Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
24.4.2020 14:37 - Gurney
Naoki píše:
Nemám děti v tomto věku ale podle poppisu imho řeší požadavek perfektně tuto (pokud angličtina není problém)

Teď se zrovna dívám, že wizardi mezi věcma co teď rozdávají zdarma zařadili to samé jen s jiným scénářem (zde)
24.4.2020 14:49 - Jerson
York píše:
Takhle bude uvažovat jen hráč RPGček od stolu. Normální člověk s nima možná ještě trochu zalomcuje, aby se fakt ujistil, že jsou opravdu zamčený, a pak začne přemýšlet, co udělá se zamčenejma dveřma.


LokiB píše:
Ani ne. Prostě děti zkusí něco jiného. a pak klidně zase. Frustrací z toho, že s něco nepovedlo, a nemělo to žádný "účinek ve hře", mají převážně starší hráči RPG :) (otestováno na nereprezentativní skupině starších a dětských hráčů RPG ;))


Ok, tak speciálně to mé je na tom jinak. Když to nejde lehce, jde to silou, a když ne silou, tak ještě větší silou, a nebo zubama. Proto se chci vyhnout prostému "nepodařilo se" - když to dotyčné děti zvládají, tenhle výsledek vždycky můžeš přidat jako možnost.
To co udělají "normální lidé" mám vyzkoušeno s tím, že když řeknu, že je zamčeno, budou hledat jiný způsob. Když je nechám hodit, a na základě špatného výsledku řeknu, že je zamčeno, budou si zkoušet hodit znovu.

Otázka, kterou tu řešíme je, jak do dětské hry - tedy hry, kterou si vytvořily děti pro sebe - dostat nějakou míru formalizace, aby rodič, který jim tu hru "vede" (přesněji dělám jim něco na způsob oponentury a hráče vnějších okolností, pokud jde Lokiho pochopil) se měl podle čeho rozhodovat, a nemusel všechno řešit jen z hlavy, protože je to pro něj náročné.

Dětská hra v základu nebude mít žádné "nepodařilo se" - na to stačí chvíli pozorovat, jak si děti hrajou. Může mít nepodařilo se, protože nastal tenhle problém, který vyžaduje řešení. Nebo podařilo se, a díky tomu vyvstal tenhle (navazující) problém, který vyžaduje řešení. A když říkám "problém", myslím tím situace, na kterou je nutné reagovat, nebo s ní něco udělat teď hned.
24.4.2020 14:59 - LokiB
Jerson: v té motivaci máš pravdu

co se dětské hry týče, možná si tam nerozumíme.
Dával jsem tu přímo konkrétní příklady z té jejich hry_ Vidíš truhlu. Zkouším otevřít truhlu. Nejde to. Jsou tam 3 klíče. Vezmu stříbrný a zkusím odemknout. Nejde to. Zkusím zlatý. Podařilo se.
To je autentický záznam.

Zde tedy (za sebe) vidím to, že i když něco nešlo, a nešlo to bez přívlastků, tak se pokračovalo v hledání řešení, aniž by to vadilo.

Jestli ty to bereš na abstraktnější úrovni, nikoli jedné akce, ale třeba celého procesu "otevírání truhly", tak ani tam mi nebylo sděleno, že by to byl nějaký problém. Ale detailně jsem to neověřoval.

Chápu, že je každý člověk hodně ovlivněn tím, co má kolem sebe. Moji sousedi, když řeknou synkovi "tohle nemůžeš", tak začne dělat hysterickou scénu. Ale u jiných dětí v tom zas problém nevidím. "Chci jít ven." "Ne dneska ven nepůjdeme" "Ok, tak jdu hledat jinou zábavu".

Různé děti mají jiný přístup k tomu, co ve hře může znamenat "Truhlu nedokážete otevřít". někdo se zasekne, protože prostě tu truhlu musí otevřít. Jiné o ní ztratí zájem. A další půjde hledat do hradu na kopci, jestli by tam nenašel klíč, protože to viděl v jedné pohádce.
24.4.2020 15:10 - sirien
Jerson píše:
Slovíčkaříš

ne, ukazuju Ti problémy které sem naprosto v praxi viděl jak u zkušených hráčů (jak zacházeli se svými systémy) tak u nováčků (jak nepochopili předkládaný systém). Ty zvolené příklady jsou záměrně doočíbijící absurdity a reálné chyby budou míň nápadné, ale principielně stejné. (Popravdě bych se ale po dřívějších zkušenostech vůbec nedivil, kdyby sem tam někdo proved i něco pro nás takhle doočíbijícího, aniž by si uvědomil, že je něco špatně, popř. co)

Jerson píše:
Pokud tento pokus obsahoval hod, co udělá dospělý hráč? "Zkusím je otevřít znovu."

Tvé představy o "dospělých hráčích" jsou opět dost absurdní a zjevně stojící na nějakých traumatických WTF momentech z hraní, kterých si měl to štěstí sesbírat za celý zbytek populace, ale musim říct, že podobně jako Gurneyho mě už trochu přestává bavit v každé diskusi opakovat, že Tvá zkušenost v tomto směru není ani trochu reprezentativní. (Popravdě se mi už trochu nutí říct naplno, že se trochu nabízí zamyslet se, že společným jmenovatelem těch zkušeností co máš odlišné od ostatních nejsou ani tak "hráči", jako spíš to, žes to zkoušel Ty sám. Ať už je ten affirmation bias v předložení problému, v jeho následné interpretaci nebo v obojím.)

Ne, naprosto nepamatuju, a to doslova za roky zpátky, kdyby mi nějakej hráč - v domácí hře nebo na nějakém opengamingu - zkusil znovu bez dalšího opakovat failnutej hod.
24.4.2020 15:29 - Jerson
LokiB píše:
Dával jsem tu přímo konkrétní příklady z té jejich hry_ Vidíš truhlu. Zkouším otevřít truhlu. Nejde to. Jsou tam 3 klíče. Vezmu stříbrný a zkusím odemknout. Nejde to. Zkusím zlatý. Podařilo se.
To je autentický záznam.

No, to se víceméně shoduje s tím, co jsem myslel - nemůžeš říct jen "truhla nejde otevřít" a nic dalšího, ale jsou tam další klíče - i když z tvého příkladu není úplně jasné, kdo co říká.

sirien píše:

Tvé představy o "dospělých hráčích" jsou opět dost absurdní a zjevně stojící na nějakých traumatických WTF momentech z hraní, kterých si měl to štěstí sesbírat za celý zbytek populace,

Děláš, jako bys nikdy nehrál DrD a neházel si na prohledávání místnosti nebo otvírání zámku. Dokud PJ explicitně neřekne, že opakované hody na stejnou věc nejsou povolené, tak se na ně zeptá prakticky každý hráč. Pokud máš ty a Gurney dojem, že já sbírám samé exoty a hraju s nima, tak mi řekni, proč je v různých pravidlech explicitně psáno, že se hody na takové akce nesmí opakovat, dokud nedojde ke změně podmínek. Narážím na to opakovaně už skoro 30 let v tak odlišných zdrojích, jako byly hry se známými na vejšce a nebo otázky na Redditu, tak mi prosím netvrď, že je to nějaká neobvkylá věc.

To že ti něco takového nezkusil hráč na opengamingu nejspíše znamená, že se s tímto zákazem už dříve setkal.
24.4.2020 15:48 - sirien
Jerson píše:
Děláš, jako bys nikdy nehrál DrD a neházel si na prohledávání místnosti nebo otvírání zámku.

ano. Tohle jsme dělali při hraní RPG na střední, když nám bylo 13. A i tehdy jen ve "školní" hře se spolužáky, v té domácí s kamarády-RPGčkaři sme to tou dobou už dávno opustili protože to zjevně nebyl funkční přístup.

Jerson píše:
tak mi řekni, proč je v různých pravidlech explicitně psáno, že se hody na takové akce nesmí opakovat

Zaprvé dost možná z prosté tradice.

Zadruhé protože to novým hráčům bez citu pro strukturu ušetří pár failů, skrz které by se to museli naučit sami (tak jako sme se to naučili my). Sice to lidi zpravidla pochopí dost rychle, ale když jim to můžeš těma dvěma řádkama pravidla ušetřit, tak proč to neudělat.

Zatřetí protože v gamistických hrách to je občas povoleno (protože time is of the essence... ty pokusy stojí čas a třeba v OSR jak popisoval Markus nějakou dobu zpátky je čas vzácný zdroj, takže jestli to zkusit znovu nebo ne je validní rozhodnutí s dalšími dopady). Občas to je povoleno i v dramatických hrách proti nějaké útratě zdroje (bodu osudu, akčního bodu...)

Začtvrté protože některé hry mají mechaniky, které se k tomu můžou dál vázat (typicky v GUMSHOE u hodu utrácíš zdroje, takže by dávalo smysl argumentovat že další hod je validní podle logiky předchozího bodu nebo že lze utratit víc než předtím a zkusit to "s větším úsilím" - a gamisticky by to dávalo smysl, ale GUMSHOE je narativní, takže by to bylo proti jeho logice, takže toto zapovídá; hra s podobnou mechanikou ale jiným stylovým zaměřením by to nicméně mohla dovolit a zapadla by tak do předchozího bodu).


btw. zejména bod 3 tu může způsobovat nějakej chaos při přechodech mezi systémy / styly, byť asi ne nějak kriticky velké, ale zároveň ukazuje, že věci nejsou nutně vždykcy tak jednoznačně očividné, jak se možná zdají (a opakování hodu občas validní být může).

Jerson píše:
To že ti něco takového nezkusil hráč na opengamingu nejspíše znamená, že se s tímto zákazem už dříve setkal.

trochu ignoruješ všechny ty opengamingy co sem dělal pro / na nichž sem měl úplné nováčky.
24.4.2020 15:56 - York
Jerson píše:
Když je nechám hodit, a na základě špatného výsledku řeknu, že je zamčeno


Tohle je taky těžce neintuitivní přístup. Když hráč háže na otevírání dveří, očekává výsledek "povedlo se mi to" / "nepovedlo se mi to". Ty ho ale místo toho interpretuješ jako generátor herní reality.

Hrát se tak samozřejmě dá, ale je docela vhodný hráče předem seznámit s tím, jak taková hra funguje, protože jinak jejich reakce nejspíš nebudou odpovídat tomu, co čekáš - přesně jak sám píšeš.
26.4.2020 20:30 - Jerson
Dnes jsem se synem zkusil goblin Muka, a ne, není to vhodné. Nedostal se ani přes kreslení společníka.
26.4.2020 20:36 - ShadoWWW
Kolik mu je? Sedmiletá dcera to zvládla v poho. Nejvíc byla nadšená z mapy k pokladu. Je ale pravda, že naše tři holky si pořád něco kreslí a na něco hrají (na piráty, na princezny, na víly atd.) a pořád si samy vymýšlí nějaké úkoly, které následně plní. Pořád si něco kreslí a vymýšlí.
26.4.2020 21:08 - Arten CZ
https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/432/OneBookShelf-Inc/subcategory/9476/FirstFable

Dokonce je tam i InDesign verze, takže kdyby někdo chtěl překládat (což by bylo super), tak to jde rovnou do originální grafiky.
26.4.2020 22:30 - sirien
Arten CZ píše:
Dokonce je tam i InDesign verze, takže kdyby někdo chtěl překládat (což by bylo super), tak to jde rovnou do originální grafiky.

LOL :D

Jakože nevim jestli to má bejt pobídka nebo rezignace, ale rozhodně to pobavilo :)
27.4.2020 08:19 - Jerson
ShadoWWW píše:
Kolik mu je? Sedmiletá dcera to zvládla v poho.

Pět, a raději než kreslení má psaní. Celkově tohle "RPG" až moc stojí na kreslení, přes které u nás nejede vlak.
Syn je v tomto můj přesný opak, raději si napíše vlastní knížku, jako si píše Bilbo na začátku Pána prstenů, než aby kreslil. (Tedy umí psát písmena, slova ještě ne).

Pak si chtěl zahrát Karak, ale hraje to tak, že už na začátku chce mít všechny zbraně u sebe, takže i tak nudná hra se změní v totálně otravnou. Prostě potřebuju něco jiného.
27.4.2020 09:00 - ShadoWWW
Pět let je ještě fakt málo. To si svou cestu k stolním hrám teprve hledá. Za dva tři roky to bude jiný, uvidíš.
27.4.2020 10:24 - Jerson
Ve skupině deskovek píšou rodiče, jak hrají se čtyřletými dětmi. A některé jiné hry byl schopen hrát, nicméně rovna tyhle dvě neprošly.
No což zkusím nějaké další.

Arten CZ píše:
https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/432/OneBookShelf-Inc/subcategory/9476/FirstFable

Dokonce je tam i InDesign verze, takže kdyby někdo chtěl překládat (což by bylo super), tak to jde rovnou do originální grafiky.

Ani jeden díl mi nešel stáhnout, zkusím to z domova.
27.4.2020 20:09 - Arten CZ
Já jsem všechny v pořádku stáhnul, dám "Get fot free", "Confirm order" a po potvrzení vidím tlačítko "Download" a soubory se mi stáhnou. Je ale pravda, že se stahují skutečně pomalu, třeba 10 minut.

sirien: to byla pobídka, hra mi přijde super, velice podobně hrajeme one-shoty (dříve, než jsem FirstFable vůbec objevil) a překlad by byl super.
27.4.2020 20:55 - Jerson
Mně to právě napsalo, že stahování není možné.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21900200843811 secREMOTE_IP: 3.235.172.213