Včera jsem v ramci našich Encounter s Almim zkoušel wizarda, tak bych se podělil o nějaké postřehy (mírně upravané verze oproti přispěvku, který jsem dával do naší skupiny).
Normálně spíš preferuju jiné postavy (nejsem wizard specialist), ale wizard ve 13th mě vcelku zaujal.
Postavil jsem wizarda na 5 lvl + 2 incerementa advantage, zaměření na všechny nezraňující kouzla - "controler" dle 4e nebo taky CC efekty (znehybnění, uspání, omráčení...). Hlavně jako testování oproti našemu tradičnímu plně útočnému wizardovi (fireball, acid arrow, lighting bolt...).
Moje postřehy:
Wizard-full controler v 13th Age imho funguje proti cca 3-10 protivníkům (z čehož tak 1-3 jsou nějaké speciální postavy). V ostatních encountrech mírně selhává resp. je potřeba mít jiné kouzla, jinak si moc nezahrajete.
Příliš mnoho postav na bojiští neguje wizárdí CC efekty, protože jsou určené většinou pro jeden cíl a při víc jak 10 postavách se tak snáz rozmělní a efekt se ztratí.
Opačný efekt nastává u 1-3 solo potvor na bojišti, které mají naopak hodně HP, takže není možné na ně CC efekty seslat hned na začátku boje a později už to nemá ten zásadní vliv, že by to rozhodlo vývoj encounteru.
Cantrip mastery + feat je relativně silný talent, ale zaleží to hodně na nápadech hráče a toleranci GM - u Almiho to můžu doporučit. ;-) Ještě to trošku odladíme, jak to má fungovat, ale rozhodně je Almi ten typ GM, který vaše hráčské nápady podpoří, aby vaše kouzla byla užitečná a nebylo to jen mrhání akcemi.
Zejména jako doplněk pro "velké" kouzlo za standardku + "malý" catrip, případně cantrip-like verze velkého kouzla (za feat) je velmi použitelné kombo. V příručce je to krásně vystiženo v poznámce pro GM. ;-)
Utility kouzla jsou udělané dobře (vybíráte jen kolik jich máte a na jakém levelu, nikoli které přesně to budou), opět můžu doporučit feat k nim. Vyměnit jednu daily za potenciál 3-8 kouzel (dle lvl) je dost dobré. Pokud víte, že se bude hrát čistý dungeon crawl asi se to nevyužije a je lepší nějaké "opravdové" kouzlo, ale na všechno ostatní jsou tady utility spells.
Když se to dobře zahraje a napozicuje, tak není potřeba ani moc životů pro vašeho kouzelníka. Ale tak zaleží, jako máte družinu.
Pokud bych stavěl nějakého wizarda znova, tak to vezmu půl na půl - nějaké at-will/ recharge/encounter kouzla na různých lvl na zranění. A druhou polovinu bych dal do CC a utility kouzel - během těch 3-6 soubojů by se měla objevit situace, kdy dobře použité CC může rozhodnout souboj, stejně tak jako občas může rozhodnout dostatečné zranění. :-D