Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
4.1.2011 10:28 - Lotrando
Colombo: já Bohatýra taky nedal, ale ten cyklus o Bivojovi je imho super, a špatnej nebyl ani Černokněžník (mimochodem, postavy obou cyklů se v jednom místě potkají, nic důležitého, spíš jen taková narážka).

Když bych to měl nějak popsat, tak Černokněžník je klasická fantasy zasazená do česko-slovenských poměrů, někdy v sedmém století, možná osmém, bez ambicí na historickou správnost, nebo historizující pojetí. O to vetší zábava to je.

Bivoj je takové akční převyprávění původního mýtu o Přemyslovi s tím, že se tam víc píše o Bivojovi. Hodně se mi tam líbilo pojetí magie i zasazení mýtických postav. Výborně se to čte a pokud by měl někdo u nás dostatek odvahy, mohlo by se to i zfilmovat. Ta knížka je psaná tak, že to člověk úplně vidí.

Merlkir: tak pak nevim, co tam pácháte :). Já bych se spojil s autorem a požádal ho pardon a základní setting můžete opsat. Výhoda - lidi to znají, nevýhoda - hodně se toho musí dovymyslet. Ale aniž bych chtěl někoho snižovat, nemyslím že pana Červeňáka v této disciplíně překonáte. Mě se to fakt moc líbilo - taková "slovanská fantazy" bez zbytečného balastu přímočaré, akční, dobře vymyšlené.
4.1.2011 10:32 - Colombo
Lotrando:Zfilmování Bivoje? Pokračování Kněžny Libuše?:DDDD
4.1.2011 11:59 - Argonantus
Melkir:

Dobrá, Lupič není Lupič - jen mi to tak připadá. Mastičkář není nadávka, jen mi to tak připadá. Bojovník a Válečník si nevyměnili jméno, jen mi to tak připadá. Vědmák není opsaný Sapkovski, jen mi to tak připadá. Druid báječně funguje a bude bojovný a akční. A pokud ne, tak na tom nezáleží.

Pokud vyčkám na dodání zbytku informací, nejspíš bude už na všechno pozdě. Bouchi bude stříhat červenou stužku a Charles bude rozdávat promo materiály k čerstvě vytištěným pravidlům.

Lotrando:
Pokud má pravdu Jarik, pak se "slovanská" fantasy odehrává v zásadě o kus později, daleko přesněji někde v tobě dobře známém terénu. Přítomnost Alchymisty nebo Kejklíře tomu jasně nahrává.
4.1.2011 12:07 - Colombo
Nezkusíte někdo udělat slovanský setting k nějakému skill-based systému?

edit: upsal jsem se, teď je to dobré
4.1.2011 12:10 - skew
Argonantus píše:
předpokládám, že už jednou realizovaná povolání jsou autoři schopni úspěšně realizovat mechanicky znova.

Můj osobní tip je, že po mechanické (nebo spíš matematické) stránce není moc prostoru pro bugy v povolání.
Jestli je na všechno stejná jedna mechanika... pak imo zbývá jen vyladit dovednosti, aby byly přibližně stejně použitelné. A schopnosti buď taky tak, nebo podle nějakého schématu "větší význam -> složitější využitelnost".
Čili pokud se náhodou vyskytnou bugy v mechanikách, spíš se to dotkne všech povolání stejně.
4.1.2011 12:15 - Lotrando
Colombo: já tím chtěl jen podtrhnout dojem ze čtení knížky. Je to nakažlivé.

Argo: takovej ten ideál středověku? rytíři a bardi? ale tou dobou spíš ve Francii, u nás to přišlo o dost později. Bohužel, ty doby byly hodně o hrdinech a méně o běžných, bezvýznamných pytlácích a lupičích. O těch mi připadá být ten setting DrD 2. jen dodám, že je to má spekulace, abych měl nad čím povzdechnout.

edit

Skew: to je otazné, jak by řekli bratři slováci. Ono totiž ty perky, co nejsou moc zveřejněné, ale na nichž evidentně stojí atraktivita povolání, budou pravděpodobně exploitovat základní mechaniku. Ve stylu, tu máš čerte kropáč, a protože jsem Bivoj, tak kromě do těla máš i šrám na pověsti. Holá spekulace, ale podobné systémy takto fungují. Nemyslím že se tady dočkáme nějakého výrazného odbočení (a je to nejspíš dobře).
4.1.2011 12:22 - Argonantus
Skew:

Otázka je, co považuješ za "bugy v povolání" - zda "matematickou bezrospornost" toho typu, jako byla předvedena u vytváření povolání (variace dvojic z deseti prvků, pokud se nepletu), a nebo to, že povolání v nějaké situaci funguje hůře, než jiné povolání, což se poněkud stávalo u DrD 1.0.

V případě boje byli čaroděj, mág nebo theurg supermani; neb magie byla mocnější čehokoli. Válečník a Hraničář pak byli Chuckové Norrisové, protože jejich několikanásobné útoky prostě násobily sílu, kdežto třeba lupiči celkem průměrní jedinci, neb se tam nic nenásobilo. Postavení druida a sicca pak drasticky záviselo na místě, kde se to odehrává.

Prohlášení autorů mne zatím udržují v naprosté ostražitosti. Jak funguje šermování, metání kouzel a přivolání vlka podle jedné a téže mechaniky? Jednička "nepovedlo se, jsem mrtev" a šestka "povedlo se, je mrtev", a zbytek někde mezi?
4.1.2011 12:35 - Argonantus
Lotrando:

V tomhle jsem optimista. Dobře nastavená a zároveň nesvazující pravidla umožní vyladit hru jak na pokročilý středověk (Karel IV), tak i na toho Bivoje.

Má zdrcující kritika je zaměřena na balvany, které z jednolitého tvaru zjevně vyčnívají (postava, jejíž jméno je hrdý titul mezi partou looserů; postava, která mezi akčními hrdiny kdovíproč nebojuje; postava, která vůbec nepatří do středověku atd.), protože tam čekám, že budou s laděním i hraním největší potíže.

Odpovědi jsou v drtivé většině konsistentní po celou debatu - 1) špatně to chápu, 2) až to uvidím celé, změním názor, 3) nezáleží na tom, 4) určitě to tak nebude, 5) jsem zlý a nepřející, stejně jako celé D20.

Ale ježto se už podařilo zabránit Adeptovi jakožto nejšílenějšímu úletu, boj s větrnými mlýny není zřejmě úplně marný.
4.1.2011 12:35 - Vojtěch
To, že s tím autoři začali je sice pěkné, ale dokud nedodají setting s nějakými reáliemi, tak je to pro kočku a dělá to víc problémů, než užitku (důkazem budiž předchozí dohady o druidovi). Ono by to bylo jedno, kdyby se to jmenovalo třeba objímač dubů. Bylo by dobré, aby se udělal buď setting a neutrální pravidla, kde by třeba byla přírodní magie opravdu pojmenována jen takhle neutrálně a bylo tam několik námětů, za co by se to dalo vydávat v různých světech, ale jinak to bylo jasné a srozumitelné, bez historizujících přílepků. Na druhou stranu by se daly udělat pravidla se zabudovaným světem, kde je pak ale vše důsledně vysvětlováno a zasazováno do kontextu (přičemž se zdá, že s celou to slovanskou fantasy bylo asi zamýšleno spíš to druhé). Z toho co je vidět v nejnovější Pevnosti ale v důsledku utajování, nebo pokusu o nejširší aplikaci používáno celkem vágních definic a neurčitých výrazů. Pak Hrunovi oponuje nějaký pohůnek "krále z roviny" a celé to vypadá jako generická fantasy s podivnými jmény a názvy povolání (viz Šíp na hladině, Všetěch atd.). Celé mi to přijde jako takové na půl cesty a to není myslím dobrý dojem na potenciálního zákazníka a neříká to nic moc pěkného ani o pravidlech, ani o světě.
4.1.2011 13:23 - Lotrando
Udělat pěkný generický setting je obtížné. Právě proto, že spoustu fluffu si musí člověk nechat od cesty, nebo do pozdější tematických příruček. Na druhou stranu udělat nějaký specifický setting je možná snažší, ale zase to celkem úspěšně omezuje skupinu potenciálních fanoušků. Prostě víc speciální, méně lidí, kterým se to líbí bez zásadních výhrad.

Argo: tak tebe počítat do okruhu zlých příznivců DnD z D20 je docela slušnej fór. Jen to dokazuje, že tu někdo káže vodu a sám pije víno, když za zlotřilé považuje vše kritické, aniž by se snažil kritiku rozebrat nebo dokonce pochopit a přijmout. Tady padlo hodně dobrých nápadů, bohužel rovnou pod pověstný stůl, ne-li pod koberec.

Osobně mám uspokojivý dojem ze systémové části tak jak byla popsána s testovacích materiálech. Byl to maličko těžkopádný systém, ale to už je zcela jistě vyladěno. Trochu se ale bojím míry abstrakce, kterou autoři použili. Mám vážnou pochybnost, že tohle bude mainstreamová hra, i když bych to uvítal. Tedy to že bude úspěšná, i to že se popisovaným způsobem bude hrát na trošku abstraktnější úrovni, než je kácení stromů a házení kostkou, zda jsem zdolal dalších 5 metrů stěny.

Ohledně textové části, tak ak byla prezentována v ukázkách, se dá mluvit o jisté stoupající tendenci. Co mi vyloženě nesedí je popis povolání, který je velmi roztříštěný a prostě mi nesedí. není tam takovej ten wow moment, kdy má člověk hned spoustu nápadů jak to hrát. Popřípadě si říká, jak to ti autoři pěkně vymysleli. Možná jsem ale už příliš otrlý hráč na to, aby mě něco překvapilo tímto způsobem.

Co se mi celkem líbilo byli některé upovídanější odstavce, myslím že ta ukázková kapitola jak tam ti nováčci hrají byla obstojná a neurazí.

Naposledy jsem četl pravidla pro hraní v Dresden Universe, což je takovej přemiklíkovanej FATE + setting série Dresden Files (čaroděj a soukromé očko). Ať už šlo od grafickou formu, jakou byla příručka zpracována, literární styl, nebo i samotné herní mechanismy; všechno bylo velmi zábavné už při pouhém listování a pročítání. Tuším, že jde o projekt lidí, co se tím neživí. Na blogu mají pár povídání co napsali, když tu knihu vymýšleli apod.

Něco podobného bych měl rád u nás. A je mi jedno, zda to bude mít nálepku DrD2 nebo jinou a jestli tam bude jako vydavatel Altar. Prostě bych rád, aby se u nás dělali stejně dobré věci, jako kdekoliv jinde.

A taky bych si přál o něco přátelštější prostředí pro vývojáře. A to říkám s vědomím, že jsem něco oleje do ohně přiléval, hlavně zpočátku. Ono hodně věcí se dá říct různými způsoby a my často volíme ten, který omezuje možnost reakce na tu méně konstruktivní.
4.1.2011 13:28 - Sosáček
Lotrando píše:
Naposledy jsem četl pravidla pro hraní v Dresden Universe, což je takovej přemiklíkovanej FATE + setting série Dresden Files (čaroděj a soukromé očko). Ať už šlo od grafickou formu, jakou byla příručka zpracována, literární styl, nebo i samotné herní mechanismy; všechno bylo velmi zábavné už při pouhém listování a pročítání. Tuším, že jde o projekt lidí, co se tím neživí. Na blogu mají pár povídání co napsali, když tu knihu vymýšleli apod.

Dresden Files RPG je normalni hra. Delal ji Fred Hicks coz je puvodni autor FATE prave v licenci od autora Dresden Files. Jo, a ma 900 stran (500 + 400, system a setting) a je draha jako prase :)

Jejich preview byly ale nejlepsi co jsem u RPG videl, to je pravda. A taky je pravda, ze tu knizku delali v peti lidech, za mohutnych konzultaci s autorem tech knih podle kterych to je, asi sest nebo sedm let.
4.1.2011 13:43 - noir
Měli koupit práva na nějakej setting - Zaklínače, Šlechtu, Červenáka... Ale to už se opakuju.
4.1.2011 13:52 - orkim
Lotrando píše:
Tady padlo hodně dobrých nápadů, bohužel rovnou pod pověstný stůl, ne-li pod koberec.


Tunajsie napady pod koberec nepadaju, ja osobne diskusiu na d20 sledujem. Aktivne sa do nej vsak zapajat nechcem. Hlavnym dovodom je pomerne nepriatelska atmosfera (osobny pocit) a ako sa poznam, zaangazovanim sa by som stratil nadhlad.

Mytko
4.1.2011 13:58 - alef0
Problém s kúpením settingu je zrejme vo financiách :-) a v prepracovanosti. Zaklínač má problém v tom, že po Wiedzminovi a podobne to rozhodne nebude najlacnejší intellectual property a prepracovanosť je otázna.

Rovnako Červenákov Černokňažník čoby slovanská fantasy nie je veľmi prepracovaný, čo si pamätám. (Svojho času som v recenzii poviedok strašne nadával na to, že setting nie je settingom len preto, že bohovia sa volajú Morena a Perún a rieky Svratka a Dyje.). Ale neviem ako je na tom Bivoj.

Ale nápad odviezť sa na popularite rozhodne nie je zlý, ale to je kopa roboty na separátny projekt, minimálne na 2 roky.

Hej, Dresden Files, rovnako ako Mouse Guard, sú tie naj perly alternatívneho žánru, čo sa týka kvality. Mouse Guard je tiež famózna kombinácia, ale tam je nutné dodať, že systémovo je to prepracovaný Burning Wheel, čiže nerobilo sa to odznovu a setting sa prevzal z komiksu. V opačnom prípade doba dodania sa naozaj tiahne cez 5 rokov.

Tu ale treba dať veľký pozor na to, že svojské settingy majú svoj WOW! efekt už len vo svojej podstate neotrepanosti, čo sa vo fantasy veľmi nedá.
4.1.2011 14:01 - Merlkir
Setting jen pro DrD2 by byl určitě fajn a zajímavý, ale DrD2 má být hlavně relativně generický systém - mimo jiné existují settingy na DrD1, které má Altar v plánu dál podporovat. (Asterion? Taria? imo.)
4.1.2011 14:03 - mrtvej bůh
Merlkir píše:
mrtvej bůh lehce trollní

Jaký "lehce"? Podívej se na siriena, ten to vystihl mnohem líp, a dokonce v tučnejch písmenkách.

Lotrando píše:
Argo: tak tebe počítat do okruhu zlých příznivců DnD z D20 je docela slušnej fór.

To ovšem kromě tebe a něj už nikdo další nepočítá.

argonantus píše:
Odpovědi jsou v drtivé většině konsistentní po celou debatu - 1) špatně to chápu, 2) až to uvidím celé, změním názor, 3) nezáleží na tom, 4) určitě to tak nebude, 5) jsem zlý a nepřející, stejně jako celé D20.

A už tě napadlo, že by mohli mít k těmhle odpovědím nějaký důvod, jako třeba že to špatně chápeš, neznáš to celé, není to tak, jak píšeš, atd?
4.1.2011 14:31 - sirien
Argonantus píše:
Kněz, jehož náznakem byl Theurg

Sakra, kněz. Sem věděl, že mi tam něco typického chybí a furt mi utíkalo mezi prsty co konkrétně.

Argonantus píše:
u Theurga i u Pyrofora byly k mání velmi mocné a zajímavé schopnosti, které dělaly z povolání velmi mocnou, užitečnou, ba i akční postavu.

...nudnou, závislou na predikci toho, co si asi tak PJ navymýšlel, žeroucí hromady in-game času, peněz a dalších zdrojů, s mocnými schopnostmi, které byly v praxi zcela nevyužitelné, protože vyžadovaly jednorázové propálení velké části omezených zdrojů a těžko se předvídalo, zda je tohle "ten pravý moment", využití bylo obvykle závislé na specifické stavbě questu, v níž PJ na theurga/pyrofora pamatoval a dal tam něco extra pro ně...
...většina u nich uvedených věcí nestála za řeč, koncept theurga byl děsivý (paradoxně jedna z mála věcí, která byla v DrD posun k lepšímu, ač hrozně komplikovanějšímu) a nepamatuju jediného člověka, který by alchymistu a jeho nadstavby hrál.


A mimochodem, to, že některá classa už byla v DrD "rozumně" realizována neříká nic o tom, že bude rozumně realizována v DrDII znovu. DrDII je desingově zcela odlišná záležitost a zde platí, že udělat dobře/zkazit nemá příliš vazbu na předchozí "edici" (resp. rozhodně ne v tomto případě)

Argonantus píše:
Pokud vyčkám na dodání zbytku informací, nejspíš bude už na všechno pozdě. Bouchi bude stříhat červenou stužku a Charles bude rozdávat promo materiály k čerstvě vytištěným pravidlům.

Ále nae. Budou stát před pódiem, budou mít spoustu řečí o vývoji, Bouchi bude polejvat DrDII šampusem, někdo z týmu (nejspíš, nebo si možná znovu pozvou guru Markuse, těžko říct) ten šampus rozleje do skleniček, těma si hrdě přiťuknou, bude následovat další, kratší, proslov a pak si tam stoupnou do řady, aby zájemcům nově zakoupené DrDII podepsali
(/nic proti této proceduře, sám mám doma Erikem podepsané SS a ten křest nudnej nebyl, jen uvádím tu představu na pravou míru)

Argonantus píše:
Jak funguje šermování, metání kouzel a přivolání vlka podle jedné a téže mechaniky? Jednička "nepovedlo se, jsem mrtev" a šestka "povedlo se, je mrtev", a zbytek někde mezi?

Ve skutečnosti 90% kvalitních systémů řeší tohle všechno na základě jedné mechaniky, naopak platí že systémy které mají mechanik pro rozhodování víc patří spíše k horšímu soudku.

Centrální limitní věta píše:
Jo, a ma 900 stran (500 + 400, system a setting) a je draha jako prase :)

Jejich preview byly ale nejlepsi co jsem u RPG videl, to je pravda.

Tak knížky k RPGčku ještě jdou, k tomu je i Dragonlance precedent, ale seriál si ke svému novému RPG může jako preview dovolit málokdo.

Každopádně - četl jsi to? Přesněji, abych zkrátil zbytečnou komunikaci - je to dobrý?

mrtvej bůh píše:
jako třeba že to špatně chápeš, neznáš to celé, není to tak, jak píšeš, atd?

V tom případě odvádí autorský tým naprosto excelentní propagační práci zajišťující produktu dobré jméno ještě před uvedením na trh, výborná podpora zajetého brandingu, go on.
4.1.2011 14:31 - Argonantus
Tady bych podporoval univerzální systém, jak ho zřejmě zamýšlejí autoři; svázat se s detailním settingem je vždycky o hubu.
"Fantasy středověk" je stejně asi to, co se hraje nejčastěji - ať se to zatočí do Tolkiena, do husitů, do Sapkovského a nebo třeba do toho Bivoje.

Bivoje jsem nečetl, ale třeba na Sapkovském z hlediska settingu nenacházím vůbec nic, co by bylo jakkoli zajímavé nebo amatérsky nesestavitelné. Husity najdete v učebnici dějepisu a Tolkiena... zná asi každý natolik, aby to byl schopen sehrát. A opravdoví fandové sestaví něco vlastního, jako třeba Lotrando onehdá.

Nicméně otázky literárních idejí v hlavách autorů trvají - stále netuším, kde se vzal Alchymista a kde se vzal Druid (pakliže tedy přijmu ujišťování, že budou dočista jiní, než v DrD 1.0). Zvědavost mnou nadále cloumá.

Mrtvý Bůh:
Z čeho usuzuješ, že by mne něco mohlo napadnout?
4.1.2011 14:46 - Merlkir
Argonantus píše:

Nicméně otázky literárních idejí v hlavách autorů trvají - stále netuším, kde se vzal Alchymista a kde se vzal Druid (pakliže tedy přijmu ujišťování, že budou dočista jiní, než v DrD 1.0). Zvědavost mnou nadále cloumá.


vzali se z DrD1. By byla hloupá odpověď. Ale z jistého pohledu to tak je. Je třeba zachovat rovnováhu mezi tvorbou úplně nové hry a navázáním na existující hru a její...ehm, klasické "klenoty". Elfocvak, huňáč modrý, celá skvadra barevných blesků holt nebudou, druid a alchymista (mimo jiné) zůstali. (i když ne jako identická povolání)
4.1.2011 14:52 - Lotrando
Alef0: jasně, že by to bylo hodně práce, ale pomohlo by to i těm knížkám, takže imho by licence nemusela být kdovíjak drahá.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095158100128174 secREMOTE_IP: 3.12.36.30