocí svých dovedností (ty žluté kameny na bitevní ploše) aby drak přišel o svou nezranitelnost. Proti nim hrálo to, že všechna monstra na bitevní ploše měli různé schopnosti které jim omezovali pohyb, nebo jimi různě strkali do pohyblivých písků, trnitých keřů atd. Navíc tam poletoval onen černý nezranitelný drak, který se vždy nadechl jedno kolo, a druhé seslal obří dech, před kterým se museli schovat za kamennou stěnu (tilesy se stojánkem) jinak to postavy autokilnulo. Navíc ale postavy měli dvě výhody. Nedávno dobili jednu pevnost, tak s sebou měli každý jednoho vojáka, který nikdy nezraňoval, ale dával jim různě situační bonusy, a ona dračice, sestra draka jdoucího na porážku, lítala nahoře, aby se ujisitli že bratrovy nikdo nepřilítne na pomoc, a on sám že nebude moct utéci. Navíc jim slíbila že jednou za bitvu sletí dolů na jejich rozkaz, a spálí vše a všechny v jedné linii. (autokill všech co stáli v 6tiles wide pruhu přes celou mapu, a navíc to tam zničilo všechen terén.)

No, takže takhle to začalo. Co udělali postavy je to, že bard přes rituál z každého obtížnjého terénu udělal normální terén a všem mým nepřátelům ho stížil na dvojnásobek! Ještě si jako přípravu vyvolali hejno osmi obřích sov, které lítali po mapě, a ničili malé nepřátele. Paladin odlákaval černého draka, aby jeho dech nešel na jeho společníky, a zbytek družiny tam pobíhal a ničil orby. Když se jim to povedlo, z draka spadla neyranitelnost, všichni jeho už jednou zabití poskoci vstali z mrtvých a pustili se do regulérního souboje...no a tady to skončilo během dvou kol. Paladin se flashnul k drakovy na piedestal, dal mu kritiku smitem, drak ho sice chtěl odhodit machnutím křídel (ale jelikož paladin má ke všem sejvům +char a navíc mu bard dal +1k6), tak se nic nestalo. Sorcerer tam hodil nějaké blesky (drak autohodil sejv přes svůj trait) a následně změněný bard přes polymorpha po něm hodil kus kamenné stěny (byl změněný v Giant Ape, hod 7d6+6 dmg) a tím ho dekapitoval (opět kritika)...dvě kola. Družina na sedmé úrovni, proti nim starý černý drak, 14tá úroveň + hromada jeho hnusek.

9.1.2015 00:58 - Naoki
Epic encounter is epic.
9.1.2015 01:11 - ShadoWWW
Zajímalo by mě ještě: Co to bylo za rituál, co ten bard na začátku seslal? A co to bylo za kouzlo s těmi sovami?

Jinak drak měl hlavně smůlu na ty kritické zásahy. Znevýhodnila ho zkrátka těžká smůla. Postavy se evidentně velmi dobře připravily a byly sehrané. Drak si ale mohl počínat lépe.

Proč nešel na postavy, co chtěly zničit ty kameny/jeho nesmrtelnost, jako poletující drak? To mělo být z jeho pohledu prioritní. Největší síla draků je létání. Měl hned vzlétnout a trochu to tam pročistit. Nejenom nachystaným dechem. V 5e je možné libovolně střídat útoky a pohyb. To pro draka ve vzduchu tvoří ideální taktiku: Nalétnout ze vzduchu na postavu (za část pohybu), vzít ji do spárů, trochu pocupovat, ještě postrašit svým Strašlivým vzezřením (rysem) a za zbytek pohybu vzlétnout a shodit postavu někde z výšky (puštění není akce).

Jako moc nechápu, o co se tam ten černý drak se svou skupinou snažili před zničením jeho nesmrtelnosti, když jeho dech měl být autokill. Taky pro něj není dobrá taktika boj nablízko 1 na 1 proti paladinovi. Drak má létat. A když chce bojovat na zemi, tak jeho silná stránka je bojovat uprostřed bojiště mezi postavami. Když je v obklíčení mezi několika postavami, tak má ideální pozici pro své útoky a legendární akce. vždy je ale lepší se držet ve vzduchu. Jako chápu, že takto vystavený na okraji na stojánku to vypadá efektně, efektivní z hlediska jeho stylu boje to ale moc není. Pokud bylo světlo, na začátku boje měl seslat na bojiště tmu. Využil by tak naplno své mimozrakové vidění. V rámci tmy pak mohl používat svůj dech a pár dalších kouzel na dálku. Postavy by nemohly útočit na dálku, protože by ho neviděly.

Ještě jedna věc mi tam nehraje. V rámci té legendární akce, kdy se ohnal po paladinovi, měl vzlétnout do vzduchu o 40 stop. Pokud vezmu v úvahu, že ten pedestal má kolik - dalších 10 stop? Tak to je dohromady 50 stop a obří lidoop dohodí kusem kamenné stěny jen 50 stop, jinak má k útoku nevýhodu v rámci dlouhého dostřelu. S ní by jen těžko hodil kriťák. Aby neměl tu nevýhodu, musel by stát až na tom stupínku, aby byl v rámci normálního dostřelu. Pak by ale zas riskoval drakovo Strašné vzezření.

Jinak krásné propriety. Ten drak je luxusní!
9.1.2015 03:03 - kin
ShadoWWW: Asi důležité zmínit: Drak tu byl braný jako designový prvek v první polovině souboje, něco jako automatická past (byl to encounter stavěný dle 4e mentality). Až v druhé části začal využívat svoje schopnosti jako monstra/oponenta...ale tam selhal tak rychle, že to vlastně ani nezvládl.
(první část je měla řádně vyčerpat ze zdrojů (životy/schopnosti/apod.) a právě v druhé části měli už dostatečně oslabeni jít na draka, aby se museli pořádně zapotit při jeho zabití).
V tomhle encounteru nám šlo o čísla a taktiku na bojišti přímo. Takže jsme dalo by se říct nezkoušeli "feeling" 5e, ale matematiku 5e...a ta nám prostě nefunguje. Potvory nemají adekvátní číselné statistiky, to je to, o co my jde.

(fluffově: ulétnout ani podobné nesmysly nemohl dělat, protože mu nad hlavou kroužila starší sestra která by ho srazila zpátky na zem. Na Tmu u nás funguje dispel bard, nebo familiár dráček, který má true sight a telepaticky posílá postavám záznam toho, co on vidí...už to na ně drak zkusil ;-). Strach na ně nezafungoval automaticky, jelikož oni věděli že ho jdou zabít, a už ho jednou skoro zabili...příběhově postavy věděli že je to sráč, kterého přizabili měsíc zpátky i když je přepadl z nenadání...takže už se ho nebáli (a navíc měli starší sestru draka spojence jako zálohu) :) Na dech si dávali pozor neustálým rozložením tak, aby nebyli pohromadě, nebo je něco krylo.)
9.1.2015 08:32 - Vojtěch
Hlavně si měl sednout na žlutý šutr, dokud byl nezranitelný a sežrat každého, kdo by něco zkusil... páč je nezranitelný, tak by se nebál jít na drápy proti komukoli.
9.1.2015 08:38 - Quentin
Takže říkáte, že drak není číselně broken, protože stačí, aby seděl na šutru, co mu dává nezranitelnost? :D
9.1.2015 08:45 - Vojtěch
Ne, to říkám já, že měl udělat a ne tam lítat jak pometlo, zatímco mu ten šutr rozbíjí.
9.1.2015 08:59 - Quentin
Jen jsem chtěl poukázat na tu důležitou část Kinova příkladu :)
(I když, jestli to hráči fakt tak dobře vyownily a vytaktizovaly, není to vlastně fajn, že tam pravidla nepřidala žádné umělé drama? Narozdíl od 4e, kde je každý encounter na hraně, ale vlastně not really)
9.1.2015 09:24 - ShadoWWW
Pak mi to ale fluffově přijde v pohodě. Kritické zásahy nějak hrdinky popsat a je to. Že drak padl na dvě kola? Postavy se skvěle připravily a měly i "trochu toho štěstíčka". ;) Do epického konce příběhu to zapadá skvěle. Vždyť i v Pánovi prstenů se Sauronem bojovaly celé armády a pak ležící a těžce zraněný Isildur prostě jen popadne zlomený meč a jedním sekem ho zdolá.

(Scénu, kdy Isildur vstaně a řekne: "WTF! To je jako všechno? To má být ten nepřítel s nebezpečností 40?" už dějiny nezmiňují.;-))

Celá ta situace, jak jsi ji celkově ve svých příspěvcích popsal, mi i svým výsledkem přijde zcela v pohodě. Jak píše Gurney - v tomto typu hry je boj jen částí celkové strategie války.
9.1.2015 09:44 - Almi
kin: Super encounter, nádhera!

ALL: Nojo, ale nijak to neřeší to, co má kin za problém, tj. že mu nefunguje číselná matematika 5e. Zatím mám ocit, že je ještě víc broken, než byla ve 4e, což se mi nějak nezdá. Přece jen bylo bohaté testování ne?

Nebo se zase ukáže, že se testovalo jen na low-level a nikdo už se nenamáhal podívat ani na "paragon", natož epic level?
9.1.2015 10:00 - ShadoWWW
Almi: Testovalo se hodně. V posledním roce už neveřejného testování to testovali speciálně lidé, které si Wizardi vyhlídli v rámci fóra a odpovědí na playtest. (Takoví ti borci, co obvykle na fórech postují sáhodlouhé srovnávací matematické eseje.)

Na druhou stranu je třeba zmínit, že oproti 4E hraje matematika bojů méně důležitou roli a hlavně se moc neřeší jako sport.

Co se týče ohlasů na fórech, tak zatím jsem nezaznamenal žádné velké stížnosti na matematickou vyváženost*. V rámci playtestu se objevovaly, ale teď už ne. Je ale fakt, že většina hráčů hraje podle Adventurers League (něco jako Encouters v 4E) a tam jsou teprve kolem 5. úrovně. Ta hlavní vlna, kdy se bude hrát 5.-10. úroveň, se bude hrát od 1. března. Takže pokud je tam něco špatně, tak se to ukáže v březnu.

------------
* Teda kromě Bubáka na RPG F, který to kritizuje z principu, že je to jiné než jeho oblíbená 4e. Co vím, tak 5e ale ani nehrál, takže se to nedá brát vážně.
9.1.2015 10:33 - JanoS
Tak 5E nema byt o matematice, ale o zazitku. A ten souboj epicky byl. Hrdinum vysli 2 kritikaly na nova utoku. No surprise. Je pravda ze drak mohl vic letat, chrlit a delat temno, ale verim ze jsou vsichni spokojeni...

Vcera jsem DMoval partu na levelu 3-3-3-4-4 proti cernemu wyrmlingovi. Jeho poskok paralyzoval Barbara na 4 kola nez ten sejvnul. Svym dechem a lair akci zabil hobitku a paladina srazil na 9 zivotu. Pak ho upizlali na 9hp, tak jim na rozloucenou hodil jeste jeden dech (cimz zabil kouzelnika), a odletel do teplych kraju... A jako lair akci si dal na rozloucenou temnotu na obloze kde se nachazel, takze ho nemohli sestrelit...

Dva na 0hp, drak v hajzlu, a jeho poskok s trema utokama za kolo mezi partou.

Na jejich stesti se pak barbar probral, a svou sekerou panackovi rychle vysvetlil co je to Frenzy.

(Pro DM -- byla to Expedice cislo 6)
9.1.2015 11:13 - noir
"poskok paralyzoval Barbara na 4 kola nez ten sejvnul"-fantastický! To si musel hráč fakt dokonale užít, skvěle nastavenej systém.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12249398231506 secREMOTE_IP: 3.21.248.119