Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
7.6.2010 12:29 - Keski
To už není ani k smíchu. Uroveň ilustrace v čechách je totálně podprůměrná. Nevyjímaje nikoho. Třeba Krásný - možná je u nás nejznámější, ale pánové - po Xdesítkách let aktivní tvorby - naprosto fatální anatomické chyby, technicky slabost včetně amatérských barevností, kompozice jedním slovem k smíchu, položte si obrázek od něho a od Lockwooda vedle sebe - špatný vtip.
Kučerovský - všechny kresby totálně přestylizované jako maskování technického neumu - anatomie ani náznak - kompozice lepší než u JPK ale i tak nuda a v nejlepším hodně slabý průměr.
Dubnický - co k němu dodat, absolutně nic nového, technicky hrůůza. Ale opravdu hrůza - barvy upně mimo, filtrování kusů obrázku, neucelené a nedůvěryhodné, ač se tváří realisticky.
Ivan Michal - jediná postava s eventuální možnou budoucností. V něm vidím potenciál a nezbytné sledování současných trendů v ilustraci.
Ektelioni - to je škoda slov, možná je to baví ale lituji kohokoli kdo jim je ochoten zaplatit za jejich obrázky, podprůměrná fanouškovská tvorba, ale opravdu podprůměrná, absolutní neznalost základů kresby, anatomie ani náznakem, technicky slabost zakrývaná filtrováním a rozmazaváním. Bad Joke!
Merlkir - fan tvorba. Ano proč ne. Ale jako profi :D. V žádném případě, nudná prakticky žádná stylizace, technicky typicky česky ubohé, kompozičně - nula.

Nikomu z vás nenutím že se vám obrázky výše zmíněných autorů nemůžou libit to o čem mluvím je srovnání se zahraniční tvorbou založené hlavně na profesionalitě a technickém zpracování. Jestli máte někdo pocit že se pletu - navštivte
http://www.komarckart.com/new02.html

Doufam ze kazdý uzná že to co se u nás děje je při notné dávce škodolibosti k smíchu.
7.6.2010 12:40 - Lotrando
co třeba perzo
7.6.2010 12:46 - Keski
Pokud se nepletu tak Perzo je prave Ivan Michal kterého zmiňuju jako jedíného s možnou budoucností a srovnatelného se zahraničím.
7.6.2010 12:55 - sirien
Keski píše:
http://www.komarckart.com/new02.html


http://www.komarckart.com/mtg_23.jpg tenhle je hustej...
7.6.2010 13:25 - Keski
Ony sou v podstatě všechny hustý a řekni Siriene: viděls někdy v naší scéně něco na podobné úrovní? To není tím že tu každej brečí jak málo se za ilustrace u nás platí to je o tom, že třeba Komarck má fakt talent narozdíl od našich ilustrátorů. Je to hnusný ale je to tak.
7.6.2010 13:57 - Merlkir
O úrovni ilustrátorů v ČR bych si povídal rád, ale asi ne s tebou, milý Keski. Srovnáváš zavedené (a podstatně starší a zkušenější) světové ilustrátory, kteří vydělávají mnohonásobně větší peníze, s vesměs dost mladými studenty, amatéry a amatéry, kteří by se rádi stali profesionály.

Čeho tím chceš dosáhnout, krom zpruzení zmíněných mladíků?

Mluvíš o talentu, ale ve skutečnosti jsou to zkušenosti, které tvoří ten významný rozdíl. Skutečný talent má minimum lidí, jedním z takových malířů byl třeba Frazetta, který výborně maloval už od malička a v dospělosti jen piloval styl.

Opravdu rád si o tomhle povídám, ale spíš s lidmi, kteří tomu rozumí a mají trochu respekt. Vysmívat se Tomáši Kučerovskému s tím, že neumí anatomii a je technicky neschopný, to je chyba, která odhaluje tvoji nevědomost.
Humorná mi přijde tvá důvěra v budoucnost Michala Ivana, kterému může být nějaká víra celkem volná, protože je ve světě dost známý a úspěšný už teď.

Je jednoduché postavit vedle sebe světovou špičku, české začátečníky, kteří se pomalu rozkoukávají, a smát se jak jsou ti sráči trapní. Když se ale podíváš do zahraničí, jací autoři kreslí a malují do poměrně úspěšných a highend knih, často ten rozdíl nebude velký. Pro WotC, Paizo a další pracují poměrně úspěšní ilustrátoři, pro které jsou Lockwood a Komarck také vzory a vzdálenou mety.

Nějak člověk začít musí. Ne každý ilustrátor vychodil nějakou uměleckou školu, jde o to sehnat si práci a pořád se zlepšovat.

Opravdu nechápu tvůj příspěvek, jeho účel, krom plivání a pohrdavého odsouzení.

Můj dojem - jsi troll.

(nicméně ano, česká fantasy ilustrace je v porovnání třeba s polskou o dost slabší.)

(A jo, čekám reakci typu "Whine more, butthurt bitch." Neměl bych na tohle asi vůbec odpovídat, ale holt se učím na zkoušku a nebaví mě to.)
7.6.2010 14:00 - Lotrando
Já bych tam rád viděl nějakou koordinaci grafiky. Ona tam je možná i teď, ale pokud jsou E2, tak si myslím, že je to šlápnutí vedle. Už kvůli cílovce, kterou jsou ponejvíc mladší hráči. Taky bych řekl, že na černobílou publikaci se uloví méně zákazníků s jinou strukturou, než by bylo vhodné pro zdraví produktu. Jsou to ale jenom dojmy.

EDIT.

btw, u perza se mi líbí jedna věc, když kouknete na obrázek, rozběhne se vám fantazie. Třeba na ten obrázek s lodí jsem postavil celou paragonskou kampaň. Ta jeho zelená bosorka, co je na přebalu Bohatýra, je taky dobrá.
7.6.2010 14:11 - Shako
Keski: Ja porad nechapu, proc je to k smichu. Tak mozna k zamysleni nebo k placi. Ale co je na tom sakra vtipneho, ze u nas proste nejsou az tak dobri ilustratori, aspon ve srovnani se svetem? A i kdyby to nahodou bylo jak rikas, tak je to prekvapeni? To si skutecne myslis, ze muzeme profiky ve vsech oblastech?
7.6.2010 14:30 - noir
Merlkir: Asi jde spíš o nepochopení. Holt když chci něco dělat na profesionální úrovni, asi není v pořádku nechat důležitou část amatéry. Ano, je jasné, že čeští amatéři jsou horší než světoví profíci. Jenže je trošku blbé hodit na ně profesionální a v rámci jisté skupiny i velmi prestižní projekt.
7.6.2010 14:34 - Merlkir
noir: jj, o tom to je. DrD2 je holt v tomhle ohledu velmi podobné spíš indie a malonákladovým RPG v zahraničí (aspoň podle mých zkušeností). Máme dobré malíře (Jiří Grus, Adolf Lachman...), ale ti by to prostě nedělali.
7.6.2010 14:40 - Blaine
Melkir: Ja si hlavne treba u Jirky Gruse nejsem uplne jistej s moznym spojenim s DrD2... treba jeho Nitro těžkne glycerinem (coz bych asi mohl brat jako vzor jeho tvorby) je tak mimo jakykoliv mainstream, az to boli. Pritom je to genialne udelane dilo, ale proste si jeho veci (alespon v rozpeti Nitra) nedovedu v prirucce pro DrD2 predstavit. Jooo, kdyby to melo byt neco ve stylu All Flesh Must Be Eaten nebo nejake podobne "zvrhlejsi" RPG, tak proc ne, ale DrD2?
7.6.2010 14:43 - Merlkir
@Blaine: schopný malíř zvládne přizpůsobit styl projektu. ;) Ale jasně, chápu co myslíš. Podle mě by to zvládl, ale je otázka, jestli by vůbec chtěl (jakože spíš ne :D).
7.6.2010 14:53 - sirien
Merlkir píše:
Mluvíš o talentu, ale ve skutečnosti jsou to zkušenosti, které tvoří ten významný rozdíl.

teda, já s Tebou souhlasim, že místní lustrátoři potřebujou ještě nějaké ty zkušenosti a že je trochu nefér srovnávat je se světovými špičkami, ALE
Jeden můj kamarád, shodou okolností stejně starej, jako já, takže docela dobrý referenční příklad, se rozhodl v životě věnovat počítačové grafice. Sehnal si software a začal na sobě pracovat. Taky hledal vlastní příležitosti - hodiny čekal na fesťáku ve Varech v dešti před vchodem, jen aby mohl předat svojí vizitku s pěti průvodními větami jednomu našemu režisérovi.
Nebylo mu ani dvacet a už dělal titulky k některým českým filmům (mimo jiné třeba Bestiář - za ty se ale dost stydí a odmítá se k nim hlásit, protože je podle něj musel "zkurvit kvůli režisérce která dala víc na svojí přisleplou maminku než na názory štábu"). O něco později jeho otci volal známý z Německého festivalu a ptal se ho, jestli ten Dan co je uvedenej v titulcích jednoho německého filmu jako grafik je ten jeho syn - a k překvapení Danova otce byl.
Potom se dostal až k tomu, že si ho na Nově vybrali jako grafika pro Kriminálku Anděl (a ano, na tom už vydělával hodně slušný prachy).

Takhle by asi jeho kariéra pokračovala dál, kdyby jeho táta nechtěl, aby dodělal školu (protože na ČVUT se vybod s tím, že ho víc zajímá dobře placená práce v oboru než pitomá škola na který má 10 předmětů z čehož je 5 o hovně, 3 ho nezajímaj vůbec, jeden okrajově a ten jeden zajímavej učí nějakej amatér s deset let přežitejma přístupama) - vzhledem k té škole se na to rozhod vysrat a odjel do San Francisca kde momentálně studuje Academy of art (nebo tak nějak) což je světově prestižní umělecká škola.
Když tam před rokem odjížděl, tak vrcholem jeho ruční kresby byl hůlkovej panáček s kolečkem jako hlavičkou - doslova. Když se od tamtud vrátil na Vánoce (tj. po jednom, prvním, semestru) tak se vrátil s deskama svého ručně tvořeného portfolia, ve kterém byly takřka fotograficky přesné portréty. Přesně takhle - po jednom semestru.

Takže - a) je bullshit že se nedá něčeho dosáhnout když chceš, Dan se sám vlastní snahou dostal na level kdy dělal grafika pro českej film a pro Novu.
b) je bullshit že to je s těma zkušenostma tak žhavý - ono se totiž daj nabrat. Kterej z těch českejch kreslířů má doma v knihovně dva regály knížek o teoretickejch i praktickejch základech kreslení, tak jako měl doma Dan dva regály základů počítačové grafiky? Kterej z nich si zařídil stáž u některého kreslíře? Kterej z nich objíždí festivaly a různá shromáždění a čeká tři hodiny u vchodu, jen aby nějakému svému vzoru ukázal tři svoje kresby a uprosil ho o pět minut reflexe každé z nich?

//DrD jako indie - lol.
7.6.2010 14:57 - Keski
Tak jinak: Kolik českých malířů si viděl v prestižních zahraničních projektech. Na produktech Wizardu pracujou desitky umělců kolik českých? Kolik jich najdeš v main-projectech velkých zahraničních firem - ve wargamingu /Warhammer, Rackham games/ v RPG /Dnd.../? Kdyz uz se někdo chytí v zahraničí sou to vedlejší produkty. Prostě nevím o vyjímkác, což neznamená že neexistují. Ale v obecné rovině zdejší ilustrátoři stojí za ....

PS- J.Grus je opravdu dobrej to nezpochybňuji, ale srovnej české nejlepší a zahraniční nejlepší dle tvého vkusu. Prostě loosing.
7.6.2010 15:12 - noir
Merlkir: Mám pocit, že to to "rD2 je holt v tomhle ohledu velmi podobné spíš indie" jsi sem psát raději neměl :o)
7.6.2010 15:13 - noir
Keski: jsem si skoro jistý, že něco k wizardům dělala i jedna česká ilustrátorka, docela známá. Ale na jméno si zaboha nevzpomenu.
7.6.2010 15:16 - Merlkir
@Sirien: Pozor, vkládáš mi do úst něco, co jsem neřekl a mluvíš o něčem ještě úplně jiném.

a) o tom žádná. Rozdíl je v tom, že ty mluvíš o odhodlání a pracovitosti. Zkušenosti přijdou časem. O tom jak rychle rozhoduje právě ta pracovitost.
(což nepopírám, spíš propaguju, rozhodně na úkor vyznavačů talentu, který podle nich znamená všechno.)
b) viz a).

Regál plný knížek mám já, má ho Honza Doležálek (Hunterkiller)... S objížděním vzorů je trošku problém, fantasy kreslířů, případně realisticky malujících ilustrátorů je v ČR celkem nedostatek a musel bych se vypravit minimálně do Británie. Ale mám to v plánu, snad už příští léto.

Ale výsledky pilné práce a samostudia a sebezlepšování jsou samozřejmě evidentní! Vidím to na některých malířích, které sleduju (Algenpfleger a Jana Schirmer například, na netu velmi známé německé duo) a i na sobě. Na kreslení zdaleka nemám tolik času, kolik bych mu měl věnovat a taky se do něj nenutím když bych měl. A i tak jsem se za posledních pár let poměrně zlepšil jen tím, že kreslím a maluju pro zajímavé projekty a snažím se dostat na určitou úroveň.

Nechci se na to vymlouvat, ale studuju informatiku a i když to není supertěžká škola, nějaký čas si to bere. Málokdo je tak odhodlaný, že se dokáže prosadit hned od začátku - tvůj kamarád je určitě obdivuhodný. Když se zrovna nenenávidím, občas mám takový falešný pocit, že na tom nejsem tak špatně a že se někam vyvíjím. ;) Pomalu ale jistě.

Shrnul bych to takhle - rozdílem ve zkušenostech jsem myslel ty desítky let, které na nás mají hvězdy typu Lockwood, Howe apod. Na špičku se dá dosáhnout rychle, ano. Ale jak je klidně možné, že na Perza si za pár let nikdo nevzpomene, pokud přestane malovat, Lockwood bude legenda ještě hodně dlouho.

A neřekl jsem, že DrD2 JE indie, řekl jsem, že postup tvorby je chca nechca trochu indie.

@Keski: pořád mám pocit, že mi pliveš do obličeje, ale dobrá. Stojím za hovno. Problém je, že tady není téměř žádná fantasy tradice, začátečníci se nemají s kým radit, na čem stavět. V Británii, Německu, v Americe, všude mají cony, kde můžeš přijít za Jonem Schindehettem a on se mrkne na tvoje portfolio. Existuje Master Class, kde tě malovat olejem učí Donato Giancola a Rebecca Guay.
Pokud to chce někdo dělat u nás, musí kupovat zahraniční knihy a učit se na internetu. Pokud to chce někdo dělat, musí pracovat v zahraničí, nebo na dálku. (nestěžuju si, ono to jde. Ale jednoduché to není.)
Moje naděje je, že pomalu ale jistě dorůstá generace ilustrátorů, která tohle změní.
7.6.2010 15:17 - Merlkir
noir: jj, dělala myslím nějaké Magic karty. Ale jo, tady ji nikdo nezná.
7.6.2010 15:20 - noir
Merlkir: Ne, bylo to docela známé jméno a její obrázky byly v nějaké DnD příručce (asi 3,5 edice).
7.6.2010 15:25 - Bouchi
noir: Martina Pilcerova?

Keski: Kdyz sem zitra hodim par ilustraci (4 roky starych) z DrD od Tomase Kucerovskeho, budes schopen k nim napsat konkretnejsi vyhrady nez "kresby totálně přestylizované jako maskování technického neumu - anatomie ani náznak"? (A naopak kdyz uz sem linkujes barevne obrazky, zajimala by me tvoje kritika Tomasovych obalek k Amberu.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11112499237061 secREMOTE_IP: 3.19.56.114