Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
6.1.2011 18:55 - sirien
Alef0 píše:
Projekt na RPGFóre, ktoré nemali aspoň 1 post za rok

Tohle je správnej
Tohle je správnej sebecentrismus.
Existuje nějaký důvod, proč by nějakého designera mělo zrovna RPG F nějak extra zajímat? (Zejména designera, který se běžně pohybuje na rpg.net a blozích autorů WotC, WW, a mnoha jiných zahraničních zdrojích, české deriváty zcela přehlížejíc?)

alef0 píše:
Mne nejde do hlavy, prečo človek, ktorý dobehne na web, strávi tam 3 mesiace v konzultáciách, nakoniec vo veľkom finále nezverejní aspoň niečo.

Tak někteří lidé které znám (a co se případně pohybují na netu por dočasně vytvořenými různými nicky) třeba dělají to, že někam něco postnou, když jim dojde inspirace, vytěží co potřebují a dál je už ten web nezajímá... (chápu, že to pro určitou skupinu na RPG F co si o sobě myslí že je zajímavou elitou české RPG scény může být šokující zjištění, že tu jsou lidé co i na ně koukají z patra jen jako na nějakej druhořadej zdroj nápadů nijak zvlášť vzdálenej dračákystům, co se dá využít a odhodit a kterému je naprostí plýtvání vlastním časem poskytovat výsledky vlastní práce... škoda že text je tak omezený co do vyjádření, protože jeden z těhle lidí když jsem kdysi říkal něco o RPG F (a i o Kostce a tak, abych byl fér) to vyjádřil velmi výstižně a stručně jedinou grimasou zahrnující znuděný xicht a dolní víčko stažené dolů prostředníčkem)
6.1.2011 19:05 - Jerson
alef0 píše:
Mne nejde do hlavy, prečo človek, ktorý dobehne na web, strávi tam 3 mesiace v konzultáciách, nakoniec vo veľkom finále nezverejní aspoň niečo.

Protože chce mít dobrý systém pro sebe a své hráče. To je to samé, jako když před nástupem Facebooku visela většina fotek u lidí doma nebo v albech. Ale ty nejlepší fotky na BF stejně nenajdeš a visí v galeriích, nebo u lidí doma.

Prostě se smiř s tím, že "tvůrci RPG" (včetně těch dobrých) a "lidé diskutující/zveřejňující své výtvory na internetu" jsou množiny s nepříliš velkým průnikem - nebo jimi mohou být. Nevím.
Každopádně doufám, že své tvrzení o schopných tvůrcích okolo DrD2 pozměníš.

Centrální limitní věta píše:
Plati.
Na kolika lidech pozadujes aby to bylo testovano? Jake jsou podminky ze uznas vysledek?

200 lidí, polovina z nich si DrD2 koupí a polovina nikoliv. Lidé říkající "mastičkář je dobrý název, ale nehrál bych ho" nebudou do výběru zařazeni.
A očekávám odpovídající protisázku.
6.1.2011 19:08 - Alnag
Alef0 píše:
ale nezverejnia, ale realita a tri sondy do sveta prekladov, ma naozaj v tom naozaj neutvrdzujú


Můžu se zeptat, kde jsi na to přišel? Window? Risus? Další hry. Víš kolik kompletních příruček k AD&D a k D&D 3e se přeložilo? Viděl jsi betu slovenského PHB ke 4. edici? Nebo český překlad? Překlady k WoD?

Přeloženého je toho ve skutečnosti spousta.
6.1.2011 19:29 - Bajo
Jerson píše:
Bajo, co z tohoto výčtu má být zábavné pro hráče v RPG? Myslím tím hráče okolo patnácti let, ale klidně i ty starší...

Asi jak pro ktere, pro nektere asi nic, stejne jako pro nektere neni zase zabavny bojovnik. Taky asi bude dost zalezet, jak by dane schopnosti fungovaly a co by produkovaly za obsah. Nicmene to byl jen nastrel, daji se vymyslet i dalsi veci, ktere by treba byly vice akcni, zejmena v te prirodni magii. Krom toho, to co jsem vypsal se konceptem nijak moc nelisi od toho, co umel treba knez ve starsich edicich DnD.

Jerson píše:
Bajo, ač tě mám v úctě, někdy napíšeš takovou volovinu ... proč myslíš, když se dá odpověď na tuto otázku vědět prostě tím, že se tvůrci zeptají většího počtu hráčů? U systému RPG (navíc určeného pro širokou veřejnost a nehráče) musí být na přední straně pomyslná nálepka "tento produkt a všechny jeho části byly soustavně testovány na lidech". Vsadím svůj měsíční plat, že název "mastičkář" se bude více lidmi odsouzen, než pochvalován.

Dá se to zjistit, ale nedá se to imho zjistit tak, že se zeptáš, zvlášť ne u tak mladých jedinců. A na nějaký sofistikovanější výzkum pochybuju že má altar kapacitu, tady si zase nedělám žádné iluze. Ja si opravdu nemyslim, ze ten nazev bude hrat takovou roli, ale tak pockame a uvidime. Osobne bych si vsadil, ze pro vetsinu lidi to nebude hrat tak velkou roli, jaka se tady tomu prisuzuje. Vetsina hracu se bude spis soustredit, co ten balik obsahuje.

Sirien: To je mozne, ale co ja jako s tim, nebo proc mi to rikas?
6.1.2011 19:34 - alef0
Jerson píše:
Prostě se smiř s tím, že "tvůrci RPG" (včetně těch dobrých) a "lidé diskutující/zveřejňující své výtvory na internetu" jsou množiny s nepříliš velkým průnikem - nebo jimi mohou být. Nevím.


OK, prijímam to ako (axiomatické tvrdeníe). Máme tu tony výborných tvorcov. Rozíďme sa radostne s týmto konštatovaním :-)

A aký je dôsledok tohto konštatovania?

--------------
Alnag,
To, že toho je preložená spústa, mi nemusíš hovoriť, písal som dve sondy a budem písať tretiu, o prekladoch skromne pomlčím.

Chcel som povedať len to, že prekladová téma (a prekladov je spústa, o tom sa hádať nebudeme, čo je veľmi pozitívne), ktorá nebola aktívna za rok, je mŕtva. Dead. Tot. Však si pozrite Sondy za posledné roky a povedzte mi, ktorý projekt bol mŕtvy a potom obžil a dokončil sa :-)

A povedzte mi, prečo by to v tvorbe RPG malo byť inak. (Hlavne, keď preklad je menej náročná činnosť než tvorba RPG).

Jerson píše:
Každopádně doufám, že své tvrzení o schopných tvůrcích okolo DrD2 pozměníš.

Teraz mi povedz, ktoré, lebo som sa stratil.
6.1.2011 19:37 - Argonantus
Alefe,

Jednou mi debata o anotacích stačila; velmi podobný dvojhmat na mne zkusil Markus; sice tam nesmělo být o systému skoro nic, aby to bylo stručné, nicméně tam muselo být mezi řádky sdělení, že systém je špatný a nikdo by ho neměl hrát. Což prostě není pravda - systém se dá vesele hrát i dnes a je to zábava.

Píše:

Mne nejde do hlavy, prečo človek, ktorý dobehne na web, strávi tam 3 mesiace v konzultáciách, nakoniec vo veľkom finále nezverejní aspoň niečo.


Byl jsem na RPGF od konce roku 2006, a pochybuji, že jsem tam někdy rozebral svůj systém. Předpokládám, že to nikoho nezajímá; dále předpokládám, že bych se dozvěděl, že DrD je zastaralé a mám hrát něco jiného; a především mne to nikdy moc nebavilo.
Pochopil jsem, že debaty tohoto druhu jsou totální ztráta času - alespoň
pro mne - a proto vlastně od začátku nepřispívám k jádru RPGF a u ztracených projektů nepřipíšu ani čárku. Které mohou být klidně geniální a nějakou partu lidí bavit; to prostě nemá vůbec žádnou vypovídací schopnost.
Jak ti ostatně napsal Jerson a několik dalších lidí (tuším Sparkle o kus dříve). Smiř se, že takových lidí je na světě zřejmě hodně; plno z nich na RPGF ani nedorazí.

Píše:
Ale stále sa môžeme potľapkávať po pleciach a hovoriť si, že aké je to super


Pokud tě zajímají vady DrD 1.0, pak ses mohl na minulých asi dvaceti stranách dočíst plno z nich; například výhrady k původnímu Druidovi, Siccovi, Mágovi, Pyroforovi a Theurgovi; nepřipadá mi, že bychom tu volali, že je DrD tak úplně super.

Tato debata je ve skutečnosti o vývoji DrD 2.0 - já jsem měl původně naivní představu, že se půjde po chybách minulé verze, vychytá se to, a bude skoro hotovo. Proto taky s těmi chybami minulé verze otravuji.

Realita je složitější; systém se píše úplně znovu a jinak; což umožňuje vychytat minulé chyby jen částečně - a je k tomu zřejmě dost malá ochota. A samozřejmě, nová řešení mohou přinést chyby nové; tomu se nedá moc vyhnout.

Bajo:
No, když jsi s tím začal, řekl jsem ti to samé, co jsi právě objevil; totiž, že by to možná chtělo udělat lehce znevažující všechna jména. Pak ti to napsal Ebon znova. Sláva, že jsi tam alespoň došel... konkrétně, stran nízkolevelového bojovníka padl nápad na Knechta a Pěšáka.

Jerson píše:
Bajo, co z tohoto výčtu má být zábavné pro hráče v RPG?

Díky,ó veliký; nejsem sám na světě širém!
6.1.2011 19:40 - Alnag
Alef0: Překlady DnD 3e soustavně umíraly a zase začínaly... a u 4e jsem z toho měl podobný pocit.
6.1.2011 19:44 - Vojtěch
Jerson píše:
To mohli už v DrD, ale nefungovali, což ostatně napsal už Argonantus. Ti střelci co tak fungovali jeli na (upravených) pravidlech, třeba i na tom, že výstřel na protivníka spouští bojové řešení situace a protivník tak musí postupovat jen dva metry za kolo.

To jo, ale proč by to nemohlo být v DrD2 jinak? Proč řešit, že střelec bude jen veskrze lovce/špeha (nebo čeho), když by to mohla být pouze jedna z cest pro jakékoli povolání?

K názvům povolání: Onehdy se na Paizo fóru odehrál takový brainstorming na název povolání. Měla to být základovka která zastává funkci mávače mečem a metače kouzel v jedné podobě. Podmínkami byly jednoslovný název který bude vyvolávat nějakou spojitost s představou povolání a nebude to složenina (třeba jako swordmage). Nakonec z toho vylezl Magus, ale oblíbenosti dosáhl třeba vtipálkovský Stabracadabra. Pak si člověk začne teprve vážit jména povolání ;)

EDIT: Link na vlákno o názvu doplněn.
6.1.2011 19:44 - alef0
alef0 píše:
Ale stále sa môžeme potľapkávať po pleciach a hovoriť si, že aké je to super

Tu som mal na mysli prípady, keď niekto naklonuje D&D a budeme sa všetci tváriť, že aký je to geniálny a inovatívny systém. Pošlem ti ten Dragon Age? :-)

To nemá nič spoločné s bugmi DrD1.0.

Inak to, že Dračák II nebude oprava pôvodnej jednotky, už viselo v prvom poste na drd2.altar.cz, už vo februári minulého roka

drd2.altar.cz píše:
Nepůjde o úpravu původních pravidel, ale bude to nový a moderní herní systém.


Ono veľa hráčov čaká nejaký bugfix buď klasiky alebo pluska, ale to je podľa mňa už nereálne a neperspektívne.

Oni títo hráči budú sklamaní, ale tak T602 tiež nemožno opravovať donekonečna.
6.1.2011 19:49 - noir
Vemte si šílence Gedimana - ne že bych ho považoval za případ člověka, kterého by měl Altar oslovit. Ale tady na D20 se pokoušel představit VOID asi tří měsíce. Když se mu všichni jen smáli, odešel - ale na VOIDU pracuje dál (gediman.cz).

Ostatně když už se tu mluví o relativně úspěšných pravidlech, která u nás k RPG hrám vyšla, co třeba... chvíle napětí... Dračí Doupě? Kolik lidí pracovala na Dračím DOupěti, jeho dalších verzích, případně na plusku? Kolik z nich je v týmu?

Jo a k tomu, jak chudák Altar nemá peníze na průzkum trhu: vzhledem k tomu, že tyhle věci běžně dělají i studenti sociologie jako diplomku, moc se mi tomu nechce věřit. Kamarádka dělala diplomku, kde získala odpovědi asi 2500 respondentů - a to jen objela DDM, kde rozdala nějaké ty papíry. Náklady kolem 10 litrů.
6.1.2011 20:00 - Argonantus
Píše:
Proč řešit, že střelec bude jen veskrze lovce/špeha (nebo čeho), když by to mohla být pouze jedna z cest pro jakékoli povolání?


No, protože střelec myslí úplně jinak, než šermíř. Jsou za tím návyky, výcvik, triky, navazující kouzla. Není náhoda, že ve většině her na compu je to prostě jiný maník; má jinou inteligenci.
Maník, co dobře střílí s kuší, a co umí šermovat mečem zároveň je vlastně multiclass. Pokud chce někdo jenom střílet, a zase střílet, a ještě líp střílet (jak se děje u hráčů masově; zvládne jednu techniku a na druhé skoro zapomíná), pak by mu to měl systém dovolit.

Píše:
jednoslovný název který bude vyvolávat nějakou spojitost s představou povolání a nebude to složenina


Ve středověku existoval a jmenoval se Křižák, možná překvapivě, viz asi před deseti stranami. Konrkétně - nejznámější je johanita, templář a německý rytíř. Měl mávat mečem a modlit se (kouzla).
6.1.2011 20:03 - Colombo
Argonantus: modlí se všichni vojáci a i většina studentů.

Fakt začínám mít chuť na pořádné historické RPG, klidně i v pozdějším středověku, tedy ne nutne "slovanské", jak slyším ty knechty, křižáky, kušiníky...
6.1.2011 20:04 - Sosáček
Jerson píše:
Lidé říkající "mastičkář je dobrý název, ale nehrál bych ho" nebudou do výběru zařazeni.

Takze se bavis o tom nazvu, nebo o tom povolani?

Jerson píše:
A očekávám odpovídající protisázku.

Muzu ti nabidnout muj aktualni mesicni plat 0 kc,- ;)

Ve skutecnosti jsem prilis zaujaty na delani nezfalsovane ankety, a na to abych delal zfalsovanou mam prilis sebeucty, i kdyz by to mohla byt zabava -- a jerona ktery se vyrovnava s tim ze v necem nemel pravdu by mohla byt zabava sledovat :)

alef0 píše:
Pošlem ti ten Dragon Age?

Ten moc DnD podobnej neni -- ten system mi pripominal spis shadowrun napul s heroquestem.

Uprimne, kdyby vzali FATE (nebo jinej open source herni system, ac me nenapada zadne jinej dobrej) a dobre ho propojili s hernim svetem, myslim ze by udelali lip nez kdyby delali vlastni system na koleni. (ale totoz plati IMHO i o drd2).
6.1.2011 20:04 - Jarik
noir píše:
Jo a k tomu, jak chudák Altar nemá peníze na průzkum trhu: vzhledem k tomu, že tyhle věci běžně dělají i studenti sociologie jako diplomku, moc se mi tomu nechce věřit. Kamarádka dělala diplomku, kde získala odpovědi asi 2500 respondentů - a to jen objela DDM, kde rozdala nějaké ty papíry. Náklady kolem 10 litrů.

Ale to je prece FUUUURA penez za neco, co ma vydelavat statisice (aby z toho mohl mit slusnej prijem alespon jeden clovek po dobu alespon 5-10 let... coz je tusim obvykla doba na vyvoj noveho systemu) :)

EDIT: a celkove je to asi nejjednodussi mozny postup pruzkumu trhu v cilovce :D
6.1.2011 20:08 - Argonantus
Vojtěch ještě:

Možná ten archetyp vysvětluje lépe - Beleg Lučištník... Robin Hood... Vilém Tell... vybavuje se ti snad maník s mečem...?
6.1.2011 20:46 - alef0
Noir,
ďakujem, že si nezabudol vysvetliť mi, čo je INDIE :-) (Pokiaľ to nie je prd do tmy, ako sa stalo u teba už viackrát ;-)).

Anyways:
DrD 1.6, pravidlá pre začiatočníkov, tiráž
* autor projektu: Martin Klíma
* na tvorbe spolupracovali: Martin Benda, René Gemmel, Emil Hančák, Vilma Kadlečková, Jaroslav Kovář, Karel Papík, Michal Řeháček, Jiřina Vorlová a Radovan Vlk
* následující lidé se zasloužili o vznik Pravidel pro začátečníky a patří jim náš dík: Michael Bronec, Vladimír Chvátil, Radim Křivánek, doc. Jan Obdržálek, Jan Obdržálek, Václav Pražák

Informácie o Plusku sa ťahajú. Mne sa marí, že množina ľudí v Plusku na začiatku a na konci je disjunktná :-) Tam vývoj trval od 1995 do 2004. (Pre porovnanie: D&D zvládlo za ten čas tri revízie :-))

I tak mám pocit, že vývojové tímy medzi DrD 1.0, DrD+ a DrD II sú úplne odlišné, ono sú to ale úplne odlišné hry.

------
D&D:

AD&D (1995):
David "Zeb" Cook, Steve Winter, Jon Pickens + mnohí R&D

PHB 3.0 (2000)
Monte Cook, Jonathan Tweet, Skip Williams, Peter Adkinson + 29 R&D contributors

PHB 3.5 (2003)
Rich Baker, Andy Collins, David Noonan, Rich Redman, Skip Williams, Bill Slavicsek, Ed Stark + 15 R&D contributors

PHB 4.0 (2008)
Rob Heinsoo, Andy Collins, James Wyatt, Mike Mearls + 24 R&D contributors

Ľudí, ktorí prežili od 3.0 je cca 5-7, napr. Andy Collins, Rob Heinsoo, Bill Slavicsek a podobne.


CLV píše:
Uprimne, kdyby vzali FATE (nebo jinej open source herni system, ac me nenapada zadne jinej dobrej) a dobre ho propojili s hernim svetem, myslim ze by udelali lip nez kdyby delali vlastni system na koleni. (ale totoz plati IMHO i o drd2).

Však to. Ľudia nezoberú existujúci systém, ale radšej urobia na kolene vlastný, ktorý je ach jaj. Not-invented-here syndrome.
6.1.2011 20:51 - Vojtěch
Argonantus píše:
No, protože střelec myslí úplně jinak, než šermíř. Jsou za tím návyky, výcvik, triky, navazující kouzla. Není náhoda, že ve většině her na compu je to prostě jiný maník; má jinou inteligenci.
Maník, co dobře střílí s kuší, a co umí šermovat mečem zároveň je vlastně multiclass. Pokud chce někdo jenom střílet, a zase střílet, a ještě líp střílet (jak se děje u hráčů masově; zvládne jednu techniku a na druhé skoro zapomíná), pak by mu to měl systém dovolit.

Ale na střílení nepotřebuješ nutně jiné povolání. pokud by byl bojovník zbrojnošem všeho druhu, tak by se mohl profilovat jedním nebo druhým směrem (nebo od každého trochu ale žádný specialista), byl-li by mastičkář amatérským chemikem, mohl by se natírat mastmi a pít dryjáky, nebo metat flakonky a molotovy. Čaroděj by mohl metat ohnivé koule, nebo se obklopovat aurou pálící ty, co přijdou na dosah. Přístup k využití schopností ještě neznamená, že to potřebuje mít extra povolání
6.1.2011 21:12 - Argonantus
Píše:
Přístup k využití schopností ještě neznamená, že to potřebuje mít extra povolání


Hm, tady jsme byli taky před mnoha stranami:

1) Podle této teorie bys nepotřeboval povolání vůbec. Jen by sis nabral schopnosti, co potřebuješ, a sestavil si postavu snů.

2) jenže ono to tak nechodí - i když je možnost udělat jakoukoli namixovanou postavu, je plno líných hráčů, co chtějí hrát připravený polotovar s nějakým jménem, kde už to někdo všechno namixoval za ně. Zejména začátečníci. Takže i hry, kde je možné namíchat skoro cokoli, mají předpřipravená povolání (Morrowind).

3) Povolání mají být v rovnováze. Pokud jsou slabé, vznikne povolání, kde ho buď nikdo nechce hrát (když o tom ví, že má schopností méně, a nebo jsou nevyužitelné), a nebo to neví, a tím je to horší - povolání ho v dobrodružstvích vrhá do pozice statisty.

4) Opačný extrém, kdy povolání umí všechno nejlépe, je nezdravý z těchže důvodů. Superman bere ostatním místo na slunci a všechno vyřeší sám. Musí být něco za něco; pokud se zlepší střelba, musí se zhoršit něco jiného. Jinak je po rovnováze.

5) A tím se dostáváme ke specialistům; jsou lidi, co chtějí pěstovat jednu schopnost ad absurdum; třeba zrovna střílet... ještě líp střílet... úplně nejlíp střílet. Takže je všechny ostatní schopnosti zdržují a snižují jim bonusy na střelbu. Pokud uděláš střelce z přečuněného bojovníka, nikdy to nebude ono.
6.1.2011 21:41 - Vojtěch
Argonatus: Povolání jsou, pokud vím tématicky laděné směsice. Mít boj z blízka a na dálku by mohla mít každá z nich (příklady výše) neříkám, že by byly všechny stejně silné v obém, ale neznamená to, že by každé povolání nemohlo nabízet alespoň nějaký přístup k boji z blízka a na dálku. Lupič by asi byl silný v zákeřném útoku z blízka na nepřipraveného nepřítele (a také by uměl asi protivíka zblbnout tak, aby ho pak mohl snadněji kuchnout), ale také by mohl nabízet slušný útok zákeřnou vrhací zbraní. Tak by se dalo přistupovat ke všem povoláním a také různě kombinovat v rámci toho povinného multiclassu. Neříkám všechno nejsilnější, ale pokud máš jen jednoho střelce mezi všemi classy, tak se specializací nepochodíš, pokud zase nevyzobeš všechny schopnosti toho jednoho střeleckého povolání i pochodem přes mrtvoly (nabereš schopnosti i do povolání, které by je mít nemělo). Bojovník nemusí být sprasený, aby měl pár střeleckých schopností, nejspíš už některé použitelné prvky má (například zaměření na zbraň (luk je taky zbraň, ne?)).

EDIT: No, nedělejme si iluze. I u Lovce, který asi bude celkem dalekonosně založený bych z těch max. 12 slibovaných schopností čekal tak 5 zaměřených na střelbu a ostatní různá plavání, stopování a tak, takže tak 3 by mohly být i u těch nespecialistů.
6.1.2011 22:21 - Argonantus
Píše:
pokud máš jen jednoho střelce mezi všemi classy


Už tam je Zvěd, a možná i ten Lupič. Dříve hodně střílel Hraničář (minule Chodec), ale to byl vůbec supreman, který uměl všechno, včetně psychické magie. Ale věř mi, že i za minulé konstelace se almirský Lučištník uplatnil moc dobře. Nevidím v tom rozdíl. A furt mi připadá, že je logičtější nosit mimo les luk a zásobu šípů, než stádo pochodujících stromů...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11080002784729 secREMOTE_IP: 3.15.147.215