Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
4.1.2011 23:38 - Merlkir
Alnag píše:

A že White Wolf pomalu zavírá krám, protože teď to bude Vampire: the Online jsi si nevšiml?


je to už někde k vidění? (video, předváděčka, cokoli..)

Hra/setting spoléhající na roleplaying a atmosféru jako WoD mi přijde pro současné MMORPG vyloženě nevhodné. O_o
4.1.2011 23:38 - sirien
Alnag píše:
A že White Wolf pomalu zavírá krám, protože teď to bude Vampire: the Online jsi si nevšiml?

...mluvil jsem o konkurenci z hlediska hráčů, ne z hlediska lukrativnosti pro herní společnosti a designery
4.1.2011 23:41 - Sparkle
sirien píše:
znám spoustu lidí co hrají PnP i PC RPG, znám lidi co hrají jen jedno a o to druhé nemají tak nějak z principu, nicméně neznám nikoho kdo by nehrál PnP kvůli PC RPG

Jenže my jsme z generace, která se dostala k RPG dřív než k onlajnovkám. Pro nás je přirozené vrátit se ke stolním RPG po pominutí prvotního záseku nad wowkem, protože stolní RPg už známe a zjistíme, že nám ten kontakt z očí do očí u toho wowka fakt chybí.
Jenomže nová generace (cílovka pro DrD2) se dostane nejdřív k onlajnovkám, a až potom k RPG, a tam je otázka, jestli pro ně bude RPG atraktivní. Já si stále myslím, že většina lidí, co si ještě dneska kupuje příručky k Drd1, jsou lidi co to hrají už dlouhodobě a dokupují příručku navíc nebo se k zavedenému hraní přidává nový člověk. To u drd2 nebude.
4.1.2011 23:55 - Jerson
Charles píše:
Ovšem chuť odpovídat je samozřejmě snížena otevřeně nepřátelským prostředím zde - teď nebrečím, jen konstatuji.

Charlesi - D20 rozhodně není nepřátelské prostředí. Pokud by bylo, musel bych jiné servery v jiných časech označit za "pekelně vražedné". Fakt mám dojem, že všechno co není "nadšeně nekritické" někteří lidé hodnotí jako "nepřátelské".

alef0 píše:
V Čechách a na Slovensku existuje dohromady 10-12 ľudí, čo sú schopní dokončiť dlhodobý projekt (bez ohľadu na financie) a z týchto ľudí sú takmer všetci zapojení v Dračáku :-) Ak tu niekto začne argumentovať o opaku, poprosím historické dôkazy vrátane portfólia.

Je fakt, že komerčně úspěšně jsem nic nevydal. Tedy, nevydal jsem nic komerčního, úspěšného ano. Na druhou stranu, je to jedno - odmítnutí mých nabídek Alterem není nic, co by mělo vliv na mou tvorbu RPG jako takovou, zejména pokud jde o mechaniky.
4.1.2011 23:59 - Gurney
Merlkir píše:
Hra/setting spoléhající na roleplaying a atmosféru jako WoD mi přijde pro současné MMORPG vyloženě nevhodné.

Na základě úspěchu projektů jako Second Life si dovedu představit že MMO v settingu VtM nebo VtR, klidně bez jakýchkoli přímých fyzických bojů by mohlo být velmi lukrativní záležitostí.

Kromě toho, dle mého je načase aby se MMO posunuly (technicky i herním konceptem) někam dál (a minimálně dvě taková MMO už jsou ve vývoji).
5.1.2011 00:01 - Merlkir
Gurney píše:
Kromě toho, dle mého je načase aby se MMO posunuly (technicky i herním konceptem) někam dál (a minimálně dvě taková MMO už jsou ve vývoji).


která?
(já bych strašně rád hrál něco online, ale buď je to tupý grind a hráči posedlí ultimate buildem, nebo to není úspěšné a hraje to dvě stě lidí.
Vkládal jsem naděje do Age of Conan, ale zklamali. Teď se mi celkem pozdávají Guild Wars 2.
5.1.2011 00:05 - sirien
Zkoušel si EVE? Já teda onlineovky nehraju, ale mám dojem jakoby se na EVE sypala odevšaď samá chvála...
5.1.2011 00:08 - Colombo
Ultima Online, Ragnarok..
5.1.2011 00:09 - Merlkir
Nemá EVE naproto šílenou ekonomiku, kde jde měnit skutečné peníze na herní?
(mám pocit, že tohle + pár dalších lehce psycho zkušeností z druhé ruky mě od EVE odradilo.)

(thread derail ftw ;))
5.1.2011 00:12 - skew
mrtvej bůh píše:
argonantus píše:
- nepotkal jsem nikoho, kdo by hrál rád druida v DrD

- za dvacet let, co to hrajeme, se u nás nenašel taky nikdo

- Charlesova teoretické odpově´d o podstatě magie ukazuje díru v systému u Šamana, vzniklou evidentním přehozením zdrojových profesí u Šamana a Druida

- na oficiálních stránkách v záhlaví najdeš plno dost udivených reakcí na druid

1- problém jedničky, s dvojkou nulová souvislost
2- problém jedničky, s dvojkou nulová souvislost

Jop, obávám se že tady má MB pravdu. Přeci jen, že byl starej druid špatnej nevypovídá nic o tom novým, a že ho dvacet let nechtěl nikdo hrát je tím, že to byl ten starej špatnej, no ne ?

Ono pod slovo druid se teda dá šoupnout kde co a třeba Blizzardi a Wizardi je zproagovali docela dost. Což zrovna nejsou příklady, kudy by se asi chtělo vydávat DrD2 (ostatně se proti tomuhle myslím vymezili v jednom z prvních článků, a ne že bych jim to nějak extra zazlíval).
Nicméně je to minimálně ukázka, že se to dá pojmout tak aby to šlo hrát a bylo to zábavný, tak snad se to podaří autorům nějak sepsat, aby to bylo taky zábavný (akorát jiným způsobem).

Samozřejmě se dá pořád hádat o tom, že šaman a druid jsou si, alespoň podle názvu a asociace, zatraceně podobný koncepty, tak jestli by nestálo za to tím zamíchat.

Mimochodem, ta připomínka s tím, že to mají šaman a druid přehozený je zajímavá. Musím říct, že druid bez magie, jen s bylinkářstvím a tak, by se mi jako koncept líbil. I když pak otázka jestli by se magie hodila k šamanovi víc, než k druidovi. Pokud by měl ty přeměny ve zvířata, tak asi jo.
5.1.2011 00:14 - Sparkle
Mě EVE neláká, hraje to šíleně moc mých kamarádů a mně se to nelíbí. Onanistická složitá strategie pro elitist nerdy, kteří považují hráče WoW za odpad, no thanks. Vesmír ovládaný megakorporacema, které platí několik lidí na fulltime job, aby ty korporace vedli a starali se jim o PR a ekonomiku, no thanks. Nadšeníz tohoto typu her jsem si užila dosyta ve starém dobrém red Dragonu, ten byl takový naivňoučký, to mělo svoje kouzlo, EVE je ještě horší masovka než WoWko a tváří se jako něco víc.
5.1.2011 00:20 - Sparkle
"Šamani přinášejí svým lidem kosmický zeměpis ve znacích, písních a tancích tak, jak jim byl odhalen v transu a při putování duše. Šamani jako tvůrci map a mytologičtí tanečníci žijí v království mnoha dimenzí spojeném s takzvanou obyčejnou realitou".

Tak krásný text o šamanech a není vůbec ze žádné fantasy literatury, ale z odborné antropologické knihy. Jestli mají autoři DrD2 tak strašný problém dát druidovi / šamanovi vlastnost, kterou umí ve zlém wowku, mají nádhernou studnici inspirací například v new age literatuře :)
5.1.2011 00:22 - Colombo
Oni antropologové celkem často píšou dost fantasy knihy, takže zas tak směrodatné to není.
5.1.2011 00:27 - Gurney
Merlkir: Dle mého by takovou evolucí (byť asi ne přímo revolucí) mohly být Old Republic (kvůli rozhovorům s NPC a vůbec přiblížení se offline RPG po příběhové stránce - byť se tu nabízí otázka, jestli to doopravdy bude tak velký posun od "night-storyline" z Age of Conan) a Dark Millennium (za FPS styl boje, opět nevrdím že je to první mmo, kde se něco podobného objevilo, ale optimisticky doufám že by mohlo jít o velmi zábavné spojení Battlefieldu a klasického MMO v settingu WH40k). Nicméně tohle jsou v současnosti asi dvě nejznámější připravovaná MMO, nejsem v téhle oblasti žádný guru takže mi mohl ujít nějaký projekt, který se nakonec ukáže mnohem revolučnější.
5.1.2011 01:52 - sirien
Sparkle: To je plýtvání písmenky. Super cool zdroje se dají najít k šamanovi, druidovi, knězi, alchymistovi (jen v arabsko-evropské tradici se člověk vyřádí, když k tomu přihodí trochu východu, hodí to minimálně na sourcebook...), čaroději, na válečníkovi by se jeden mohl totálně vyblbnout, kdyby chtěl, tolik věcí co by z něj mohly udělat mnohem víc než jen tupej tank s hroamdou útoků a HP... prakticky se dá najít hromada věcí ke všemu, ale to je nejspíš zbytečné psát, protože autoři se rozhodli sledovat především technickou stránku hry. Což není nic proti ničemu... resp. není to zrovna můj šálek kávy a měl bych k tomu dost kritiky obecně, nicméně světově to je designerský přístup s nemalým zastoupením, které je navíc i relativně komerčně úspěšné (GURPS za všechny), takže je nejspíš ok, když to je i směr DrDII. Ostatně vzhledem k tomu že by podobný přístup vyžadoval sourcebook pro každou jednu classu, což by znamenalo u DrDII patnáct sourcebooků... nebo pět, kdyby se to pospojovalo do trojic, třeba, jen k základním povoláním, tak se ani není moc co divit.
5.1.2011 09:14 - Argonantus
Tohle je vážně s kozou na ledě.

1) Periodicky se tu vrací problém "kdo má dělat DrD 2.0". Debata nemá žádný smysl - dělají to ti, co to dělají, a do důvodů nám, co to neděláme, nic není. Absurdní je, že to sem tahají obě strany.

Stejně tak je absurdní debata "kdo je schopen dělat RPG" - jak naznačila Sparkle, o tom víme houby, protože partiček, co si v koutě dělají něco sami pro sebe je netušené množství, a třeba je to i výborné. Ne každý má potřebu se RPG živit a otravovat s tím na netu.

3) Debata o settingu a fluffu je podstatnější; opět stojí za povšimnutí Sparkle a taky Alnag na minulé straně; ono se těžko může vývoj hry posunout dál, když se i kolem těchto věcí drží totální mlha. A mlha se při kontrolních dotazech zdá zakrývat pořádné díry.

4) Konkrétně jsem se tu navážel do povolání, kde to sice "vyšlo matematicky", protože nadpřirozená povolání jsou dle Charlesova vysvětlení jen čtyři (ze Zaříkávače), nicméně důsledek je, že Šaman v DrD 2.0 je nemagický.

Kdyby někoho zajímal reálný Šaman, a nemusel by ani být vystudovaný antropolog nebo reálný kouzelník, věděl by, že šaman je skoro synonymum kouzelníka v nejčistším možném smyslu; takže model narazí nevyhnutelně na představu spousty lidí.

5) Navážel jsem se tu do Druida; že mu nově vytvořený Šaman jaksi vytuneloval profesi; a že udržet Druida lze jen za cenu urputné snahy a přicmrdování tu na činnostech Šamana (minule byl Druid samé zvíře), tu Alchymisty (oživování kamení je odedávna alchymická záležitost), a tu dokonce Kouzelníka (některé živly má jeden a jiné druhý; opět zcela proti všeobecným představám).

Výsledek byl, že jsem se po mnoha pokusech tuhle celkem prostou myšlenku zopakovat dostal do nesmyslné vedlejší kočkovanice, kdo kdy hrál Druida a jak to fungovalo (nám moc ne, někomu snad ano). Tady uznávám, že odbočka je blbá, viz Skew:
Píše:
Přeci jen, že byl starej druid špatnej nevypovídá nic o tom novým


Když sleduju Skewa dál Píše:
"Ono pod slovo druid se teda dá šoupnout kde co"
,
spíše mi potvrzuje, že Druid je v nové verzi totálně neujasněný. "Rostliny, voda a kámen" je opravdu "kde co", takto lze vytvářet povolání na běžícím páse.

Pokud je cílem Píše:
že se to dá pojmout tak aby to šlo hrát a bylo to zábavný,

pak lze směle vyrábět povolání Striptérky nebo Automobilového závodníka; to se dá taky hrát a někomu to třeba připadá zábavný.

Původní docela rozumný a praktický koncept "fantasy středověku",kde se zdá, že místo "slovanský" mělo být spíše "místní, středoevropský", ovšem kvílí na skřipci.

6) Skew píše:
Samozřejmě se dá pořád hádat o tom, že šaman a druid jsou si, alespoň podle názvu a asociace, zatraceně podobný koncepty, tak jestli by nestálo za to tím zamíchat.


Q.E.D. Ty sám jsi pravil, a stálo by to za to. Ještě se zapomenoutou výhradou, že Druid je zoufale neakční. Můj tip byl Lučištník; ale samozřejmě, existuje plno jiných povolání, na která se zapomnělo, a která do konceptu středověku patří.

Píše:
Mimochodem, ta připomínka s tím, že to mají šaman a druid přehozený je zajímavá. Musím říct, že druid bez magie, jen s bylinkářstvím a tak, by se mi jako koncept líbil.


Opět jen cituji; tak bych to viděl, když už to musí za každou cenu zůstat.

7) Moje výhrady k Alchymistovi pokrývá stále temné mlčení.
Nevadí; třeba v té černé díře, která pohlcuje světlo, to někdo čte. Je tu stále na RPGF kilometry povídání o alchymistech v reálu. To nepředpokládám, že někdo přečte; ale možná by navedla i moje hintovací poznámka.
5.1.2011 09:45 - Argonantus
technická - 1841 a dále na str. 93 jsem sondoval, co bylo v předchozí debatě.

Zpětně se mi v této fázi zdá nejpodstatnější výhrada proti povinnému multiclassu, která trvá doposud. Dost se to řešilo okolo 1899 (Shako), str. 95.

1990 a násl. (str. 100) - důležité a zapomenuté téma Nekromanta a summoningu (zase aktuální pro Šamana nebo Alchymistu) komplexní je zejména 2027, str. 102, nebo 2065, str. 104.
5.1.2011 10:13 - Argonantus
Pokračování druhého systematického ponoru
Další štěpná poznámka Shako na str. 108, 2158 - shrnutí "indie nádechu".

Zásadní krátká debata je okolo 2165 - posun od Pána jeskyně k Průvodci, možná nebylo úplně doceněno.

Od str. 110 začalo konečně představování povolání; první dojem - výhrady proti názvům (ne dost hero). Periodické téma se stále vrací. Klíčová zapadlá poznámka, kterou ocituji celou:

Orkim píše:
Pri zakladnych povolaniach nebolo cielom vytvorit epicke nazvy a epicke povolania. Chceli sme sa drzat viac pri zemi a ladit to smerom k "vesnickej fantasy".
(2244)

nevysvětlil, proč ovšem tedy Bojovník, a ne něco obyčejnějšího (Pěšák, můj tip).

Potom ne příliš zajímavé settingové dohady o názvech povolání. Další klíčový pojem "Vesnická fantasy".

Okolo str. 116 slavný okamžik, dokazující, že ta hora textu má smysl - zrušeno povolání Adept.

Pak ne příliš zajímavá debata, že to nevyjde o vánocích (nevyšlo).

2359, str. 118 - Noirova zdrcující kritika dalších ukázek. Po druhém čtením mi připadá docela klíčové:

Píše:
- boj je nudný. Bojující strany na sebe pořád sbírají výhody a zhoršují těm druhým pozice, ale nikdo toho tak nějak nevyužije.

- vůbec jsem nepochopil mechanismus úspěchů a neúspěchů. Zdá se mi, že je lepší neuspět. První dojem, který hráč získá, je, že uspět není dobrý nápad. Chybí mi tam popis ztráty, která se musí při selhání zaplatit (je-li to v mechanismech). Neúspěch v příkladech je vždy MNOHEM lepší, než úspěch - selhání v druhém případě dokonce pomáhá se splněním primární zápletky dobrodružství. Být powergamerem, už stavím co nejslabší postavu.


Totéž ostatně vypíchl Čindi o stránku dále.
Po zásahu Siriena se debata zvrhla ve flame o jiných systémech.
5.1.2011 10:44 - Argonantus
Třetí ponor po str. 120 - napřed to stále není tak zlé. řešila se stále ukázka s Nemrtvých drakem, Jerson a další dost v předchozím duchu.

str. 122 se settinguje s "vesnickou fantasy".

str. 127 - pozn. 2527 - Sirienova zdrcující kritika Vědmáka mi mluví z duše. Ostatní spíš přizvukují (Noir).

str. 128, 2555 - podobný a konstruktivnější Kýblohlav školní.

str. 129, 2567 - Jerson o Hraničáři. Potom dohady o bojové a nebojové činnosti, stále méně zajímavé a zabíhající mimo debatu

str. 130 - odstartován spamový boj o skill challenge, zabral asi sedm velmi hustých stran, potom všichni unaveně odpadli a věnovali se nezávaznému tlachání.

str. 138, 2739 - Sirienova sáhodlouhá filipika proti Druidovi, vlastně se dost kryje s mými pozdějšími. Nicméně je to totálně zaspamované obrázky.

Zbytek do str. 140 je zase o slovanské fantasy, ne příliš zajímavé.
5.1.2011 12:17 - alef0
* Kouzlem a mečem je vylepšený preklad Dungeon Squad. Systémovo sa to s Dračákom porovnávať nedá, pretože KaM je chodiaci minimalizmus. Ale rozhodne je to výnimočný počin :-)

* Čaroděj - hej, Sparkle ho primerane nazvala ,,chudák" pred rokom chcel Zsolo vyvíjať Čarodeja 2, a jeho aktivity zomreli ešte v predošlom štádiu.

Ešte raz, jedna vec je venovať sa organizáciám (činnosť záslužná) a druhá mať energiu venovať sa rok a pol nepretržite veci, ktorá má byť nástrojom pre hranie.

* Legendy sú momentálne jemne na pokraji, ako písal skaven, ale verím, že sa zobudia, bola by ich škoda.

Sparkle píše:
možná stovky lidí, co se intenzivně angažují ve tvorbě domácích rpg systémů, settingů, kampaní a mutací dračáku

Áno, to som spomínal vyššie. Vidím ale principiálny rozdiel vo vytvorení vlastného klonu Dračáku a a vo vytváraní zgruntu nového systému. Tých klonov Dračákov a D&D budú rozhodne desiatky, ale máloktorý bol hraný mimo svojej skupiny.

Rovnako Kuchyňa je mimoriadny projekt, ale opäť sa to nedá porovnávať rozsahovo. (Okrem toho, prienik Kuchyne a tvorcov je tiež netriviálny :-)).

A to nijak nezatracujem ich aktivity, ktoré sú určite chvályhodné.

Len si položme otázku, či to stačí aj na vízie do budúcnosti. (Napr. Sparkle dostatočne vie, čo všetko treba urobiť pre RPG.)

Nech si každý položí otázku
a) aké dlhodobé projekty riešili jeho známi
b) či sú ešte stále v stave rok venovať nejakému projektu. Presnejšie, či by boli za uplynulý rok venovať energiu veľkému projektu.

Potom môžeme kontemplovať ďalej.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097101211547852 secREMOTE_IP: 18.217.84.171