Kultura

pipux
28.9.2010 23:18
Bohové či žádní bohové?
Přesně tak, předmětem diskuze jsou bohové ...

V minulosti to fungovalo asi takto: jeden bůh = jedna mocensko-kulturní klerikální síla; jeden rozštěpený bůh = mocenská tenze a trošku chaos (viz všechny ty konfese raného novověku); více bohů = více kultur se řeže.

V některých RPG to vypadá asi takto: milión bohů, multikulturní tolerantní parodie (vzpomínám si na chrámovou čtvrť v Baldurs gate II). Co v těchto světech ti kněží vbec dělají, když se nepřetahují o moc? Čím jsou ti bohové vůbec zajímaví, když si jeden bůh mezi padesáti dalšími může ukrojit padesátinu kulturního záběru?

Hmm, dva se mohou porvat kvůli dvoum bohům. Dva se ale také mohou porvat, jestli na tento biskupský stolec dosadit tohoto kandidáta či onoho ... což dává, narozdíl od předchozího případu, příběhu nějakou racionální hloubku a méně fanatismu.

Takže : bohové či žádní bohové?
Nechat, tolerovat, hýčkat, nebo deratizovat celý Olymp?
Ve vaší hře/světě to funguje jak a proč? (a funguje to pro vás dobře?)

Diskutujme ...
3.10.2010 19:48 - Bajo
Alnag:Ok, nemůžu říci, že bych s tebou uplně nesouhlasil. Pro křesťany je určitě Bible platná jako celek (aspoň pro většinu). Problém je v tom, že některé části lze samozřejmě vykládat různě a pomineme-li, že výklad židů a křesťanů se někde patrně bude lišit, bude se podle mě lišit i přímo v rámci křesťanství a nejen v rámci denominací, ale i v rámci jedné denominace. Podobně jsou na tom i samotní židé, s těmi alegorickými výklady některých pasáží se to rozmohlo zejména, když se židé dostali pod vliv helénistické filosofie, nejzámějším zástupcem je asi Filón Alexandrijský. Tím se snažím říci, že co která pasáž Bible původně znamenala nemůže s jistotou (alespoň podle vnějšího pohledu) vědět nikdo (pokud dejme tomu nedosáhl nějaké konečné pravdy) a oni také v mnoha případech budou existovat různé výklady. Třeba v takové potopě vůbec nemusí jít o Bohem přivolanou přírodní katastrofu a v prvotním hříchu možná primárně nejde o jablka a mluvící hady. Katolící mají třeba nějakou nauku, ale i ta je v mnoha ohledech definovaná volně (ale zase ne příliš), že se do ni mnohdy dají nacpat různé výklady a navíc nepokrývá zdaleka veškerý obsah Bible. Vsadím že spousta katolíků ( i těch na vysokých postech), nevěří, že Bůh stvořil svět za sedm dní, ale co přesně ta pasáž tedy říka se dost možná neshodnou. Takže i z tohoto pohledu Bible Boha definuje s mnoha otazníky (a pro laika dvojnásob) a ty by při tom ověřování začaly být problém.
3.10.2010 19:52 - skew
Vsuvka:

1) V Británii byl oficiálně uznán druidismus jako náboženství.

2) http://thisisindexed.com/2007/05/told-you-so-2/
3.10.2010 20:08 - Colombo
Píše:
Colombo, tento způsob diskuse se mi jeví být poněkud Grygarovský.

1) Vadné tvrzení (odborně popsatelné jako Strawman - falešný cíl), že "Bůh je nepoznatelný" ve verzi "zcela, absolutně nepoznatelný", což si vymyslel nevímkdo z diskutujících, neb se v obecné theologii nikde nevyskytuje, obhajuješ dalším vadným závěrem, že "ježto Bůh vlastně neexistuje, lze o něm tvrdit cokoli".

K poznámce číslo jedna, o nepoznatelnosti boha jsem nemluvil. Já mluvil o důkazech boha, jež mi byly předkládány, které začínali tím, že Bůh je a přes různé krkolomné postupy se dostali k tvrzení: Bůh tedy existuje. Tyto důkazy tak byly k ničemu.
Vadný závěr rozhodně nebyl takový, jaký jej popisuješ (spíš naprostá ignorace toho, co bylo v postu), ale poznámka byla o tom, že existence náboženství není závislá na existenci boha.
Píše:
Křesťanská víra samozřejmě může být omyl, ale rozhodně nemůže být omyl tak nekonsistentní, že by věřila v Boha, který je zcela mimo svět, a neprojevuje se vůbec žádným způsobem. Takový Bůh by těžko mohl stvořit nebe a zemi atd., a víra v něj by byla poněkud debilní.

Já ti nevím, ale rozhodně mnohem víc konzistentní mi připadá bůh Počátku (z části proto, že bohové obecně se chovají moc jako bohové mezer a jedinné, co nemáme dobře vysvětlené, respektive o čem nemáme ani páru, je počátek vesmíru), tvůrce zákonů podle kterých se pak hmota ve vesmíru chová, než někdo, kdo furt vstupuje a koreluje svůj nedokonalý výsledek (jednak většina těch vstupů jsou přibásněné, jinak jsem četl Popol Vuh a vím, jak z historických událostí vznikají mythologické knihy, kolem kterých se formuje víra).

Píše:
Čímž jsme u jádra věci - tvoje téze nejsou dílem rozumu, ale čistě pocitu a světonázoru; suše předpokládáš, že věřící jsou všichni poněkud debilní, takže klidně mohou věřit debilním věcem.

Fail. I já umím rozlišit na debila věřící debilním věcem, jehož přesvědčení nemá s rozumem nic dělat a který věří v to, že Země je 6 tisíc let stará a někým, kdo si vybral víru kvůli samotné víře a v to, že sám chce a potřebuje v něco věřít, ovšem ví, že je to "jen" víra a nemá potřebu se uzavírat do svých představ o své víře a brát bibli jako naprostou a holou pravdu, jako něco, co zůstalo stejné a nikdy se nepřepsalo a jako něco, co v našem jazyce má naprosto stejný význam jako tehdy, když byla napsaná.

Píše:
2) Rád bych se vrátil k faktu, který jsi odbyl poznámkou o drogách. Mám totiž dojem, že ti to ještě nikdo neřekl; ale na světě jsou spousty lidí, fakt hodně (možná miliony, a možná je jich dokonce víc, než atheistů, těžko říci), kteří prožili různé mystické zážitky, při kterých se sBohem setkali. Jsou mezi nimi vysokoškolsky vzdělaní lidé a lidé naprosto nevzdělaní; a děje se tak už dva tisíce let. Několik jich osobně znám.

Aha, takže nemoci jsou démoni, halucinace boží zázraky a maniodepresivní lidé posedlí bláznem?
Ono se i někde říkalo, že kdysi, když člověk měl nějakou duševní nemoc, tak za to mohl buď ďábel a bylo nutné ho upálit, nebo bůh a stal se z něj světec (záleží, jaké nesmysly říkal). Dneska, kdyź někdo začne prohlašovat, že je Napoleon nebo Ježíš Kristus, tak je akorát zavřou do blázince. Tím mi chceš říct, že strejda Karel byl fakt Napoleon a nebyl jen blázen, protože mu zabili manželku a sám byl postřelen? A že blesk je fakt Boží trest a nemá to co dělat s tím, že stál pod sloupem vysokého napětí a hustě pršelo?
Ono v momentě, kdy máme pěkně prostudované účinky drog na mozek je podle mého blbost tyto zážitky brát jako skutečné a reálné a nikoliv jako projevy mozku po tom, co jsme ho nalili neurotransmitery.
Btw. co má znamenat to vzdělání? To je další příklad blbého přístupu a nepochopení základní biologie (ok, základní to tak moc není, genetika...). Co má co dělat nějaká inteligence nebo ještě hůře vzdělání s tím, jestli mi švihne nebo ne? To jako, že sportovec nemůže mít nikdy srdeční příhodu, protože sportuje a vůbec? Že v tom musí být nějaký boží zásah?
No, my bohužel už víme, že je tu genetická predispozice, pak záleží na okolních podmínkách, jestli ta choroba vypukne nebo ne, jestli dojde k srdečnímu záchvatu či nikoliv. O tom, jestli a jaké podává výkony jsou celkem jedno.
Píše:
Osobně si myslím, že právě tohle se skrývá za efektem, že víra v Boha stále ještě existuje, a nijak moc jí neubývá.

Jn, lidi strašně rádi věří různým pohádkám. Protože svět, jaký je ve skutečnosti, je strašně blbé místo. Sám můžeš znát z historie, že odevzdanost není to nejlepší (a z genetického hlediska je to nic moc) a že tudíš je lepší s tím bojovat a snažit se drát do předu. Snažit se žít a urvat si na slunci to místo. Z tohoto pohledu je víra strašně dobrá věc.
Btw. Já sám doufám, že víra není jen blábol, že tomu tak je. Ono by to bylo moc fajn a hned by svět byl lepší místo. Ale dokud nedostanu nejlépe vědecký důkaz... tak odmítám věřit přeludům (i svým vlastním) a stát se jedním z těch idiotů, co neuznávají makroevoluci (proboha, ještě mikroevoluci aby neuznávali) a to i přesto, že ji máme spolehlivě dokázanou.
Píše:
Lze samozřejmě předpokládat, že jsou to všechno debilové, ale mně se těžko hodnotí cizí zkušenost, kterou nemám. Vím, že takové stavy duše existují, a u řady znich nevím, jak vznikají a fungují. Takže mi připadá v těchto věcech nejkonzistentnější postoj agnosticismus, s tím mocným slovem "nevím".
Nevím je furt lepší odpověď, než "Bůh to tak chce", proto raději zůstanu u vědy, která si nevím umí říct. Bohužel, věda spoustu věcí už ví, jen to neví ten Jarda, který věří v to, že bůh stvořil všechny organismy tak, jak jsou, protože "Evoluce přece není dokázaná".
Píše:
3) Musím říci, že podobně zdrcující styl k náboženství podle mne neumožňuje vytvořit žádné použitelné bohy ani v RPG. Pokud při tvorbě vycházíte z víry, že "stejně je to kravina", pak si myslím, že byste se na to měli vykašlat.
Zajímavé, ale lidi, co tvrdí opak říkají, že normálně dělají vědu.

Píše:
4) Závěr o označení věřících za idioty vidím právě opačně. A moc na něm nezáleží. Jim je celkem jedno, co si o nich myslíme.
No, ale přesto se mě několikrát snažili spasit. Ale tím bych skončil v Islámském pekle, a to se mi moc nechtělo.
3.10.2010 20:34 - Bajo
Colombo: Pouze dvě poznámky, zbytek přenechám Argonantovi, na kterého to míří.
Vyčítáš některým důkazům Boha, že vycházejí už z představy toho, že Bůh je, ale pakliže jakoukoliv mystickou zkušenost apriory považuješ za psychycký problém a na základě toho ji vyvracíš, děláš úplně to stejné, akorát z druhé strany. Předpokládáš že nic takového není možné a proto cokoliv co se tak tváří je jen nějaká haluz. Nebo máš snad nějaký důkaz?
Za druhé, v mnoha ohledech nepolemizuješ s křesťanskou vírou, ale se svými představami o ní. Což je paradox zejména z toho pohledu, že na jednu stranu asi nestojíš o to investovat moc času do nějakého hlubšího studia (což je samozřejmě tvoje právo) ale na druhou stranu říkáš, že věřit budeš jen na základě vědeckého důkazu.

Abys mi rozuměl, nepolemizuju s tím že nevěříš, ani po tobě nechci opak. Jen se ti snažím ukázat, že ač ti příjde víra křesťanu v mnoha ohledech děravá, tvá nevíra je v mnoha ohledech děravá též.
3.10.2010 20:52 - Colombo
Píše:
pakliže jakoukoliv mystickou zkušenost apriory považuješ za psychycký problém

Netvrdím. Ale "mystická zkušenost" může být psychický problém. A ve většině případů to taky je.

Ale jestli lidi věří v Homeopatika a v Ekologii (která s původní vědou už nemá nic společného) a připadá jim to normální...

Píše:
Za druhé, v mnoha ohledech nepolemizuješ s křesťanskou vírou, ale se svými představami o ní.

Řekni mi, kde mám díru a to si nastuduju. Případně, jestli mi to jsi schopen vysvětlit a dát mi to tak na stříbrném talíři, tím lépe, budu vděčný. Samozřejmě, pokud mě odkážeš na 5 knih o něčem, 25 knih jejich výklad a dalších 50 snaha vysvětlit a objasnit podrobnosti, pošlu tě někam, stejně jako ty by jsi mě tam poslal, kdybych ti řekl, ať si nastuduješ 20 knih genetiky, genomiky a mikrobiologie.

Píše:
že ač ti příjde víra křesťanu v mnoha ohledech děravá, tvá nevíra je v mnoha ohledech děravá též.

Proti samotné víře nic nemám, já kritizuji jen určitý přístup jisté části věřící. Ať to jsou křesťané, nebo ekologisté či ti, co věří v homeopatika nebo v to, že když tě někdo oblečený v bílém plášti proskenuje jakýmsi ultrazvukem, že ti najde a zlikviduje všechny nemoci (od virů, bakterií, po rakovinu, a to prosím byla jedna známá, která měla vysokou školu, technický obor, chemička a vydělává spoustu peněz), jestli "věří" takovým přeludům, tak to nejsou nic jiného než idioti.
3.10.2010 21:05 - Bajo
Colombo píše:
Netvrdím. Ale "mystická zkušenost" může být psychický problém. A ve většině případů to taky je.

Ne každá, ale skoro každá. Tím jsi změnil akorat míru, nikoliv princip, ze kterého vycházíš a který zpochybňuji. Tím principem je tvé přesvěčení o realitě (světonázor, jak to nazval Argonantus), které považuješ za výchozí. Což se trochu podobá křesťanské víře v Boha (a případných důkazů).
Každopadně, pokud tedy připouštíš že ne všechny, připouštíš tím i to, že někteří lidé se tedy s Bohem mohli setkat?

Colombo píše:
Proti samotné víře nic nemám, já kritizuji jen určitý přístup jisté části věřící.

A můžeš je prosím nějak stručně popsat a nastínit důvod té kritiky? Abychom mohli vycházet z konkrétních předpokladů a abych ti mohl ukázat ty díry a případně tě odkázat na studíjní materiál, pokud o něj tedy budeš opravdu stát :-)
3.10.2010 21:12 - Colombo
Píše:
Ne každá, ale skoro každá. Tím jsi změnil akorat míru, nikoliv princip, ze kterého vycházíš a který zpochybňuji. Tím principem je tvé přesvěčení o realitě (světonázor, jak to nazval Argonantus), které považuješ za výchozí. Což se trochu podobá křesťanské víře v Boha (a případných důkazů).
Každopadně, pokud tedy připouštíš že ne všechny, připouštíš tím i to, že někteří lidé se tedy s Bohem mohli setkat?

Připouštím, že to není nemožné. Zatím se ale nic neprokázalo. Upřímně já doufám, že se prokáže magie, doufám, že bohové existují, doufám, že se taky stanu mágem. Ale tohle jsou jen sny, které jsou z pohledu obecné zkušenosti značně iracionální a dokonce ji spíš odporují.

Píše:
A můžeš je prosím nějak stručně popsat? Abychom se nabavili o koze a o voza a abych ti mohl ukázat ty díry a případně tě odkázat na studíjní materiál :-)

Na střední jsem měl skvělou učitelku, učila ZSV, tedy filozofii atp. Když jsem se ji zeptal, proč věří, řekla, že ji to připadá utěšující. Když jsem se ji zeptal, proč věří v křesťanského Boha, řekla, že ji připadá lepší zůstat v posmrtném životě sama sebou, než se, například v Budhismu, stát součástí jednoho velkého všeho-ničeho. Proti tomuhle přístupu já nic nemám. Naopak, samotnému je to blízké.
3.10.2010 21:31 - Bajo
Píše:
Připouštím, že to není nemožné. Zatím se ale nic neprokázalo. Upřímně já doufám, že se prokáže magie, doufám, že bohové existují, doufám, že se taky stanu mágem. Ale tohle jsou jen sny, které jsou z pohledu obecné zkušenosti značně iracionální a dokonce ji spíš odporují.

A jak by se to mělo prokázat? Myslíš že to vůbec lze? Každopádně tedy zůstává možnost, že někdo se z Bohem setkal a jeho víra je oprávněná na základě přímé zkušenosti (která btw. asi té obecné zkušenosti tedy musí odporovat, nebo ji překonávat).

Píše:
...mám. Naopak, samotnému je to blízké.

To jsi mi ale popsal přesný opak toho, než o co jsem žadal :-)
3.10.2010 21:55 - Colombo
Píše:
A jak by se to mělo prokázat? Myslíš že to vůbec lze?

Pokud bůh zasahuje, tak by se to mělo dát prokázat. Pokud nezasahuje, tak je to irelevantní, jestli vůbec existuje.

Píše:
Každopádně tedy zůstává možnost, že někdo se z Bohem setkal a jeho víra je oprávněná na základě přímé zkušenosti

Ano, ale i kdyby se to stalo mi, tak spíše budu věřit, že jsem spíše měl halucinaci, přelud. Určitě se podívám, jaké jsou skutečnosti ostatní, prostuduju si to, zkusím si to nějak rozebrat a zjistit, co se vůbec stalo. Změní mě to. Ale pořád je větší šance, že mi jeblo, než že jsem mluvil s Bohem. Je to smutné, ale je mnohem větší pravděpodobnost, že mi selhává mozek. Možná budu snít, možná si budu představovat, coby kdyby to byla pravda a fakt to byl bůh. Možná začnu i věřit (ostatně i teď k nějaké víře nemám daleko, jen jsem nenašel tu, která by mi nějak sedla, osobně mám trochu odpor ke katolickému bohu, ale blízko mám k polytheismu a možná i k animismu či duchům mrtvých), ale furt budu nucen uznat, že se mi spíš pomátl mozek. Takže to bude mít vliv jen na mě, ale pro okolí to bude celkem irelevantní, protože tak maximálně zvýším nejistotu. (btw. jako malý jsem různé tyhle tajemna strašně žral, pak ale přišlo vystřízlivění a ujasnění si priorit)
3.10.2010 22:17 - Bajo
Píše:
Pokud bůh zasahuje, tak by se to mělo dát prokázat.

Apriorní předpoklad, neboli světonázor. Motáme se pořád ve stejném kruhu. Optika se přibližuje, ale kruh je to pořád stejný.

K tomu druhému řeknu jen tolik, že určita sebekritika a sebereflexe vůči sobě samému a případným prožitkům není určitě odvěci, o tom žádná. Nicméně to pořád nic nedokazuje ani nevyvrací, jen to člověka drží na zemi. Dále to asi nemá smysl řešit ani v ramci OT diskuze.

Každopádně diskuze se změnila v dialog, a vlak už nepadá z mostu, ale je odnášen řekou do neznámých a nekonečných vod.
3.10.2010 22:25 - Jerson
Na můj vkus je debata příliš rozsáhlá, takže odpovím je Naokimu.
Naoki píše:
2Jerson: a teď je krásně vidět že i agnostici mohou mít své axiomy vůči Bohu =) Když jsem ti napsal tu větu ty jsi viděl rozpor, protože tvým axiomem je, že Bůh je nepoznatelný a basta. Jenže pro drtivou většinu věřící v tom není rozpor. Naopak, třeba taková vztahová teologie říká že nejenom je Bůh poznatelný, ale že dokonce chce být poznán.

Teze o nepoznatelnosti Boha (vycházející z fatku, že omezený mozek člověka nemůže poznat a pochpit neomezenou entitu) je případ klasických agnostiků. Můj postoj vyhází z toho, že pokud se tak moc liší od sebe názory jednotlivých lidí, kteří říkají, že věří v toho samého Boha, nelze rozhodnout, který názor je bližší skutečnosti a v takových případech se obvykle mýlí všichni. A při absenci vyvratitelného důkazu se při výroku o Bohu nemám o co opřít, což mi současně s použitím Occamova holítka říká, že se o Bohu nemám vyjadřovat, a když, tak ve smyslu, že neexistuje, dokud důkazy neukáží opak.)

Pokud jde o téma bohů v RPG, přijde mi velmi mělké, ostatně podobně je to magií. Když je jasné, zda jedno či druhé existuje nebo ne, není se moc o čem bavit. Inspirací pro náboženství můžou být statisíce náboženství a kultů na Zemi, takže mít svět, kde je jen monoteismus nebo jen polyteistmus a tvrdit, že nic jiného nefunguje je pitomost - funguje, ale většinou se na to nehraje. Silných bůh není nic jiného než silný drak nebo jiná entita.
Pro mě jsou v RPG mnohem zajímavjější entity, u kterých vůbec není jasné, zda existují a zda to co o nich víme není jen projevem něčeho jiného.
3.10.2010 22:32 - Bajo
Souhlasím s tou nejistotou. Ale otázka je, jakou roli to náboženství bude ve hře hrát. Jestli je to jen kulisa a pozadí pro klerikova kouzla a nebo jedno z ústředních témat hry.
V prvním případě asi neni nutné věnovat čas přípravě originálního nebo zajímavého nábožesntví, ani řešit nějak do hloubky oprávněnost víry (konec konců kouzla existují). Pokud ovšem náboženství bude jedním z témat hry, potom jistá práce nad ním stojí určitě za to. A tím nemyslím pouze řešení víry, které vyžaduje tvorbu různých interpretací (různé sekty kolem toho), ale třeba i určitou originalitu, nebo aspoň ne uplně klasický pohled, aby to bylo trochu zajímavější, zejména při tom odhalování různých tajemství apod... každopádně z náboženství se dají čerpat i zajímavé a ne uplně klasické motivy a nebo se ty klasické motivy dají různě převracet a spojovat do netypických kombinací. Kdybych chystal nějakou fantasy hru, tak bych se na tom pěkně vyřádil.
3.10.2010 23:22 - pipux
Střípky #131: Klasická Jersonovská teze, tj. že ve hrách používat neznámé je v některých případech lepší, než používat známé. Okolo neznámého se totiž dá motat spousta interpetací. Jo, a taky byste neměli tuhletu úžasnou diskuzi.

Ještě dodám, že to neznámé se hodí zasadit do nějakého známého. To aby se šlo o co opřít.

Bajo píše:
Kdybych chystal nějakou fantasy hru, tak bych se na tom pěkně vyřádil.

Vyřádit? Slovní přesmyčka -> vyjádřit. Vyjádřit by ses mi mohl k tomuto. Rozhodně ale netřeba ale psát odpovědi o deseti tisících znaků, jako tady -- musí být hrozně vyčerpávající, zvlášť když někteří diskutující diskutují proto, že jsou moc chytří, a tudíž vědí, že musí mít vždycky pravdu :))
4.10.2010 00:30 - Vojtěch
Jak to tady pozoruji, tak jsem to kormidlo diskuze hezky ohnuli někam do pr... eee... primárně jinam. Moc se hrabeme ve skutečném světě, který já tedy nenadhodil, jen občas použil k laické demonstraci toho fungování, ale nezačínáme se tu krapátko hrabat v něčem, co při tom hrabání zatouchá čím dál více?

Abych si ještě trochu přihřál polívčičku, tak bych rád něco k chrámové čtvrti BG2. Kde je konkrétně problém? V tom, že vedle sebe stojí chrámy Lathandera (dobrý bůh slunce), sídlo řádu nejzářivějšího srdce (paladinská lóže zahrnující Helma, Torma, Ilmatera, Tyra a asi ještě nějaké další čičmundy), Chrám Helma, strážce (neutrální bůh ochránce) a Talose (zlý bůh bouří, blesku a ničení). Že v podzemí je komplex patřící Amanuatorovi (mrtvý neutrální bůh slunce a vlády) a kult beholderů?

Mno, zkusme si zahrát na logiku herního světa. To, že lidi budou mít rádi Latahndera (sluníčko, obnova, léčení šťastní obyvatelé kam až oko dohlédne) asi nebude nic tak zarážejícího. Helma, coby boha strážců v hlavním městě nepříliš soudržného státního útvaru, kterým Amn je, a místě, kde je takového bohatství asi taky budou mít rádi. Co ten Talos? Proč ho nevyženou? Mno, protože to, že mu zboří chrám ho tak akorát naprdne a co se stane, když se naštve bůh helénistického typu (jak se svým způsobem většina božstev v FR prezentuje) je možno vidět tady. Takže kdo se opováží? Talos je známý tím, že do základu vypálil město, kde zabili jeho oblíbeného heralda. Je to mstivá potvora, takže není úplně od věci, aby se ho místní pokusili uchlácholit (co si budeme povídat, je to obchodní přístav i špatné počasí je pro obchod katastrofa a Talos je na katastrofy machr). Takže bohy bychom pokryté měli. To že se sem kýblují paladinové není tak překvapivé, zvlášť když je to prestiční adresa a tahle organizace je oblíbené odkladiště synů a dcer z lepších rodin moc zaslepených ideály na to, aby se hodili pro zlatem hýčkaný Amn jinde. Buď je to přejde, nebo z nich bude užitečný kontakt a krapet vylepšení obrazu rodiny před veřejností. Amanuator? Původní bůh slunce starého Netheilu? To že se Netherští po zkáze impéria rozprchli není nic nového a to že se jejich bohové šířili s nimi také ne. A to že se chrámy často postaví na troskách jiných svatých míst (často i za použití materiálu z původní stavby), to také není nic nového. No a nakonec ten kult. To že se v chrámové čtvrti naskytne organizace, co chce na víře parazitovat... to někoho ještě překvypuje?

Uznávám je to klišovaté, ale k jednomu z nejstarších herních světů to sedí celkem bez problémů. Nebo bys to rozpitval jinak, pipuxi?
4.10.2010 08:19 - Argonantus
Tuleník:

Ano, pokud budeš věřit vědeckému a materialistickému názoru víc, než tomu, co vidíš, budeš puzen pozavírat miliony lidí do blázince.

Já bych právě sázel na otevřenější přístup; nechal bych jejich zážitky jako nevyřešené. Ono je na světě víc nevyřešených věcí, a není kvůli tomu nutno sahat k násilným řešením.

Mystické stavy byly desetitisíce let před psychiatry. Nemyslím, že by je psychiatři nutně museli vyřešit. A je dokonce otázka, jestli mají co řešit; třeba to těm lidem z nějakého důvodu vyhovuje.

Bajo:

Rozlišování věrohodnosti různých částí Bible je starodávná zábava, a také poměrně nebezpečná, protože by badatelé mohli dospět k překvapivým výsledkům.
Nicméně samotná otázka rozsahu Bible je napínavá a vlastně ne úplně vyřešená - protestanti ji mají o kousek kratší (a mají naopak o jeden žalm víc, ale to už je vychytávka).
4.10.2010 08:57 - tuleník
Argo: v podstate platí to, že ich nechávame v tom, bez riešenia. Je to úplne podobné (z môjho hľadiska) tomu, že zo všetkých porúch orientácie pohlavného pudu sme sa rozhodli vyhlásiť homosexualitu za "neporuchu" a naopak pedofíliu kriminalizovať asi na úrovni war on drugs. Pričom v skutočnosti ide z veľkej časti o terapeutickú rezignáciu: v oboch prípadoch sme dnes schopní zraziť intenzitu pudenia antiandrogénmi príp. kastráciou, ale nie sme spravidla schopní zmeniť orientáciu.
Každé vnímanie musí mať filter. Zvláštnosťou psychiky je, že spravidla (nie vždy) celkom dobre rozlišuje, kedy je v normálnom stave a kedy vníma blbosti. Drvivá (a podľa môjho názoru absolútna) väčšina mystických stavov nastáva v onom stave vnímania blbostí, pričom ale ten filter rozlišujúci normálne a poruchové vnímanie je z nejakého dôvodu odstavený. Ja som už tiež videl a počul kadečo. Ale v situáciách, keď je videnie a počutie kadečoho pochopiteľné (intoxikácie, hypoxia, predspánkové stavy, ...).
Aj schizofrénia tu bola desaťtisíce (ba aj milióny) rokov pred cvokošmi. Tí sú pomerne novodobí (západní kresťania v stave ich najväčšej moci by ťa na duševnú chorobu liečili zavretím medzi vlastné hovná alebo niečím ešte vyberanejším). A napriek tomu sa dnes lieči...
Ako píšem vyššie, považovanie niektorých diagnóz za "nediagnózy" a druhých rovno za obžalobu nie je ani dnes objektívne, ale je to vecou politickej dohody.
Ale predstava ako odvádzaš posádku Vatikánu v kazajkách do špecializovaného ústavu je naozaj pomerne zábavná :)
4.10.2010 10:26 - pipux
Vojtěch: s tou situací v BG2 ...
No, možná je to jen moje neznalost, ale mám pocit, že Faerun si tady protiřečí - sám sobě.
Bohy řeckého typu můžeš uvažovat s řeckými kulturními hodnotami - pojem slávy, pak kdesi v ústaní pojem dobra a zla. Řekové jsou nám vzdáleni dva tisíce let, a rozhodně měli jinačí hodnotový systém, který nám dnes přijde cizí. Z tohohle hlediska se (snad) existence odlišných bohů na malém písečku vysvětlit dá.

Proč pak ale D&D užívá jejich absolutně-moralistické váhy? (dříve dobro-neutrál-zlo a řád-neutrál-chaos, nyní redukované na dobro, zákonné dobro, zlo, zákonné zlo a neutrál). Příčí se to řecké morálce a nabízí otázku, co že jsou to ti bohové za pokrytce, že mají naprosto odlišné hodnotové systémy, a přitom se tolerují (lathander a talos).

A ještě jinak: generický fantasy panteon by zřejmě ve faerunu nemohl existovat. Proč? Příliš mnoho kultur, příliš mnoho odlišností. Panteony jsou funkčně nastaveny na jednu kulturu, role bohů zastupují potřebné role ve společnosti - dle životního prostředí, dle kultury. Jeden mono bůh pokrývá širší plochu záběru snáze - je flexibilnější změnám a představám jednotlivců, nehledě na jejich sociální roli či postavení.
4.10.2010 10:27 - Argonantus
Vojtěch:

Já bych s rozborem souhlasil. Je to jednoduchý polytheistický model, takové hodně zjednodušené Řecko.
Napínavé to začne být vzájemnými střety různých kultů, a dokonce i těmi bohy navzájem, kteří si províádějí různé naschvály.

Tento model funguje leckde (jo, já vím, Morrowind), a zase podle mne čerpá sílu ze skutečnosti - hráčům je to známé a netřeba jim to nějak složitě vysvětlovat.

Tuleník:

Furt moc úzké. Lidská mysl informuje nesprávně o mnoha věcech i ve zcela normálním stavu (kvantová fyzika). Svět poznáváme velmi nedokonale. Ten příklad s homosexuály je dobrý, ale ještě ne dost výstižný; homosexuálů je totiž bezpečně menšina, což u těch změněných stavů vědomí není vůbec jisté, a homosexuálové jsou z hlediska evoluce a civilizačního postupu celkem nepodstatní. Kdežto změněné stavy vědomí jsou zřejmě dost podstatná lidská schopnost, bez které by nevzniklo plno důležitých věcí.

Spor o nahraditelnosti náboženství je neukončen, a zatím atheismus stále prohrává na body. To, jak jsou bohové automaticky přítomní skoro ve všech v RPG systémech je ostatně docela výmluvné.
4.10.2010 10:54 - tuleník
pipux: v generickom DnD svete máš prítomné manifestácie, takže otázka existencie bohov je viacmenej nesporná, ak nereinterpretuješ manifestáciu ako uvádza tuleň vyššie... a každá kultúra si ako dominantný kult vypichne spravidla to, čo jej je niečím najbližšie (ale to s tým dobrom/zlom je naozaj strašná schematizácia); takto si v podstate vyberali aj hellénske polis (a katolíci si podnes vyberajú zo svätých)
Argo: problém kvantové javy vs ľudská MYSEĽ by som nestaval (ona to tá myseľ napokon zvládla za pomerne krátky čas: Einstein 1905, fotoelektrický jav - Nobelova cena za fyziku 1921), problém tam spočíva hlavne v tom, že to sú veci NEvnímateľné zmyslami, takže potrebuješ interface... prístroj. Rozpor vyplýval z toho že sme si predstavovali, že interakciu sprostredkuje KONTÍNUUM (pole), zatiaľ čo v reále v mikrosvete interakciu sprostredkúvajú korpuskulárne častice. Takže stačilo opraviť blbý predpoklad a zrazu všetko funguje ako má.
Problém na interface pozorovateľ-prístroj-jav ale zostáva. (Sranda je, že práve som o tom 2 h prednášal :). )
4.10.2010 11:08 - Argonantus
Colombo zapomenutý:

Píše:
Já mluvil o důkazech boha, jež mi byly předkládány, které začínali tím, že Bůh je a přes různé krkolomné postupy se dostali k tvrzení: Bůh tedy existuje.


Aha. Do toho se pouštět nebudu, protože souhlasím s tím, že podobné důkazy bývají vadné (přesněji - všechny, na které jsem narazil).

Píše:
poznámka byla o tom, že existence náboženství není závislá na existenci boha.


Poznámka tato je problematická tím, že podsouvá náboženství některé vlastnosti, které nemá; totiž nekonsistentnost toho druhu, že lze tvořit náboženství s "neaktivním" bohem, kterého nelze poznat a do ničeho nezasahuje. Zajímavé, že jsem tě na tento omyl upozorňoval někdy před dvěma lety v souvislosti s deismem.

Píše:
Já ti nevím, ale rozhodně mnohem víc konzistentní mi připadá bůh Počátku, tvůrce zákonů podle kterých se pak hmota ve vesmíru chová, než někdo, kdo furt vstupuje a koreluje svůj nedokonalý výsledek


Tady skutečně je nekonzistence mezi dvěma různými bohy, kterou vyřešili už v Egyptě důmyslným manévrem přeměny Boha; v křesťanství z toho pošla Trojjedinost, jedna z nejobtížnějších otázek theologie. Velmi těžko se to vysvětluje, ale musel jsem nakonec uznat, že zdánlivá nedůslednost je tímto manévrem překonána.

Jinak deistický Bůh počátku je dost novodobý vynález, který je už poloviční rezignace.

Píše:
potřebuje v něco věřít, ovšem ví, že je to "jen" víra a nemá potřebu se uzavírat do svých představ o své víře a brát bibli jako naprostou a holou pravdu,


No, i tahle verze je tak nějak omluvná. Víra není pro věřícícho "jenom" víra - je pro něho tím naprosto nejdůležitějším. Prostě, chybí ti ještě pár desítek hodin debaty s inteligentním věřícím, což já nenapravím.

Píše:
Aha, takže nemoci jsou démoni, halucinace boží zázraky a maniodepresivní lidé posedlí bláznem?


Nechápu sylogismus. Upozorňuji na fakt, který jsi zatím nepřipustil. Nijak nehodnotím, žádný závěr nedávám. A nic s tím nenadělám.

Píše:
Jn, lidi strašně rádi věří různým pohádkám.


Na to lze říci - a strašně moc lidí si nevidí na špičku nosu. A pokud náhodou něco zahlédnou, radši si vydloubnou oko.
Pozdravuj kolegu Grygara.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081305980682373 secREMOTE_IP: 3.142.171.180