Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
7.1.2015 14:52 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Největší přínos D&D 5E vidím v tom, že opět rozproudila zájem o stolní RPG mezi širší veřejností


Tohle tvrzení máš odkud? Vycházíš jen z čísel prodejů?
7.1.2015 15:04 - ShadoWWW
Sparkle: Z ohlasů na fórech, z recenzí (a to nejen na geekovských webech) a z hlášek na twitteru, co občas vypouští členové R&D D&D.

Na druhou stranu je nutné poznamenat, že v některých částech USA se prý v obchodech stále hraje PF víc než 5e. Obrovskou popularitu 5e zaznamenali také v Kanadě (tam je zájem možná ještě větší než v USA).

Taky je třeba říct, že 5e je dostupná zatím jen v angličtině a nikde na světě se nechystá vydání překladu. To může mít dopad na popularitu v takových baštách fanoušků D&D, jako je třeba Itálie nebo Japonsko.
7.1.2015 15:17 - Vojtěch
Aehm... tam bych čekal, že překlad bude tak jako tak. Jen ne oficiální. Uvidíme, jestli se to hlavně udrží, aby nedojeli na špatnou podporu.
7.1.2015 15:25 - ShadoWWW
Vojtěch: V životě jsem neslyšel o žádném neoficiálním překladu D&D, kromě toho českého a slovenského. Všude na světě se našli vydavatelé, co tu hru vydali v oficiálním překladu. Dokonce i v Číně se dočkali oficiálního překladu 4E.
7.1.2015 19:27 - wlkeR
8.1.2015 12:04 - kin
Hele, mám dotaz. Hraje někdo z vás pravidelněji dnd5e? Protože my přijde že monstra jsou prostě slabá. Kdybych jel podle rámcování které doporučují wizardi, tak se moji hráči ani nezapotí, aby se tím prosekali. Takže bojové encountery kde chci aby se museli snažit, stavím tak 2x - 3x silnější než jak my říkají pravidla.Začínám plánovat že udělám nějaké globální posílení monster jako to bylo kdysi u starých MM u 4té edice (zmenšit životy, zdvojnásobit zranění nebo tak něco...)
(jsou pětičlenou družinou na sedmé úrovni, nemají skoro žádné magické předměty-zdroje navíc a to ještě hrajeme s pravidlem, že long rest trvá týden a ne den)
8.1.2015 12:30 - Almi
kin: Držím palce, konečně někdo, kdo skutečně hraje (s někým dalším) a jehož herní styl znám :)

Jaký máš dojem z nápaditosti monster? Myslím tím - zda jsou skutečně tak nudná, jak vypadají? Dokážeš hráče překvapit nějakým fikaným útokem, manévrem, zvláštností, kterou by sis nemusel za běhu z fluffu horkotěžko vymýšlet? Jak dlouho trvá souboj? Je to (ve většině případů) jen kostkovaná?

A k obtížnosti - je tam vyváženost dmg apod. mezi postavama na low levelech a těch vyšších?

Zajímá mne praktická zkušenost i pocit DMa a hráčů.

Jsem zvědav, co Ti odpoví další, co reálně hrají...
8.1.2015 12:32 - Vojtěch
Já bych to někdy zkusil, ale nemám s kým :(
8.1.2015 12:44 - ShadoWWW
Zvláštní. Já hraji jen v té Google+ hře, jak víš, tedy ofiko dobrodružství a ty mi nepřišly jako procházka růžovým sadem. Teda je fakt, že hodně těžké to bylo s třemi postavami v družině. Pět a víc je už pohoda.

Systém nebezpočenosti je dělaný pro družinu čtyř postav. Pokud máš víc, mělo by stačit jen přidat do boje vždycky pár nestvůr stejné nebezpečnosti navíc.
8.1.2015 13:01 - kin
almi píše:
Jaký máš dojem z nápaditosti monster? Myslím tím - zda jsou skutečně tak nudná, jak vypadají?

Takže, monstra nejsou úplně nudná, ale rozhodně nejsou tak nápaditá jako jsem zvyklý. Upřímně si myslím že by jim sem tam nějaká zajímavá schopnost či trait vůbec neuškodila. Hlavně těm low-lvl. Ty na vyšších úrovních, když už mají svoje legendary akce + lair akce tak jsou super. Design monster do desátého lvlu bych hodnotil teda spíš jako odfláknutý, pak se to zlepšuje. Co se my ale naopak líbí je fluff, krátký, ale hodně inspirativní.

almi píše:
Dokážeš hráče překvapit nějakým fikaným útokem, manévrem, zvláštností, kterou by sis nemusel za běhu z fluffu horkotěžko vymýšlet?

Ve většině případů kdybych jel čistě podle pravidel tak asi ne, hodně využívám v tomhle svých zkušeností ze čtrté edice, kde toho bylo dost, a dá se to naflákat i sem.
K délce soubojů/kostkovanosti: nato že statově my úplně monstra nevyhovují, tak tady to nějak zázračně funguje. Souboje jsou svižné a zábavné. To je dáno hlavně tím, že hráči mají zde hodně velký prostor využívat svojí fantazii/nápady...takže málokdy prostě hlásí "útočím mečem - hod - dmg", ale spíš je to "vezmu štít oběma rukama, rozběhnu se proti němu z kopce a těsně před srážkou po něm ještě skočím, abych měl pořádnou hybnost" a pak čekají co jim za to dám za situační bonus, což ti samý hráči tolik nevyužívali v 4e. Málokdy my někdo svoje akce popisuje pouze stroze/pravidlově.

almi píše:
A k obtížnosti - je tam vyváženost dmg apod. mezi postavama na low levelech a těch vyšších?

Povolání jsou vyvážená (a dokonce když jsme experimentovali s občasným půjčováním schopností mezi povoláními, tak jsme zjistili že různá povolání nemají k tomu kouzlu či schopnosti přístup z velmi dobrého důvodu). No, ale co je imho kámen úrazu je, že když byli postavy na nízkých úrovních, tak to byla obtížnost monster tak akorát, ale jak dostali víc schopností, tak se to najednou obrací hrozně ve výhodu hráčů. Začínají mezi sebou kombinovat svoje schopnosti, a monstra najednou začínají hrozně zaostávat.
Teď jsme si například vyzkoušeli velký souboj alá 4e (grid, skill challenge uprostřed, spousta překážek na bojišti, taktické výhody atd.), kde figurovala hromada pastí, malých hnusek se schopností pushů/pull/srážení atd.) a navíc drak. Encounter číselně tak pro postavy na 14tém lvlu...a projel jsem to hrozně moc i když družina je na sedmé úrovni. A i hráči samotní my řekli, že ty monstra začínají být slabá.

Takže, patá edice mě i moje hráče velmi baví, ale číselně a schopnostmi nám monstra tolik nesedí. Minimálně ty z nižších lvlů.
8.1.2015 13:19 - ShadoWWW
Já bych měl ze zvědavosti zas otázku spíš na hráče, co používají oficiální deník postavy. Autoři schválně do polí vlastností neuvedli, jestli větší pole využít pro hodnotu vlastnosti a menší pro opravu, nebo naopak. Jak to máte vy? Já jsem zjistil, že mně víc vyhovuje, když v těch větších polích mám opravy.
8.1.2015 13:21 - kin
My stejně, malé pole hodnota vlastnosti, velké pole oprava.
8.1.2015 14:43 - sok
D&d 5e je těmeř dokonalé vybroušený herny skvost, úprava monster není tak složitá, ke hraní je zapotřebí par věcí: fantazie, tužka, papír, gumy, kostky, manualy, hráči, pj...
8.1.2015 14:45 - sirien
Kin: Není to spíš o situacích? Jakože ty potvory by měly být zasazené do nějakého kontextu, který jim dá výhodu - co jsem pochopil tak 5e není stavěná úplně na "fair fight" stylem "sejdeme se na louce, seřadíme se a na teď..."
8.1.2015 15:02 - Arten CZ
kin píše:
vezmu štít oběma rukama, rozběhnu se proti němu z kopce a těsně před srážkou po něm ještě skočím, abych měl pořádnou hybnost" a pak čekají co jim za to dám za situační bonus

Je někde v příručkách rada, jak určovat tyto situační bonusy? Mě by přišlo ideální, kdybych dával pouze výhodu. Přišlo mi ale, že když dám postavě výhodu, tak tím jí povolím používat ZS, u kterých je uvedeno, že je mohou použít při výhodě (například zlodějský Zákeřný útok).
8.1.2015 15:18 - Almi
kin: Super, moc díky, potěšil jsi. Doufám, že hodnoty monster na vyšších levelech nejsou systémový fail alá 4e. To co signalizuješ, mi přijde, že už je hodně moc (družina na 7. levelu bez problémů rozválcuje potvory na levelu dvojnásobném).

Je tu někdo, kdo brousí po forech? Objevilo se tam něco k tématu?

Jinak, k tomu, jak postavy neváhají víc popisovat - to je fajn a zaznamenal jsem to i u své nonDnD hry. Prostě - jak to není komplexně všepopisující powers, tak to rázem dává hráčům prostor, což je super! Jen, mně jako DMovi prostě přijdou ta monstra (ano, pokud nemají legendary actions) hrozně nudná. Asi by mi nepřišla, kdybych neměl s čím srovnávat... tip pro tebe - neinspiruj se monstrama až tolik v 4e, jako spíš v 13th age - jsou tam lépe uchopitelné mechaniky (rozuměj - hru nezpomalující a zároveň nápadité, výborně dotvářející feel potvory) a zároveň snadno přenesitelné kamkoli jinam (já je s úspěchem exportuji do jedné své 4e hry).

A s těmi situačními bonusy to hraju stejně, to je vždy vděčná odměna :)
8.1.2015 15:24 - ShadoWWW
Píše:
Je někde v příručkách rada, jak určovat tyto situační bonusy? Mě by přišlo ideální, kdybych dával pouze výhodu.

Jo, je to přesně tak, jak to cítíš. Podle pravidel by významná situační výhoda měla být prostě výhoda k hodu. Stejně tak významná situační nevýhoda by měla být prostě nevýhoda k hodu.

Píše:
Přišlo mi ale, že když dám postavě výhodu, tak tím jí povolím používat ZS, u kterých je uvedeno, že je mohou použít při výhodě (například zlodějský Zákeřný útok).

To není chyba, ale vlastnost. Přesně tak je to zamýšleno.
8.1.2015 15:28 - Vojtěch
Já měl vždycky za to, že advantage/disadvantage byla zavedena k hladkému řešení takových extra ptákovin. Jinak byh možná dal opposed ability check třeba k odtlačení/poražení cíle místo útoku možná.
8.1.2015 16:22 - sirien
Arten CZ píše:
tak tím jí povolím používat ZS, u kterých je uvedeno, že je mohou použít při výhodě (například zlodějský Zákeřný útok).

Někdy mi přijde, že úroveň s jakou se berou pravidla vážně je poněkud přehnaná. Pokud se s řevem vrhneš na nepřítele s rozeběhem z kopce abys ho zarazil štítem do země a následně mi oznámíš, že používáš zlodějský zákeřný útok, tak Ti nejspíš, pravidla nepravidla, věnuju fakt pořádnej #f'cking_srsly výraz...
8.1.2015 16:25 - ShadoWWW
Vojtěch: je to univezálnější. To, o čem jsem psal, se vztahuje k části Výhoda a nevýhoda v 7. kapitole, konkrétně k poslednímu odstavci.
Píše:
Výhodu nebo nevýhodu obvykle získáš použitím
zvláštní schopnosti, akce nebo kouzla. Inspirace (viz
4. kapitola) také může dát postavě výhodu k ověření
vlastnosti souvisejícím s osobnostními rysy postavy,
ideály nebo pouty. PJ také může rozhodnout, že okolnosti
ovlivňují hod jedním nebo druhý směrem a jako
výsledek udělit výhodu, nebo způsobit nevýhodu.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10326504707336 secREMOTE_IP: 18.226.28.197