Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
19.9.2011 15:14 - alef0
Hviezdičkové hodnotenie príde aj mne divné. (Vždy, keď som písal anotácie a komentáre, mal som s tým problém.) Preto radšej čítam komentáre (na CSFD) a píšem rozsiahlejšie texty (do RPGF komentárov pod hry).

Alnag,
neviem, či my dvaja vyriešime uspokojivo debatu, či je RPG umenie, ktorá je okrajová. Zákonitosti o predbiehaní doby zrejme platia v každom médiu - tedadoba ukáže, čo bolo hype a čo bolo tak trochu zaznávané, ale po čase dozrelo.
19.9.2011 15:16 - skew
sirien píše:
To na co jsem si stěžoval není to že nebo co tam píšou, to na co jsem si stěžoval je, že to spousta lidí označuje jako recenzi (i když to tak autoři nejspíš ani nezamýšleli), protože to prostě recenze nejsou. Kdyby byly, tak hodně špatné, ale nejsou. Je to přesně to co píšeš - vyjádření vlastního názoru, hodnocení toho jestli se líbilo nebo ne, nic víc a nic míň. Podobně jako třeba příspěvky k filmům na csfd - jsou hodnocením uživatele, jeho vyjádřením dojmu který z filmu měl, ale není to recenze.

Jo, no, nejsou to recenze... Spíš to je něco jako v e-shopu ohlasy uživatelů (akorát nakupený na jednom místě k různým produktům různých e-shopů). Proč takový halo kolem toho ?
Shodnu se že říkat tomu recenze je zlo, ale ten rant kolem (hlavně #5690) mi přijde trochu... hm, nepřiměřený ?
19.9.2011 15:17 - Me-dea
sry přeskočila jsem stránku .-) moment :-)
19.9.2011 15:36 - Wild West
Alnag píše:
Co si představuješ pod pojmem "předběhnout dobu"?


Tohle mne zaujalo. Napadají mne podivná spojení jako "oběhnout dobu", "ztratit se době", "minout dobu"...

Literární kritika by tímto směrem mohla vděčně vyrazit.
19.9.2011 16:15 - Me-dea
Má mini"recenze":

1) Ta hra se neměla jmenovat DrD2. Protože se starými DrDo a DrD+ nemá zhola nic společného (vyjma bílého hradu). Každý, kdo hrál předchozí verze DrD bude zmaten, překvapen, nenajde nic povědomého nebo podobného.

2) Celkový dojem z knihy. Rozhodně si pořiďte knihu s pevnou vazbou. Vydat knihu v měkké a tvrdé vazbě s tím, že tvrdá vazba stojí 100 kč navíc je sice zlodějina, ale je to lepší než ryskovat opotřebení (pokud tedy hodláte DrD2 hrát). S tímto doporučením souvisí i další problém. Kniha je velmi špatně uspořádaná. Pravidla jsou v ní roztroušena a tak počítejte, že v ní budete alespoň ze začátku dost listovat. Kniha vám stačí bohatě jedna do skupiny, protože narozdíl od jiných systémů zde nejsou žádné tabulky nebo featy a powery, na které by bylo potřeba se neustále dívat. Někteří lidé si stěžovali na malý font. Mě příjde naprosto v pořádku a dostatečně velký.

3) Povolání. Povolání v DrD2 jsou na první pohled zábavná, zajímavá a úžasná. Bohužel velmi rychle zjistíte, že jsou si velmi podobná, často až téměř totožná. Například kouzelníci zde mají naprosto stejné featy. Proč se zaklínač nejmenuje zaklínač ale vědmák jsem nepochopila.

4) Popis postavy. Postava je v DrD2 popsána 3 zdroji, sadou povolání a sadou featů. Hra vás sama vede k tomu, aby vaše postava studovala nejméně 3 povolání. Bohužel se tedy nemůžete úzce specializovat. Zdroje jsou jakousi podivnou kombinací životů, energie, síly a výdrže ve fyzické, psychické a sociální rovině. Z hodnot postavy tedy nepoznáte, jestli je silným válečníkem nebo mrtštným šermířem. oba se systémově projeví stejnou hodnotou zdroje Tělo. Tyto rozdíly hra chce abyste řešili na úrovni fikce. Bohužel je ale ve výsledku zbytečné trápit se s detailním popisem postavy, protože nakonec budete stejný jako jiný hráč, který řekl "Můj válečník odmlada tloukl skřety. Tečka.".

5) Soubojový systém. Tato hra používá jednotný systém pro řešení všech možných situací. Bohužel je sám o sobě dost nudný a zábavu si v něj budete muset udělat sami náležitými popisy. S tím souvisí inovativní přístup k herní fikci. Tu tento systém negeneruje, ani vám s ní moc nepomáhá. Naopak ji vyžaduje od hráčů aby vůbec fungoval. Pasivní hráči (posluchači) nebo hráči s malou fantasií budou mít s touto hrou bohužel velké problémy. Soubojový systém přenáší váhu důležitosti z v jiných systémech častého "čím bojuji" na "proti komu bojuji". To mimo jiné bohužel znamená, že hráči, kteří mají rádi nejrůznější zajímavé zbraně a zbroje nebo jiné předměty zde budou zklamáni. Váš magický meč se zakletým démonem mrazu se sice mže projevit ve fikci, ale ne v herních mechanikách. Benevolentní DM by vám sice mohl chtít dát nějaký bonus, ale velmi brzo zjistí, že je na to systém příliš hrubý a obyčejné +1 na hod má obrovskou váhu.
Žádné úžasné chvíle tipu "jó krytický zásah do hlavy maximální silou a to jsem se bál že v příštím kole zemřu!" vám systém taky neposkytne. Budete si je muset dodat sami. Žádného jásání nad šťastným hodem se tedy nedočkáte. Především, protože protivníci mohou kdykoliv změnit váš šťastný hod v "nic se nestalo" když zaplatí několik zdrojů.

6) Nároky na DM. Dm, zde nazývaný Průvodce najde v této knize mnoho užitečných rad. Bestiář je bohužel poměrně chudý a zcela v něm chybí nějaký systém pro odhad síly bestií vůči háčům. Bestie jsou ale velmi krásně i když úsporně popsané a poznámky k nim obsahují mnoho příběhových háků, které je zábavné a snadné použít. Vypravěč musí u každého protivníka sledovat mnohem méně hodnot než v jiných systémech, což mu usnadňuje práci s velkými skupinami nepřátel.

7) Celkový dojem ze hry. Hra má poměrně vysoké nároky na hráče a jejich představivost. Pokud budete chtít DrD2 hrát, doporučuji vám se nejdřív podívat na větší počet hystorických a fantasy filmů, zahrát si fantasy počítačové hry nebo přečíst větší kus fantasy knihovničky, protože pak budete připraveni, až na vás váš DM vyrukuje s "popiš mi, jak chceš zaútočit". Pro staré a zkušené hráče je bohužel tento systém často příliš cizí. Pro nové může velmi rychle omrzet. Taky se nemůžu ubránit dojmu, že DrD2 hodně ovlivnila hra Střepy snů. A že se po jejím vzoru autoři snažili zaměřit především na práci s fikcí.
19.9.2011 16:19 - Choranzanus
PK píše:
Precitaj si jeho tvorbu (napr. First Fantasy Campaign), pripadne spomienky ludi co s nim hravali. Spomina sa tam, ze Arneson bol ten, co daval protiklad ku Gygaxovej tendencii veci mechanizovat.

Arneson se například celkem pozitivně vyjadřoval o 3.edici, zatímco Gygax psal v té době pro Castles and Crusades. Čili ono to není tak jednoduché, Gygax nebyl nikdy mechanizátor a Arneson nebyl narativista, jak se to v některých kruzích traduje.

O tom že Arneson dával přednost fikci před mechanikami nelze pochybovat, ale DrD2 není oldschoolová hra, je to hra narativistická. Mám dojem, že o fikci jde víc v hlavách autorů než podle samotných pravidel. Z toho co se měl možnost zatím vidět, když někdo říká jak v DrD2 záleží na fikci, tak fakt nevím o čem to mluví.
19.9.2011 16:34 - alef0
Me-dea, tomuto hovorím recenzia, s ktorou sa dá polemizovať, ale je napísaná dosť schopne!

Inak prečo si myslíš, že vydávať knihu takýmto spôsobom je zlodejina? Máš pocit, že hardcover je pridrahý alebo softcover prilacný?

Choranzanus, vieš sa rozvinúť o svojich názoroch o tej fikcii?
19.9.2011 16:58 - Radek K.
několik postřehů k pěkně napsané "recenzi":

1) sem tam se několik vtipně skrýtých propojení objeví ;)

2) Mám měkkou vazbu, často nosím a půjčuji bratránkům. Bez problémů drží. Na druhou stranu některým se prý rychle rozsypala...

3) Jo, nekterá ZS jsou dvakrát to samý. Odlišné koncepty se (asi hlavně kvůli času) nepoveldo prosadit.
Vědmák je Vědmákem proto, protože zaklínač a zaříkávač v jedné hře je peklo. ;)

4) Nelze se úzce specializovat je kec, nebo přehlédnutí. Máš volbu zdroj + ZS. Tady co level to nová schopnost povolání nebo rasy a k tomu "silnější" postava. Ano, to že tělo 7 je několik věcí najednou je pravda. To, zdali je zbytečné to fikčně popisovat je přinejmenším sporné (=nechci rovnou říct, že to tak není). Oblíbené "fikční popis postavy jako velmi hubenoho a mrštnéh šermíře ti umožní konat věci, které by jsi jnak jen s popise, tělo=7 nemohl"

5) malá fantasie = problém. Budiž, ale i lidi co nikdy nepřečetli jedinou fantasy knížku a v televizi sledují jen čt24 a Moravce s tím nemají problémy, je to hold individuální. Jinak vpodstatě souhlas.
meč s démonem mrazu se projeví tím, že dá majiteli nejspíš něco jako ZS Magie mrazu. Ano, nebude mít 1K6 dmg mrazem, ale může mít zdarma namévr, může mít ZS, dá fikční... takhle to vyzní, že to nejde vůbec (jukni třeba do Drakkaru když nestačí těch pár v pravidlech).

6) v podstatě ok.

7) jen ty knihovničky a filmy, no...

jiank pěkné shrnutí až na pár "kiksů" ;-)
19.9.2011 16:58 - Sparkle
alef0 píše:
V každom prípade, ako je to v GURPSe? Tam je nejaká merateľná hranica pre silu potvor? (Počty bodov?)


No všecko je tam za body, takže ty můžeš vytvořit potvoru o stejným počtu bodů jako má družinka. Bohužel provedení je zpackaný, ale aspoň trošku se s tím pracovat dá, že když uberu potvoře DR tak vím kolik zhruba jí mám přidat třeba v hitpointech, aby zůstala podobně silná.
19.9.2011 17:14 - Choranzanus
Alef0 píše:
Choranzanus, vieš sa rozvinúť o svojich názoroch o tej fikcii?

Přirozeně, ale hodlám to popsal detailně ve svojí recenzi. Nejde ovšem o nic překvapivého, ale je to jedna z věcí co tu popsal Sirien. Normálně když chceš přeložit nějakou fikci do řeči pravidel, tak na to prostě připlácneš nějaký bonus a máš hotovo, jenže to v DrD2 nejde. Je to obrovský problém a děsně to tu hru komplikuje.
Pak je tu ovšem ta věc, že když už se ti podaří to nějak podat, pak to nevypadá jako by v tom byl velký rozdíl, což je frustrující.
19.9.2011 17:17 - Me-dea
Radek ohledně té specializace, šlo mi o to, že na 15 lvlu můžeš být kde co, jen ne bojovník 15. Prostě nemůžeš zůstat u jednoho povolání. A nebo jsem to opravdu přehlédla jak píšeš. Ano, mohla bych si po 5 lvlu už jen zvyšovat maxima a brát další featy ... což když nad tím přemýšlím je asi jediný způsob jak zůstat u jednoho povolání. Ale systém se tě snaží vést k muliclassingu, což zrovna třeba mě nevyhovuje.
19.9.2011 17:34 - Peekay
Vdaka za recenziu! Mozem nalinkovat do RPGF temy o recenziach?
19.9.2011 17:37 - Me-dea
Peekay jsem to hodila na RPGfóru do anotací, protože to jsou mé názory a nemyslím si, že by to byla skutečná recenze. Proto je taky v uvozovkách ale jinak klidně.
19.9.2011 17:42 - Radek K.
Jo, postava "15" bude bojovník na 5 levelu s 15 ZS (bojovníka, rasy, nebo jiného povolání - do klasického bojovníka jde vzít plno věcí z lovce třeba) + 10 dodatečných zdrojů. Vlastně budeš bojovník s mnoha možnostmi, co v většině střetů bude diktovat co se děje a bude lehce rušit všechny záměry protivníka. To někomu může (mám plno možností) a nemusí vyhovovat (on se mi ale nezvedá ten +5 bonus!). Tem multiclass je tam stejně takovej "nemulticlassovej" a jde vlastně schovat na minimum (bojovník5+kejklíř1), ale pořád tom hold je:-)
Mě šlo pro jen o to jestli jsi to náhodou nepřehlídla, někteří lidi se stylem zdroj+ZS zdá se vydávají rádi.

jinak jedna úroveň v jiným povolání ti otevře plno ZS a pořád může jít o (teměř)čistýho bojovníka/zloděje/... (to dělají někteří lidi ode mne - vezmou si jednu úroveň lovce a pak zdroje+jeho ZS).
19.9.2011 17:42 - alef0
Teším sa na recenziu!
Píše:
Normálně když chceš přeložit nějakou fikci do řeči pravidel, tak na to prostě připlácneš nějaký bonus a máš hotovo, jenže to v DrD2 nejde. Je to obrovský problém a děsně to tu hru komplikuje.

Toto mi vysvetľoval Sirien a pochopil som to takto: v D&D 3.x sú mechaniky samonosné -- teda fungujú sami bez zásahu hráča. To, že hráč nemusí nič obkecávať a hra funguje v špiku ako stolovka, je vlastne výhoda, lebo i tichý, nekreatívny hráč nie je v nevýhode oproti kreatívnemu hráčovi. Hráči, ktorí sú skúsenejší v optimalizácii postavy, majú výhodu na mechanickej úrovni. Hráči, ktorí sú skúsenejší s prácou fikcie, žiadne mimoriadne výhody nemajú.

Naproti tomu sa zdá, že v DrD2 má kreatívny hráč značné výhody -- nielenže vie taktizovať na mechanickej úrovni, t. j. používať manévry (mechanická záležitosť), voliť, či upraví Ohrozenie alebo pridá Výhodu cieľu (mechanická vec), ale vie mimoriadne silne narábať s fikciou a spoločným priestorom predstavivosti až tak, že tým dokáže vykryť pravidlové znevýhodnenia.

Priplácnuť nejaký bonus chápem tak, že v D&D 3.x môžeš ako DM prihodiť k akcii circumstance bonus +2 a odmeniť hráča. (Toto prekvapivo v DrD2 má svoj ekvivalent, pretože Rozprávač môže prideľovať hráčovi Výhodu.) Na druhej strane Sirien napr. konštatoval, že skvelý opis v DrD2 sa neprejavuje v mechanických výhodách (porov. Wushu, kde čo detail, to kocka k hodu).

Ten ,,obrovský problém" (vyplýva to z tvojho hrania? z pozorovania? z čítania?) je zrejme v tej nekonzistencii a možno aj v tej frustrácii, že kto nie je šikovný ,,roleplayer", prehráva.

V ten večer to zapadalo do Sosáčkovho tvrdenia o Burning Wheel, kde poznamenal, že BW má rovnakú vlastnosť: dôležitá nie je len schopnosť postavy, ale aj player skill.

Píše:
Bohužel provedení je zpackaný, ale aspoň trošku se s tím pracovat dá, že když uberu potvoře DR tak vím kolik zhruba jí mám přidat třeba v hitpointech, aby zůstala podobně silná.

Rozumiem. Vidím podobné črty ako vo Wushu, kde v pravidlách je hmlistá rovnica pre počet žetónov scény, ale chce to fakt cit Rozprávača, aby vedel, kedy koľko žetónov prihodiť, aby sa to netiahlo / nebola to killovačka. Detto potom v tvojom GURPSe to chápem tak, že berieš body ako odrazový mostík a máš cit pre to, ako vyvážiť tie nedokonalosti.

Otázka je, či sa takýto cit dá získať aj v DrD2 -- natoľko som to nehral.

------
Me-dea, odpovedz mi prosím k tomu cenovému ,,zlodejstvu."

Píše:
Ano, mohla bych si po 5 lvlu už jen zvyšovat maxima a brát další featy ... což když nad tím přemýšlím je asi jediný způsob jak zůstat u jednoho povolání. Ale systém se tě snaží vést k muliclassingu, což zrovna třeba mě nevyhovuje.

Presne ako hovoríš: môžeš si zvyšovať hranice a doberať ďalšie zvláštne schopnosti. Systém je priamo stavaný na ,,multiclass" a akosi predpokladá, že postavy si budú priberať ďalšie povolania, čo mi príde ako skvelé vyjadrenie filozofie, že žiadna z literárnych postáv nie je povedzme ,,100% čistý fighter".

Navyše, pre puristov :-) je tu možnosť zobrať 1 level z iného povolania a potom sa pumpovať v pokročilom ,,čistom" povolaní (napr. z bojovníka na válečníka).
19.9.2011 17:52 - sirien
Me-dea píše:
inovativní přístup k herní fikci.

tenhle obrat se mi líbí... nevím jak moc byl nebo nebyl myšlen eufemisticky, ale až ho budete někdy číst u mě, tak si tam ten eufemismus rovnou šťavnatě přimyslete :)

Jinak vědmák tam je asi i kvůli autorskejm právům ne? Pravda že poznámka se zaklínačem a zaříkávačem v jedné hře je také trefná, to mě nenapadlo

Choranzanus píše:
Mám dojem, že o fikci jde víc v hlavách autorů než podle samotných pravidel.

tohle je také velmi hezky vystiženo. Popravdě už dost dlouho přemýšlím, jak moc o té fikci jen žvaníme a jak moc je skutečně arbitrální součástí té hry. Byl jsem u toho když tu kdysi na RPG F explodoval FATE a to byla okamžitě smršť příslibů a vizí a toho jak je to geniální a jak popisy tohle a jak hráčské pravomoce tamto... prach se usadil, FATE je pořád výborný, o tom žádná, ale většina z toho o čem se básnilo se ukázalo být nemsyslnými vzdušnými zámky postavenými na naprosto nesmyslné důvěře ve vliv systému. U DrDII jsou přísliby o dost menší než kdysi u FATE, ale i tak mám dojem, že jsou hodně moc nadsazené - až sedne prach, opadne nadšení a hráči nebudou jásat z nového systému, ale hrát v něm patnáctou, šestnáctou session... tak se bojím že tam nebude nijak moc víc fikce než u hry původního DrD (což nemusí být málo, znám skupiny co v DrDo hrají velmi nápadité hry s fakt stylovou atmosférou... a pak tu jsou ti "dračákysti"), řeči o nutnosti fikce sem nebo tam, toho bylo u FATE kdysi taky víc než dost a ukázalo se, že to tam sice je, ale že FATE funguje i bez toho a dost lidí to preferuje v přízemní podobě (...až na to že FATE v té přízemní podobě při redukci na mechaniky obstojí naprosto v klidu, zatímco u DrDII o tom pochybuju)
19.9.2011 17:56 - Me-dea
Alef0 k tomu "zlodejstvu". Bavila jsem se s jedním známým, který vlastní knihkupectví a už i vydal několik knih. Nebudu jej jmenovat, protože to jednak podle mě nemá smysl a jednak si nejsem jistá, jestli by mi za to něco neudělal (naplácal na holou třeba). Každopádně tento, podle mě poměrů znalý člověk, se vyjádřil, že rozdíl v ceně těch dvou vazeb nemůže být 100 kč, ale že bude podstatně nižší.
19.9.2011 18:01 - Colombo
me-dea: promiň, ale na jednu stranu jo, na druhou je to strašná blbost. To je, jako kdybych si stěžoval, že nemůžu dát v Shadowrunu všech 200 bodů do skillu "Střílení s pistolemi" a musím si vybírat více skillů.
19.9.2011 18:08 - alef0
To znamená, že softcover má byť lacnejší? ;-) Alebo že je nehanebné pýtať za hardcover až o sto korún viac? (To by mal odpovedať Bouchi, ale keďže je zabanovaný, tak odpoveď získaš azda na oficiálnom fóre.)
19.9.2011 18:08 - Me-dea
Colombo ano, asi máš pravdu, je to jen můj zlozvyk z DnD4, že bych chtěla být všech 30 lvl mágině a ne zaříkávač + bojovník (fuj) + čaroděj. Ale argumentovat příkladem z skill-based systému, když DrD2 je level-based je nefér.

alef0 já popravdě hlavně nepochopila, proč vydávat ve 2 verzích vazby. A jinak to druhé, že je nehanebné chtít o 100 kč víc. Osobně je mi to celkem jedno, peníze mám, jen sdílím názor, že ta tvrdá vazba přece nemůže být o tolik dražší.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08744215965271 secREMOTE_IP: 18.119.135.202