Obrázek ucházející, zvláštní dojem z něj nemám, ale oproti předchozím rozhodně o dost lepší. Přesněji - dívám se na něj a nemám dojem ničeho špatného, což už je takový základní standard.
[EDIT]
Gurney: Obrázek rozhodně cool, ale zase na mě nepůsobí moc druidsky. To spíš
tohle,
tohle, nebo
tohle (z mé dosavadní puritanart fantasy sbírky, našly by se určitě i další, namátkou třeba
tohle,
tohle se mi fakt líbí, i když do rule booku asi ne, stylizací třeba
tohle nebo
tohle, z abstraktnějšího soudku třeba
tohle)[/EDIT]
Úvod k povolání - ucházející
Popis povolání - bla bla bla bla ...je to přírodní čaroděj... bla bla bla. Ok, tohle je relativně pozitivní informace, i když poměrně očekávaná.
Mimochodem, přírodní podoba magie (ovládání zvířat, ovlivňování rostlin, lektvary a léčitelství a elementy vody a země) je v mnoha původních tradicích (keltská, irská a AFAIK z části i ta slovanská) považována za původní, resp. jedinou v nich známou formu magie. Elementy vzduchu a ohně až tak moc rozšířené nebyly, nějaké kejkle s blesky, firebally a tak jsou otázka převážně moderní fantasy (ale i v té to je mnohdy jinak, viz např. Pán prstenů)
Co tím chci říct je, že mi přijde zábavné, že autoři ve snaze o pestrost a možnost výběru (alespoň tak na mě působí prezentování povolání a celý zvolený koncept multiclassu) ve skutečnosti
zúžili možnosti hráčů pravidla aplikovat a v praxi jim, nejspíše nezáměrně, podsouvají svou vlastní představu toho, jak by měly vypadat settingy, v nichž se bude hrát.
Příklad za tisíc řádků teorie:
Představme si, že si (z nějakého prapodivného důvodu, ze zlomyslné provokace nebo prostě pro potřeby tohoto příkladu nejsem Sirien) zvolím DrDII a budu v něm chtít hrát fantasy se silnými keltskými a "ostrovními" základy, přesneji můžu rovnou chtít hrát v pseudo-předřímské době britských ostrovů (např. inspirován filmy Král Artuš, Excalibur, Merlin atd.) Načtu si samozřejmě příslušné pasáže na wiki, pár knížek z té doby, zkouknu všechny možné filmy a seriály vážící se k onomu tématu, projdu si jednu dvě antropologicko-kulturní knížky o oné době pojednávající (např. ze série "Svět starých...") atp., protože jsou moji hráči lidé z moderní doby a jsou ovlivněni současnou kulturou a zároveň to nejsou history-geeci, navíc mi nejde o simulaci doby, ale o coolness té doby, tak si k tomu ještě nastuduji nějakou publikaci uvádějící do světa New Age atp. (předpokládejme, že budu chtít hrát dlouhodobou kampaň)
Protože chci držet stylizaci, tak tam NECHCI mít čaroděje metající blesky a firebally, chci tam mít stylové kouzelníky odpovídající žánru - dávná mystická zaklínadla, přírodní magie, vazby k duchům míst a předků, k aspektům pohanských bohů...
Co mám teď dělat? Moji čarodějové jsou de facto Druidé. Můžu vzít povolání Druid a přejmenovat ho na Čaroděj a Čaroděje jako takového zrušit. To je možná lákavé a vypadá to snadně,
ale.
Nevzpomínám si na jedinou versi legendy, ať už psanou, filmovou, seriálovou nebo komixovou, kde by Merlin nebo Morgana LaFey začínali jako lovci (nebo se jakkoliv zvlášť lovecky projevovali). Takže vezmu povolání Druid a umístím jej na multiclass stromu na místo bývalého čaroděje (což je nejspíš nějaký Adept a Mastičkář? - budu hodný a řeknu že jo, protože bejt to Adept a Kejklíř, tak mám zvlášť u Morgany kapánek pochyby). Ok. To by relativně šlo, Merlin i Morgana měli nějaké to "Adeptské" nadání, mastičkařili určitě taky o sto šest (různé lektvary a divné věci v kotlících a tak, to mi do toho vpohodě sedne).
Jenže tím jsem právě přišel o jednu advanced-classu Lovce, což není moc cool, vzhledem k tomu, že pro onu dobu je Lovec poměrně běžná classa a v podstatě každý pořádný rytíř bude mít level nebo tři Lovce, nemluvě o dvorních lovčích a hromadě normálních lovců atd. (že jsem škrtnul Čaroděje až tak moc nebolí, protože nechci, aby se mi tam v té stylizaci vyskytovalo moc magiků, nicméně Lovec...).
Nechce se mi to dál rozepisovat, ale představte si že tohle je zhruba začátek celé argumentace která podobným stylem jde dál.
DrDII se ohání slovanskou fantasy, ale ve skutečnosti autoři podsouvají jeho strukturou princip komerční, tuctové,
DnDčkové, abych si do nich také trochu nekonstruktivně rýpl, fantasy. Fantasy s čaroději vrhajícími blesky a firebally, fantasy kde se polovina postav tak nebo nějak nakonec dostane k tomu, že vládne magií (mnohdy vytýkáno +kám). Ve chvíli, kdy se pokusím vytvořit vlastní setting, který je slovanskému fealingu IMAO o hodně bližší než čarodějové s firebally, a zkusím tam DrDII uplatnit, tak se mi najednou celý class systém rozpadne pod rukama, protože pro stylizovanou hru nebyl utvořen.
Takhle to aspoň zatím na mě působí. A jistě, lze namítnout, že mohu využít jen to co se mi hodí a aplikovat jen to co mi do stylizace sekne... a já na to můžu odseknout, že to je sice možné a že nijak nepochybuju o tom, že bych si s tim poradil, kdybych chtěl, ale já mám také nahráno nějakých patnáct let RPGček s více než stovkou lidí v desítkách systémů a chudák začátečník, který si vezme DrD II do ruky, natěšený z toho že právě viděl Krále Artuše a nedávno Excalibur a s přítelkyní koukaj na druhou sezonu Merlina najednou zjistí, že mu čarodějové házej blesky a firebally a nebude pořádně vědět, kde se stala chyba.